Przejdź do treści

Mezomorfik – kto to jest, cechy, dieta i trening dla mezomorfika

Mezomorfik – kto to jest, cechy, dieta i trening dla mezomorfika
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Współzależność w związku. Jak ją rozpoznać u partnera?
Endomorfik – kto to, dieta, trening. Jak schudnąć, będąc endomorfikiem?
wakacje, pandemia
„W wakacje będziemy wracali do normalnego funkcjonowania” – twierdzi Adam Niedzielski
Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami
Trening dla seniora
Trening dla seniora. 5 sprawdzonych ćwiczeń

Endo-, ekto- czy mezomorfik to określenia trzech somatotypów, które stworzył amerykański psycholog William H. Sheldon. W porównaniu do ektomorfika i endomorfika mezomorfik jest najmniej charakterystyczny, a jednocześnie – najmniej problematyczny dla właściciela tego rodzaju sylwetki. Jak rozpoznać mezomorfika i czy musi przestrzegać specjalnej diety?

Mezomorfik – kto to?

Mezomorfik jest jednym z trzech somatotypów wyróżnionych przez W. H. Sheldona. Dwa pozostałe to endomorfik i ektomorfik. Autor typologii dokonał tej klasyfikacji na podstawie predyspozycji organizmu do gromadzenia tkanki tłuszczowej, rozbudowy mięśni oraz tempa metabolizmu. Ponadto, zdaniem Sheldona, somatotypy odpowiadają także za temperament człowieka i cechy jego charakteru. Skrótową charakterystykę somatotypów przedstawia poniższa tabela:

SOMATOTYP CHARAKTERYSTYKA
Ektomorfik Bardzo szczupła, delikatna budowa ciała. Ma problemy z przybraniem na wadze. Bardzo szybki metabolizm
Mezomorfik Proporcjonalna, atletyczna sylwetka. Brak problemów z budowaniem masy mięśniowej. Brak problemów ze spalaniem tłuszczów
Endomorfik Krępa, postawna budowa ciała. Problemy ze zrzuceniem wagi. Powolny metabolizm

Jak widać w powyższej tabeli, mezomorfik ma optymalne warunki do uprawiania wszelkiego rodzaju sportów i kształtowania sylwetki. Jest to najmniej kłopotliwy somatotyp, ponieważ jego posiadacz nie musi czynić żadnych starań, aby wyglądać dobrze. Mezomorfik nie potrzebuje ani intensywnych ćwiczeń, ani restrykcyjnych diet.

Należy jednak pamiętać, że ekto-, endo- i mezomorfik to jedynie pewne schematy ułatwiające zaklasyfikowanie konkretnej osoby do któregoś z nich. W rzeczywistości trudno spotkać osobę, która byłaby w 100 proc. ekto-, endo- czy mezomorfikiem. Większość łączy w sobie cechy ekto- i mezomorfika albo endo- i mezomorfika.

Cechy mezomorfika

Typ sylwetki mezomorfika to najkrócej mówiąc: litera V w przypadku mężczyzn (szerokie ramiona, umięśniona klatka piersiowa, zwężona talia) i klepsydra w przypadku kobiet (pełen biust i biodra, wyraźne wcięcie w talii). Jak rozpoznać mezomorfika? U tego somatotypu można znaleźć następujące cechy:

  • szerokie plecy o wyraźnie zarysowanych mięśniach,
  • szeroka, umięśniona klatka piersiowa (u mężczyzn),
  • długa klatka piersiowa w stosunku do brzucha,
  • kościste, masywne nadgarstki,
  • wyraźnie zarysowana talia,
  • płaski, umięśniony brzuch,
  • zaokrąglone pośladki,
  • umięśnione uda,
  • wyraźnie zaznaczony mięsień brzuchaty łydki.
Lipoza iniekcyjna - zabieg

Dieta mezomorfika

Mezomorfika cechuje optymalny metabolizm. W przypadku tego somatotypu nie trzeba się obawiać odkładania kalorii w tkance tłuszczowej. Zapotrzebowanie kaloryczne ustala się standardowo, a więc uwzględniając wzrost, wagę i prowadzony tryb życia, a także liczbę i intensywność treningów.

Mezomorfik wymaga zbilansowanej diety. Za taką przyjmuje się dostarczanie kalorii w następujących proporcjach:

  • węglowodany – 40 proc.,
  • białka – 30 proc.,
  • tłuszcze – 30 proc.

Dzięki dobremu metabolizmowi mezomorfik może od czasu pozwolić sobie na odskocznię w codziennej diecie. Bez konsekwencji może jednego dnia dostarczyć organizmowi dużo więcej kalorii niż na co dzień (np. objadając się na bankiecie), by innym razem „zapomnieć” na cały dzień o regularnych posiłkach (np. w czasie podróży).

Mezomorfik – zasady odżywiania

Mezomorfikowi wystarczy zwykła, zbilansowana dieta. Nie trzeba dostarczać organizmowi większych niż przeciętne porcji węglowodanów czy białek. Należy skupić się przede wszystkim na przyjmowaniu odpowiedniej ilości płynów oraz mikroskładników. W diecie mezomorfika ważne są witaminy i minerały, które usprawniają pracę mięśni i wszystkich narządów.

Dla tego somatotypu sprawdzą się uniwersalne zasady zdrowego odżywiania – ograniczenie fastfoodów, wysokoprzetworzonej żywności, napojów słodzonych i słodyczy. Na pewno nie zaszkodzi zamiana jasnego pieczywa na ciemne i spożywanie chudego białka.

Co widzimy w lustrze?

Mezomorfik – trening

Dla mezomorfika optymalne jest połączenie treningów siłowych z treningami cardio. Trening cardio może być wykonywany kilka razy w tygodniu w celu utrzymania w dobrej kondycji układu krwionośnego. Aby zwiększyć wydolność organizmu, warto wybrać bieganie, zwłaszcza jeśli często pozwala się sobie na odstępstwa od diety.

Mezomorfik a trening FBW

Mezomorfikom poleca się treningi FBW (Full Body Workout). Ten typ treningu pozwala na jednoczesne uzyskanie kilku efektów: rozbudowę masy mięśniowej, redukcję tkanki tłuszczowej i poprawę kondycji. Poniżej podstawowe zasady treningu FBW:

  • podczas treningu ćwiczone są wszystkie partie mięśniowe (nogi, klatka piersiowa, grzbiet, barki, brzuch),
  • podczas jednego treningu należy ćwiczyć mięśnie od największych do najmniejszych,
  • koniecznym elementem treningu jest stretching.

W przypadku treningu FBW liczba serii i powtórzeń serii zależy od celów, jakie chcemy osiągnąć. Ważne, żeby podczas wykonywania ćwiczeń się nie przeforsować.

 


Źródła:

  1. P. Catudal, C. Stacey, Just Your Type: The Ultimate Guide to Eating and Training Right for Your Body Type. NY: DaCapoPress, 2019 r.
  2. J. Charzewski, H. Milicer (red.),  Zarys antropologii dla studiujących wychowanie fizyczne, wyd. AWF Warszawa, 1986 r.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ektomorfik – kto to, dieta i trening. Jak może przytyć?

Patrycja, freeganka, autorka bloga "Kids Busters" / Archiwum prywatne

Patrycja, freeganka: świeże produkty lądują w śmieciach, bo etykieta została krzywo przyklejona

Ergometr wioślarski – ćwiczenia, efekty, jaki ergometr kupić?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Marta Stoberska: Kiedyś usłyszałam, że nie wyglądam jak trenerka. Bo co? Bo nie mam kraty na brzuchu i trzęsie mi się skóra na tyłku?

Kreatyna – czy to działa?

Kreatyna – co daje, efekty, dawkowanie, skutki uboczne

5 najlepszych ćwiczeń na brzuch

Ćwiczenia na płaski brzuch – porady, technika, trening

mężczyzna ćwiczy brzuszki

Ćwiczenia na brzuch na drążku – ćwiczenia na boki brzucha

kobieta rozciąga się

Ćwiczenia mięśni dna miednicy – kiedy i jak ćwiczyć?

Jakim somatotypem jesteś?

Jakim somatotypem jesteś? Zrób krótki test i poznaj swoje predyspozycje

Biały talerz, osoba trzyma w dłoniach widelec i nóż

Dlaczego nie chudnę? Jak się zmotywować do odchudzania

kobieta w stroju sportowym

Mięśnie pamiętają wszystko. Ile potrzeba czasu, by wrócić do formy?

Kobieta trzyma w rękach piłkę do masażu

Bolące lub nadmiernie spięte mięśnie? Zastosuj piłkę do ich rozluźnienia. Jaką najlepiej wybrać? Wyjaśnia fizjoterapeutka

zupa w proszku

Potrawy z proszku – czy wiesz, co jest w ich składzie? Nie będziesz zadowolona

talerz zdrowego jedzenia

Masz zimową chandrę? Jej przyczyną może być dieta. Ekspertka radzi, co jeść, aby poprawić sobie nastrój

Kobieta je jedzenie z pudełka

Jesz tylko dwa lub trzy posiłki dziennie? Dietetyczka tłumaczy, czy to problem

Ścięgna pod kontrolą. Zadbaj o nie zanim będzie za późno!

„Zaczyna się od niewinnych tekstów, a potem są docinki, że dziewczyna musi mieć przód i tył i nie może wyglądać jak z Oświęcimia” – mówi filigranowa Ania

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

kobiety na siłowni

„Nie jest prawdą, że dobry trening to taki, po którym człowiek nie może się ruszać na następny dzień”. Fizjoterapeutka tłumaczy, czym jest DOMS

Wyprostuj się! Kasia Bem podpowiada jak to zrobić skutecznie

Gosia Włodarczyk

Czy twój brzuch przypomina balon? To nie musi być „ciąża spożywcza”. Sprawdź, co może ci dolegać

Bez spiny jem rośliny kampania

„Bez spiny jem rośliny” – kampania dla tych, którzy chcą jeść roślinnie

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Joga hormonalna – sposób na równowagę