Przejdź do treści

„Witajcie, oszuści. Jestem waszym koszmarem”. Babcia AI wypowiada wojnę sprawcom oszustw „na wnuczka”

hello poniedziałek
Daisy- Hello Zdrowie
„Bo gdy gadają ze mną, nie mogą oszukiwać ciebie” - uzasadnia Babcia Al źródło: screen YT @O2
Podoba Ci
się ten artykuł?

Daisy ma siwe włosy, przyjazny wyraz twarzy, okulary i może rozmawiać przez telefon do upadłego. Jest uprzejma i zainteresowana swoim rozmówcą. Zadaje mnóstwo pytań, a jeszcze więcej opowiada o sobie. A poza tym – nie istnieje.  „Babcia AI” to innowacyjne narzędzie, które pozwala walczyć z cyberprzestępczością. I dowód na to, że sztuczna inteligencja może być użyta w szczytnym celu. 

„To ja, babciu…”

Na wnuczka, na policjanta, na urzędnika… Oszustom nie brakuje pomysłów, żeby wyłudzić pieniądze od seniorów. To właśnie starsi ludzie najczęściej padają ofiarą ich przebiegłości. Jedną z najpopularniejszych technik jest scam. Polega on na zmanipulowaniu ofiary i zaangażowaniu jej emocjonalnie w wymyśloną opowieść. Najczęściej scamerzy dzwonią do swoich ofiar i – na przykład – opowiadają o wypadku wnuczka, którego życie może uratować duża suma pieniędzy. Przedstawiają się jako kolega wnuczka, który przejmie od niech pieniądze i dostarczy do prywatnego szpitala. Sprawcy wykorzystują ufność i dobroć starszych ludzi, którzy są gotowi zrobić wszystko, aby ocalić życie bliskich.

Policyjne statystyki podają, że od stycznia do czerwca 2024 r. stwierdzono w Polsce 1758 przestępstw znanych jako oszustwo „na wnuczka”. Tego typu wyłudzenia są także, niestety, popularne w innych krajach. Mimo licznych kampanii edukacyjnych, wiele starszych osób wciąż pada ofiarą wyłudzaczy.

„Witajcie oszuści. Jestem waszym koszmarem”

Brytyjczycy wpadli na pomysł, jak z tym walczyć – stworzyli Daisy. To chatbot, który udaje starszą panią zawsze chętną do telefonicznych pogaduszek. Babcia AI odbiera telefony od oszustów i zajmuje ich długą i cierpliwą rozmową. W ten sposób zmniejsza szanse na to, że zadzwonią do prawdziwej seniorki lub seniora i wyłudzą pieniądze. Jej celem jej marnowanie czasu oszustów. Jedna rozmowa z nią może trwać nawet godzinę. „Rany, jak ten czas leci!”- zagaduje sprawców.

„Gdy gadają ze mną, nie mogą oszukiwać ciebie” – uzasadnia Babcia Al w nagraniu na YouTube.

To rozwiązanie stworzył brytyjski operator Virgin Media O2. I jest bardzo skuteczne. Jak podaje CyberRescue, chatbot potrafi zatrzymać setki prób oszustwa w ciągu jednego dnia.

„Witajcie oszuści. Jestem waszym koszmarem” – ostrzega w tym samym filmiku.

Jednak specjaliści twierdzą, że najważniejsza jest edukacja społeczna, polegająca na uświadamianiu seniorów, żeby natychmiast się rozłączali, jeśli podejrzewają, że rozmowa, którą prowadzą, jest podejrzana.

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawienia

Czy ktoś z Twoich bliskich padł kiedyś ofiarą oszustwa "na wnuczka"?

Niestety TAK
Na szczęście NIE
Zobacz wyniki ankiety

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

Podoba Ci
się ten artykuł?