Przejdź do treści

„Nie osądzaj. Wspieraj osoby w kryzysie psychicznym. Zobacz człowieka” – mówią Julia Wróblewska i Sebastian Karpiel-Bułecka. Nowe spoty MZ powinien zobaczyć każdy z nas

Kampania "Nie osądzaj" MZ / mat. prasowe
Kampania "Nie osądzaj" MZ / mat. prasowe
Podoba Ci
się ten artykuł?

„Sądziłem, że wydziwiasz, gwiazdorzysz”, „Sądziłam, że to sobie wszystko wymyśliłaś” – przyznają mężczyzna i kobieta w spotach kampanii „Zobacz człowieka”. Oboje stygmatyzowali osoby w kryzysie psychicznym. „Nie osądzaj. Zobacz człowieka” – odpowiadają im Julia Wróblewska i Sebastian Karpiel-Bułecka, ambasadorzy nowej kampanii Ministerstwa Zdrowia. 

Nie osądzaj. Zobacz człowieka

„Wiesz co, sądziłam, że to wszystko sobie wymyśliłaś. Bo wiesz, jak ktoś super wygląda i dużo się uśmiecha, nie leży w łóżku, to, że nic mu nie jest. Dlatego sądziłam, że nie warto słuchać tego, co mówisz, że to są tylko jakieś głupoty” – mówi kobieta w jednym ze spotów nowej kampanii Ministerstwa Zdrowia.

„Nie osądzaj. Wspieraj osoby w kryzysie psychicznym. Zobacz człowieka” – odpowiada na te stygmatyzujące hasła aktorka Julia Wróblewska.

Podobna sytuacja ma miejsce w miejscu pracy wokalisty Sebastiana Karpiela-Bułecki.

„Nie miałem pojęcia, wiesz, że to… taki gość jak ty, że to tak wiesz, na serio? Sądziłem, że wydziwiasz, gwiazdorzysz. Nie, ale że to tak, wiesz, coś poważnego to… Sądziłem…” – stara się wytłumaczyć wokaliście mężczyzna.

Sebastian Karpiel-Bułecka, tak jak Wróblewska, proszą jednak, by ich nie osądzać. Właśnie w taki sposób dwójka ambasadorów nowej kampanii stara się pokazać, z czym osoby w kryzysie psychicznym muszą się mierzyć na co dzień. Widz jest świadkiem bardzo intymnych i osobistych wyznań kierowanych do osób dobrze znanych.

Kobieta na plaży w swetrze i kapeluszu

Zaburzenia psychiczne – kto się z nimi zmaga?

Jak wynika z badań przeprowadzonych na potrzeby kampanii, zaburzenia psychiczne dotykają blisko co czwartą osobę w Polsce. Wiele z nich staje się również obiektem stygmatyzacji – coraz bardziej powszechnego zjawiska, które łączy się z uprzedmiotowieniem i dehumanizacją osoby jej doświadczającej.

„Kompleksowe badanie stanu zdrowia psychicznego społeczeństwa i jego uwarunkowań – EZOP II” wykonane przez Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie pokazało, że chociaż 58 proc. badanych zadeklarowało postawę życzliwości wobec osób w kryzysie psychicznym, jednocześnie sprzeciwiło się ich funkcjonowaniu w konkretnych rolach społecznych, zwłaszcza w przypadku, gdy role te wiązały się z większą odpowiedzialnością.

Choroby psychiczne wymienione zostały wśród trzech budzących lęk przez około 20 proc. osób, co oznacza, że sytuuje się je pomiędzy chorobami bezpośrednio zagrażającymi życiu, a takimi obciążonymi stygmatyzacją.

Kampania poświęcona stygmatyzacji

Celem pierwszej w Polsce kampanii poświęconej stygmatyzacji i autostygmatyzacji osób w kryzysie psychicznym jest zdefiniowanie pojęcia stygmatyzacji oraz zaprezentowanie właściwej postawy wobec tego zjawiska. Postawy wspierania, otwartości i uwrażliwienia na osoby w kryzysie psychicznym i ich bliskich, a nie osądzania.

Jak wyjaśniają twórcy kampanii, wykorzystano w niej dwuznaczność zwrotu „Sądziłem, że…”, rozumianego jako: wydawało mi się, bo nie wiedziałem i nie rozumiałem – a z drugiej strony – bardzo często oznaczającego wydanie wyroku, skazanie na cierpienie, ból, izolację i odrzucenie.

Głównymi ambasadorami akcji w jej pierwszej odsłonie są Sebastian Karpiel-Bułecka oraz Julia Wróblewska. Oprócz tego kampanię wesprą historiami swoich doświadczeń inne znane osoby, które wezmą udział w filmach edukacyjnych. W ten sposób kampania oddaje głos największym ekspertom – osobom dotkniętym stygmatyzacją.

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawienia

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

Podoba Ci
się ten artykuł?