Przejdź do treści

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

Rawpixel
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Matka z córką
Jak wyglądają skutki wychowywania dziewczynek w duchu „grzeczności”? Wyjaśnia Magda Korczyńska
Aranda de Duero
Hiszpańskie miasto obwieszcza, że jest pierwszym, które pokonało pandemię COVID-19
Kobieta wyciera szklankę ścierką
Mama Chemik: bakterie, grzyby i wirusy kolonizują nasze gąbki w zastraszającym tempie, a my często nie jesteśmy tego nawet świadomi
pielęgniarka
Co zobaczysz, gdy wpiszesz słowo ‘pielęgniarka” w wyszukiwarkę grafiki Google? „Szału nie ma. Zaproszenie do burdelu” – kwituje Mateusz Sieradzan
szcześliwa dziewczyna w pandemii
Ludzie szczęśliwi chętniej stosują się do obostrzeń – wynika z analizy zachowań społecznych w pandemii

Macie problem z kolanami, biodrami lub kręgosłupem? Czy wiecie, że przyczyna problemu może leżeć w zupełnie innym miejscu? Na przykład w stopie. Tak – stopę też należy ćwiczyć.

Niewielu z was zdaje sobie sprawę, że stopa i staw skokowy są jednymi z najważniejszych elementów aparatu ruchu. Na stopie postawiony jest cały ciężar ciała, a dzięki sprawnemu stawowi skokowemu jesteście w stanie poruszać się, zachowując przy tym odpowiednie wzorce ruchowe. Dzieje się tak dlatego, że wasze kostki zbudowane są z wielu elementów, takich jak: mięśnie, powięzi, stawy, które są bezpośrednio połączone z podeszwą i częścią podudzia. To właśnie one są odpowiedzialne za ruchy statyczne i dynamiczne.

Często borykacie się  z takimi problemami jak „kaczy chód”, nadmierna rotacja kolana do wewnątrz podczas biegania lub podskoków, napięcie rozcięgna podeszwowego, zapadnięte łuki stóp itp. W dalszym etapie przekłada się to na dolegliwości bólowe w okolice stawu kolanowego lub biodrowego. Niewłaściwe ustawianie stopy oraz złe napięcie mięśniowe w dolnych partiach ciała zaburza z kolei prawidłowe funkcjonowanie ciała i może przyczynić się do występowania schorzeń kręgosłupa.

Aby temu zapobiegać, wystarczy regularnie wykonać kilka prostych ćwiczeń:

Ćwiczenie 1.

Rolowanie podeszwy. Możecie wykorzystać piłkę lacrosse lub sztangę na siłowni.

W tym ćwiczeniu chodzi głównie o pobudzenie mięśni i powięzi. Wystarczy, że położycie stopę na piłce i będziecie ją masowali przez kilka minut na całej jej powierzchni, szukając punktów zapalnych (miejsca najbardziej bolesne podczas masażu).

Ćwiczenie 2.

Przyklęknijcie i przenieście ciężar swojego ciała na pięty. Następnie wykonajcie zgięcie grzbietowe jednej stopy, podczas gdy druga leży nieaktywna na podłodze. Stopę pracującą dodatkowo dociskacie do ziemi ciężarem własnego ciała.

Ćwiczenie 3.

Wykonujecie siad na piętach. Jedna stopa jest ułożona płasko na ziemi i dociska grzbietem do podłogi, druga opiera się na palcach, a kolano jest lekko uniesione w górę. Wytrzymajcie w tej pozycji 45 sek. – do 1 minuty i zmieńcie ustawienie nóg. Dzięki temu ćwiczeniu zwiększycie ruchomość stawu skokowego.

Ćwiczenie 4.

Potrzebna będzie do niego poduszka pneumatyczna z wypustkami. Wchodzenie na nią na jednej nodze spowoduje poprawę ukrwienia podeszwy stopy, a przy okazji uruchomi mięśnie, które zmuszone są do pracy przy utrzymywaniu równowagi.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Mobilność – postaw dobre fundamenty! Jakie błędy w treningu źle na nią wpływają?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Katarzyna Gołębiewska:

„Chodzenie bez obuwia to starożytny i sprawdzony środek leczniczy w przypadku niewłaściwego krążenia krwi, zarówno nadciśnienia jak i niedociśnienia” – mówi Katarzyna Gołębiewska, refleksolog

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Hantle - jak ćwiczyć z hantlami w domu?

Hantle – ćwiczenia z hantlami w domu. Jakie hantle kupić?

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na mięśnie nóg z obciążeniem – skuteczny trening w domu