Przejdź do treści

Potrzebujesz recepty na dłuższe życie? Ruszaj się!

bieganie
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
"To nie konkurs piękności grobów, a święto pamięci o bliskich"
„To nie konkurs piękności grobów, a święto pamięci o bliskich”. Jagna Niedzielska apeluje, by ograniczyć ilość odpadów
Paszporty
Stany Zjednoczone. Wydano pierwszy paszport z trzecim oznaczeniem płci
Kolorowe nakładki na koła wózków dla osób z niepełnosprawnością
„Jeśli nie możesz wstać, wyróżnij się!”. Kolorowe nakładki na wózki dla osób z niepełnosprawnością to dzieło dwóch sióstr
Od wtorku pacjenci będą pytani o pobyt w szpitalu
Od wtorku pacjenci będą pytani o pobyt w szpitalu. Chodzi m.in. o serwowane posiłki
Zendaya
Zendaya wyznała, że social media wyzwalają u niej stany lękowe. „Staję się niespokojna, za dużo myślę i analizuję”

Szukasz recepty na dłuższe życie? Cudów nie ma, ale sporo narzędzi masz w zasięgu ręki. Sekret długich lat życia w zdrowiu tkwi w sile twoich mięśni!

Im większą masz masę mięśniową, tym większa jest twoja szansa na dłuższe życie. Naukowcy z University of California przeprowadzili badania, które udowadniają, że całościowa kompozycja ciała może okazać się ważniejszym czynnikiem dla zdrowia niż sam wskaźnik BMI (stosunek wagi do wzrostu).

Badacze przeanalizowali 3569 przypadków. W tej grupie znajdowali się mężczyźni w wieku od 55 lat wzwyż oraz kobiety w wieku 65 lat i starsze. Sprawdzono, jak wiele z tych osób zmarło z przyczyn naturalnych, a następnie porównano wskaźniki masy mięśniowej. Okazało się, że im jest on wyższy – tym dłuższym życiem cieszyły się badane osoby. Jak podsumował dr Arun Karlamangla, współautor badania – zamiast martwić się wagą, powinniśmy zadbać o to, by budować i utrzymywać odpowiednią masę mięśniową.

Wystarczy pół roku ćwiczeń

Na rozpoczęcie aktywnego życia nigdy nie jest za późno. Lekarze zazwyczaj zalecają starszym osobom ruch w postaci spacerów, lekkiego rozciągania czy ‒ co najwyżej (!) ‒ pływania. Tymczasem taka aktywność może się okazać niewystarczająca.

Trening siłowy przynosi organizmowi wiele korzyści – zarówno na poziomie fizycznym, jak i mentalnym, poprawiając samopoczucie i pomagając zredukować negatywne emocje. Wykazano, że regularna aktywność fizyczna może przedłużyć życie średnio o 7 lat, a nawet więcej. Zmiany, które wraz ze starzeniem się organizmu zachodzą w mitochondriach, są jedną z przyczyn utraty masy mięśniowej. Jednak dzięki ćwiczeniom jesteśmy w stanie spowolnić ten proces.

Według dr. Marka Tarnopolsky’ego, profesora medycyny na uniwersytecie w Hamilton, trening funkcjonalny może wpłynąć na aktywację tzw. komórek satelitarnych, które powodują odmłodzenie mitochondriów. Według naukowca półroczny trening (i to tylko dwa razy w tygodniu) może odjąć naszym mięśniom nawet 15 do 20 lat! Ponadto trening starszych osób wpływa nie tylko na ich kondycję fizyczną, ale także na zdolności kognitywne.

Eksperyment został przeprowadzony przed badaczy z University of British Columbia. Grupa kobiet w wieku 70‒80 lat, u których występowały lekkie zaburzenia zdolności poznawczych, przez 26 tygodni brała udział w zajęciach fitness. Seniorki ćwiczyły dwa razy w tygodniu, wykonując różne ćwiczenia z obciążeniem, w tym z hantlami. Jak się okazało, oprócz fizycznych korzyści, które odczuły uczestniczki eksperymentu (ogólna równowaga, mobilność), poprawie uległa także ich pamięć, zdolność do koncentrowania uwagi, a także rozwiązywania problemów. Badacze wysuwają teorię, że seniorzy, ćwicząc pod kontrolą profesjonalistów, mogą uchronić się przed zaburzeniami poznawczymi charakterystycznymi dla podeszłego wieku, w tym przed chorobą Alzheimera.

Ale żeby się nie okazało, że jest za późno…

Zawsze lepiej zacząć od razu. Zwłaszcza że bez wprowadzenia do rozkładu zajęć stałego punktu w postaci aktywności fizycznej możesz w ogóle nie doczekać wieku średniego, nie mówiąc już o starości. Według naukowców niska masa mięśniowa u nastolatków może zwiększać ryzyko przedwczesnej śmierci.

W Szwecji monitorowano zdrowie ponad miliona mężczyzn w wieku 16‒19 lat do momentu, w którym ukończyli 24. rok życia. Jak się okazało, u silniejszych osób ryzyko śmierci spadało nawet o 35 proc., zagrożenie skłonnościami samobójczymi było mniejsze o 20‒30 proc., a możliwość wystąpienia zaburzeń psychicznych została zredukowana o 65 proc.

Jak pisze w raporcie autor badania dr Finn Rasmussen, niska masa mięśniowa u nastolatków znacznie podnosi ryzyko przedwczesnej śmierci (jako taką badacze określają zakończenie życia przed 55. rokiem życia) z powodu gorszej kondycji psychicznej, a co za tym idzie – samobójstw, a także chorób związanych z niewydolnością układu krążenia.

Jeśli więc chcesz doczekać spokojnej emerytury, nie zwlekaj i ruszaj na trening. Jesteś ciekawa, jaki procent twojego ciała stanowią mięśnie? Odwiedź Centrum Stworzone dla Zdrowia w Gdańsku. Dzięki specjalnemu urządzeniu zmierzysz swoją skalę fitness, czyli parametr określający kondycję twojego organizmu na podstawie stosunku tkanki mięśniowej do ilości tkanki tłuszczowej. Więcej znajdziesz także na profilu Stworzone dla Zdrowia.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dominika Kojro i Karolina Kucharczyk /fot. Przemek Grela

Dziecko jogi i pilatesu nazywa się yogilates. Wzmacnia mięśnie głębokie brzucha, uelastycznia ciało i wycisza umysł

Joanna Jaworska o nauczycielach wf-u: naklejają dziecku etykietkę: gruby, wolny, słaby, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Joanna Jaworska o nauczycielach WF-u: naklejają dziecku etykietkę: „gruby, wolny, słaby”, przekreślając szansę na dobre relacje z ruchem

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Dziewczyna jedzie na rowerze

Ból kolan a jazda na rowerze – czy to dobry pomysł? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?

„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Ewa Kasprzyk / Archiwum prywatne

Ewa Kasprzyk: Uwielbiam słodkie lenistwo i nicnierobienie, ale w międzyczasie skoczę sobie ze spadochronem lub pójdę pomorsować

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Kobieta

Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne

Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu

Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Kobieta w ciaży wchodzi do basenu

Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

taekwondo

„Taekwondo jest sztuką, więc musi być piękne”. Zasady, układy i stopnie taekwondo

Urządzasz domową siłownię? Specjalista podpowiada, na które sprzęty postawić

twerk

Twerk to taniec, który uwalnia kobiecość. Na czym polega? Zasady i nauka twerku

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

barbara pasek

„Gdybym po kolejnym ataku przestała szukać odpowiedzi, to skończyłoby się to śmiercią” – Barbara Pasek o swoich zmaganiach z boreliozą