Przejdź do treści

Upał i bieganie. Czy ten duet może być szczęśliwy?

Upalni biegacze Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Siostra Bożenna o mobbingu w pielęgniarstwie: „Pielęgniarki pielęgniarkom urządziły piekło w miejscach pracy”
„Nie mogę uwierzyć, że przegapiłabym wszystkie te doświadczenia życiowe, gdybym nadal ukrywała swoje ciało” – pisze kanadyjska modelka po amputacji nogi
12 proc. z nas używa smartfona pod prysznicem, 9 proc. w czasie seksu. Lek. Michał Domaszewski ostrzega przed uzależnieniem od telefonu
Gorączka Denga czy Gorączka Zachodniego Nilu pojawi się w Polsce? Eksperci alarmują: już niedługo
Ane Piżl z cudowną (i potrzebną!) akcją topfreedom. „Nie zgadzam się na podział klatek piersiowych na legalne i nielegalne”

Upał. Nic w tym dziwnego, w końcu mamy środek lata. Powinniśmy się wręcz cieszyć, bo dla wielu to okres upragnionych wakacji. Jednak dla biegaczy wysokie temperatury mogą być szczególnie uciążliwe. Zrezygnować z biegania? Nie, ale koniecznie przestrzegać kilku prostych zasad.

Nawadniaj się i jedz mądrze

Jeżeli planujesz bieg w wysokich temperaturach, zabierz ze sobą bidon z piciem. Najlepiej z wodą niegazowaną. Co prawda to kwestia bardzo indywidualna – jedna osoba będzie mogła przebiec 10 kilometrów bez picia, druga już od początku będzie musiała się napić – jednak niezależnie od tego każdy powinien pamiętać o nawadnianiu organizmu. Trenując w czasie upału, naprawdę szybko można się odwodnić.

Ważne jest także, co znajdzie się na twoim talerzu. Biegając w wysokich temperaturach, szybciej się pocisz, a tym samym tracisz ważne elektrolity. Do najważniejszych pierwiastków odpowiedzialnych za utrzymanie równowagi wodno-elektrolitowej należą sód i potas. Doskonałym źródłem potasu są pomidory (oraz sok pomidorowy), a także banany, awokado czy ziemniaki. Nie żałuj ich sobie!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
O zaletach jogi dla dzieci mówi Agnieszka Sygitowicz-Stańkowska

Biegaj o odpowiedniej porze

Jeżeli masz taką możliwość, staraj się biegać w takich godzinach, w których nie ma największego upału. Aby uchronić skórę przed poparzeniami słonecznymi, unikaj biegania w godzinach od 10 do 16. Jeśli jednak nie jest to możliwe, staraj się wybierać trasy ocienione. Pamiętaj także o czapeczce z daszkiem oraz nałożeniu kremu z wysokim filtrem (najlepiej z faktorem 50 SPF). Zaaplikuj go co najmniej 15 minut przed wyjściem z domu. Wybierz wodoodporny krem z filtrem, który pozostanie nieco dłużej na spoconej skórze.

Latem najlepsze godziny do biegania to oczywiście poranek. Powietrze jeszcze nie jest nagrzane, jest przyjemnie chłodno. Jeżeli nie możesz biegać rano, spróbuj wyruszyć wieczorem. Około godziny 21 temperatura również powinna się obniżyć, a to sprawi, że bieganie będzie przyjemnością, a nie katorgą. Oczywiście godzin zawodów nie wybieramy i zdarza się, że start będzie w samo południe. Wtedy koniecznie pamiętaj o tym, aby korzystać z każdej kurtyny wodnej po drodze, biegnij koniecznie z zapasem wody i – bezwzględnie! – z czapeczką na głowie!

„Chcesz mieć zgrabną sylwetkę? Zdradzę ci sekret”. Fizjoterapeutka pisze, jakie ćwiczenie warto dodać do treningów

Zwróć uwagę na strój

alt=”Upalni biegacze” />

Strój, w którym biegasz w takich upałach, powinien być przede wszystkim lekki. Krótkie spodenki, lekka koszulka zdecydowanie podniosą komfort twojego treningu. Jeżeli zamierzasz biegać w słońcu, zadbaj o nakrycie głowy – najlepiej czapeczkę z daszkiem. Jeżeli masz taką możliwość, to przed wyjściem weź zimny prysznic. Dzięki temu twoje ciało będzie dłużej schłodzone. Jego temperatura się obniży, w wyniku czego zaczniesz się później pocić.

Prawdziwą zmorą biegających latem są odparzenia na stopach. Trudne do zwalczenia odparzenia potrafią skutecznie odebrać przyjemność biegania. Winę za nie bardzo często ponoszą niewłaściwie dobrane buty (za małe, za duże, za wąskie lub zbyt ciasno zawiązane). Warto zatem podczas zakupu obuwia biegowego skorzystać z fachowej pomocy sprzedawcy. Na rynku dostępne są także oddychające skarpetki zapobiegające powstawaniu odparzeń (anti-blister). Przed każdym biegiem w tropikalnych temperaturach dobrze jest także posmarować newralgiczne miejsca (u mnie są to okolice dużego palca) zwykłą wazeliną kosmetyczną.

Kolejną przykrą, odbierającą przyjemność treningu dolegliwością są otarcia, które u kobiet lubią powstawać po wewnętrznej stronie ud i wzdłuż linii biustonosza. Słabym punktem mężczyzn są sutki. Nie dziwi zatem widok zakrwawionej koszulki na mecie biegu. Aby zapobiegać otarciom, zakładaj na trening dobrze dopasowane rzeczy wykonane z oddychającej tkaniny. Spodenki nie powinny być zbyt krótkie. Podobnie jak w przypadku stóp warto przed biegiem posmarować newralgiczne miejsca wazeliną.

Zasady zasadami, ale i tak najważniejsze jest, by słuchać własnego organizmu. Jeżeli biegając przy wysokich temperaturach, poczujesz się źle, skończ trening i odpocznij. Nic na siłę! Zawsze możesz pójść pobiegać dopiero wtedy, kiedy na dworze się ochłodzi.

bieganie w upal - niezbednik


Magda Ratajczak
i Zosia Wawrzyniak – autorki bloga Kobiety biegają, zakochane w bieganiu i zdrowym jedzeniu. Od ponad dwóch lat zarażają swoją pasją inne kobiety. Marzą im się maratony w najdalszych zakątkach świata.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu czy kiepski pomysł?

Jak oddychać podczas biegania? 5 ważnych rad!

Kobieta biegnie z psem

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Bieg bokserski – ćwiczenie, które rzeźbi ciało i spala tłuszcz

„Uroda nie jest celem i sensem mojego życia”- Joanna Koroniewska odpowiada na złośliwy komentarz internautki

Kobieta

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Biegaczu, doceń wykroki

Biegaczu, doceń wykroki i popraw technikę i styl biegu

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

Jak bezpiecznie biegać zimą? Sprawdź, zanim zaczniesz trening

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Magdalena Gorzkowska himalaistka

„K2 pokazało swoją władzę nad człowiekiem. Będąc tam, zdawałam sobie sprawę, że jeden krok za dużo może kosztować życie” – mówi Magdalena Gorzkowska, himalaistka

Podpowiadamy, jak rozruszać "lenia" w sobie /fot.iStock

Jesienią motywacja siada. Niestety. Podpowiadamy, jak rozruszać „lenia” w sobie

Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

„Nigdy nie jesteś za stara, aby uczyć się nowych rzeczy”. Poznajcie biegającą zakonnicę

kobieta trenuje jogę

Ból po treningu? Fizjoterapeutka podpowiada, co warto zrobić

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

„Kultura fizyczna jest równie istotnym elementem życia co nauka i rozwój w każdej innej dziedzinie” – mówi Marcin Kuriata

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Nie biegaj bez rozgrzewki! Praktyczna ściągawka z listą ćwiczeń na rozgrzewkę

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Jacek Bastian: Świadomość, że oddaję krew, daje mi poczucie bezpieczeństwa. Ja też mogę liczyć na innych

Domowy trening biegacza. Sprawdź, co ćwiczyć zimą

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Jak dbać o nogi w podróży?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

×