„Witajcie, oszuści. Jestem waszym koszmarem”. Babcia AI wypowiada wojnę sprawcom oszustw „na wnuczka”
Daisy ma siwe włosy, przyjazny wyraz twarzy, okulary i może rozmawiać przez telefon do upadłego. Jest uprzejma i zainteresowana swoim rozmówcą. Zadaje mnóstwo pytań, a jeszcze więcej opowiada o sobie. A poza tym – nie istnieje. „Babcia AI” to innowacyjne narzędzie, które pozwala walczyć z cyberprzestępczością. I dowód na to, że sztuczna inteligencja może być użyta w szczytnym celu.
„To ja, babciu…”
Na wnuczka, na policjanta, na urzędnika… Oszustom nie brakuje pomysłów, żeby wyłudzić pieniądze od seniorów. To właśnie starsi ludzie najczęściej padają ofiarą ich przebiegłości. Jedną z najpopularniejszych technik jest scam. Polega on na zmanipulowaniu ofiary i zaangażowaniu jej emocjonalnie w wymyśloną opowieść. Najczęściej scamerzy dzwonią do swoich ofiar i – na przykład – opowiadają o wypadku wnuczka, którego życie może uratować duża suma pieniędzy. Przedstawiają się jako kolega wnuczka, który przejmie od niech pieniądze i dostarczy do prywatnego szpitala. Sprawcy wykorzystują ufność i dobroć starszych ludzi, którzy są gotowi zrobić wszystko, aby ocalić życie bliskich.
Policyjne statystyki podają, że od stycznia do czerwca 2024 r. stwierdzono w Polsce 1758 przestępstw znanych jako oszustwo „na wnuczka”. Tego typu wyłudzenia są także, niestety, popularne w innych krajach. Mimo licznych kampanii edukacyjnych, wiele starszych osób wciąż pada ofiarą wyłudzaczy.
„Witajcie oszuści. Jestem waszym koszmarem”
Brytyjczycy wpadli na pomysł, jak z tym walczyć – stworzyli Daisy. To chatbot, który udaje starszą panią zawsze chętną do telefonicznych pogaduszek. Babcia AI odbiera telefony od oszustów i zajmuje ich długą i cierpliwą rozmową. W ten sposób zmniejsza szanse na to, że zadzwonią do prawdziwej seniorki lub seniora i wyłudzą pieniądze. Jej celem jej marnowanie czasu oszustów. Jedna rozmowa z nią może trwać nawet godzinę. „Rany, jak ten czas leci!”- zagaduje sprawców.
„Gdy gadają ze mną, nie mogą oszukiwać ciebie” – uzasadnia Babcia Al w nagraniu na YouTube.
To rozwiązanie stworzył brytyjski operator Virgin Media O2. I jest bardzo skuteczne. Jak podaje CyberRescue, chatbot potrafi zatrzymać setki prób oszustwa w ciągu jednego dnia.
„Witajcie oszuści. Jestem waszym koszmarem” – ostrzega w tym samym filmiku.
Jednak specjaliści twierdzą, że najważniejsza jest edukacja społeczna, polegająca na uświadamianiu seniorów, żeby natychmiast się rozłączali, jeśli podejrzewają, że rozmowa, którą prowadzą, jest podejrzana.
Czy ktoś z Twoich bliskich padł kiedyś ofiarą oszustwa "na wnuczka"?
Zobacz także
Polecamy
80-letnia modelka z zambijskiej wioski zachwyca stylem i wdziękiem: „Czuję, że mogę podbić świat!”
Noblista: „Zbliżamy się do granic możliwości organizmu. Wkrótce ludzie będą żyli ponad 115 lat”. Ma to jednak swoje ciemne strony
81-latka pierwszy raz w swoim życiu wzięła udział w wyborach. „Nigdy nie jest za późno”
Co piętnasty Polak w 2023 r. żył w skrajnej biedzie. Wstrząsający raport o ubóstwie w Polsce
się ten artykuł?