Przejdź do treści

„Nie lubisz swoich ust? Po prostu je powiększ”. Nastolatki w social mediach słyszą toksyczne treści. Ta kampania ma to zmienić

To co nastolatki widzą w social media, zaniża ich samoocenę źródło: YouTubeDove Polska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Idealna sylwetka, doskonałe proporcje, piękne kości policzkowe – większość dorosłych domyśla się, że to co widzi w internecie, nie odzwierciedla rzeczywistości. Zupełnie inaczej jest z nastolatkami, które są podatne na tego typu treści, zapatrzone w ulubione influencerki oraz ich porady urodowe. Marka Dove przekonuje, że toksyczne treści w mediach społecznościowych obniżają samoocenę nastolatek. Przygotowała więc kilka filmików wspierających zarówno nastolatki, jak i ich rodziców. Chce też wprowadzić pewien przepis.

To słyszą nastolatki!

„Detox FEEDu”- taką nazwę nosi kampania społeczna, której celem jest wsparcie młodych dziewczyn w korzystaniu z mediów społecznościowych. Składa się na nie kilka krótkich filmików, które uświadamiają zarówno nastolatkom jak i ich opiekunom, że treści w social media bywają bardzo szkodliwe i obniżają ich samoocenę.

Na jednym z nich widzimy nastolatkę, która przesiąka tego typu treściami skrolując ulubione konta społecznościowe. Z ust ulubionych influencerek słyszy:

„Operacje plastyczne to już coś zupełnie normalnego”,

„Zobacz, ile wytrzymasz na oczyszczającej diecie sokowej”,

„Nie lubisz swoich ust? Po prostu je powiększ”

Twórcy ostrzegają, że „to, co widzimy w mediach społecznościowych, wpływa na to, jak widzimy siebie”. Najbardziej pomógłby właśnie detoks od mediów społecznościowych, stąd nazwa kampanii. Szymon Niemiec, psychoterapeuta, który wystąpił w jednym z filmików, zaleca świadome korzystanie z social mediów. Jak to robić? Wystarczy uważność na co dzień, systematyczne weryfikowanie i porządkowanie tego, kogo obserwujemy oraz sprawdzanie swojego samopoczucia po obejrzeniu danego profilu.

„Rezygnuj z oglądania tych, które mają na ciebie niekorzystny wpływ”- mówi ekspert.

Specjaliści przypominają także młodym, że to co oglądają na profilach influencerów, jest tylko niewielkim wycinkiem ich  życia, a opublikowane zdjęcia są często edytowane, poprawiane i filtrowane. Oprócz ekspertów, którzy udzielili wsparcia merytorycznego marka Dove do współpracy zaprosiła influencerów. W filmach z ciałopozytywnym przesłaniem wystąpiły: Aleksandra Żebrowska, Joanna Koroniewska i Patricia Kazadi.

Co piąta nastolatka słucha rad influencerów, mimo że źle się z tym czuje

Wygląd dla młodych dziewczyn jest niezwykle ważny. Z badań przeprowadzonych przez markę Dove wynika, że influencerzy często są dla nich ogromnymi autorytetami. Młode osoby są pod ich wpływem, traktuję wręcz jak wyrocznie. W badaniu wzięły udział dziewczyny w wielu od 10 do 17 lat. Wynika z niego, że:

  • 58. proc. ufa influencerom i ich rekomendacjom.
  • 60 proc. nastolatek po zobaczeniu wyidealizowanego zdjęcia np. na Instagramie czy TikToku chciałoby zmienić coś w swoim wyglądzie, a prawie co trzecia zaczyna więcej ćwiczyć i nakłada mocniejszy makijaż.
  • 67 proc. dziewcząt z młodszej grupy badanych (10-13 lat) chciałoby wyglądać jak obserwowane influencerki.
  • Co trzecia nastolatka przyznaje, że wyidealizowany obraz piękna prezentowany w social mediach wpływa na jej zdrowie psychiczne, samoocenę i postrzeganie własnego ciała.
  • Co druga badana czuje, że nie może sprostać tym standardom piękna, które widzi w mediach społecznościowych, co wpływa na jej poczucie własnej wartości.
  • Co piąta nastolatka słucha rad influencerów, mimo że źle się z tym czuje.
  • Aż 42 proc. dziewcząt ma trudność, by dać „unfollow” internetowym twórcom, nawet jeśli wie, że mają oni negatywny wpływ na ich samoocenę.

„Kampania społeczna Detox FEEDu powstała po to, by uświadomić rodzicom, i szerzej nam – dorosłym, na jak bardzo szokujące oraz niebezpieczne treści dostępne w social mediach narażone są nasze dzieci. Równocześnie poprzez prowadzone działania chcemy zachęcić nastolatki do pozytywnego myślenia o swoim ciele i wyglądzie oraz koncentrowania się na swoim potencjale„- mówi Joanna Orzechowska, marketing manager marki Dove.

Marka Dove chce także, aby przy każdym zdjęciu istniała informacja, że poddane zostało ono retuszowi. Chodzi o komunikat: „Zdjęcie zmienione cyfrowo. Nie odzwierciedla rzeczywistego wyglądu przedstawionej osoby”.  To ma zapobiec zaniżaniu samooceny nastolatek oraz zadbać o ich zdrowie psychiczne. Na stronie detoxfeedu.pl można podpisać petycję, która ma pomóc we wprowadzeniu przepisów nakładających na reklamodawców i twórców reklam obowiązek oznaczania retuszowanych zdjęć wykorzystywanych w reklamach.

„Takie rozwiązanie pozwoli edukować i uświadamiać młodych ludzi, że to, co widzą, często nie odpowiada rzeczywistości, że na pozór idealnie wyglądające ciała influencerów są efektem zastosowania aplikacji, filtrów, technologii pozwalających prosto manipulować wyglądem ciała” – przekonują twórcy kampanii

źródło: detoxfeedu.pl

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: