Przejdź do treści

„Dziewczyna jest zdyscyplinowana, ciężko pracuje i osiąga sukces”. Ambasadorki Converse na nowo definiują słowo „dziewczyna”

Materiały prasowe
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Mają pejoratywny wydźwięk i wzmacniają stereotyp, że kobiety są słabszą płcią. Tak w skrócie można określić współczesne definicje słowa „dziewczyna”. Marka Converse we współpracy z dziewczynami, które nie boją się żyć na własnych zasadach, postanowiła rozpocząć międzynarodowy dialog i skłonić globalne instytuty językowe do zmiany przestarzałego definiowania tego słowa. 

„Pomoc domowa”, „służąca”, „pokojówka”, „zdrobnienie od dziewka ( słowo dziewka pierwotnie odnosiło się do służącej na wsi, później także prostytutki)”, „młoda kobieta, zwłaszcza niezamężna” – to tylko kilka definicji słowa „dziewczyna”, które funkcjonują we współczesnych słownikach. W większości kojarzą się z osobą do usług, poddaną. W takim definiowaniu nie ma miejsca na mówienie o sile, niezależności i samostanowieniu dziewczyn, a przecież współczesne dziewczyny właśnie takie są. One biorą na siebie misję obalenia patriarchatu, mówią głośne „nie” próbom szufladkowania, a wszelkim kanonom pokazują środkowy palec. Nie są słabszą płcią, jak wynikałoby z przestarzałej definicji. Mają odwagę, by żyć na własnych zasadach, by zajmować wysokie stanowiska, by odnosić sukcesy na każdym polu.

kampania nike

Kiedy inni narzucają kobietom, jakie mają być, marka Converse oddaje im głos i pyta, co rozumieją przez słowo „dziewczyna”. Ambasadorkami nowej kolekcji butów Converse zostały silne i inspirujące dziewczyny z całego świata: Millie Bobbie Brown, Stephanie Kurlow, Qin Yungquan, Naomi Preizler i Kasia Gola. Wszystkie zostały poproszone o odpowiedź na pytanie: „Co dla ciebie oznacza słowo dziewczyna w 2019 roku?”. Swoje wypowiedzi zapisały na trampkach i w ten sposób stały się współtwórczyniami oryginalnej kolekcji „Love The Progress”, zachęcającej kobiety do definiowania siebie na nowo.

Kampania jest kontynuacją i nową odsłoną poprzedniej kampanii „All The Stories Are True”, w ramach której marka zachęcała do dzielenia się swoimi historiami.

„Nie mów mi, jak być dziewczyną” – to manifest Millie Bobby Brown, aktorki i aktywistki, która jako 12-latka zasłynęła rolą Eleven w „Stranger Things”. Millie na zeszłoroczne rozdanie nagród SAG włożyła trampki do cekinowej sukienki. Swoją stylizacją wywołała niemałe poruszenie, ale czy słusznie? Kto powiedział, że tylko szpilki i wieczorowe kreacje są tymi właściwymi na czerwony dywan? No właśnie. – Podeszła do mnie pewna dziewczyna, pytając, czy jestem tą, która włożyła trampki na rozdanie nagród – wspomina aktorka. – Odparłam, że tak, to ja. I że nie powinno się oczekiwać od dziewczyn tego, żeby chodziły w spódniczkach tutu i kokardkach. Możemy nosić, co tylko chcemy – dodała.

Millie nie zgadza się na stereotypowe podejście do płci. Jej zdaniem dziewczyna nie musi nosić sukienki baletnicy, bucików na szpilce i uroczych loczków tylko dlatego, że jest dziewczyną. – Jesteśmy tym, kim jesteśmy, a nie tym, jak wyglądamy – podkreśla. Na potrzeby kultowego serialu Netflixa zgoliła włosy i nosiła oversize’owe bluzy. Przyjście w Converse’ach na rozdanie nagród kwituje krótko: „przecież to nie jest nielegalne”. „GIRL is powerful” to motto Millie Bobby Brown, którym podzieliła się z marką Converse.

Hasło Stephanie Kurlow, pierwszej baletnicy tańczącej w hidżabie, brzmi: „Dziewczyna ma wpływ i podejmuje ryzyko”. Podsumowuje ono trud, jaki włożyła w to, żeby robić, to o czym marzyła. Zaczęła tańczyć jako dwulatka, ale gdy jej rodzina przeszła na islam, a ona zaczęła nosić hidżab, wyrzucono ją z lekcji baletu. Dzięki wsparciu rodziców zdobyła dofinansowanie na to, by móc dalej ćwiczyć.

„Dobrze przygotowana dziewczyna da radę. Zawsze” – taka myśl przyświeca instruktorka samoobrony, Qin Yungquan.

„Muzyka dała mi siłę, by mój głos został usłyszany” – mówi kolejna ambasadorka Converse – nonkonformistyczna raperka, Naomi Preizler.

W gronie dziewczyn Converse znalazła się również Polka, Kasia Gola – ekspertka ds. nowych technologii w modzie, autorka bloga GeekGoesChic. „Dziewczyna jest zdyscyplinowana, ciężko pracuje i osiąga sukces” – taką definicję podała, wskazując tym samym, że kobiety zasługują na dostęp do stanowisk i docenienia za swoją pracę w postaci równości płac.

Wy również będziecie miały szansę podzielić się własną definicją słowa „dziewczyna”. W dniach od 19 lutego do 8 marca we wszystkich sklepach Converse w całej Polsce są dostępne pocztówki, na których możecie podzielić się tym, co oznacza dla was to wyjątkowe słowo. Więcej informacji o akcji znajdziecie na profilu @polska.converse na Instagramie i na Facebooku oraz pod hasztagiem #InMyConverse. Swoją definicję dziewczyny możecie dodać także online.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Małgorzata Halber i Olga Drenda: Często z miłością myli się relacje, w których występuje duża intensywność emocji. One z miłością nie mają nic wspólnego

Kobiece podróże. Weź plecak zamiast faceta

„Jeśli potrzebujesz wsparcia, bo np. jesteś w przemocowym związku, to nie znaczy, że tutaj rozwiążesz ten problem. Kręgi nie są terapią” – tłumaczą liderki Kręgu Kobiet Warszawa. Czym więc są?

91-letnia supermodelka w półnagiej sesji zdjęciowej. Carmen Dell'Orefice pokazuje, że wiek to tylko liczba / gettyimages

Carmen Dell’Orefice w półnagiej sesji zdjęciowej. 91-letnia supermodelka zachwyca!

Joanna Keszka, instruktorka seksualna, pisarka /fot. archiwum prywatne

Joanna Keszka: „Dojrzałość polega na tym, że jesteśmy bardziej otwarci – na siebie i na drugą osobę. Także w seksie”

„Menopauza jest elementem życia kobiety. I koniec”. O tym, jak się starzeć bez godności, mówią Ewa Winnicka i Magdalena Grzebałkowska

„Kobiety uczą się zachowań społecznych na zasadzie kopiuj-wklej, aż osiągają biegłość, która czyni ich autyzm niewidzialnym”. O życiu i kobiecości ze spektrum autyzmu mówi psycholożka i nauczycielka jogi Agata Ucińska

Uczennice stoją w sali gimnastycznej

Anna Wiatrowska o obsesji polskich szkół na punkcie ubioru uczennic: „Wszystko w imię przyzwoitości i kultury 'nie kuszenia chłopców’”

Jane Fonda

Jane Fonda o starzeniu się: „Jestem taka szczęśliwa, że pozwoliłam swoim włosom siwieć”

„W tym ponurym miejscu pełnym traum, Swietłana niesie nadzieję”. Kobieta, która w trakcie bombardowań nosiła rannych na własnych plecach

W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała

„Całkowicie łysą kobietą zostałam 4 lata temu. Teraz wiem, że umiem żyć bez włosów” – mówi Marta Kawczyńska, alopecjanka

„Nie wierzyłam, że mając stomię, mogę tak kobieco wyglądać”. Monika Leder i Dorota Salska o niezwykłym projekcie „Zrozumieć stomię”

Aga Szuścik: „Żadna choroba nie jest 'kobieca’. To nie jest słowo, którym powinno się określać to, co złe, trudne, okropne”

Danuta Stenka: Kochać siebie, to kochać także swoje słabości

Prof. Eleonora Bielawska-Batorowicz

Prof. Eleonora Bielawska-Batorowicz: Natura wymyśliła menopauzę w sensownym celu

Nastolatka

Magda Korczyńska: seksualizacja jest tak powszechnym zjawiskiem, że często uznajemy ją za coś naturalnego i niegroźnego lub nawet jej nie zauważamy

Melanie Gaydos: Nigdy nie przeszkadzało mi, jak wyglądam. Nie ma to ze mną związku

Aleksandra Kuc, Małgorzata Kacprzak / fot. Marek Szczepański

„Wciąż ktoś nam mówi, jak mamy wychowywać dzieci, jak postępować. W kręgu nikt nie ocenia, wszystko zostanie przyjęte”. Ola Kuc i Małgosia Kacprzak o kręgach kobiet

„Rozwód to nie znak, że dwie osoby się nie rozumieją, ale znak, że właśnie zaczęły”. Rozwód może być czymś pozytywnym. Sprawdź, co mówią o tym mądre kobiety

kobiecość, seksualnośc, seksowna kobieta

Przez pandemię przestałaś się czuć seksownie? 7 rzeczy, które możesz zrobić, by znów dobrze się poczuć w swoim ciele

Tilda Swinton

Tilda Swinton: Płeć to tylko rola, którą mamy do odegrania. Ta sama osoba. Żadnej różnicy. Tylko inna płeć

Anna Ledwoń

„Narracja w szkołach na temat okresu jest dokładnie taka sama, jak 20 lat temu, kiedy ja byłam uczennicą” – mówi Anna Ledwoń, specjalistka ds. marketingu

Sam Baker

Sam Baker o menopauzie: Powinniśmy sprawić, by menopauza była czymś do świętowania. Osiągnięciem, a nie porażką, mostem do przejścia, a nie przepaścią do upadku

×