Przejdź do treści

Dokąd na zimowe wakacje?

Dokąd na zimowe wakacje?
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Raven Saunders
Raven Saunders w niezwykłym geście na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio wsparła wszystkie mniejszości
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”

Wakacje dobre są zawsze. Ale zimą często się wahamy: uciekać od zimy w ciepłe kraje czy zgodnie z cyklami natury wybrać narty? A co zrobić, jeśli nie stać nas na żadne zimowe wyjazdy?

Ciepło, cieplej…

Tym, którzy narzekają na sezonowe depresje, zimą pomogą wakacje na słonecznej plaży. Przygnębienie często wiąże się bowiem z niedoborami witaminy D, niezbędnej do produkcji endorfin – hormonów szczęścia. Organizm sam nie wytwarza tej cennej witaminy, powstaje ona w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Słońce ma tak duży wpływ na nasze samopoczucie, że narody żyjące w strefach mniej nasłonecznionych częściej zapadają na depresję niż Latynosi czy mieszkańcy rejonu Morza Śródziemnego. Dlatego wyjazd po słońce będzie idealny dla wszystkich, którym zimowy spadek nastroju szczególnie daje się we znaki. Wakacje – dajmy na to – na Hawajach mogą się okazać świetną alternatywą dla antydepresantów.

Ci, dla których wakacje w ciepłych krajach są nieosiągalne, mogą skorzystać z tzw. lamp antydepresyjnych. Taką lampę można kupić, można też wykupić serię naświetlań m.in. w niektórych poradniach psychoterapeutycznych. Naświetlania stosuje się właśnie w sezonie jesienno-zimowym, gdy niedostatek słońca wywołuje niedobory melatoniny, a przez to zaburzenia snu i nastroju. Lampy antydepresyjne emitują światło podobne do słonecznego, ale pozbawione szkodliwego promieniowania ultrafioletowego. Efekty naświetlań obserwuje się już po kilku seansach – nastrój się poprawia, senność ustępuje.

Zimno ma swoje plusy

Dokąd na zimowe wakacje?

Za wyjazdem na narty przemawia fakt, że ucieczka do ciepłego klimatu pozbawia organizm możliwości hartowania się. Wakacje na nartach czy snowboardzie to dla organizmu lekcja samoobrony – wystawiając się na niskie temperatury i wiatr, zmuszamy ciało do szybkiego reagowania na niesprzyjające warunki, chronienia się przed ryzykiem zachorowania. Widać to gołym okiem: zaczerwienione nosy i policzki to znak, że skóra się przekrwiła, aby dostarczyć wraz z krwią więcej substancji odżywczych, ale także krwinek odpornościowych.

Hartowanie niskimi temperaturami można jednak zastąpić wizytą w kriosaunie. Maksymalnie trzyminutowa wizyta w komorze, w której temperatura sięga -160 stopni Celsjusza, nie tylko wzmocni odporność, ale też przy okazji złagodzi dolegliwości związane z urazami sportowymi i zapaleniami. Niskie temperatury w kriokomorze wywołują bowiem reakcje obronne, chroniące i przywracające zdrowie.

Ci, którzy mają dość zimna, niech skorzystają z tradycyjnej sauny (suchej lub parowej). Przyjemne ciepełko pozwoli odetchnąć od panującego na zewnątrz mrozu. Po saunie warto jednak wziąć zimny prysznic lub na chwilę zanurzyć się balii z chłodną wodą. W ten sposób zmusimy naczynia krwionośne do błyskawicznego uszczelnienia ścianek. Na tym właśnie polega hartowanie – jeśli ścianki komórek są elastyczne i potrafią szybko się zamykać, nie dopuszczą do przedostania się do nich chorobotwórczych mikrobów.

Niezależnie od tego, którą opcję wybierzemy, cel wakacji powinien pozostać ten sam – błogi relaks. I szusując na nartach, i wygrzewając się w tropikach, powinniśmy przede wszystkim zapomnieć znaczenie słowa stres. Tak będzie najzdrowiej!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Globus w dłoni

Nowa lista krajów z zakazem lotów do Polski. Nie ma na niej krajów UE, Strefy Schengen i Ukrainy

Polska na „czerwonej liście” resortu zdrowia Ukrainy. Co to oznacza?

Polska na „czerwonej liście” resortu zdrowia Ukrainy. Co to oznacza?

Wakacje za granicą a koronawirus

Kobiece podróże. Weź plecak zamiast faceta

Czas na narty!

Czas na narty!

Czym pojechać na drugi koniec świata? Kiravanem!

Czym pojechać na drugi koniec świata? Kiravanem!

Zrób sobie prąd: WindPax

Zrób sobie prąd: WindPax

Glamping da się lubić: Barebones

Glamping da się lubić: Barebones

Nadmuchiwane buty z Bułgarii

Nadmuchiwane buty z Bułgarii

GoSun i pieczecie na słońcu!

GoSun i pieczecie na słońcu!

Dokąd na narty? 8 propozycji skrojonych na miarę

Dokąd na narty? 8 propozycji skrojonych na miarę

Douchebags, czyli torby na narty (plus zawiłości angielskiego)

Douchebags, czyli torby na narty (plus zawiłości angielskiego)

Pacsafe: nie daj się okraść!

Pacsafe: nie daj się okraść!

Walk and More, czyli telefon, spacer i zdrowie

Walk and More, czyli telefon, spacer i zdrowie

Nubrella, czyli parasol można nosić na... głowie

Nubrella, czyli parasol można nosić na… głowie

One Earth Designs: grill na słońce

One Earth Designs: grill na słońce

Spec-pokrowiec do smartfona

Spec-pokrowiec do smartfona

Breitling Emergency II: zegarek ratunkowy

Breitling Emergency II: zegarek ratunkowy

Pod namiot

Pod namiot

Volocopter: poleć jak zabawką

Volocopter: poleć jak zabawką

Tablet surviwalowy

Tablet surviwalowy

Zapiąć pasy, będzie trzęsło

Zapiąć pasy, będzie trzęsło

Bagażnik do... pływania

Bagażnik do… pływania

Ekoturysto, jedziesz na majówkę?

Ekoturysto, jedziesz na majówkę?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?