Przejdź do treści

Rabat za świadectwo z paskiem to nie jest dobry pomysł. „Każde dziecko jest wartościowe bez względu na uzyskiwane oceny” – apeluje RPD

Dziewczynka siedzi przy biurku i uczy się
Rzeczniczka Praw Dziecka apeluje o wycofanie ze sklepów ofert obniżania cen za oceny na świadectwie dziecka/ fot. Olia Danilevich/ Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

„Każde dziecko posiada unikalne talenty, umiejętności i cechy charakteru, które nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w szkolnych stopniach” – podkreśla Monika Horna-Cieślak. Rzeczniczka Praw Dziecka apeluje o wycofanie ze sklepów ofert obniżania cen za oceny na świadectwie dziecka.

Nie dla rabatów za oceny na świadectwie

Zakończenie roku szkolnego co roku skupia się przede wszystkim na ocenach i świadectwach szkolnych z czerwonym paskiem. Wielu rodziców i dzieci wciąż przywiązuje nadmierną uwagę do uzyskanej średniej, choć nie odwzorowuje ona w pełni zaangażowania najmłodszych w naukę i ich starań. Problem ten pogłębiają także sklepy wprowadzające w swoich placówkach kampanie, zgodnie z którymi obniżają ceny za… oceny. By temu zapobiec w tym roku Monika Horna-Cieślak, Rzeczniczka Praw Dziecka i jej zastępcy wystosowali apel do przedsiębiorców, sieci handlowych i właścicieli sklepów.

„Zwracamy się z apelem  o uważność w kontekście planowanych kampanii marketingowych i promocyjnych, w których 'nagrodą’ za ocenę 5 (bardzo dobrą) albo 6 (celującą) lub też za uzyskanie świadectwa z wyróżnieniem (’czerwony pasek’) przyznawany byłby rabat w kwocie odpowiadającej ocenie (np. 6 zł za ocenę celującą)” – czytamy.

Jak podkreślono w informacji prasowej, takie kampanie nie tylko naruszają prawa konsumenckie, lecz także nie wspierają realizacji postanowień Konwencji o prawach dziecka oraz Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.

„Każde dziecko jest wyjątkowe i wartościowe bez względu na uzyskiwane oceny” podkreślają sygnatariusze pisma.

szkołą

„Każde dziecko posiada unikalne talenty”

Monika Horna-Cieślak zaznaczyła, że nie należy wartości dzieci oceniać przez pryzmat ocen.

„Każde dziecko posiada unikalne talenty, umiejętności i cechy charakteru, które nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w szkolnych stopniach”  podkreślają sygnatariusze pisma.

Zwrócono również uwagę na to, że nie każde dziecko ma taki sam start i szanse w życiu. Jak wymieniono, na wyniki w nauce ma wpływ m.in. sytuacja rodzinna i finansowa, zdrowie psychiczne i fizyczne, dostęp do odpowiednich zasobów edukacyjnych, a także indywidualne tempo rozwoju. Z tego powodu nagradzanie za oceny może „prowadzić do niepotrzebnej presji i poczucia niższej wartości wśród dzieci oraz nastolatków, którzy z różnych przyczyn nie osiągają najwyższych wyników”.

Jak dodano, wartość dziecka tkwi w jego charakterze, empatii, umiejętności współpracy, kreatywności i zdolności do pokonywania trudności.

„Zachęcamy do promowania równości i wspierania wszystkich uczniów i uczennic. Tak, by każdy mógł czuć się doceniony i wartościowy, bez względu na wyniki w nauce” – podsumowano.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: