Przejdź do treści

Upalni biegacze. Jak biegać bezpiecznie w upał?

Upalni biegacze Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
"To nie konkurs piękności grobów, a święto pamięci o bliskich"
„To nie konkurs piękności grobów, a święto pamięci o bliskich”. Jagna Niedzielska apeluje, by ograniczyć ilość odpadów
Paszporty
Stany Zjednoczone. Wydano pierwszy paszport z trzecim oznaczeniem płci
Kolorowe nakładki na koła wózków dla osób z niepełnosprawnością
„Jeśli nie możesz wstać, wyróżnij się!”. Kolorowe nakładki na wózki dla osób z niepełnosprawnością to dzieło dwóch sióstr
Od wtorku pacjenci będą pytani o pobyt w szpitalu
Od wtorku pacjenci będą pytani o pobyt w szpitalu. Chodzi m.in. o serwowane posiłki
Zendaya
Zendaya wyznała, że social media wyzwalają u niej stany lękowe. „Staję się niespokojna, za dużo myślę i analizuję”

Upał. Nic w tym dziwnego, w końcu mamy środek lata. Powinniśmy się wręcz cieszyć, bo dla wielu to okres upragnionych wakacji. Jednak dla biegaczy wysokie temperatury mogą być szczególnie uciążliwe. Zrezygnować z biegania? Nie, ale koniecznie przestrzegać kilku prostych zasad.

Nawadniaj się i jedz mądrze

Jeżeli planujesz bieg w wysokich temperaturach, zabierz ze sobą bidon z piciem. Najlepiej z wodą niegazowaną. Co prawda to kwestia bardzo indywidualna – jedna osoba będzie mogła przebiec 10 kilometrów bez picia, druga już od początku będzie musiała się napić – jednak niezależnie od tego każdy powinien pamiętać o nawadnianiu organizmu. Trenując w czasie upału, naprawdę szybko można się odwodnić.

Ważne jest także, co znajdzie się na twoim talerzu. Biegając w wysokich temperaturach, szybciej się pocisz, a tym samym tracisz ważne elektrolity. Do najważniejszych pierwiastków odpowiedzialnych za utrzymanie równowagi wodno-elektrolitowej należą sód i potas. Doskonałym źródłem potasu są pomidory (oraz sok pomidorowy), a także banany, awokado czy ziemniaki. Nie żałuj ich sobie!

O zaletach jogi dla dzieci mówi Agnieszka Sygitowicz-Stańkowska

Biegaj o odpowiedniej porze

Jeżeli masz taką możliwość, staraj się biegać w takich godzinach, w których nie ma największego upału. Aby uchronić skórę przed poparzeniami słonecznymi, unikaj biegania w godzinach od 10 do 16. Jeśli jednak nie jest to możliwe, staraj się wybierać trasy ocienione. Pamiętaj także o czapeczce z daszkiem oraz nałożeniu kremu z wysokim filtrem (najlepiej z faktorem 50 SPF). Zaaplikuj go co najmniej 15 minut przed wyjściem z domu. Wybierz wodoodporny krem z filtrem, który pozostanie nieco dłużej na spoconej skórze.

Latem najlepsze godziny do biegania to oczywiście poranek. Powietrze jeszcze nie jest nagrzane, jest przyjemnie chłodno. Jeżeli nie możesz biegać rano, spróbuj wyruszyć wieczorem. Około godziny 21 temperatura również powinna się obniżyć, a to sprawi, że bieganie będzie przyjemnością, a nie katorgą. Oczywiście godzin zawodów nie wybieramy i zdarza się, że start będzie w samo południe. Wtedy koniecznie pamiętaj o tym, aby korzystać z każdej kurtyny wodnej po drodze, biegnij koniecznie z zapasem wody i – bezwzględnie! – z czapeczką na głowie!

„Chcesz mieć zgrabną sylwetkę? Zdradzę ci sekret”. Fizjoterapeutka pisze, jakie ćwiczenie warto dodać do treningów

Zwróć uwagę na strój

Strój, w którym biegasz w takich upałach, powinien być przede wszystkim lekki. Krótkie spodenki, lekka koszulka zdecydowanie podniosą komfort twojego treningu. Jeżeli zamierzasz biegać w słońcu, zadbaj o nakrycie głowy – najlepiej czapeczkę z daszkiem. Jeżeli masz taką możliwość, to przed wyjściem weź zimny prysznic. Dzięki temu twoje ciało będzie dłużej schłodzone. Jego temperatura się obniży, w wyniku czego zaczniesz się później pocić.

Prawdziwą zmorą biegających latem są odparzenia na stopach. Trudne do zwalczenia odparzenia potrafią skutecznie odebrać przyjemność biegania. Winę za nie bardzo często ponoszą niewłaściwie dobrane buty (za małe, za duże, za wąskie lub zbyt ciasno zawiązane). Warto zatem podczas zakupu obuwia biegowego skorzystać z fachowej pomocy sprzedawcy. Na rynku dostępne są także oddychające skarpetki zapobiegające powstawaniu odparzeń (anti-blister). Przed każdym biegiem w tropikalnych temperaturach dobrze jest także posmarować newralgiczne miejsca (u mnie są to okolice dużego palca) zwykłą wazeliną kosmetyczną.

Kolejną przykrą, odbierającą przyjemność treningu dolegliwością są otarcia, które u kobiet lubią powstawać po wewnętrznej stronie ud i wzdłuż linii biustonosza. Słabym punktem mężczyzn są sutki. Nie dziwi zatem widok zakrwawionej koszulki na mecie biegu. Aby zapobiegać otarciom, zakładaj na trening dobrze dopasowane rzeczy wykonane z oddychającej tkaniny. Spodenki nie powinny być zbyt krótkie. Podobnie jak w przypadku stóp warto przed biegiem posmarować newralgiczne miejsca wazeliną.

Zasady zasadami, ale i tak najważniejsze jest, by słuchać własnego organizmu. Jeżeli biegając przy wysokich temperaturach, poczujesz się źle, skończ trening i odpocznij. Nic na siłę! Zawsze możesz pójść pobiegać dopiero wtedy, kiedy na dworze się ochłodzi.

bieganie w upal - niezbednik


Magda Ratajczak
i Zosia Wawrzyniak – autorki bloga Kobiety biegają, zakochane w bieganiu i zdrowym jedzeniu. Od ponad dwóch lat zarażają swoją pasją inne kobiety. Marzą im się maratony w najdalszych zakątkach świata.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

„Nigdy nie jesteś za stara, aby uczyć się nowych rzeczy”. Poznajcie biegającą zakonnicę

kobieta trenuje jogę

Ból po treningu? Fizjoterapeutka podpowiada, co warto zrobić

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

„Kultura fizyczna jest równie istotnym elementem życia co nauka i rozwój w każdej innej dziedzinie” – mówi Marcin Kuriata

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Nie biegaj bez rozgrzewki! Praktyczna ściągawka z listą ćwiczeń na rozgrzewkę

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Jacek Bastian: Świadomość, że oddaję krew, daje mi poczucie bezpieczeństwa. Ja też mogę liczyć na innych

Domowy trening biegacza. Sprawdź, co ćwiczyć zimą

Jak zmotywować się do biegania, gdy zawodzi pogoda? Poznaj 5 skutecznych sposobów

Kobieta siedzi przy biurku

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

Ból piersi podczas biegania. Co pomoże na bolące brodawki?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Trening dla biegaczy - ćwiczenia siłowe i obwodowe

Trening dla biegaczy – ćwiczenia siłowe i obwodowe

Biegasz? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów. Mogą cię wiele kosztować

Bieganie sprawi, że twoje ciało będzie umięśnione? A może wręcz przeciwnie?

Trening sprinterski - popraw swoją szybkość!

Trening sprinterski na siłowni, w plenerze – jak zrobić? Efekty

Trening biegowy wytrzymałościowy

Trening biegowy na 5 km. Jak zwiększyć wytrzymałość biegową?

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

barbara pasek

„Gdybym po kolejnym ataku przestała szukać odpowiedzi, to skończyłoby się to śmiercią” – Barbara Pasek o swoich zmaganiach z boreliozą