Przejdź do treści

Jesteś toaletową czytaczką? Czytasz, kichasz, wycierasz nos, siedząc na toalecie? W ten sposób niszczysz sobie zdrowie. Rozmawiamy z Panią Fizjotrener

Kobieta siedzi na toalecie. Widać jedynie jej nogi i opuszczone spodenki
Czytasz, kichasz, smarkasz w toalecie? Osłabiasz mięśnie dna miednicy/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kane Tanaka / gerontology.wikia.org
118-letnia Kane Tanaka jest nastarszą mieszkanką globu. Chce wziąć udział w sztafecie z ogniem olimpijskim
Anita Włodarczyk - polska "Barbie Shero 2021"
Anita Włodarczyk ma własną Barbie. Pierwsza na świecie lalka młociarka
Kobieta z aparatem
Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje
Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa
Minimalizm a dzieci. Czy da się kupować mniej?

Czytanie w toalecie. Ręka w górę, kto choć raz nie czytał w toalecie. Jak się okazuje ta wielbiona przez wielu czynność mocno osłabia mięśnie dna miednicy, w konsekwencji prowadząc do nieprzyjemnych dolegliwości. Czego jeszcze nie należy robić, siedząc na toalecie? O tym rozmawiamy z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk.

Czytanie w toalecie

Mężowie, żony, celebryci, pisarze, malarze, murarze – nawyk czytania w toalecie ma wielu zwolenników. Niestety, tej wstydliwej przyjemności ludzie oddają się namiętnie od lat. Jej zwolennikami byli m. in. Umberto Eco, Marcel Proust czy Ernest Hemingway. Sama czynność czytania w tymże miejscu doczekała się nie tylko kilku esejów, ale nawet i specjalnych wydań książek dedykowanych umiejscowieniu w toalecie. W Internecie co rusz spotyka się memy przedstawiające studiowanie lektury nawet w postaci ulotek środków chemicznych, które akurat znajdują się pod ręką toaletowego czytacza czy czytaczki. Polacy nie wstydzą się także na forach internetowych dzielić najciekawszymi pozycjami, które biorą ze sobą do toalety. Jakkolwiek sympatycy czytania lubią oddawać się sprawom fizjologicznym w towarzystwie słów, powinni jednak zapomnieć o zabieraniu ulubionych książek w toaletowe mury. Dłuższe siedzenie na toalecie nie tylko bowiem może doprowadzić do powstania lub nasilania się hemoroidów. Przez ten nawyk naraża się mocno własne zdrowie, osłabiając mięśnie dna miednicy, co prowadzi do nieprzyjemnych skutków.

Już samo siedzenie na toalecie mocno osłabia mięśnie dna miednicy, dlatego też nie powinno się przesiadywać długo w toalecie, aby nie przeciążać mięśni. Nie czytamy książek, gazet, odkładamy telefon. Wszystko zostawiamy poza toaletą – ostrzega fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk.

Osłabione mięśnie dna miednicy prowadzą bowiem do niemożności wypróżnienia się do końca, bólu podczas stosunku lub w podbrzuszu, nietrzymania moczu, a także uczucia pełności w pochwie, wysuwania narządów lub ocierania ich o bieliznę.

Czego nie robić, siedząc na toalecie?

Jak zaznacza ekspertka, siedząc na toalecie popełniamy podstawowy błąd. Wykonują go z pewnością wszyscy, nie zdając sobie sprawy, jaki jest szkodliwy.

– Najważniejszą rzeczą, której należy unikać, siedząc na toalecie, jest przede wszystkim parcie. Nie powinniśmy przeć zarówno przy oddawaniu moczu, jak i stolca. Wzrost ciśnienia w jamie brzusznej, które wytwarza się w trakcie parcia, powoduje rozciąganie więzadeł, obniżania pęcherza i macicy, prowadząc do osłabienia mięśni dna miednicy a z czasem do obniżenia narządów rodnych – ostrzega fizjoterapeutka, dodając – W szczególności powinny uważać kobiety w ciąży i po porodzie, które często miewają zaparcia lub uczucie nie do końca opróżnionego pęcherza. Ponadto wysiłek używany do defekacji prowadzi do osłabienia kresy białej mięśni brzucha. Może to spowodować rozejście mięśnia prostego brzucha, pogłębić ten problem lub przedłużyć proces rehabilitacji. Dobrze jest udać się wtedy do specjalisty, aby zdiagnozować przyczynę problemu. W takich sytuacjach trzeba wzmocnić mięśnie odpowiednimi ćwiczeniami.

Jak to jest, że w taki sposób załatwia się chyba większość społeczeństwa?

– Niestety problem z parciem zaczyna się u nas bardzo wcześnie. Już jako mało dzieci uczeni jesteśmy, aby siedzieć na nocniku dopóki się nie załatwimy. By skrócić ten proces, pojawił się u nas nawyk parcia, który bardziej szkodzi niż pomaga, ponieważ powinniśmy chodzić do toalety wtedy, kiedy naprawdę czujemy potrzebę. Nie należy załatwiać się zbyt często. Wszystko powinno przyjść samoistnie – tłumaczy specjalistka.

Ponadto jest jeszcze kilka czynności, które powodują wytworzenie ciśnienia w jamie brzusznej, a w konsekwencji prowadzą do nieprzyjemnych skutków. Czego jeszcze powinnyśmy unikać w trakcie oddawania potrzeb fizjologicznych?

– Wycieranie nosa, kaszel i kichanie to są takie rzeczy, które również niekorzystnie wpływają na mięśnie dna miednicy. Siedząc na toalecie mamy rozluźnione mięśnie, a kiedy robimy którąś z powyższych czynności, napinamy mięśnie brzucha, również powodując ciśnienie w jamie brzusznej – tłumaczy Włodarczyk.

Jak poprawnie siedzieć na toalecie?

Fizjoterapeutka zaznacza, że większość osób popełnia także błąd w samym siedzeniu na toalecie oraz w momencie, kiedy z niej wstaje.

– Warto wspomnieć o tym, jak należy siedzieć na toalecie i jak z niej wstawać. Ważne, by usiąść do końca deski sedesowej, nie w połowie i dać sobie chwilę. Kolana powinny być ustawione wyżej niż stawy biodrowe, a kąt pomiędzy nimi mieć mniej więcej 35 stopni. Po zakończeniu mikcji czy defekacji warto chwilę odczekać, a następnie napiąć mięśnie dna miednicy i wstać z wyprostu bioder – mówi Włodarczyk i dodaje – Kobiety w ciąży powinny wstawać w ten sam sposób, czyli mocno postawić stopy na podłożu i wstać z wyprostu w biodrze i kolanach. Pamiętajmy też, żeby unikać załatwiania się w pozycji „na narciarza” i absolutnie nie wypróżniać się w ten sposób, będąc w ciąży.

I jeśli panowie pomyśleli, że te ostrzeżenia tyczą się jedynie kobiet, mamy dla nich złe wieści.

– Mężczyźni narażeni są tutaj w równym stopniu jak kobiety. U nich mięśnie dna miednicy, choć nie są osłabione przez ciążę i poród, to już np. przy chorobie hemoroidalnej lub chcąc tej choroby uniknąć, powinni w ten sam sposób wypróżniać się oraz oddawać mocz. Pozycja siedząca dla mężczyzn, nawet w trakcie mikcji, jest znacznie korzystniejsza – ostrzega fizjoterapeutka.

Zatem jeśli właśnie złapałaś za książkę lub telefon, udając się do toalety, zdecydowanie radzimy je zostawić.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dlaczego warto sikać pod prysznicem? Powodów jest mnóstwo!

Piramida potrzeb Maslowa – hierarchia ludzkich potrzeb

Ćwiczenia mięśni brzucha a stan dna miednicy. Pani Fizjotrener podpowiada, o czym powinnaś wiedzieć

Ćwiczenia na mięśnie brzucha a stan dna miednicy. Pani Fizjotrener podpowiada, o czym powinnaś wiedzieć

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Książki a na nich figurki dinozaurów

Oddaj książkę i stwórz bibliotekę dla chorujących! Ruszyła Wielka Zbiórka Książek

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Dlaczego mężczyźni powinni sikać na siedząco? Rozmowa z Agnieszką Cytowicz, fizjoterapeutką uroginekologiczną

Czy zawsze w podróży należy się zatrzymywać „na siku”, nawet gdy nam się nie chce? Rozmowa z Agnieszką Cytowicz, fizjoterapeutką uroginekologiczną

Dlaczego wizyta w toalecie z telefonem to bardzo zły pomysł? Rozmowa z Agnieszką Cytowicz, fizjoterapeutką uroginekologiczną

Brzuch po ciąży / istock

Natalia Białobrzeska o brzuchu w połogu: „Próbuję być w kontakcie ze swoim ciałem, które nadal zasługuje na akceptację i uwagę”

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę

mężczyzna ćwiczy brzuszki

Ćwiczenia na brzuch na drążku – ćwiczenia na boki brzucha

Anna Lewandowska

Anna Lewandowska pokazała brzuch 17 dni po porodzie. „Ciało kobiety może wiele” – pisze trenerka

Kobieta w ciąży siedzi na łózku, trzyma się za brzuch

Poród naturalny a cesarskie cięcie. W którym przypadku trenować mięśnie dna miednicy? Wyjaśnia Pani Fizjotrener

Ćwiczenia na brzuch z piłką

Brzuszki na piłce – pilates z piłką dla każdego

Eliza Wydrych skrytykowana za wystający brzuch

Po treningu przeczytała: „ale masz tłuszcz na brzuchu”. W odwecie podała kilka faktów na temat tej części ciała

Magda Mołek / Instagram

Magda Mołek zapytana o ciążę: w kwestii rozmiarów brzucha, dawno już pożegnałam swój perfekcjonizm

„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe

lapee.dk

Na festiwalach zazdrościsz facetom pisuarów? Lapee, czyli różowa przenośna przestrzeń dla kobiet, to zmieni!

Gosia Włodarczyk

Czy twój brzuch przypomina balon? To nie musi być „ciąża spożywcza”. Sprawdź, co może ci dolegać

Mocny brzuch od A do Z. Spróbuj ćwiczeń z Kasią Bigos

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność