„Nie lubisz swoich ust? Po prostu je powiększ”. Nastolatki w social mediach słyszą toksyczne treści. Ta kampania ma to zmienić
![](https://www.hellozdrowie.pl/wp-content/uploads/2023/03/dove-1140x627.jpg)
się ten artykuł?
Idealna sylwetka, doskonałe proporcje, piękne kości policzkowe – większość dorosłych domyśla się, że to co widzi w internecie, nie odzwierciedla rzeczywistości. Zupełnie inaczej jest z nastolatkami, które są podatne na tego typu treści, zapatrzone w ulubione influencerki oraz ich porady urodowe. Marka Dove przekonuje, że toksyczne treści w mediach społecznościowych obniżają samoocenę nastolatek. Przygotowała więc kilka filmików wspierających zarówno nastolatki, jak i ich rodziców. Chce też wprowadzić pewien przepis.
To słyszą nastolatki!
„Detox FEEDu”- taką nazwę nosi kampania społeczna, której celem jest wsparcie młodych dziewczyn w korzystaniu z mediów społecznościowych. Składa się na nie kilka krótkich filmików, które uświadamiają zarówno nastolatkom jak i ich opiekunom, że treści w social media bywają bardzo szkodliwe i obniżają ich samoocenę.
Na jednym z nich widzimy nastolatkę, która przesiąka tego typu treściami skrolując ulubione konta społecznościowe. Z ust ulubionych influencerek słyszy:
„Operacje plastyczne to już coś zupełnie normalnego”,
„Zobacz, ile wytrzymasz na oczyszczającej diecie sokowej”,
„Nie lubisz swoich ust? Po prostu je powiększ”
Twórcy ostrzegają, że „to, co widzimy w mediach społecznościowych, wpływa na to, jak widzimy siebie”. Najbardziej pomógłby właśnie detoks od mediów społecznościowych, stąd nazwa kampanii. Szymon Niemiec, psychoterapeuta, który wystąpił w jednym z filmików, zaleca świadome korzystanie z social mediów. Jak to robić? Wystarczy uważność na co dzień, systematyczne weryfikowanie i porządkowanie tego, kogo obserwujemy oraz sprawdzanie swojego samopoczucia po obejrzeniu danego profilu.
„Rezygnuj z oglądania tych, które mają na ciebie niekorzystny wpływ”- mówi ekspert.
Specjaliści przypominają także młodym, że to co oglądają na profilach influencerów, jest tylko niewielkim wycinkiem ich życia, a opublikowane zdjęcia są często edytowane, poprawiane i filtrowane. Oprócz ekspertów, którzy udzielili wsparcia merytorycznego marka Dove do współpracy zaprosiła influencerów. W filmach z ciałopozytywnym przesłaniem wystąpiły: Aleksandra Żebrowska, Joanna Koroniewska i Patricia Kazadi.
Co piąta nastolatka słucha rad influencerów, mimo że źle się z tym czuje
Wygląd dla młodych dziewczyn jest niezwykle ważny. Z badań przeprowadzonych przez markę Dove wynika, że influencerzy często są dla nich ogromnymi autorytetami. Młode osoby są pod ich wpływem, traktuję wręcz jak wyrocznie. W badaniu wzięły udział dziewczyny w wielu od 10 do 17 lat. Wynika z niego, że:
- 58. proc. ufa influencerom i ich rekomendacjom.
- 60 proc. nastolatek po zobaczeniu wyidealizowanego zdjęcia np. na Instagramie czy TikToku chciałoby zmienić coś w swoim wyglądzie, a prawie co trzecia zaczyna więcej ćwiczyć i nakłada mocniejszy makijaż.
- 67 proc. dziewcząt z młodszej grupy badanych (10-13 lat) chciałoby wyglądać jak obserwowane influencerki.
- Co trzecia nastolatka przyznaje, że wyidealizowany obraz piękna prezentowany w social mediach wpływa na jej zdrowie psychiczne, samoocenę i postrzeganie własnego ciała.
- Co druga badana czuje, że nie może sprostać tym standardom piękna, które widzi w mediach społecznościowych, co wpływa na jej poczucie własnej wartości.
- Co piąta nastolatka słucha rad influencerów, mimo że źle się z tym czuje.
- Aż 42 proc. dziewcząt ma trudność, by dać „unfollow” internetowym twórcom, nawet jeśli wie, że mają oni negatywny wpływ na ich samoocenę.
„Kampania społeczna Detox FEEDu powstała po to, by uświadomić rodzicom, i szerzej nam – dorosłym, na jak bardzo szokujące oraz niebezpieczne treści dostępne w social mediach narażone są nasze dzieci. Równocześnie poprzez prowadzone działania chcemy zachęcić nastolatki do pozytywnego myślenia o swoim ciele i wyglądzie oraz koncentrowania się na swoim potencjale„- mówi Joanna Orzechowska, marketing manager marki Dove.
Marka Dove chce także, aby przy każdym zdjęciu istniała informacja, że poddane zostało ono retuszowi. Chodzi o komunikat: „Zdjęcie zmienione cyfrowo. Nie odzwierciedla rzeczywistego wyglądu przedstawionej osoby”. To ma zapobiec zaniżaniu samooceny nastolatek oraz zadbać o ich zdrowie psychiczne. Na stronie detoxfeedu.pl można podpisać petycję, która ma pomóc we wprowadzeniu przepisów nakładających na reklamodawców i twórców reklam obowiązek oznaczania retuszowanych zdjęć wykorzystywanych w reklamach.
„Takie rozwiązanie pozwoli edukować i uświadamiać młodych ludzi, że to, co widzą, często nie odpowiada rzeczywistości, że na pozór idealnie wyglądające ciała influencerów są efektem zastosowania aplikacji, filtrów, technologii pozwalających prosto manipulować wyglądem ciała” – przekonują twórcy kampanii
źródło: detoxfeedu.pl
Zobacz także
![](https://www.hellozdrowie.pl/wp-content/uploads/2022/05/mw_20210704_02_13-850x638.jpg)
„Uroda nie jest celem i sensem mojego życia”- Joanna Koroniewska odpowiada na złośliwy komentarz internautki
![Zosia Lenczewska-Samotyj](https://www.hellozdrowie.pl/wp-content/uploads/2020/09/zosia-ls-1-850x425.jpg)
„Cudnie jest być sobą”. Fotografka Zosia LS nie retuszuje zdjęć, bo chce pokazać naturalne piękno ciała
!["Wyretuszowane, chudziuteńkie modelki na okładkach magazynów mówiły mi, że mam nadwagę". TikTokerka zaśpiewała przed sklepem Victoria's Secret piosenkę, którą powinni usłyszeć wszyscy](https://www.hellozdrowie.pl/wp-content/uploads/2022/08/272166620_212456424349187_7702175646780758990_n-850x425.jpg)
„Wyretuszowane, chudziuteńkie modelki na okładkach magazynów mówiły mi, że mam nadwagę”. TikTokerka zaśpiewała przed sklepem Victoria’s Secret
Polecamy
![Malwina Łapińska, @nie.pelnosprytna - Hello Zdrowie](https://www.hellozdrowie.pl/wp-content/uploads/2024/07/malwina_lapinska-850x478.jpg)
„Nikt mi w dzieciństwie nie wytłumaczył, że dzieci śmieją się ze mnie, bo jestem chora” – mówi Malwina Łapińska
![Danae Mercer](https://www.hellozdrowie.pl/wp-content/uploads/2024/07/danae-mercer-pokazuje-triki-influencerek-na-pelniejsze-piersi-hello-zdrowie-850x455.jpg)
Danae Mercer pokazuje triki influencerek na pełniejszy biust. „Zobaczysz to na wielu zdjęciach” – podkreśla
![Nicola Coughlan](https://www.hellozdrowie.pl/wp-content/uploads/2024/06/nicola-coughlan-hello-zdrowie-gettyimages-2155945066-850x523.jpg)
Nicola Coughlan: „Kobiety o moim typie urody nie widzą siebie wystarczająco często na ekranie”
![Na zdjęciu nóżka noworodka- Hello Zdrowie](https://www.hellozdrowie.pl/wp-content/uploads/2024/06/adobestock_176680697-kopia-850x531.jpg)