Przejdź do treści

Dlaczego depresja powraca i jak temu zapobiegać? Wyjaśnia psycholożka Milena Wojnarowska

Dlaczego depresja powraca i jak temu zapobiegać? Wyjaśnia psycholożka Milena Wojnarowska
Dlaczego depresja powraca i jak temu zapobiegać? Wyjaśnia psycholożka Milena Wojnarowska / fot. Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Pieniądze można porównać do zakładania maseczki tlenowej w samolocie. Najpierw zakładasz ją sobie, potem dzieciom. Z finansami jest tak samo” – mówi Dominika Nawrocka, edukatorka finansowa
6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu
6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym
Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda
5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Niestety uporanie się z depresją w wielu przypadkach wcale nie oznacza, że możemy się z nią pożegnać raz na zawsze. Jak nie dopuścić do nawrotu depresji? I dlaczego właściwie powraca? Na te pytania odpowiada w swoim najnowszym wpisie na profilu @przystanekmindfulness Milena Wojnarowska, psycholożka i coach.

Depresja jak bumerang?

„Jeśli już doświadczyliśmy depresji klinicznej, niestety, ale jest szansa, że ona powróci. Działa to podobnie także w przypadku zaburzeń lękowych” – pisze Milena Wojnarowska.

Jak zauważa w swoim wpisie psycholożka, osoby, które przebyły jeden epizod depresyjny mają ok. 22-procentową szansę nawrotu choroby, a ci z co najmniej trzeba epizodami – już ok. 67-procentową. Dodaje, że największą skuteczność w zapobieganiu powrotom depresji ma terapia poznawczo-behawioralna (ryzyko nawrotu u pacjentów, którzy biorą w niej udział, wynosi 30 proc.) oraz praktyka uważności. Ale dlaczego właściwie depresja powraca?

„Pierwsze epizody depresji są zazwyczaj poprzedzone trudnymi wydarzeniami w życiu. W przypadku nawrotów, jak się okazuje, nie mają one już tak dużego znaczenia. U osób, które wcześniej przeszły depresję, dochodzi do pewnych zmian w obrębie mózgu. Trudne emocje zostają połączone niejako z typowymi, depresyjnymi myślami” – tłumaczy coach.

Jak dodaje, nawroty depresji są również skutkiem tego, że dochodzi do przesunięcia progu neurobiologicznego, w którym choroba ta może być wyzwolona. Ekspertka wyjaśnia, że z czasem obniża się on do tak niskiego poziomu, że wydaje się nam, że powrót depresji pojawia się bez powodu. Może zdarzyć się tak na przykład wtedy, gdy w naszym życiu pojawi się trochę więcej stresu.

„W praktyce oznacza to, że negatywne myśli mogą wyzwolić stan bardzo zbliżony do tego, co czujemy podczas aktywnej depresji. Niejako cofają nas emocjonalnie w czasie do tego okresu. Trudne emocje (które towarzyszą każdemu z nas każdego dnia) natomiast aktywują bardzo szybko typowe, depresyjne wzorce myślenia” – stwierdza Wojnarowska.

Podobnie jest z sygnałami płynącymi z ciała. Specjalistka wyjaśnia, że na przykład, jeśli czujemy się osłabieni, mogą również pojawić się myśli i emocje charakterystyczne dla depresji. I tak powstaje błędne koło, które sprawia, że faktycznie możemy znów na nią zachorować.

"Naprawdę boli cię brzuch czy tylko wymuszasz uwagę?". Psycholożka pokazuje, co by było, gdybyśmy tratowali choroby somatyczne tak samo, jak psychiczne

Jak zapobiegać nawrotom depresji?

„Mając za sobą historię walki z zaburzeniami, musimy o siebie dbać bardziej niż przeciętna osoba” – pisze na swoim profilu na Instagramie Milena Wojnarowska.

Jak dodaje, to dbanie o siebie wcale nie musi być czymś wielkim. Według niej przed nawrotami depresji może nas w dużej mierze ochronić „zwykła higiena psychiczna”.

„Mam tutaj na myśli nauczenie się wyciszenia, dawanie sobie czasu na odpoczynek, wysypianie. Innymi słowy, niebranie zdrowia psychicznego za pewnik. (…) Traktuj też obniżony nastrój jako sygnał, że trzeba zacząć działać. Nie zamykaj się w domu, szukaj wsparcia, zadbaj o siebie dużo bardziej niż zwykle. Odpuść niepotrzebne sprawy i zwolnij trochę” – radzi Wojnarowska.

I pamiętaj: powrót na psychoterapię po zakończonym procesie terapeutycznym to żaden wstyd ani dowód na to, że sobie nie radzisz. Więc jeśli czujesz, że depresja powraca, nie wahaj się, żeby ponownie zapukać do gabinetu terapeuty.

Przystanek Mindfulness

Przystanek Mindfulness to profil prowadzony przez Milenę Wojnarowską – psycholożkę i coacha. „Piszę o uważności, rozwoju, stresie, emocjach i pewności siebie. Organizuję kursy mindfulness i prowadzę sesje coachingowe” – tak sama siebie opisuje na Instagramie. W szczególności bliska jest jej terapia poznawczo-behawioralna oraz dialektyczno-behawioralna, praca z ciałem, filozofia stoicka i buddyjska.

Zaznacza, że jej misją jest rozpowszechnianie w Polsce wiedzy na temat uważności oraz pomoc osobom zmagającym się z odnalezieniem spokoju i równowagi. Profil na Instagramie Przystanek Mindfulness obserwuje ponad 106 tys. osób. Więcej informacji na stronie: przystanekmindfulness.pl.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„W sądzie nikt nie wrzeszczy, nikt nie wyzywa. To mobbing w białych rękawiczkach”. O tym, dlaczego depresja to choroba zawodowa kuratorów sądowych, mówi Aleksandra Szewera-Nalewajek

„Prób samobójczych jest znacznie więcej wśród kobiet niż mężczyzn” – mówi dr Halszka Witkowska, suicydolog i pomysłodawczyni projektu „Życie Warte Jest Rozmowy”

Kampania "Nie osądzaj" MZ / mat. prasowe

„Nie osądzaj. Wspieraj osoby w kryzysie psychicznym. Zobacz człowieka” – mówią Julia Wróblewska i Sebastian Karpiel-Bułecka. Nowe spoty MZ powinien zobaczyć każdy z nas

„Ludzie się boją, że inflacja za chwilę sprawi, że zniknie nasze życie. To, które dzisiaj znamy”. O jej wpływie na nasze zdrowie psychiczne mówi psychoterapeutka Renata Składanek

„Osoby, które są w stanie poświęcić wszystko, żeby osiągnąć cel, a przy tym są perfekcjonistyczne, mogą doświadczać depresji maskowanej”. O „korpoosobowości” mówi psycholożka Katarzyna Kawka

Mobilna rehabilitacja, hostel dla niepełnosprawnych, senior living. Sprawdziliśmy, czego potrzebują i jaką pomoc mogą otrzymać opiekunowie osób chorych i niepełnosprawnych

Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 

„Żeby pojawiło się wypalenie, wcześniej musiał wybuchnąć pożar. Wypalenie, depresja i zmęczenie to nie synonimy” – mówi Paulina Koszut

W naszej pamięci genetycznej mieszanie wody z ziarnami jest mocno utrwalone. O niezwykłej mocy „bake therapy” /fot. iStock

W naszej pamięci genetycznej mieszanie wody z ziarnami jest mocno utrwalone. O niezwykłej mocy „bake therapy”

Marysia Warych / fot. Jarosław Stróżyk

Marysia Warych: „Ludzie myślą, że mamy dwa tryby: albo nie możemy wstać z łóżka, albo mamy halucynacje i słyszymy głosy. Tymczasem choroba afektywna dwubiegunowa ma różne oblicza”

„Prowadzenie dziennika może zmienić nasze życie. Dla wielu bywa skuteczną autoterapią” – uważa psycholog Anna Frączkowska. Czym jest journaling i jaką ma moc?

Gdy ich bliscy chorują, oni sami są cichymi pacjentami. Tak w Polsce wygląda opieka nad osobami ze schizofrenią

„Ludzie myśleli, że nie ma streamów, bo imprezuję”- Paweł „Leh” Lehmann o walce z depresją

Majówka w pełni, czas pomyśleć więcej o… seksie. Ta prosta metoda pozwoli ci skupić zmysły na tym, czego naprawdę doświadczasz

Kobieta stoi na środku polnej drogi

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

„Moje wspomnienia są dlatego tak pozytywnie ukrwione, bo tam była miłość”. Bogdan Frymorgen o życiu z ojcem i jego chorobą afektywną dwubiegunową

Przez wojnę w Ukrainie ciężko ci się skupić? Psychoedukatorka wyjaśnia, jak powrócić do stanu "tu i teraz"

Przez wojnę w Ukrainie ciężko ci się skupić? Psychoedukatorka wyjaśnia, jak powrócić do stanu „tu i teraz”

Perfekcjonizm prowadzi do wielu chorób. Jak ich uniknąć?

„Seniorów pytamy o zdrowie. O ich emocjach się nie mówi” – o samobójstwach po 60. roku życia opowiada psycholog Monika Oleksiewicz-Berrino

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta w depresji

„Depresja to prawdziwe cholerstwo. Gdy uderza, życie potrafi być naprawdę strasznie trudne”- mówi psycholożka Monika Kotlarek. Jak pomóc samemu sobie w depresji?

Psychodeliki na depresję? „To największy postęp w leczeniu depresji od czasów Prozacu”

Adele

Adele szczerze o swoim zdrowiu psychicznym po rozwodzie: „Czułam się zdruzgotana i zawstydzona”

Urszula Dudziak o menopauzie: To jest dla kobiety najpiękniejszy okres

Urszula Dudziak o menopauzie: To jest dla kobiety najpiękniejszy okres, bo nie kojarzy się ze stresem

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn