Przejdź do treści

Reklamy fast foodów mogą zostać zakazane w Wielkiej Brytanii. To plan walki z epidemią otyłości wśród dzieci. Brawo!

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

„To jest pierwsze pokolenie dzieci, które będą żyć krócej niż ich rodzice” –  mówi Caroline Lucas, brytyjska polityk. Rząd w Wielkiej Brytanii planuje zakaz emisji reklam fast foodów przed godziną 21, w trosce o przyszłość dzieci.

– Jedno na troje dzieci opuszcza szkołę podstawową z nadwagą lub otyłością, a liczba dzieci sklasyfikowanych jako poważnie otyłe jest rekordowo wysoka – podaje brytyjski Departament Zdrowia i Opieki Społecznej (DHSC). Plany zakazu reklam zostały poddane konsultacjom publicznym.

Mimo, że reklamy fast foodów zakazane są w programach dla dzieci od 2007 roku, to jednak badania  wykazały, że młodzi ludzie podczas oglądania telewizji aż 64 proc. czasu poświęcają na programy, które nie są specjalnie skierowane do nich – podaje Independent.

Reklamy, które mają zostać wycofane, dotyczą żywności o wysokiej zawartości tłuszczu, cukru i soli. Proponowany zakaz emisji reklam przed godziną 21:00 dotyczy programów telewizyjnych, internetowych, serwisów streamingowych i mediów społecznościowych.

„Groteskowy chwyt marketingowy McDonald’s”

W trosce o zdrowie dzieci wiceprzewodniczący Partii Pracy Tom Watson skrytykował promocję „Monopoly” w sieci McDonald’s, określając ją jako „groteskowy chwyt marketingowy”, który zachęca do nadmiernego spożywania niezdrowego jedzenia. Publikując wpis na Twitterze, oznaczył go jako „zagrożenie dla zdrowia publicznego”. Watson wystosował także do brytyjskiego McDonald’sa prośbę o odwołanie konkursu, który rozpoczyna się 20 marca. W liście stwierdził że „Niedopuszczalne jest, że ta kampania ma na celu manipulowanie rodzinami, aby zamawiały śmieciowe potrawy częściej i w większych porcjach, w słabej nadziei na wygranie wakacji, samochodu lub nagrody pieniężnej, na jaką wielu inaczej nie mogłoby sobie pozwolić”.

To pierwsze pokolenie dzieci, które będą żyć krócej niż ich rodzice

W dyskusji wziął udział także słynny szef kuchni Jamie Oliver znany z licznych programów telewizyjnych, mówiąc: „Jeśli nie znajdziemy skutecznych sposobów na poprawę zdrowia naszych dzieci, dzieci w Wielkiej Brytanii będą żyły krócej niż ich rodzice”

NHS (Służba Zdrowia w Wielkiej Brytanii, przyp. red.) już przygotowuje się do leczenia coraz większej liczby dzieci z powodu poważnych skutków skrajnej otyłości, dlatego mamy obowiązek zająć się przyczynami leżącymi u ich podstaw

Brytyjski Minister Zdrowia Publicznego Steve Brine

Rządzący nie kryją obaw dotyczących przyszłości, spowodowanych masowym problemem otyłości w Wielkiej Brytanii.

To jest pierwsze pokolenie dzieci, które będą żyć krócej niż ich rodzice

Liderka Wspólnej Partii Zielonych Caroline Lucas

Największe brytyjskie firmy produkujące niezdrową żywność i napoje wydają 143 miliony funtów rocznie na reklamę, podczas gdy rząd na kampanie na rzecz zdrowego odżywiania wydaje zaledwie 5 milionów, jak wykazały badania Obesity Health Alliance. Według organizacji wyemitowanie jednej reklamy śmieciowej żywności w tygodniu prowadzi do tego, że dziecko je dodatkowe 18 000 kalorii rocznie. Obliczono, że te dodatkowe kalorie stanowią równowartość około 70 batonów Mars lub 60 cheeseburgerów i mogą powodować przyrost masy ciała o ok. 2,3 kg rocznie.

Rzecznik prasowy McDonald’s w Wielkiej Brytanii odparł zarzuty mówiąc, że w tegorocznej grze klienci otrzymają etykiety z nagrodami na torebkach z marchewkami, sałatkach i ofercie Big Flavour Wraps. Wycofano się także z zasady dostawiania większej ilości punktów za powiększone zestawy. Dodał także, że McDonald`s cały czas kontynuuje zmniejszanie zawartości tłuszczów nasyconych, soli i cukru w swoich produktach.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.