Przejdź do treści

„Nie lubisz swoich ust? Po prostu je powiększ”. Nastolatki w social mediach słyszą toksyczne treści. Ta kampania ma to zmienić

To co nastolatki widzą w social media, zaniża ich samoocenę źródło: YouTubeDove Polska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Idealna sylwetka, doskonałe proporcje, piękne kości policzkowe – większość dorosłych domyśla się, że to co widzi w internecie, nie odzwierciedla rzeczywistości. Zupełnie inaczej jest z nastolatkami, które są podatne na tego typu treści, zapatrzone w ulubione influencerki oraz ich porady urodowe. Marka Dove przekonuje, że toksyczne treści w mediach społecznościowych obniżają samoocenę nastolatek. Przygotowała więc kilka filmików wspierających zarówno nastolatki, jak i ich rodziców. Chce też wprowadzić pewien przepis.

To słyszą nastolatki!

„Detox FEEDu”- taką nazwę nosi kampania społeczna, której celem jest wsparcie młodych dziewczyn w korzystaniu z mediów społecznościowych. Składa się na nie kilka krótkich filmików, które uświadamiają zarówno nastolatkom jak i ich opiekunom, że treści w social media bywają bardzo szkodliwe i obniżają ich samoocenę.

Na jednym z nich widzimy nastolatkę, która przesiąka tego typu treściami skrolując ulubione konta społecznościowe. Z ust ulubionych influencerek słyszy:

„Operacje plastyczne to już coś zupełnie normalnego”,

„Zobacz, ile wytrzymasz na oczyszczającej diecie sokowej”,

„Nie lubisz swoich ust? Po prostu je powiększ”

Twórcy ostrzegają, że „to, co widzimy w mediach społecznościowych, wpływa na to, jak widzimy siebie”. Najbardziej pomógłby właśnie detoks od mediów społecznościowych, stąd nazwa kampanii. Szymon Niemiec, psychoterapeuta, który wystąpił w jednym z filmików, zaleca świadome korzystanie z social mediów. Jak to robić? Wystarczy uważność na co dzień, systematyczne weryfikowanie i porządkowanie tego, kogo obserwujemy oraz sprawdzanie swojego samopoczucia po obejrzeniu danego profilu.

„Rezygnuj z oglądania tych, które mają na ciebie niekorzystny wpływ”- mówi ekspert.

Specjaliści przypominają także młodym, że to co oglądają na profilach influencerów, jest tylko niewielkim wycinkiem ich  życia, a opublikowane zdjęcia są często edytowane, poprawiane i filtrowane. Oprócz ekspertów, którzy udzielili wsparcia merytorycznego marka Dove do współpracy zaprosiła influencerów. W filmach z ciałopozytywnym przesłaniem wystąpiły: Aleksandra Żebrowska, Joanna Koroniewska i Patricia Kazadi.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Odporność, Good Aging
Naturell Selen Organiczny 200 µg, 365 tabletek
73,00 zł
Zdrowie umysłu
Miralo Sen, Suplement na dobry sen, 20 kapsułek
20,99 zł
Zdrowie umysłu
Deep Focus from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł
Good Aging
Naturell Koenzym Q10 100mg, 120 kaps.
82,90 zł
Good Aging, Beauty, Verdelab
Verdelab Richevon - Serum przeciwzmarszczkowe do twarzy o bogatym składzie. Nawilża, odżywia. 50 ml
179,00 zł

Co piąta nastolatka słucha rad influencerów, mimo że źle się z tym czuje

Wygląd dla młodych dziewczyn jest niezwykle ważny. Z badań przeprowadzonych przez markę Dove wynika, że influencerzy często są dla nich ogromnymi autorytetami. Młode osoby są pod ich wpływem, traktuję wręcz jak wyrocznie. W badaniu wzięły udział dziewczyny w wielu od 10 do 17 lat. Wynika z niego, że:

  • 58. proc. ufa influencerom i ich rekomendacjom.
  • 60 proc. nastolatek po zobaczeniu wyidealizowanego zdjęcia np. na Instagramie czy TikToku chciałoby zmienić coś w swoim wyglądzie, a prawie co trzecia zaczyna więcej ćwiczyć i nakłada mocniejszy makijaż.
  • 67 proc. dziewcząt z młodszej grupy badanych (10-13 lat) chciałoby wyglądać jak obserwowane influencerki.
  • Co trzecia nastolatka przyznaje, że wyidealizowany obraz piękna prezentowany w social mediach wpływa na jej zdrowie psychiczne, samoocenę i postrzeganie własnego ciała.
  • Co druga badana czuje, że nie może sprostać tym standardom piękna, które widzi w mediach społecznościowych, co wpływa na jej poczucie własnej wartości.
  • Co piąta nastolatka słucha rad influencerów, mimo że źle się z tym czuje.
  • Aż 42 proc. dziewcząt ma trudność, by dać „unfollow” internetowym twórcom, nawet jeśli wie, że mają oni negatywny wpływ na ich samoocenę.

„Kampania społeczna Detox FEEDu powstała po to, by uświadomić rodzicom, i szerzej nam – dorosłym, na jak bardzo szokujące oraz niebezpieczne treści dostępne w social mediach narażone są nasze dzieci. Równocześnie poprzez prowadzone działania chcemy zachęcić nastolatki do pozytywnego myślenia o swoim ciele i wyglądzie oraz koncentrowania się na swoim potencjale„- mówi Joanna Orzechowska, marketing manager marki Dove.

Marka Dove chce także, aby przy każdym zdjęciu istniała informacja, że poddane zostało ono retuszowi. Chodzi o komunikat: „Zdjęcie zmienione cyfrowo. Nie odzwierciedla rzeczywistego wyglądu przedstawionej osoby”.  To ma zapobiec zaniżaniu samooceny nastolatek oraz zadbać o ich zdrowie psychiczne. Na stronie detoxfeedu.pl można podpisać petycję, która ma pomóc we wprowadzeniu przepisów nakładających na reklamodawców i twórców reklam obowiązek oznaczania retuszowanych zdjęć wykorzystywanych w reklamach.

„Takie rozwiązanie pozwoli edukować i uświadamiać młodych ludzi, że to, co widzą, często nie odpowiada rzeczywistości, że na pozór idealnie wyglądające ciała influencerów są efektem zastosowania aplikacji, filtrów, technologii pozwalających prosto manipulować wyglądem ciała” – przekonują twórcy kampanii

źródło: detoxfeedu.pl

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dwie kobiety leżą na trawie, śmieją się.

„Bądźcie czujne! Idzie lato, w reklamach zaczyna się wmawianie kobietom problemów” – apeluje Adam Chowański

Z przymrużeniem oka o miesiączce, cipce i hormonach. Tiktokerka podbija Internet i serca kobiet

„Fajnie jest się starzeć. To ulga”. Pamela Anderson zaskakuje sesją zdjęciową i szczerym wyznaniem

Joanna Koroniewska

„Brzydki kościotrup a te nogi jak bagietki, wstydu nie ma”. Joanna Koroniewska mierzy się z hejtem w sieci i ostrzega

Dorota Pomykała

Dorota Pomykała o nagiej scenie: „Nie musimy podporządkowywać się wymaganiom kultury i upiększać się czy poprawiać”

Dlaczego nie warto porównywać się do influencerek z Instagrama – tłumaczy Martyna F. Zachorska i pokazuje ciekawe kolaże zdjęć

Kobieta wybiera suknię ślubną

Cierpi na dysmorfofobię. W jej przypadku wybór sukni ślubnej był koszmarem. „Świadomość, że będę musiała często patrzeć w lustro, nie jest dla mnie łatwa”

„Zamiast walczyć z ciałem, które cię kocha, podaruj mu szacunek, na jaki ono zasługuje” – proponuje ciałopozytywna trenerka i pokazuje nagranie

Kobieta

Danae Mercer: „Zasługujesz na partnera, który nie naśmiewa się z twojego ciała”

Rozstępy na nodze

Sarah Nicole Landry: „Chcę rozstępów na billboardach i w kampaniach bikini”

Klaudia Halejcio zapowiedziała walkę ze "zbędnymi kilogramami", prezentując nienaganną sylwetkę .Internauci nie zostawili na niej suchej nitki

Klaudia Halejcio zapowiedziała walkę ze „zbędnymi kilogramami”, prezentując nienaganną sylwetkę. „To żart?” – pytają internauci

Izabela Pajor

„My, dojrzałe kobiety, zaczynamy budzić się do życia. Nasza siwa rewolucja dopiero nadchodzi!” – mówi Izabela Pajor

Kobieta

„To ok, jeśli twoje nogi nie są smukłe” – przypomina Sarah Nicole Landry na Instagramie

Niektórym nie spodobało się jej zdjęcie w kostiumie kąpielowym. Tak Selena Gomez odpowiedziała na hejt

Paulina Porizkova

57-letnia Paulina Porizkova pozuje topless. „Nie mam nic do ukrycia”

Martyna Dominikowska

„Dla wielu dziewczyn to rodzaj terapii” – mówi Martyna Dominikowska, trenerka „zakazanego” tańca exotic

"Oburzenie grubą kobietą w reklamie Gatorade potwierdza, że w komentarzach o 'promocji otyłości' wcale nie chodzi o 'zdrowie' " - podkreśla Pani od Feminatywów

„Oburzenie grubą kobietą w reklamie Gatorade potwierdza, że w komentarzach o 'promocji otyłości’ wcale nie chodzi o 'zdrowie’ ” – podkreśla Pani od Feminatywów

Aleksandra Żebrowska odpiera ataki internautów. Pokazała, jak karmi piersią w nietypowym miejscu

Aleksandra Żebrowska odcina się hejterom. Pokazała, jak karmi piersią w nietypowym miejscu

Ciałopozytywna modelka Ashley Graham w nietypowy sposób odpowiedziała na hejt. I zyskała jeszcze większą sympatię fanów

Kate Winslet

Kate Winslet o starzeniu się: „W dojrzałym wieku stajemy się bardziej kobiece, silniejsze i seksowne”

"INNI, którzy zgłaszają się na psychoterapię, są bardziej chorzy, zaburzeni, cierpiący?". Anna Kluczńska wyjaśnia dlaczego takie myślenie to droga donikąd

„Inni, którzy zgłaszają się na psychoterapię, są bardziej chorzy, zaburzeni, cierpiący?”. Anna Kluczyńska wyjaśnia, dlaczego takie myślenie to droga donikąd

„Za wszelkie komentarze dotyczące mojego ciała nie dziękuję”. Agata Głyda o ciałożyczliwości

Shania Twain

57-letnia Shania Twain o pozowaniu nago: „Nadszedł czas, aby poczuć się dobrze we własnym ciele i zrzucić tę skórę niepewności”

W dzieciństwie Morit Summers nienawidziła swojego ciała, teraz jest popularną trenerką. "Ludzie chcą być zdrowi i silni, nie chcą mieć obsesji na punkcie utraty wagi" / Instagram

W dzieciństwie Morit Summers nienawidziła swojego ciała, teraz jest popularną trenerką. „Ludzie chcą być zdrowi i silni, nie chcą mieć obsesji na punkcie utraty wagi”

×