Przejdź do treści

Kardiolog sportowy: to nie jest czas na bicie rekordów i dokonywanie rewolucji w swoim życiu

Kardiolog sportowy: to nie jest czas na bicie rekordów i dokonywanie rewolucji w swoim życiu
Kardiolog sportowy: to nie jest czas na bicie rekordów i dokonywanie rewolucji w swoim życiu Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta z deską jedzenia
Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”
Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze
Kobieta w maseczce ochronnej
Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?

– Osoby, które wcześniej nie uprawiały żadnego sportu, teraz zaczęły intensywnie trenować. Może dlatego, że mają więcej czasu, a może dlatego, że chcą udowodnić sobie i innym, że jak przebiegną 10 km, to wirus im nie zagraża? Niestety, jeśli wcześniej w ogóle nie ćwiczyły, zagraża im coś innego- mówi kierownik Poradni Kardiologii Sportowej Narodowego Instytutu Kardiologii  Łukasz Małek.

Marianna Fijewska: Jaki rodzaj aktywności poleciłby pan osobom, które nie mają możliwości opuszczenia mieszkania, choćby po to, aby wyjść do sklepu? Mówię głównie o osobach z grupy podwyższonego ryzyka oraz objętych przymusową kwarantanną.

Łukasz Małek: Regularna aktywność fizyczna zawsze była i jest zalecana. Każdy z nas powinien poświęcać na nią choćby 2,5 godziny tygodniowo, czyli pół godziny dziennie z dwoma dniami odpoczynku. W warunkach domowych też można rozgrzać mięśnie i rozruszać stawy. Internet daje możliwości dostosowania ćwiczeń do swoich zainteresowań i umiejętności. Jeśli nasi rodzice czy dziadkowie nie potrafią korzystać z internetu, być może mają w domu rowerek, na którym będą mogli jeździć? Jeśli nie, wystarczą ciężarki, czy zwykły schodek, by na niego wchodzić i z niego schodzić. Każda aktywność, która nas rozrusza i poprawi ukrwienie, jest dobra. Jeśli natomiast ktoś nie jest w grupie ryzyka i nie musi całkowicie się izolować, może pobiegać na dworze. Ważne jednak, by wybrał odosobnione miejsce, unikał dotykania przycisków na przejściach dla pieszych i ćwiczył w pojedynkę. Pół godziny lub godzina dziennie biegu, truchtu czy nawet marszu lub marszo-biegu jest bardzo wskazana.

Mamy dużo czasu. Wiele osób dopiero w czasie epidemii wróciło do regularnych treningów.

To jest druga strona medalu – osoby, które wcześniej nie uprawiały żadnego sportu, teraz zaczęły intensywnie trenować. Może dlatego, że mają więcej czasu, a może dlatego, że chcą udowodnić sobie i innym, że jak przebiegną 10 km, to wirus im nie zagraża? Niestety, jeśli wcześniej w ogóle nie ćwiczyły, zagraża im coś innego. Heroiczne wyczyny sportowe mogą zaowocować szeregiem problemów kardiologicznych. Chciałbym powiedzieć wszystkim, że to nie jest czas na bicie rekordów. Ważne, by nasze ciało miało ruch i by ten ruch był prozdrowotny. Nie przetrenowujmy się, nie róbmy rewolucji w naszym życiu. Nie teraz.

ćwiczenia w domu

Skoro mówimy o dużych zmianach – w mediach często pojawiają się sprzeczne informacje na temat „najlepszej diety na koronawirusa”. Jedni mówią, że powinniśmy jeść same warzywa i owoce, inni – żeby wzbogacać dietę mięsem i rybami.

Nie ma na razie żadnych badań dotyczących tego, czy konkretna dieta wpływa na zmniejszenie zachorowań lub łagodzi przebieg choroby. Wiadomo, że nasz jadłospis powinien być dobrze zbilansowany, np. oparty o dietę śródziemnomorską lub dietę DASH. Dostarczanie sobie odpowiedniej ilości substancji odżywczych sprawi, że wzmocnimy nasz układ odpornościowy. Nie wierzmy też wszystkiemu, co przeczytamy w sieci. Ja również nieustannie natrafiam na doniesienia na temat tego, że być może dane substancje źle wpływają na przebieg koronawirusa. Tak było w przypadku leków na nadciśnienie tętnicze, które miały rzekomo pogłębiać objawy choroby. Polskie Towarzystwo Kardiologiczne wydało oświadczenie, że nie ma przesłanek, by setki tysięcy ludzi nagle odstawiały leki. To dopiero mogłoby mieć tragiczne skutki. Nie podejmujmy decyzji podyktowanych paniką. Pamiętajmy, że historia z koronawirusem zaczęła się zaledwie trzy miesiące temu. Doniesienia na temat diet czy leków opierają się na badaniach przeprowadzonych na małych grupach, bez dłuższego okresu analizy i obserwacji. Traktujmy wszelkie „sposoby na koronawirusa” z dużym dystansem i rozsądkiem.

Łukasz Małek. Zdj: archiwum prywatne

Takim „sposobem na koronawirusa” dla wielu Polaków był początkowo alkohol.

Przede wszystkim chcę stanowczo zaznaczyć, że alkohol, który wypijemy nie „odkazi” nas i nie uchroni przed zarażeniem. Zdaję sobie sprawę, że ludzie siedzą w domu, stresują się i częściej sięgają po wino czy piwo, ale nie powinni robić tego w nadmiarze. Szczególnie przestrzegałbym przed dużą ilością alkoholu w małym czasie – każde upicie się jest pewnym szokiem dla organizmu, zaburza równowagę elektrolitową, zmniejsza odporność.

Kto przede wszystkim powinien unikać w tym czasie alkoholu?

Osoby z problemami kardiologicznymi. Nadmiar alkoholu wpływa na układ krążenia. U osób chorujących mogą pojawić się nawet ostre zaburzenia rytmu serca, a to nie jest czas, w którym powinniśmy narażać się na jakiekolwiek problemy zdrowotne. Unikajmy sytuacji, w której musielibyśmy trafić do placówki medycznej. My, lekarze, jesteśmy naprawdę bardzo zmęczeni. I to jest mój kolejny apel- jeśli w najbliższym czasie planujemy badania, które nie są pilne i których nie musimy przechodzić jak najszybciej, przełóżmy je o kilka tygodni. W tym momencie placówki medyczne są jedynymi legalnymi skupiskami ludzi. Unikajmy ich zarówno dla własnego dobra, jak i dla dobra innych.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Co zamiast kwarantanny? Anglicy wpadli na pewien pomysł i będą go testować/fot. iStock

Co zamiast kwarantanny? Anglicy wpadli na pewien pomysł i będą go testować

podróże w pandemii

Parlament Europejski poparł paszporty szczepionkowe. Będą zależne od rodzaju szczepionki na COVID-19

Lekarz w stroju ochronnym

Wstrząsająca relacja pielęgniarki ze szpitala, w którym zabrakło tlenu dla chorych. „To było piekło”

Kobieta na plaży

W maju zostaną otwarte siłownie, baseny, muzea, galerie handlowe, hotele i restauracje. Premier ogłosił plan odmrażania gospodarki

Koronawirus w supermarketach

Koronawirus w supermarketach. Gdzie najłatwiej się nim zarazić podczas zakupów?

New Delhi, pandemia

Ekstremalnie trudna sytuacja epidemiczna w Indiach. „Ludzie umierają w męczarniach”

pandemia koronawirusa

Podczas pandemii zmarło najwięcej Polaków od wojny. To efekt COVID-19, ale prawdopodobnie nie tylko

Lieg

„Cud w Lieg”. COVID-19 omija tę miejscowość – ani jeden z mieszkańców nie zaraził się koronawirusem

Kobieta pisze na laptopie. Obok siedzi pies

Szczepienie na COVID-19 a dzień wolny od pracy. To „koszt, który może zostać przez firmy poniesiony”?

Lekarka

Czy respiratory zabijają a szczepionki to eksperyment „godny Hitlera”? Doktor Michał rozprawia się z teoriami koronasceptyków

szczepienia przeciw COVID-19

„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier

ratownik medyczny, pandemia

„Wasza ‘wolność’ i ‘spisek’ się kończy, kiedy nie możecie złapać tchu”. Ratownik o nagonce na medyków „zaangażowanych w pandemiczny spisek”

Tel Awiw

Sukces szczepień w Izraelu. Koniec z noszeniem masek na zewnątrz, szkoły ponownie otwarte

wakacje, pandemia

„W wakacje będziemy wracali do normalnego funkcjonowania” – twierdzi Adam Niedzielski

Polscy uczniowie znaleźli się w europejskim „top 5” dzieci, które najdłużej uczą się w domach

szczepienia przeciw COVID w Rzeszowie

Rzeszów szczepi najszybciej w kraju. Szczepionki na COVID-19 otrzymali nawet 20- i 30-latkowie

Minister zdrowia: nigdy już nie wrócimy do świata sprzed pandemii / Unsplash

Nigdy już nie wrócimy do świata sprzed pandemii – uważa minister zdrowia

Wielkanoc w czasie kwarantanny / istock

„To, że sami spędzamy święta, nie oznacza, że musimy spędzić je samotnie”. Psycholożka o Wielkanocy w lockdownie

Kobieta na siłowni

Nowe ograniczenia związane z COVID-19. Rząd m.in. ograniczył dostęp do basenów i siłowni

ciężarna, pandemia covid

Pandemia COVID-19 ma tragiczny wpływ na kobiety w ciąży – wskazują badania

Szczepienia na COVID-19 dostępne już dla 40-latków

Szczepienia na COVID-19 dostępne już dla 40-latków! Pełnomocnik rządu ds. szczepień potwierdza

Ratownik medyczny szczerze o tym, co dzieje się w szpitalach. „Zbierałem się dwa miesiące, żeby napisać wam jak wygląda obecnie sytuacja…”

karetki pogotowia, trzecia fala epidemii

Ratownik medyczny o trzeciej fali i dramatycznej sytuacji w polskich szpitalach: „Nie wierzę, że zima zaskoczyła drogowców”

Premier Mateusz Morawiecki

Premier Mateusz Morawiecki: mamy 75 proc. zajętych łóżek covidowych

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona