Przejdź do treści

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

Rawpixel
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?
Podpaska
Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki
Billie Eilish
Billie Eilish: Nagle jesteś hipokrytką, gdy chcesz pokazać swoje ciało i swoją skórę. Jesteś łatwa i jesteś dziwką

Macie problem z kolanami, biodrami lub kręgosłupem? Czy wiecie, że przyczyna problemu może leżeć w zupełnie innym miejscu? Na przykład w stopie. Tak – stopę też należy ćwiczyć.

Niewielu z was zdaje sobie sprawę, że stopa i staw skokowy są jednymi z najważniejszych elementów aparatu ruchu. Na stopie postawiony jest cały ciężar ciała, a dzięki sprawnemu stawowi skokowemu jesteście w stanie poruszać się, zachowując przy tym odpowiednie wzorce ruchowe. Dzieje się tak dlatego, że wasze kostki zbudowane są z wielu elementów, takich jak: mięśnie, powięzi, stawy, które są bezpośrednio połączone z podeszwą i częścią podudzia. To właśnie one są odpowiedzialne za ruchy statyczne i dynamiczne.

Często borykacie się  z takimi problemami jak „kaczy chód”, nadmierna rotacja kolana do wewnątrz podczas biegania lub podskoków, napięcie rozcięgna podeszwowego, zapadnięte łuki stóp itp. W dalszym etapie przekłada się to na dolegliwości bólowe w okolice stawu kolanowego lub biodrowego. Niewłaściwe ustawianie stopy oraz złe napięcie mięśniowe w dolnych partiach ciała zaburza z kolei prawidłowe funkcjonowanie ciała i może przyczynić się do występowania schorzeń kręgosłupa.

Aby temu zapobiegać, wystarczy regularnie wykonać kilka prostych ćwiczeń:

Ćwiczenie 1.

Rolowanie podeszwy. Możecie wykorzystać piłkę lacrosse lub sztangę na siłowni.

W tym ćwiczeniu chodzi głównie o pobudzenie mięśni i powięzi. Wystarczy, że położycie stopę na piłce i będziecie ją masowali przez kilka minut na całej jej powierzchni, szukając punktów zapalnych (miejsca najbardziej bolesne podczas masażu).

Ćwiczenie 2.

Przyklęknijcie i przenieście ciężar swojego ciała na pięty. Następnie wykonajcie zgięcie grzbietowe jednej stopy, podczas gdy druga leży nieaktywna na podłodze. Stopę pracującą dodatkowo dociskacie do ziemi ciężarem własnego ciała.

Ćwiczenie 3.

Wykonujecie siad na piętach. Jedna stopa jest ułożona płasko na ziemi i dociska grzbietem do podłogi, druga opiera się na palcach, a kolano jest lekko uniesione w górę. Wytrzymajcie w tej pozycji 45 sek. – do 1 minuty i zmieńcie ustawienie nóg. Dzięki temu ćwiczeniu zwiększycie ruchomość stawu skokowego.

Ćwiczenie 4.

Potrzebna będzie do niego poduszka pneumatyczna z wypustkami. Wchodzenie na nią na jednej nodze spowoduje poprawę ukrwienia podeszwy stopy, a przy okazji uruchomi mięśnie, które zmuszone są do pracy przy utrzymywaniu równowagi.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Mobilność – postaw dobre fundamenty! Jakie błędy w treningu źle na nią wpływają?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?