Przejdź do treści

Mezomorfik – kto to jest, cechy, dieta i trening dla mezomorfika

Mezomorfik – kto to jest, cechy, dieta i trening dla mezomorfika
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
wykluczenie menstruacyjne
„Czym różni się papier toaletowy od podpaski?”. Wykluczenie menstruacyjne po raz pierwszy w polskim Sejmie
Kobieta z folią
Mama Chemik: czy tak samo jak szczepionek boicie się metali ciężkich, które mogą być nawet w kubku, z którego codziennie pijecie kawę?
Norweskie piłkarki ręczne powiedziały "dość" graniu w bikini i założyły krótkie spodenki. Federacja ukarała je grzywną
Pink zapłaci karę grzywny za norweskie szczypiornistki. „Jestem bardzo dumna, że norweska drużyna zaprotestowała przeciwko seksistowskim zasadom”
Obowiązkowe szczepienia dla medyków w Polsce
Obowiązkowe szczepienia dla polskich medyków. Morawiecki: rozważamy taki wariant
„Mądra feministka wie, że seks nie uprzedmiatawia”. Maja Staśko wspólnie z psychiatrką komentują wywiad Dody o seksworkingu

Endo-, ekto- czy mezomorfik to określenia trzech somatotypów, które stworzył amerykański psycholog William H. Sheldon. W porównaniu do ektomorfika i endomorfika mezomorfik jest najmniej charakterystyczny, a jednocześnie – najmniej problematyczny dla właściciela tego rodzaju sylwetki. Jak rozpoznać mezomorfika i czy musi przestrzegać specjalnej diety?

Mezomorfik – kto to?

Mezomorfik jest jednym z trzech somatotypów wyróżnionych przez W. H. Sheldona. Dwa pozostałe to endomorfik i ektomorfik. Autor typologii dokonał tej klasyfikacji na podstawie predyspozycji organizmu do gromadzenia tkanki tłuszczowej, rozbudowy mięśni oraz tempa metabolizmu. Ponadto, zdaniem Sheldona, somatotypy odpowiadają także za temperament człowieka i cechy jego charakteru. Skrótową charakterystykę somatotypów przedstawia poniższa tabela:

SOMATOTYP CHARAKTERYSTYKA
Ektomorfik Bardzo szczupła, delikatna budowa ciała. Ma problemy z przybraniem na wadze. Bardzo szybki metabolizm
Mezomorfik Proporcjonalna, atletyczna sylwetka. Brak problemów z budowaniem masy mięśniowej. Brak problemów ze spalaniem tłuszczów
Endomorfik Krępa, postawna budowa ciała. Problemy ze zrzuceniem wagi. Powolny metabolizm

Jak widać w powyższej tabeli, mezomorfik ma optymalne warunki do uprawiania wszelkiego rodzaju sportów i kształtowania sylwetki. Jest to najmniej kłopotliwy somatotyp, ponieważ jego posiadacz nie musi czynić żadnych starań, aby wyglądać dobrze. Mezomorfik nie potrzebuje ani intensywnych ćwiczeń, ani restrykcyjnych diet.

Należy jednak pamiętać, że ekto-, endo- i mezomorfik to jedynie pewne schematy ułatwiające zaklasyfikowanie konkretnej osoby do któregoś z nich. W rzeczywistości trudno spotkać osobę, która byłaby w 100 proc. ekto-, endo- czy mezomorfikiem. Większość łączy w sobie cechy ekto- i mezomorfika albo endo- i mezomorfika.

Cechy mezomorfika

Typ sylwetki mezomorfika to najkrócej mówiąc: litera V w przypadku mężczyzn (szerokie ramiona, umięśniona klatka piersiowa, zwężona talia) i klepsydra w przypadku kobiet (pełen biust i biodra, wyraźne wcięcie w talii). Jak rozpoznać mezomorfika? U tego somatotypu można znaleźć następujące cechy:

  • szerokie plecy o wyraźnie zarysowanych mięśniach,
  • szeroka, umięśniona klatka piersiowa (u mężczyzn),
  • długa klatka piersiowa w stosunku do brzucha,
  • kościste, masywne nadgarstki,
  • wyraźnie zarysowana talia,
  • płaski, umięśniony brzuch,
  • zaokrąglone pośladki,
  • umięśnione uda,
  • wyraźnie zaznaczony mięsień brzuchaty łydki.
Lipoza iniekcyjna - zabieg

Dieta mezomorfika

Mezomorfika cechuje optymalny metabolizm. W przypadku tego somatotypu nie trzeba się obawiać odkładania kalorii w tkance tłuszczowej. Zapotrzebowanie kaloryczne ustala się standardowo, a więc uwzględniając wzrost, wagę i prowadzony tryb życia, a także liczbę i intensywność treningów.

Mezomorfik wymaga zbilansowanej diety. Za taką przyjmuje się dostarczanie kalorii w następujących proporcjach:

  • węglowodany – 40 proc.,
  • białka – 30 proc.,
  • tłuszcze – 30 proc.

Dzięki dobremu metabolizmowi mezomorfik może od czasu pozwolić sobie na odskocznię w codziennej diecie. Bez konsekwencji może jednego dnia dostarczyć organizmowi dużo więcej kalorii niż na co dzień (np. objadając się na bankiecie), by innym razem „zapomnieć” na cały dzień o regularnych posiłkach (np. w czasie podróży).

Mezomorfik – zasady odżywiania

Mezomorfikowi wystarczy zwykła, zbilansowana dieta. Nie trzeba dostarczać organizmowi większych niż przeciętne porcji węglowodanów czy białek. Należy skupić się przede wszystkim na przyjmowaniu odpowiedniej ilości płynów oraz mikroskładników. W diecie mezomorfika ważne są witaminy i minerały, które usprawniają pracę mięśni i wszystkich narządów.

Dla tego somatotypu sprawdzą się uniwersalne zasady zdrowego odżywiania – ograniczenie fastfoodów, wysokoprzetworzonej żywności, napojów słodzonych i słodyczy. Na pewno nie zaszkodzi zamiana jasnego pieczywa na ciemne i spożywanie chudego białka.

Mezomorfik – trening

Dla mezomorfika optymalne jest połączenie treningów siłowych z treningami cardio. Trening cardio może być wykonywany kilka razy w tygodniu w celu utrzymania w dobrej kondycji układu krwionośnego. Aby zwiększyć wydolność organizmu, warto wybrać bieganie, zwłaszcza jeśli często pozwala się sobie na odstępstwa od diety.

Mezomorfik a trening FBW

Mezomorfikom poleca się treningi FBW (Full Body Workout). Ten typ treningu pozwala na jednoczesne uzyskanie kilku efektów: rozbudowę masy mięśniowej, redukcję tkanki tłuszczowej i poprawę kondycji. Poniżej podstawowe zasady treningu FBW:

  • podczas treningu ćwiczone są wszystkie partie mięśniowe (nogi, klatka piersiowa, grzbiet, barki, brzuch),
  • podczas jednego treningu należy ćwiczyć mięśnie od największych do najmniejszych,
  • koniecznym elementem treningu jest stretching.

W przypadku treningu FBW liczba serii i powtórzeń serii zależy od celów, jakie chcemy osiągnąć. Ważne, żeby podczas wykonywania ćwiczeń się nie przeforsować.

 


Źródła:

  1. P. Catudal, C. Stacey, Just Your Type: The Ultimate Guide to Eating and Training Right for Your Body Type. NY: DaCapoPress, 2019 r.
  2. J. Charzewski, H. Milicer (red.),  Zarys antropologii dla studiujących wychowanie fizyczne, wyd. AWF Warszawa, 1986 r.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Agata Głyda: nasze ciało nie jest po to, aby ładnie wyglądało

dziewczyna nurkująca w oceanie z rybami

„Ciemne strony rybołówstwa” kontra nauka. Czy ryby to na pewno dobry wybór dietetyczny?

Kobieta z deską jedzenia

Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Endomorfik – kto to, dieta, trening. Jak schudnąć, będąc endomorfikiem?

Ektomorfik – kto to, dieta i trening. Jak może przytyć?

Patrycja, freeganka, autorka bloga "Kids Busters" / Archiwum prywatne

Patrycja, freeganka: świeże produkty lądują w śmieciach, bo etykieta została krzywo przyklejona

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Marta Stoberska: Kiedyś usłyszałam, że nie wyglądam jak trenerka. Bo co? Bo nie mam kraty na brzuchu i trzęsie mi się skóra na tyłku?

Kreatyna – czy to działa?

Kreatyna – co daje, efekty, dawkowanie, skutki uboczne

5 najlepszych ćwiczeń na brzuch

Ćwiczenia na płaski brzuch – porady, technika, trening

mężczyzna ćwiczy brzuszki

Ćwiczenia na brzuch na drążku – ćwiczenia na boki brzucha

kobieta rozciąga się

Ćwiczenia mięśni dna miednicy – kiedy i jak ćwiczyć?

Jakim somatotypem jesteś?

Jakim somatotypem jesteś? Zrób krótki test i poznaj swoje predyspozycje

Biały talerz, osoba trzyma w dłoniach widelec i nóż

Dlaczego nie chudnę? Jak się zmotywować do odchudzania

kobieta w stroju sportowym

Mięśnie pamiętają wszystko. Ile potrzeba czasu, by wrócić do formy?

Kobieta trzyma w rękach piłkę do masażu

Bolące lub nadmiernie spięte mięśnie? Zastosuj piłkę do ich rozluźnienia. Jaką najlepiej wybrać? Wyjaśnia fizjoterapeutka

zupa w proszku

Potrawy z proszku – czy wiesz, co jest w ich składzie? Nie będziesz zadowolona

talerz zdrowego jedzenia

Masz zimową chandrę? Jej przyczyną może być dieta. Ekspertka radzi, co jeść, aby poprawić sobie nastrój

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę