Rabat za świadectwo z paskiem to nie jest dobry pomysł. „Każde dziecko jest wartościowe bez względu na uzyskiwane oceny” – apeluje RPD

„Każde dziecko posiada unikalne talenty, umiejętności i cechy charakteru, które nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w szkolnych stopniach” – podkreśla Monika Horna-Cieślak. Rzeczniczka Praw Dziecka apeluje o wycofanie ze sklepów ofert obniżania cen za oceny na świadectwie dziecka.
Nie dla rabatów za oceny na świadectwie
Zakończenie roku szkolnego co roku skupia się przede wszystkim na ocenach i świadectwach szkolnych z czerwonym paskiem. Wielu rodziców i dzieci wciąż przywiązuje nadmierną uwagę do uzyskanej średniej, choć nie odwzorowuje ona w pełni zaangażowania najmłodszych w naukę i ich starań. Problem ten pogłębiają także sklepy wprowadzające w swoich placówkach kampanie, zgodnie z którymi obniżają ceny za… oceny. By temu zapobiec w tym roku Monika Horna-Cieślak, Rzeczniczka Praw Dziecka i jej zastępcy wystosowali apel do przedsiębiorców, sieci handlowych i właścicieli sklepów.
„Zwracamy się z apelem o uważność w kontekście planowanych kampanii marketingowych i promocyjnych, w których 'nagrodą’ za ocenę 5 (bardzo dobrą) albo 6 (celującą) lub też za uzyskanie świadectwa z wyróżnieniem (’czerwony pasek’) przyznawany byłby rabat w kwocie odpowiadającej ocenie (np. 6 zł za ocenę celującą)” – czytamy.
Jak podkreślono w informacji prasowej, takie kampanie nie tylko naruszają prawa konsumenckie, lecz także nie wspierają realizacji postanowień Konwencji o prawach dziecka oraz Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.
„Każde dziecko jest wyjątkowe i wartościowe bez względu na uzyskiwane oceny” – podkreślają sygnatariusze pisma.
„Każde dziecko posiada unikalne talenty”
Monika Horna-Cieślak zaznaczyła, że nie należy wartości dzieci oceniać przez pryzmat ocen.
„Każde dziecko posiada unikalne talenty, umiejętności i cechy charakteru, które nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w szkolnych stopniach” – podkreślają sygnatariusze pisma.
Zwrócono również uwagę na to, że nie każde dziecko ma taki sam start i szanse w życiu. Jak wymieniono, na wyniki w nauce ma wpływ m.in. sytuacja rodzinna i finansowa, zdrowie psychiczne i fizyczne, dostęp do odpowiednich zasobów edukacyjnych, a także indywidualne tempo rozwoju. Z tego powodu nagradzanie za oceny może „prowadzić do niepotrzebnej presji i poczucia niższej wartości wśród dzieci oraz nastolatków, którzy z różnych przyczyn nie osiągają najwyższych wyników”.
Jak dodano, wartość dziecka tkwi w jego charakterze, empatii, umiejętności współpracy, kreatywności i zdolności do pokonywania trudności.
„Zachęcamy do promowania równości i wspierania wszystkich uczniów i uczennic. Tak, by każdy mógł czuć się doceniony i wartościowy, bez względu na wyniki w nauce” – podsumowano.
Zobacz także

Wiola Rębecka-Davie: „Gdyby każdy głęboko sobie uwewnętrznił Kodeks Murad, moglibyśmy wreszcie zatrzymać przemoc. I może nawet żyć w świecie bez wojen”

„Edukacja domowa działa, kiedy dziecko jest twoim partnerem w tej układance i jest traktowane poważnie” – mówi Olga Śmierzewska, ucząca w domu trójkę swoich dzieci

Mama napisała 7-latce CV. Bo żadna szkoła nie chciała jej przyjąć. „Mam do wyedukowania córkę”
Polecamy

Mediacja rówieśnicza, czyli sposób na rozwiązywanie konfliktów

Zamień pączka na ciepły posiłek! Kampania społeczna ma nam przypomnieć o problemie głodnych dzieci

Dziewczynka dwukrotnie straciła świadomość w przedszkolu. Personel placówki nie wezwał pogotowia

Ruszył proces lekarza pedofila. Chirurg miał zgwałcić i molestować prawie 300 dzieci
się ten artykuł?