„Nie możesz, nie dasz rady, zostań w domu”. To codzienność 5 milionów Polaków. Czas na nastanie epoki dostępności!
„Witam państwa na wystawie barier. Kiedyś brak dostępności można było spotkać na każdym kroku” – mówi kuratorka wystawy, oprowadzając zwiedzających po muzeum ze skandalicznymi eksponatami. „Bariery powinny być historią, ale wciąż są codziennością, dla nas wszystkich” – konkluduje gorzko. To spot kampanii „Epoka dostępności” Fundacji Avalon. W akcję włączyli się m.in. Katarzyna Dinst czy Michał Figurski.
Wyobraź sobie, że nie zawsze możesz wyjść z domu, kiedy chcesz. Zrobienie zakupów, skorzystanie z bankomatu czy pójście do fryzjera jest utrudnione, a czasem niemożliwe. Zwykły chodnik to tor pełen przeszkód. Mimo kwalifikacji, rzadko przechodzisz do kolejnego etapu rekrutacji. Masz internet, ale nie możesz z niego w pełni korzystać. Kupujesz bilet do kina, ale musisz siedzieć tylko w pierwszym rzędzie. Chcesz coś przekazać, ale nikt cię nie rozumie. Nie założysz modnych butów, nie pójdziesz do popularnego klubu, nie umówisz się na randkę, nie dlatego, że nie chcesz, po prostu nie możesz… i już. Brzmi niewiarygodnie? Dla ciebie może tak, ale dla 5 milionów osób z niepełnosprawnościami, które żyją w Polsce, brak dostępności to codzienność.
Już 16 grudnia Fundacja Avalon rusza z ogólnopolską kampanią „Epoka dostępności”, której celem jest uświadomienie społeczeństwu, czym jest brak dostępności i jaki wpływ na powstawanie barier dla osób z niepełnosprawnościami mają wszyscy obywatele. Dostępność kojarzona jest najczęściej z barierami architektonicznymi. Jest to jednak zagadnienie dużo bardziej złożone, dotyczące niemal każdej ludzkiej aktywności.
Organizatorzy kampanii chcą zwrócić uwagę na fakt, że problem braku dostępności można rozwiązać na wiele sposobów. Wdrożenie skutecznych działań przez władzę, instytucje czy firmy to jedno, ale kluczowe jest wsparcie całego społeczeństwa.
Sercem działań ogólnopolskiej kampanii „Epoka dostępności” będzie m.in. spot emitowany w telewizji, kinach oraz w internecie. Oprócz spotu w ramach kampanii powstaną również internetowe filmy i materiały edukacyjne z ekspertami oraz twórcami, którzy podzielą się swoją wiedzą na temat różnych wymiarów braku dostępności. Uzupełnieniem prowadzonych działań będzie uruchomiona w styczniu 2025 roku wystawa w krakowskim muzeum.
Do współtworzenia tegorocznych działań zaproszonych zostało dziesięcioro bohaterek i bohaterów, którzy są gotowi podzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z tematyką kampanii:
- Paulina Lomber, aktorka i twórczyni internetowa, która choruje na dyskopatie i ZZSK,
- Kamil Otowski, dwukrotny medalista igrzysk paraolimpijskich w Paryżu, który porusza się na wózku,
- Katarzyna Dinst, niskorosła ekspertka ds. dostępności i projektowania uniwersalnego,
- Przemysław Swiercz, utytułowany sportowiec, były kapitan reprezentacji Polski w amp futbolu, stracił nogę w wypadku motocyklowym,
- Agnieszka Kondracki, twórczyni internetowa znana jako Uszkoloszka, która na swoim kanale pokazuje, że można żyć normalnie z bardzo głębokim ubytkiem słuchu,
- Michał Figurski, dziennikarz i prezenter, który przeszedł udar w wyniku powikłań cukrzycowych.
Polecamy
„Wszyscy mówili: zszyje się, będzie wyglądało. To nie jest prawda”. Marta opowiada o swojej walce o zdrowie córki z całkowitym obustronnym rozszczepem
Asp. szt. Leszek Jacznik: Mój zawód kojarzony jest z mandatami, łapaniem złodziei i strzelaniem. Ale mundur nie musi przeszkadzać w byciu człowiekiem
„Celem było zrobienie serialu, a to, że przy okazji dostałam obraz solidarnego świata, poruszało mnie do głębi”. O „Matkach Pingwinów” opowiada Klara Kochańska-Bajon
Pedro Pascal zabrał na premierę siostrę. Lux, sojuszniczka osób transpłciowych, skradła mu całe show, a on poprawiał tren jej sukni
się ten artykuł?