Przejdź do treści

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

Kobieta
Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych/ Pexels, fot. Eriks Cistovs
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kamila Kalińczak: „Stygmatyzowanie, poniżanie i obrażanie bezdzietnych kobiet musi się skończyć”
Dziesięć lat – tyle czekała pacjentka z Wielkiej Brytanii na diagnozę. Zaczęło się od nocnych potów
„Ludzie cały czas wywierali na mnie nacisk, ciągle pytali: 'a kiedy dziecko?'” – Lenka Klimentova szczerze o problemach z zajściem w ciążę i społecznej presji
Kontrowersyjne treści w podręczniku do nowego przedmiotu HiT. „Mamy do czynienia z seksualizacją zamiast edukacji seksualnej”
Rusza pierwszy proces o gwałt dokonany przez rosyjskiego żołnierza w Ukrainie

Poziom stresu sięga zenitu? To nie tylko twoje odczucia. Żyjemy w mocno zestresowanym społeczeństwie, a wybuch pandemii koronawirusa jeszcze bardziej podsyca codzienny stres. Ciągłe balansowanie życia zawodowego, osobistego, rodzinnego sprawia, że jesteśmy narażeni na negatywne skutki ciągłego stresu.

Jeśli masz problemy ze zrelaksowaniem się, nie wpływa to pozytywnie na twój organizm. Wysoki poziom stresu to gorsza jakość snu, większe zmęczenie, łatwiejsze tracenie kontroli nad swoim życiem. Ćwiczenia oddechowe mogą być doskonałym sposobem, by w końcu wyciszyć się i znaleźć swój wewnętrzny spokój.

Ćwiczenia oddechowe w walce ze stresem

Ćwiczenia oddechowe to prosty i efektywny sposób na to, aby radzić sobie ze stresem. Może je wykonywać każdy – nie jest na nie potrzebna recepta od lekarza. Nie wymagają przygotowań ani pomocy specjalisty. Można je wykonywać także podczas pracy. Dzięki temu są idealnym remedium na wszelkie problemy związane ze stresem.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych, aby poradzić sobie ze stresem.

Oddychanie brzuszne

Jest to jedna z podstawowych technik relaksacyjnych. Oddychanie brzuszne nie tylko pomaga walczyć ze stresem, ale także doskonale dotlenia organizm. Ten sposób jest bardzo prosty i doskonale nadaje się jako technika oddychania do spróbowania na pierwszy raz.

  1. Znajdź wygodne miejsce, w którym możesz usiąść lub się położyć.
  2. Zamknij oczy, zacznij świadomie oddychać, zwróć uwagę na to, kiedy wydychasz powietrze nosem, jak je wdychasz.
  3. Połóż obydwie dłonie na swoim brzuchu i zacznij mocniej angażować te partie w oddychanie. Twój brzuch powinien wypełniać się jak balon podczas wdechu i mocno kurczyć podczas wydechu. Skup się na oddychaniu, staraj nie myśleć o niczym innym.

Nadi Shodana – alternatywne oddychanie nosem

Metoda Nadi Shodana, czyli alternatywnego oddychania nosem, jest wykorzystywana między innymi przez joginów. Wywodzi się ona z medycyny ajurwedyjskiej, stosowana jest od setek lat. Badania pokazują, że metoda ta pomaga ukoić skołatane myśli, poprawia humor i pomaga walczyć ze stresem. To ćwiczenie oddechowe harmonizuje pracę obydwu półkuli mózgu.

  1. Znajdź wygodne miejsce, w którym usiądziesz.
  2. Połóż swoją lewą rękę na kolanie, a kciuk prawej ręki połóż na prawej stronie nozdrza. Palec serdeczny połóż na lewej części nozdrza. Nie przyciskaj, tylko lekko oprzyj palce.
  3. Głęboko oddychaj. Pod koniec wydychania zatkaj prawą dziurkę nosa poprzez dociśnięcie kciuka i powietrze nabierz tylko lewą stroną. Potem rozluźnij kciuk, zamknij lewą dziurkę i wydmuchaj powietrze prawą stroną nozdrza. Nabieraj i wydychaj powietrze naprzemian prawą i lewą dziurką.

Pranayama, technika oddychania 4-7-8

Kolejna technika, która wywodzi się z starożytnej medycyny indyjskiej i nadal stosowana jest przez joginów. W tej technice skupiasz się na tym, jak długo trwa wdech oraz wydech. Metoda skuteczna jest w walce ze stresem, pomaga zapomnieć o problemach i skupić się na oddychaniu. Jest stosowana także w walce z bezsennością – niektórzy w zaledwie minutę potrafią zasnąć podczas jej stosowania. To doskonałe remedium na stres.

  1. Znajdź wygodne miejsce, zacznij głęboko oddychać. Znajdź swój rytm wdechów i wydechów.
  2. Kiedy masz już swój rytm, zacznij liczyć. Wdychaj powietrze nosem licząc do czterech, potem zatrzymaj powietrze w płucach, licząc do siedmiu i wydychaj ustami, licząc do ośmiu.
  3. Kontynuuj takie oddychanie przez przynajmniej pięć minut.

Oddychanie lewym nozdrzem

Metoda ta skuteczna jest wtedy, kiedy czujesz się wyjątkowo zdenerwowana i zaniepokojona. Na czym polega? Wdychaj powietrze lewym nozdrzem, a wydychaj prawym. Podczas oddychania pomóż sobie kciukiem i palcem serdecznym, którymi zablokujesz powietrze.

Pamiętaj, że metody relaksacyjne są skuteczne, ale żeby odczuć ich skutki, musisz się przyłożyć do prawidłowego oddychania.

 

Źródło: livestrong

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

„Odpowiednio dobrane rośliny mogą stworzyć bardzo skuteczną barierę filtrującą zanieczyszczenia”. Co sadzić w domu i ogrodzie, by oddychać czystym powietrzem, mówi prof. Stanisław Gawroński

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Kobieta stoi na środku polnej drogi

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę

Trening Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta ćwiczy

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

para na kanapie

Czy można być niewiernym… genetycznie? Rozwiewamy wątpliwości

Jak dbać o nogi w podróży?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

×