Wniosek „dobry start” 2024 – jak złożyć wniosek o świadczenie dla uczniów?
Dobry start, potocznie nazywany świadczeniem na szkolną wyprawkę, to jednorazowa wypłata przysługująca określonym podmiotom w związku z rozpoczynającym się rokiem szkolny dziecka. Aby otrzymać świadczenie, konieczne jest złożenie stosownego wniosku. Sprawdź, jak go wypełnić i w jaki sposób złożyć.
Czym jest „dobry start”?
„Dobry start” to nazwa rządowego programu, który polega na wypłacie jednorazowego świadczenia w wysokości 300 zł dla każdego ucznia, który rozpoczyna rok szkolny. Co ważne, wypłata świadczenia nie jest uzależniona od dochodu rodziny, ale od wieku dziecka. Świadczenie przysługuje bowiem raz w roku rodzicowi lub opiekunowi ucznia w wieku:
- do 20 lat,
- jeśli jest to dziecko z niepełnosprawnością – do 24 lat.
Mimo że świadczenie dobry start przysługuje bez konieczności spełniania dodatkowych warunków, aby je otrzymać, należy złożyć stosowny wniosek. Wnioskodawcą może być:
- matka,
- ojciec,
- opiekun prawny,
- opiekun faktyczny,
- rodzic zastępczy.
Warto podkreślić, że świadczenie zwolnione jest z opodatkowania i nie podlega egzekucji.
Jak złożyć wniosek o świadczenie „dobry start”?
Wniosek o świadczenie „dobry start” można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną. Wypłacenie należnej kwoty możliwe jest tylko w formie bezgotówkowej, przelewem na wskazany we wniosku numer konta bankowego.
Kiedy i gdzie złożyć wniosek? Wniosek można składać od 1 lipca do 30 listopada, przy czym, jeśli złożony zostanie on w lipcu lub sierpniu, wnioskodawca otrzymuje gwarancję przelewu środków do 30 września. Jeżeli wnioskodawcą jest rodzic, wniosek o dobry start może złożyć za pośrednictwem:
- aplikacji mZUS,
- portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
- portalu rządowego Emp@tia,
- bankowości elektronicznej – przy czym możliwość taką mają klienci tylko wybranych banków.
Jeżeli wnioskodawcą jest zaś inny podmiot, wówczas wniosek może złożyć za pośrednictwem:
- aplikacji mZUS,
- portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Z kolei, jeśli wniosek składa dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej lub opiekuńczo-terapeutycznej, to jest to możliwe wyłącznie za pośrednictwem PUE ZUS.
Omówienie wniosku krok po kroku
Wniosek o dobry start wypełniany online należy uzupełnić o następujące informacje:
- określenie kim jest wnioskodawca tj. rodzicem, opiekunem, czy innym uprawnionym podmiotem,
- wskazanie roku szkolnego, w którym chcemy otrzymać dofinansowanie,
- dane wnioskodawcy, w tym jego imię i nazwisko, PESEL, miejsce zamieszkania, stan cywilny,
- numer konta bankowego, na który mają zostać przelane środki,
- dane dziecka, na które mamy otrzymać świadczenie, w tym jego imię i nazwisko, PESEL, datę urodzenia.
Należy także pamiętać o stosownym zaznaczeniu oświadczeń dostępnych w druku wniosku oraz o podpisaniu dokumentu.
Dobry start dla przedszkolaka i ucznia zerówki
Ustawodawca przewidział, że świadczenie z programu „dobry start” należy się wyłącznie dzieciom, które nadal są w procesie edukacyjnym. Nie zaliczył jednak do tej grupy tzw. uczniów zerówek, czyli klas zerowych, poprzedzających edukację wczesnoszkolną ani dzieci uczęszczających do przedszkola.
Bibliografia:
- https://www.gov.pl/web/rodzina/dobry-start [dostęp: 4.12.2023]
- https://www.zus.pl/baza-wiedzy/program-dobry-start [dostęp: 4.12.2023]
Polecamy
Iranki, które nie chcą nosić hidżabu, trafią do specjalnego ośrodka. Ma im pomóc „naukowa i psychologiczna terapia”
Koniec z bezkarnym hejtem w internecie? Ślepy pozew za mowę nienawiści
„Mam wspomnienie strasznego pragnienia”. Pokolenie 30- i 40-latków o tym, czego brakowało im w szkole
Zakazali palenia na balkonach i w ogródkach. Karą nawet utrata mieszkania. Mieszkańcy podzieleni
się ten artykuł?