Przejdź do treści

Medytacja – to działa!

Medytacja – to działa!
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Gwyneth Paltrow: „Akceptuję swoje ciało i odpuszczam sobie potrzebę bycia idealną”
Albo czołganie się, albo pielucha. Pasażerka opublikowała uwłaczające nagranie z samolotu
„Jaki ten strój jest wyzywający! Chodzisz do pracy, a nie na randkę”. Pielęgniarka, wyśmiewana za wygląd swojego uniformu, odpowiada
45 mln euro na zdrowie seksualne i reprodukcyjne kobiet z całego świata. „Jest to zasadnicza część naszej globalnej polityki zdrowotnej”
„Śmierdzisz”, „masz coś między nogami”, „okres jest obrzydliwy”. Okresowa Koalicja podkreśla: „Miesiączka jest wyśmiewana, a my obrażane”

Medytacja pomaga na koncentrację, poprawia nastrój i zmniejsza poziom lęków. Potwierdzają to poważne badania, a medytujących śmiałków umieszczano nawet w skanerach fMRI. Zatem zamiast trzeciej, czwartej lub piątej kawy… na medytację, Panie i Panowie!

Medycynie Dalekiego Wschodu od czasu do czasu udaje się zadziwić zachodnich naukowców. Niektóre z tradycyjnych metod stosowanych od stuleci w Azji okazują się bowiem działać doskonale i wykorzystywać mechanizmy naszych organizmów, które dopiero niedawno zaczęliśmy rozumieć lub, bo bywa i tak, jeszcze ich nie rozumiemy.

Tak jest np. z akupunkturą, która w fenomenalny sposób wykorzystuje efekt placebo. Ale nie tylko, bo świetnie – i wcale nie jak placebo – działa też medytacja. Okazuje się, że to nie tylko skuteczna metody psychoterapii, ale również wspaniały i bardzo skuteczny sposób na zwiększenie możliwości intelektualnych.

Medytacja – 4 x 20 min.

By osiągnąć efekt, trzeba niewiele. Pokazał to Fadel Zeidan z Wake Forest University. Uczestnicy jego badań – wyniki relacjonowano na łamach Consciousness and Cognition – medytowali przez cztery dni, codziennie poświęcając na to zaledwie 20 minut. W tym czasie grupa kontrolna słuchała Tolkienowskiego „Hobbita”.

Gdy – po tych czterech dniach – zrobiono wszystkim serię testów, okazało się, że w tych sprawdzających zdolności poznawcze, koncentrację oraz pamięć medytujący osiągali wyniki od 15 do 50 proc. lepsze niż, ci którzy relaksowali się, słuchając o przygodach Bilba. Poprawił się też nastrój badanych i obniżył poziom lęku. Jednak to ostatnie dotyczyło i tych medytujących, i tych słuchających „audiobooka”. Bo na nastrój zdaje się pomagać nawet chwila oderwania i oddechu.

Medytacja – przysługa dla mózgu

Gdy wsiadamy do zatłoczonego tramwaju, to wpadamy w zgiełk, który nie pozwala się na niczym skupić. Od zgiełku można jednak uciec. Słuchawki na uszach i książka w ręce powodują, że możemy zignorować to, co wokół, i poświęcić uwagę temu, czemu chcemy ją poświęcić. Medytacja działa podobnie i też pozwala postawić barierę pomiędzy nami i zgiełkiem codziennego życia.

Jednak to tylko ta część, którą zauważamy, bo okazuje się, że wszystko ma też wymiar tyle odczuwalny, ile niewidoczny. Przynajmniej tak długo, jak długo nie sięgnie się po metody neuroobrazowania. A tak zrobiła np. Sara Lazar z Harvardu.

Zafascynowana technikami MM specjalistka od mózgu zajrzała do głowy medytujących. Kurs jogi, podczas którego badano uczestników, trwał osiem tygodni. W jego trakcie zauważono obiektywne zmiany w strukturze mózgów, które tłumaczą wysoką efektywność jogi.

Okazało się bowiem, że powiększyła się u nich gęstość istoty szarej w hipokampie (przypominająca nieco reakcję i zmiany, które widać po kuracji lekami antydepresyjnymi), połączeniu skroniowo-ciemieniowym i w korze obręczy. Natomiast w centrum emocji naszego mózgu, którym są jądra migdałowate, jej gęstość spadła, co obniża dolegliwość i siłę odczuwania stresu.

Efekty zauważono tam, gdzie są miejsca decydujące o szybkości i jakości naszego poznania oraz stabilności emocjonalnej. Właśnie dlatego – od lat potwierdzają to kolejne badania – medytacja pozytywnie wpływa na zdolność koncentracji i poziom uwagi. Jest także użytecznym narzędziem stosowanym w walce ze stanami lękowymi, uzależnieniami, a nawet z… anoreksją i bulimią.

Zatem.. na medytację, Panie i Panowie, bo to doskonała metoda, by poradzić sobie z zawodowym amokiem i tempem życia, które zdecydowanie zbyt często nie jest przystosowane do nas, tylko każe nam przystosowywać się do siebie.

A jeżeli na medytację nie macie czasu lub ochoty, to przynajmniej codziennie: 1) zrelaksujcie się, 2) dajcie swobodnie krążyć myślom, ale nie reagujcie na nie, nie dajcie się im wciągnąć, 3) znajdźcie dla nich jeden cel i koncentrujcie się na nim, 4) a wtedy znajdźcie w mózgu puste pudełko i skoncentrujcie się na… niczym. Wiem, na początku to trudne. Ale poświęcona chwila się zwróci, bo szybciej zrobicie to, co macie zrobić. No i zrobicie to lepiej.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Joga w domu. Krótki poradnik jak zacząć i wytrwać  /fot. Getty Images

Joga w domu. Krótki poradnik jak zacząć i wytrwać 

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza od pracy w biurze

„Weekend w lesie wzmacnia układ odpornościowy na cały miesiąc. Przychodzisz i jesteś, a las cię wspiera” – mówi Maria Hawranek

Joga na stres. Ćwiczenia relaksujące, dzięki którym odprężysz ciało i duszę 

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash

Czas na słuchanie siebie. „Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji”

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

6 nawyków szczęśliwych ludzi. Na liście nie znajdziesz spełniania swoich zachcianek!

Kobieta stoi na środku polnej drogi

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę

Trening Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

×