Przejdź do treści

Co piątej Polce brakuje pieniędzy na podpaski. 30 proc. wierzy, że w trakcie okresu nie zajdzie w ciążę. Pierwsze takie badanie w naszym kraju

Kobieta w czasie okresu
Badanie na temat okresu/ Pexels.com, Polina Zimmerman
Podoba Ci
się ten artykuł?

Poczucie wstydu, upokorzenia, liczne przesądy i ograniczony dostęp do podpasek – to obraz, który wyłania się z badania zleconego przez Kulczyk Foundation. Aż 42 proc. badanych Polek przyznało, że w ich rodzinnym domu o miesiączce się nie mówi lub nie mówiło wcale. Co piątej zdarza się nie mieć środków na zakup odpowiednich podpasek.

Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne

„Miesiączka to naturalny proces biologiczny, którego doświadcza blisko połowa społeczeństwa przez znaczną część swojego życia. Mimo to wciąż miliony kobiet na całym świecie są z tego powodu upokarzane, stygmatyzowane i wykluczane społecznie, a wielu nie stać na zakup środków higienicznych niezbędnych w trakcie okresu” – podkreśla fundacja na wstępie swojego raportu z przeprowadzonego badania.

To pierwsze takie kompleksowe badanie na temat okresu w naszym kraju. Zostało przeprowadzone w lutym 2020 roku na terytorium całej Polski przez firmę Difference.

Analizie ilościowej poddano wypowiedzi blisko półtora tysiąca osób, m.in. nastolatek, dorosłych kobiet oraz mężczyzn. W analizie jakościowej wykorzystane zostały opinie ponad 90 osób, w tym m.in. ekspertek, nastolatek i dorosłych kobiet. Badanie przedstawia analizę zjawisk wykluczenia i ubóstwa menstruacyjnego w zakresie ekonomicznym, społecznym i edukacyjnym.

"Kaja Godek upodlona menstruacją"

Dane są alarmujące

Jak piszą autorzy badania, szacuje się, że w ciągu całego życia kobieta ma okres od 350 do 480 razy. Czas krwawienia waha się od trzech do siedmiu dni, a kobieta krwawi w sumie od 7 do 9 lat, co stanowi 10-13 proc. czasu jej życia. W tym czasie kobieta zużywa ponad 100 kg podpasek/tamponów (co oznacza zużycie blisko 10 tys. artykułów higienicznych przez każdą kobietę).

„Ograniczony dostęp do środków do higieny intymnej powoduje, że kobiety często muszą wybierać pomiędzy swoim zdrowiem i komfortem, a wyżywieniem swoim i rodziny” – czytamy.

Z badania przeprowadzonego przez Kulczyk Foundation wynika, że co piątej kobiecie w Polsce zdarza się nie mieć środków na zakup odpowiednich podpasek.

„(…) Nie mogłam sobie pozwolić na podpaski, bo nie mogłabym wtedy kupić dla dziecka niezbędnych produktów, miałam małe dziecko i musiałam myśleć o córce a nie o sobie. Podkładałam sobie to, co było” – opowiada jedna z respondentek.

Materiały promocyjne
pms

Okres to wciąż temat tabu

Wywiady z kobietami pokazały, że dodatkowym utrudnieniem w walce z ubóstwem menstruacyjnym jest to, że okres wciąż jest tematem tabu. Jak piszą autorzy raportu, publikacje ukazujące miesiączkę w prawdziwy i realistyczny sposób, „budzą kontrowersje i niesmak, nawet wśród samych kobiet. A  spoty reklamowe, które mówiły o menstruacji, przez lata „na pierwszym miejscu stawiały dyskrecję, potęgując potrzebę ukrywania tego zjawiska przed światem„.

„Ja nie wiem, kiedy w ogóle moja mama coś o tym mówiła. Nie wiem też, czy i kiedy moja mama przestała miesiączkować, w ogóle nie było takiego tematu. Jak byłam dzieckiem, też tego tematu nie było, w ogóle u nas nie istniał, po prostu o takich rzeczach się nie rozmawiało” – mówi jedna z respondentek, która wzięła udział w badaniu.

42 proc. badanych kobiet przyznało, że w ich rodzinnym domu o miesiączce się nie mówi lub nie mówiło wcale. Pomimo deklarowanej akceptacji miesiączki, dla wielu kobiet wciąż pozostaje ona tematem wstydliwym, o którym niechętnie rozmawiają.

To nie prowadzi do niczego dobrego

Badanie fundacji pokazuje, że co trzecia nastolatka nie jest przygotowana na nadejście okresu. Jak podkreślają przedstawiciele Kulczyk Foundation, brak komunikacji ze strony rodziców, ukrywanie podpasek przez matki i zmowa milczenia wokół menstruacji powoduje strach, a niekiedy nawet traumę wśród dorastających dziewczynek.

„Wszystkiego się bałam, nie bardzo wiedziałam, co ta miesiączka tak właściwie oznacza. Wiedziałam, że jest coś takiego, ale poza tym niewiele (…)” – wspomina jedna z respondentek.

Kolejny problem to mity i stereotypy na temat menstruacji, które utrwalają niewłaściwe postawy względem miesiączki. Jak pokazało badanie Kulczyk Foundation, prawie 30 proc. kobiet myśli, że podczas okresu nie można zajść w ciążę, a co piąta wierzy, że w jego trakcie nie powinno się piec ciast czy kisić ogórków. 

Dlaczego nie wolno tego bagatelizować?

Autorzy publikacji podkreślają, że tabu w domu, luki w edukacji wśród młodzieży oraz kpiny i żarty ze strony rówieśników przekładają się m.in. na to, że dziewczynki nie akceptują swojego ciała, swojej kobiecości i seksualności. Jednocześnie, kształtują się przez to postawy, które będą powielać w dorosłości. W niektórych przypadkach brak dostępu do podpasek powoduje, że dziewczynki nie chodzą do szkoły w czasie miesiączki, co wpływa na ich wykształcenie i perspektywy zawodowe w przyszłości.

„W czasie koronawirusa, większość działań skierowanych jest na walkę z pandemią. Warto przypomnieć: kobiety w tym czasie nie przestały menstruować! Niestety pogorszyła się sytuacja ekonomiczna wielu z nich. Dotychczasowe problemy z dostępem do środków higienicznych są bardziej odczuwalne i nabierają obecnie jeszcze większego znaczenia” – podsumowuje fundacja.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

Podoba Ci
się ten artykuł?