Przejdź do treści

Składniki dla aktywnych

Mike Dorner/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta
Marianna Gierszewska o zakończeniu relacji: Urwać można metkę, nie relację
Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane
Dziecko
Wirtualna rzeczywistość pomaga chorym spełniać marzenia. Film Piotra Łoja podbija internet
Ericka Hart pokazała na wybiegu blizny po mastektomii. Prawdziwa rewolucja na tygodniu mody w Nowym Jorku

Gdy intensywnie ćwiczymy, nasz organizm wymaga więcej. Jeśli nie damy mu tego, czego potrzebuje, może się okazać, że treningi zamiast pomagać, zaczynają nam szkodzić.

Aktywność fizyczna może wpływać zarówno korzystnie na organizm, ale, trzeba sobie powiedzieć jasno, że może też odbić się nam przysłowiową czkawką. Począwszy od problemów z mięśniami, kontuzjami, przez odwodnienie, po spadek odporności. Problemy możemy wyprzedzić poprzez dostarczenie organizmowi ważnych składników, o których każdy aktywny człowiek powinien pamiętać.

Słodkie paliwo

Często popełnianym błędem przez ćwiczące osoby jest ograniczanie w codziennej diecie węglowodanów, czyli cukrów. Głównie dlatego, że chcemy po prostu szybko schudnąć. To błąd. Cukry stanowią niezbędne paliwo dla organizmu. Jednak trzeba je wybierać mądrze – w odpowiedniej ilości i rodzaju. A wszystko dlatego, by utrzymać produkcję glukozy w ryzach – najgroźniejsze dla zdrowia są bowiem nagłe i krótkie skoki cukru we krwi, które z biegiem czasu doprowadzają do tzw. insulinooporności i cukrzycy typu 2. By temu zapobiec, należy zjadać węglowodany złożone, które powodują powolny i długotrwały wzrost poziomu glukozy we krwi, np. ciemne makarony, brązowy ryż, kasze. Każdy, czyli również sportowiec, pamiętać powinien również o węglowodanach w postaci owoców i warzyw. A pod ręką, gdy intensywnie ćwiczymy, zawsze dobrze mieć… banana – jest bogatym źródłem cukrów prostych, dających szybki zastrzyk energii, ale zawiera też sporo potasu, który intensywnie tracimy z potem.

Potas i reszta

A jeśli o potasie mowa, to nie można pominąć pozostałych elektrolitów: sodu, magnezu i wapnia. Podczas dwóch godzin intensywnych ćwiczeń człowiek może wypocić nawet dwa litry wody, a z nią jak przez palce uciekają nam elektrolity. Niestety w nadrobieniu zaległości woda może nie wystarczyć. Dlatego warto zaopatrzyć się w odpowiednią dla sportowców dawkę elektrolitów, najlepiej oznaczając wcześniej ich stężenie w organizmie. Jeśli odczuwamy objawy, takie jak nieregularna praca serca, skurcze i drżenia mięśni, mrowienie rąk i nóg czy nieuzasadnione przygnębienie i nerwowość, a do tego regularnie ćwiczymy, to prawdopodobnie odzywają się właśnie niedobory elektrolitów.

D jak dobre dla kości

Jesień i zima to czas, kiedy poziom witaminy D w organizmach Polaków jest na wyczerpaniu. W powszechnej wiedzy witamina D kojarzy się przede wszystkim z ochroną kości i zapobieganiem krzywicy. Jednak nie do przecenienia jest również jej wpływ na odporność, odbudowę mięśni i ochronę przed urazami – a to w przypadku sportowców bardzo pożądane właściwości. Jedno z polskich badań wskazuje, że zdecydowana większość trenujących ma problem z poziomem witaminy D. Zimą dotyczy to zarówno osób ćwiczących w pomieszczeniach, jak i na zewnątrz, a latem zwłaszcza wewnątrz budynków. Sposób na niedobory? Niestety zimą i jesienią w naszej szerokości geograficznej ekspozycja na promienie słoneczne jest ze słaba (bo tą drogą organizm wytwarza witaminę D), z kolei z jedzeniem bardzo trudno zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę D. Pozostaje suplementacja.

Coś na stres oksydacyjny

Intensywny wysiłek fizyczny pobudza produkcję wolnych rodników, które prowadzą do tzw. stresu oksydacyjnego, czyli braku równowagi pomiędzy działaniem wolnych rodników z możliwościami organizmu do ich neutralizowania. W rezultacie dochodzi do rozmaitych uszkodzeń na poziomie komórkowym. Możemy z tym walczyć dwojako. Z jednej strony nasz organizm sam wytwarza enzymy, które chronią przed stresem oksydacyjnym. Z drugiej, poprzez to, co dostarczamy organizmowi wraz z jedzeniem, możemy zapobiegać jego negatywnym skutkom. Co powinniśmy jeść? Przeciwutleniacze. Gdzie znajdziemy ich najwięcej? W produktach bogatych w witaminy A, C, E,  resweratrol, antocyjany, luteinę i likopen, czyli przede wszystkim w owocach i warzywach.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz

Spalaj mądrzej i szybciej

Spalanie kalorii – rower, spacer, bieganie. Co jeść?

Masz zakwasy po treningu? Pomogą… węglowodany

Trik na spalanie tłuszczu z węglowodanami

Co jeść przed zawodami? cz. 2

Co jeść przed zawodami? cz. 2

Co jeść przed zawodami?

Co jeść przed zawodami?

Beata Sadowska. Bo bieganie bywa też trudne...

Beata Sadowska. Bo bieganie bywa też trudne…

Paleosportowiec

Paleosportowiec

Kobieta

Po raz pierwszy w historii łódzkiej Filmówki na reżyserię dostały się same kobiety

Kobieta siedzi przy biurku

L4 z powodu wypalenia zawodowego? Od stycznia 2022 r. będzie to możliwe

Simone Biles

Simone Biles: Nie chcę, aby kolejna młoda gimnastyczka ani jakakolwiek inna osoba doświadczyła horroru, który przeżyłam

Fitball – przykładowe ćwiczenia, wybór odpowiedniej piłki

Dwie kobiety

Związki partnerskie i małżeństwa jednopłciowe powinny być uznawane w całej UE. Rezolucja Parlamentu Europejskiego

Niepłodność – przyczyny, sposoby diagnostyki, leczenie

Olga Kamińska

Dr Olga Kamińska: Przez zazdrość wzrasta poziom testosteronu, a to wpływa na życie seksualne [WIDEO]

Alanis Morissette wyznała, że jako nastolatka była wielokrotnie gwałcona

Joanna Jaworska o trudnych powrotach do treningów

„Przerwa nie jest twoją porażką”. Joanna Jaworska podpowiada, jak bez spiny wrócić do regularnych treningów

Anglia rezygnuje z certyfikatów covidowych

Anglia rezygnuje z certyfikatów covidowych. „Nie będziemy kontynuować planu wprowadzenia paszportów szczepionkowych”

Francja: będą bezpłatne środki antykoncepcyjne dla kobiet do 25. roku życia

Francja wprowadza bezpłatne środki antykoncepcyjne dla kobiet do 25. roku życia

Audrey Diwan

Wielki triumf kobiet na Festiwalu Filmowym w Wenecji! Najważniejsze statuetki w kobiecych rękach

Protest pracowników ochrony zdrowia

Protest pracowników ochrony zdrowia. Ane Piżl:  Nie dotrę. Wygnała nas z tego kraju nienawiść do osób LGBT+

Ig Noble przyznane

Ig Noble przyznane! W dziedzinie medycyny zwyciężyło odkrycie, że orgazm może… udrażniać nos

Melania Lipińska

HELLO PIONIERKI: Jak Melania Lipińska z Ostrołęki pojechała do Paryża, by wypowiedzieć wojnę przeciwnikom lekarek w spódnicy

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki