Przejdź do treści

Odpowiednia ilość oraz stała pora snu jest najlepszym i najtańszym środkiem na stres. Oto 10 powodów, by zacząć sypiać regularnie

kobieta w łóżku
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?
Są dwie rzeczy, których potrzebujesz, by wyjść na plażę. Pierwszą jest ciało, drugą bikini. I już, gotowe!
„Załóż to cholerne bikini. I jedyne, o czym myśl to to, że właśnie przezwyciężyłaś wstyd”. Przekonuje trenerka Marta Stoberska
"Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek" - podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
„Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek” – podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
Chorzy na szpiczaka pozbawieni leku ratującego życie. Nie ma go na lipcowej liście refundacyjnej
Jeden Polak średnio emituje ponad 8 ton CO2. Paulina Górska wyjaśnia, jak możemy zmniejszyć ślad węglowy
Jeden Polak emituje ponad 8 ton CO2 rocznie. Paulina Górska podpowiada, jak zmniejszyć ślad węglowy

Sen – coś, czego większość z nas unikała w dzieciństwie, a teraz tego żałuje. Wiadomo, że powinniśmy sypiać regularnie. Ale właściwie dlaczego? Oto 10 powodów.

Mniej stresu

Jak często chodzisz spać późno ze względu na pracę czy dodatkowe obowiązki? Stres związany z niewypełnieniem ich nie pozwala odłożyć spraw na później, a szkoda, bo byłoby to korzystne. Regularny sen poprawia nasze samopoczucie – udowodnili to między innymi naukowcy z Uniwersytetu Binghamton w Stanach Zjednoczonych, którzy przeprowadzili badanie wśród studentów.

Uczestnicy badania zostali poproszeni o wypełnienie ankiety oraz wykonanie kilku komputerowych zadań. Jak się okazało, osoby, które spały krócej lub chodziły spać później, znacznie częściej skarżyły się na nawracające negatywne myśli. Takie przytłaczające, depresyjne myśli mogą powodować uczucie lęku oraz utraty kontroli, a także strach przed przyszłością, co znacząco wpływa na zdrowie psychiczne i jakość życia. Tego typu objawy mogą pojawiać się u osób cierpiących na zaburzenia lękowe uogólnione, depresję, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne czy zespół stresu pourazowego. Zatem odpowiednia ilość oraz stała pora snu jest najlepszym i najtańszym środkiem, który może pomóc w prewencji tego typu zaburzeń.

Lepsza pamięć

Sen odgrywa kluczową rolę w procesie zapamiętywania. Nie chodzi tylko o fakt, że będąc wyspanym, łatwiej przyswajamy wiedzę. Głównym powodem jest konsolidacja, czyli proces, który zachodzi na poziomie neuronalnym podczas naszego snu. Dzięki temu zjawisku utrwalane są nabyte w ciągu dnia informacje, dlatego sen odgrywa kluczową rolę w procesie zapamiętywania. Pomaga on uporządkować w głowie nowe wiadomości, a także utrwala te starsze, dlatego przed kolejnym egzaminem lub ważną prezentacją nie zarywaj nocy.

Miksujemy: koktajl na dobrą pamięć

Większa koncentracja

Niedobór snu obniża naszą koncentrację mniej więcej do takiego poziomu, jaki można osiągnąć po spożyciu alkoholu. Długotrwałe zmęczenie z tego powodu spowalnia nas, wydłuża czas reakcji i sprawia, że jesteśmy mniej uważni, co może się odbić na każdej sferze naszego życia – w domu, w szkole, w pracy. Zdarzyło ci się odłożyć jakiś przedmiot nie na swoje miejsce? A może ktoś przypominał ci o zadaniu, które miałeś wykonać, a ty nawet nie pamiętasz, kiedy cię o to proszono? Tak, to też może wynikać z niewystarczającej ilości snu.

Zwiększona odporność

Układ immunologiczny to jeden z najbardziej fascynujących aspektów ludzkiego organizmu. Włącza się w momencie zagrożenia, kiedy mamy kontakt z patogenem. Wtedy pobudza produkcję przeciwciał, które będą walczyć z intruzem, czyli przygotowuje się do obrony. Jeśli jesteśmy zmęczeni i niewyspani, to nasz układ odpornościowy nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. To dlatego po kilku nieprzespanych nocach dużo łatwiej złapać infekcję.

Stabilna waga

Jeżeli chcesz utrzymać swoją wagę lub schudnąć, sen jest zdecydowanie twoim sprzymierzeńcem. Jak wynika z badań przeprowadzonych na Uniwersytecie w Chicago, osoby odchudzające się, które spały regularnie, traciły 56 proc. więcej tkanki tłuszczowej niż osoby, którym brakowało snu. Ponadto osoby, które spały mniej, częściej odczuwały głód, co wynika ze zmian w wydzielaniu hormonów. Niedobór snu powoduje obniżenie poziomu leptyny i jednocześnie wzrost stężenia greliny, przez co wzrasta nasz apetyt.

Mniej wypadków

Jak już wspomnieliśmy, niewyspanie może mieć podobne działanie jak spożycie alkoholu, jeżeli chodzi o koncentrację i skupienie. Wiadomo, że nie można prowadzić samochodu po zakrapianej imprezie, ale czy każdy zastanawia się, czy jest w stanie jechać po nieprzespanej nocy? Brak snu był wielokrotnie uznany za przyczynę wypadków i katastrof. Uważa się, że wybuch reaktora w elektrowni atomowej w Czarnobylu powiązany był właśnie z niedostateczną ilością snu pracowników, podobnie jak katastrofa promu kosmicznego Challenger.

Lepsze życie seksualne

Zgodnie z ankietą przeprowadzoną przez amerykańską National Sleep Foundation aż 26 proc. badanych przyznaje, że ich życie seksualne uległo pogorszeniu ze względu na niedostateczną ilość snu oraz zmęczenie. Ponadto niedobór snu może obniżać u mężczyzn stężenie testosteronu, czyli hormonu odpowiedzialnego za libido, funkcje erekcyjne, możliwość osiągania orgazmu, a także ejakulację.

Zmniejszone ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia

Z badania opublikowanego przez Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism wynika, że osoby, które śpią regularnie, mają mniejsze ryzyko zaburzeń metabolicznych. Eksperyment przeprowadzono na grupie 447 osób, wśród których porównywano różnice w ilości snu podczas dni roboczych i weekendów. Jak się okazało, osoby, które sypiały nieregularnie, były bardziej narażone na nieprawidłowy poziom cholesterolu, insulinooporność, podwyższone BMI oraz zwiększony obwód talii. Tego typu zaburzenia istotnie zwiększają ryzyko miażdżycy, niedokrwienia i zawału mięśnia sercowego, a także udaru.

Zmniejszone ryzyko wystąpienia cukrzycy

Powyższe badanie potwierdza również wpływ snu na gospodarkę węglowodanową. Uczestnicy badania, którzy sypiali nieregularnie, byli bardziej narażeni na rozwój insulinooporności, która prowadzi do cukrzycy. Z kolei inny eksperyment, przeprowadzony wśród 10 młodych, zdrowych, dorosłych osób, wykazał, że niedobór snu może powodować zwiększenie stężenia glukozy we krwi. Uczestnicy zostali poddani symulacji, podczas której badano, jak zmianowy tryb pracy wpływa na organizm człowieka. Jak się okazało, już po czterech dniach trwania badania aż trzy osoby miały podwyższony poziom glukozy we krwi, który można było zakwalifikować jako stan przedcukrzycowy.

Dłuższe życie

Uznając, że śpimy regularnie i przez odpowiednią ilość czasu w ciągu doby (7-8 godzin), możemy wyliczyć, że przesypiamy prawie jedną trzecią swojego życia. Dla większości zabieganych osób zabrzmi to jak strata czasu, jednak sen zapewnia nam niezbędną regenerację. Jest nam potrzebny, by szybciej myśleć i zapamiętywać, wydajniej pracować, a także dłużej cieszyć się zdrowiem, zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Zatem dzięki regularnemu odpoczynkowi tak naprawdę zyskujemy więcej czasu, a sen jest receptą na długie i szczęśliwe życie.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Kobieta

Koniec hygge, czas na wabi-sabi. Niedoskonałe jest piękne!

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

Masaż ajurwedyjski – co to jest, rodzaje, cena

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

Spa dla Mam. „My możemy czasem się zatrzymać, mamy osób z niepełnosprawnością takiego przywileju nie mają”

Magda Stroka-Felicka, "Dzieła Iglaste"

„Haftowanie ma moc uspokajającą” – mówi Magda Stroka-Felicka. Jej  „Dzieła Iglaste” to fascynujące historie malowane nitką

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Relaksująca kąpiel? Co zrobić, aby zmaksymalizować korzyści

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

„Po sesji muzyki wibracyjnej czujesz się zdecydowanie zrelaksowany i wypoczęty”. O tym, co w ich duszach gra, opowiadają Asia Orłowska i Alek Sabuda

Wakacje z partnerem nie zawsze są idealne. Co zrobić, by były pełne wrażeń i namiętnych nocy?

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholog Anita Kruszewska

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

Pozycja Trupa, czyli jak się relaksować

Medytacja jest dla ludzi! Jak zacząć? Wyjaśniamy rodzaje i techniki

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia na odstresowanie!

ucząca się dziewczyna

7 niezawodnych patentów, by zawalić sesję

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku