Prawie butelkę 40 proc. wódki tygodniowo – tyle statystycznie wypił Polak powyżej 15. roku życia w ubiegłym roku. Te dane porażają
Prawie butelkę 40 proc. wódki tygodniowo – tyle statystycznie wypił Polak w 2021 roku. W naszym piciu jest jednak zmiana. Jeszcze 30 lat temu piliśmy więcej wódki, dzisiaj masowo pijemy piwo. To nim upijamy się najczęściej. „Nadmierne spożycie alkoholu jest to problem powszechny w wielu obszarach świata. Oprócz szkodliwości zdrowotnej nadużywania alkoholu, cena społeczna i ekonomiczna tego zjawiska jest ogromna” – przypomina Iga Karasińska z @wazne_sprawy na Instagramie.
136 litrów piwa rocznie
„Statystycznie każda osoba w Polsce powyżej 15. roku życia rocznie wypija 272 puszki piwa o pojemności 0,5 litra, czyli 136 litrów” – czytamy w poście @wazne_sprawy na Instagramie.
Dlaczego tyle pijemy? „Wypromowano wzór męskości z puszką piwa, zaś kobiecość łączy się ze smakami i słodkością piwa poprzez reklamę piw aromatyzowanych. Z kolei młodych ludzi przygotowuje się do roli dorosłego na rauszu promowaniem konsumpcji piwa bezalkoholowego” – cytują autorzy profilu za źródłem „Polska zalana piwem. Analiza ewolucji modelu spożycia alkoholu w Polsce – przyczyny i skutki. Raport” z 2021 roku.
Jak dodają, nasze społeczeństwo od wieków jest przyzwyczajane do masowego spożywania alkoholu. Już w XVI wieku wprowadzono obowiązek kupowania przez chłopów trunków wyprodukowanych w folwarku pana. Prawo zniesiono dopiero pod koniec XIX wieku.
Ile piją Polki, a ile Polacy?
„Mężczyźni (>15 r.ż.) spożywają średnio tygodniowo 366 gramów etanolu. To 11 puszek piwa 4,5 proc., 350 ml wódki lub innego mocnego alkoholu 40 proc. oraz trzy lampki 12 proc. wina. Kobiety (>15 r.ż.) natomiast spożywają tygodniowo 128 gramów etanolu. To prawie 4 puszki piwa 4,5 proc., 120 ml wódki lub innego mocnego alkoholu 40 proc. oraz lampkę 12 proc. wina ” – czytamy w poście @wazne_sprawy.
Autorzy profilu odpowiadają dalej na pytanie: czy wszyscy pijemy napoje alkoholowe? Okazuje się, że 90 proc. dorosłych mężczyzn i 79 proc. dorosłych kobiet w Polsce pije alkohol.
Ile warta jest branża alkoholowa w Polsce?
„40 mld złotych – na tyle szacowana jest wartość rynku alkoholi w Polsce. Prawie połowę z tego generuje segment piwa. Wódka odpowiada za 13 miliarda złotych, a wino za 3,5 miliarda złotych. Ponad 93 miliarda złotych – na tyle szacowane natomiast są koszty społeczno-ekonomiczne wynikające ze spożywania alkoholu w Polsce. To m.in. większa śmiertelność, skrócony okres życia osób pijących, koszty wymiaru sprawiedliwości, wydatki systemu ochrony zdrowia” – podają autorzy profilu.
Wzrost sprzedaży piwa bezalkoholowego
Browary rozpoczęły w Polsce rywalizację z tradycyjnymi napojami poprzez zwiększanie produkcji i promocji piw bezalkoholowych. Rynek piwa bezalkoholowego rośnie w drastycznym tempie, sięgającym aż 80 proc. Na ten rodzaj piwa Polki i Polacy wydali w 2019 roku 600 milionów złotych, a w 2021 roku już 1 miliard złotych. Polska jest czwartym największym producentem piwa bezalkoholowego w Unii Europejskiej. Odpowiada za 12 proc. całej produkcji piwa 0 proc. w Unii.
Przyzwyczajanie młodych ludzi do alkoholu?
Autorzy profilu @wazne_sprawy na Instagramie cytują też artykuł opublikowany na portalu BusinessInsider z 2018 roku. Czytamy w nim, że same browary nieoficjalnie przyznają, że rosnąca popularność piwa bezalkoholowego jest trendem, który wykorzystują do reklamowania swoich produktów alkoholowych.
„Niepełnoletni spożywając piwo bezalkoholowe, wchodzą we wzorzec, w którym piwo stanowi nieodłączny element życia towarzyskiego, rozrywki, zabawy, a nawet codziennego funkcjonowania” – czytamy w artykule.
Skala problemów
Jak podają autorzy profilu @wazne_sprawy, istniejące regulacje ustawowe nie rozwiązują problemów związanych z alkoholem w Polsce:
- Brak pełnych i wiarygodnych badań statystycznych dot. alkoholizmu, umożliwiających prowadzenie polityki i profilaktyki alkoholowej w oparciu o fakty.
- Brak skutecznych programów profilaktycznych i informacyjnych podnoszących świadomość związaną ze skutkami spożywania alkoholu.
- Brak publicznego nadzoru nad etycznym wymiarem i treścią reklam piwa, które łamią ustawę o wychowaniu w trzeźwości.
- Brak stałych badań młodzieży w zakresie ryzyka alkoholowego i podatności na używki.
@wazne_sprawy na Instagramie – co to za profil?
Fundacja „Ważne Sprawy” jest ośrodkiem przyciągającym aktywne społecznie osoby, a ich cel to generowanie twórczego napięcia, stanowiącego podstawę dla eksperckiej debaty, zarówno w przestrzeni online, jak i offline.
Jak sami o sobie piszą: „Działamy na rzecz zwiększania jakości debaty publicznej, mówiąc o trudnych zagadnieniach w przystępny i nowoczesny sposób. Definiujemy i analizujemy bieżące problemy, a następnie wypracowujemy propozycje ich rozwiązań i wdrażamy je w praktyce. Szczególną uwagę poświęcamy analizie wpływu tych zjawisk na młodych ludzi. Jesteśmy inkubatorem idei stymulujących zrównoważony rozwój społeczny. Dzięki swojej działalności chcemy wpływać na opinię publiczną oraz stanowiska decydentów”.
Zespół Fundacji „Ważnych Spraw” tworzą: Tomek Racławski, Julia Kelsz, Kaja Gagatek, Mikołaj Samborski oraz Iga Karasińska – twórczyni cytowanego przez nas postu na Instagramie.
Profil @wazne_sprawy na Instagramie obserwuje obecnie 8,5 tys. osób.
RozwińZobacz także
„Co piąta kobieta okazyjnie spożywa napoje alkoholowe przez cały okres ciąży”. Co się dzieje wtedy z twoim organizmem?
„Kobietom uzależnionym od alkoholu jest gorzej niż mężczyznom. Dlatego mocniej maskują swoje nałogi” – mówi terapeuta uzależnień Michał Świerczek
„Kobiety nie mają problemu z alkoholem?”. Sprawdź, co mówi psychiatra
Polecamy
Głośny wyrok w sprawie nielegalnej reklamy alkoholu. Wśród skazanych znany dziennikarz i były poseł
Elle Macpherson brutalnie szczerze o zmaganiach z alkoholizmem. „Myślałam o szampanie z noworodkiem na rękach”
Tom Holland żyje w trzeźwości od blisko trzech lat. Teraz stworzył… piwo bezalkoholowe
Po alkotubkach pojawiły się alkolody. Izabela Leszczyna: „Ciśnie mi się na usta wyraz nieparlamentarny”
się ten artykuł?