Przejdź do treści

Mezomorfik – kto to jest, cechy, dieta i trening dla mezomorfika

Mezomorfik – kto to jest, cechy, dieta i trening dla mezomorfika
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Zjawisko binge drinkingu coraz bardziej widoczne w Polsce. Najnowsze wyniki badań pokazują, jak pandemia zmieniła nasze nawyki w spożywaniu alkoholu
„Nie mam dzieci z wyboru. Nie będę za to przepraszać!”. Ewa Chodakowska odpowiada na hejt
Transpłciowa pacjentka trafiła na oddział męski. „To jest on, to jest mężczyzna” – mówią lekarze
Lara Gessler o życiu z ortoreksją: „Wpadałam w panikę, kiedy miałam pięć, a nie sześć migdałów na śniadanie”
Svante Pääbo laureatem nagrody Nobla w dziedzinie medycyny. „Udało mu się dokonać niemożliwego”

Endo-, ekto- czy mezomorfik to określenia trzech somatotypów, które stworzył amerykański psycholog William H. Sheldon. W porównaniu do ektomorfika i endomorfika mezomorfik jest najmniej charakterystyczny, a jednocześnie – najmniej problematyczny dla właściciela tego rodzaju sylwetki. Jak rozpoznać mezomorfika i czy musi przestrzegać specjalnej diety?

Mezomorfik – kto to?

Mezomorfik jest jednym z trzech somatotypów wyróżnionych przez W. H. Sheldona. Dwa pozostałe to endomorfik i ektomorfik. Autor typologii dokonał tej klasyfikacji na podstawie predyspozycji organizmu do gromadzenia tkanki tłuszczowej, rozbudowy mięśni oraz tempa metabolizmu. Ponadto, zdaniem Sheldona, somatotypy odpowiadają także za temperament człowieka i cechy jego charakteru. Skrótową charakterystykę somatotypów przedstawia poniższa tabela:

SOMATOTYP CHARAKTERYSTYKA
Ektomorfik Bardzo szczupła, delikatna budowa ciała. Ma problemy z przybraniem na wadze. Bardzo szybki metabolizm
Mezomorfik Proporcjonalna, atletyczna sylwetka. Brak problemów z budowaniem masy mięśniowej. Brak problemów ze spalaniem tłuszczów
Endomorfik Krępa, postawna budowa ciała. Problemy ze zrzuceniem wagi. Powolny metabolizm

Jak widać w powyższej tabeli, mezomorfik ma optymalne warunki do uprawiania wszelkiego rodzaju sportów i kształtowania sylwetki. Jest to najmniej kłopotliwy somatotyp, ponieważ jego posiadacz nie musi czynić żadnych starań, aby wyglądać dobrze. Mezomorfik nie potrzebuje ani intensywnych ćwiczeń, ani restrykcyjnych diet.

Należy jednak pamiętać, że ekto-, endo- i mezomorfik to jedynie pewne schematy ułatwiające zaklasyfikowanie konkretnej osoby do któregoś z nich. W rzeczywistości trudno spotkać osobę, która byłaby w 100 proc. ekto-, endo- czy mezomorfikiem. Większość łączy w sobie cechy ekto- i mezomorfika albo endo- i mezomorfika.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Cechy mezomorfika

Typ sylwetki mezomorfika to najkrócej mówiąc: litera V w przypadku mężczyzn (szerokie ramiona, umięśniona klatka piersiowa, zwężona talia) i klepsydra w przypadku kobiet (pełen biust i biodra, wyraźne wcięcie w talii). Jak rozpoznać mezomorfika? U tego somatotypu można znaleźć następujące cechy:

  • szerokie plecy o wyraźnie zarysowanych mięśniach,
  • szeroka, umięśniona klatka piersiowa (u mężczyzn),
  • długa klatka piersiowa w stosunku do brzucha,
  • kościste, masywne nadgarstki,
  • wyraźnie zarysowana talia,
  • płaski, umięśniony brzuch,
  • zaokrąglone pośladki,
  • umięśnione uda,
  • wyraźnie zaznaczony mięsień brzuchaty łydki.
Lipoza iniekcyjna - zabieg

Dieta mezomorfika

Mezomorfika cechuje optymalny metabolizm. W przypadku tego somatotypu nie trzeba się obawiać odkładania kalorii w tkance tłuszczowej. Zapotrzebowanie kaloryczne ustala się standardowo, a więc uwzględniając wzrost, wagę i prowadzony tryb życia, a także liczbę i intensywność treningów.

Mezomorfik wymaga zbilansowanej diety. Za taką przyjmuje się dostarczanie kalorii w następujących proporcjach:

  • węglowodany – 40 proc.,
  • białka – 30 proc.,
  • tłuszcze – 30 proc.

Dzięki dobremu metabolizmowi mezomorfik może od czasu pozwolić sobie na odskocznię w codziennej diecie. Bez konsekwencji może jednego dnia dostarczyć organizmowi dużo więcej kalorii niż na co dzień (np. objadając się na bankiecie), by innym razem „zapomnieć” na cały dzień o regularnych posiłkach (np. w czasie podróży).

Mezomorfik – zasady odżywiania

Mezomorfikowi wystarczy zwykła, zbilansowana dieta. Nie trzeba dostarczać organizmowi większych niż przeciętne porcji węglowodanów czy białek. Należy skupić się przede wszystkim na przyjmowaniu odpowiedniej ilości płynów oraz mikroskładników. W diecie mezomorfika ważne są witaminy i minerały, które usprawniają pracę mięśni i wszystkich narządów.

Dla tego somatotypu sprawdzą się uniwersalne zasady zdrowego odżywiania – ograniczenie fastfoodów, wysokoprzetworzonej żywności, napojów słodzonych i słodyczy. Na pewno nie zaszkodzi zamiana jasnego pieczywa na ciemne i spożywanie chudego białka.

Kobieta przegląda się w lustrze

Mezomorfik – trening

Dla mezomorfika optymalne jest połączenie treningów siłowych z treningami cardio. Trening cardio może być wykonywany kilka razy w tygodniu w celu utrzymania w dobrej kondycji układu krwionośnego. Aby zwiększyć wydolność organizmu, warto wybrać bieganie, zwłaszcza jeśli często pozwala się sobie na odstępstwa od diety.

Mezomorfik a trening FBW

Mezomorfikom poleca się treningi FBW (Full Body Workout). Ten typ treningu pozwala na jednoczesne uzyskanie kilku efektów: rozbudowę masy mięśniowej, redukcję tkanki tłuszczowej i poprawę kondycji. Poniżej podstawowe zasady treningu FBW:

  • podczas treningu ćwiczone są wszystkie partie mięśniowe (nogi, klatka piersiowa, grzbiet, barki, brzuch),
  • podczas jednego treningu należy ćwiczyć mięśnie od największych do najmniejszych,
  • koniecznym elementem treningu jest stretching.

W przypadku treningu FBW liczba serii i powtórzeń serii zależy od celów, jakie chcemy osiągnąć. Ważne, żeby podczas wykonywania ćwiczeń się nie przeforsować.

 


Źródła:

  1. P. Catudal, C. Stacey, Just Your Type: The Ultimate Guide to Eating and Training Right for Your Body Type. NY: DaCapoPress, 2019 r.
  2. J. Charzewski, H. Milicer (red.),  Zarys antropologii dla studiujących wychowanie fizyczne, wyd. AWF Warszawa, 1986 r.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ćwicz do oporu! Czym są ćwiczenia oporowe i dlaczego powinni je wykonywać także seniorzy? 

Trener personalny – cała prawda o tym, kim jest i ile zarabia  

Pistolet do masażu – czy zastąpi masażer do mięśni i roller? Jaki masażer gun wybrać?

Hip dip – 4 ćwiczenia, dzięki którym wypracujesz wcięcie w biodrach

Marta Stoberska: Kiedyś usłyszałam, że nie wyglądam jak trenerka. Bo co? Bo nie mam kraty na brzuchu i trzęsie mi się skóra na tyłku?

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Owady i kotlet z probówki to jedzenie przyszłości? Jagna Niedzielska: „potrzebna nam rewolucja mentalna”

Koszerność – co to znaczy? Kuchnia i jedzenie koszerne

„Moja definicja la dolce vita? Aby osiągnąć swój cel, warto się napracować”. O życiu i pracy w Toskanii mówi Danusia Indyk

Ćwiczenia na kaptury, dzięki którym zachowasz kobiecą sylwetkę

Wyrzucasz liście tych warzyw do kosza? Zupełnie niepotrzebnie. To prawdziwa skarbnica witamin!

Mocny brzuch od A do Z. Spróbuj ćwiczeń z Kasią Bigos

Ćwiczenia na triceps – do wykonania na siłowni i w domu

Kiedy pić białko – przed treningiem czy po treningu? Ile białka potrzebujesz?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Czy manekiny mogłyby miesiączkować? Paulina Ihnatowicz, dietetyk kliniczna zaskakuje tym pytaniem

Dziewczyna zagląda do lodówki

7 sposobów, żeby przestać marnować jedzenie

Zmęczona kobieta

9 sygnałów, że nie jesteś w formie. Sprawdź, czy nie powinnaś zatroszczyć się o swoją kondycję

Trening Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Zdrowa sałatka

Masz zimową chandrę? Jej przyczyną może być dieta. Ekspertka radzi, co jeść, aby poprawić sobie nastrój

„Jeszcze przed operacją 3 razy udało mi się schudnąć po 40 kg. Ale dopiero po zmniejszeniu żołądka moje życie stało się normalne” – mówi Agnieszka Jeske-Kaczanowska

„Pokaż mi, jak stoisz, a powiem ci, w jakiej jesteś formie… psycho-fizycznej”. Kasia Bem radzi, jak się wreszcie porządnie wyprostować

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Agata Głyda: Nasze ciało nie jest po to, aby ładnie wyglądało

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×