Przejdź do treści

„Mam nadzieję, że poprzez to doświadczenie będziemy doceniać parki, lasy, łąki, znajomych, rodzinę, przyjaciół, smak piwa w ogródku ulubionej knajpki, swoje ciało i stan zdrowia” – mówi Joanna Zawadzka, nauczycielka mindfulness

Joanna Zawadzka. Fot. Jacek Korczak
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Aleksandra Kwaśniewska zwraca się do kobiet, które wybrały bezdzietność: Zasmuca mnie poziom braku zrozumienia, z którym musicie się mierzyć
stres trening
Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy
Kobieta
Marianna Gierszewska o zakończeniu relacji: Urwać można metkę, nie relację
Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane

Czy chcę dawać sobie chwilę na oddech, delektować się smakiem pysznej kawy, soku, świeżego pieczywa czy karmić swój lęk i szukać dowodów na to, jak jest źle? Joanna Zawadzka, nauczycielka mindfulness w nurcie MBLC, mówi o uważności w czasie koronowirusa.

Marta Chowaniec: W ciągu jednej minuty trzeba odpowiadać na maila w pracy, sprawdzić czy dziecko siedzi przed ekranem monitora na lekcjach, zorganizować obiad, dogadać się z mężem, bo on i ja w pracy czyli w domu, i jeszcze ciągły niepokój o zdrowie swoje i bliskich oraz strach przez utrata pracy jako widmo kryzysu gospodarczego i ograniczony kontakt z przyjaciółmi, zamknięte sklepy. Tak wygląda rzeczywistość większości rodzin w czasie kwarantanny. Czy mindfulness może nam pomóc?

Joanna Zawadzka: Słuchając tego miałam wrażenie, że każda wypowiadana rzecz jest niczym pocisk wypuszczany z karabinu maszynowego (śmiech). I rzeczywiści część osób może tak się czuć w tej nowej, chwilowej rzeczywistości. Tak! To stan przejściowy, choć już pewnie nic nie będzie takie samo po tych doświadczeniach. Mnie ta sytuacja zastała w trakcie prowadzonego przeze mnie stacjonarnego Kursu Uważności więc miałam szansę obserwować jak moi kursanci radzą sobie z nową sytuacją. Wielu z nich podkreślało, że bardzo im spotkania ze mną pomagają wracać do siebie, do oddechu i świadomości obecnej chwili a nie wszechobecnej paniki. Podkreślali też, jak dużo akceptacji dla innych i ich reakcji mają w sobie.

Joanna Zawadzka
Stworzył się czas i przestrzeń na to, by zacieśniać więzi. Staram się omijać osoby szerzące strach i lęk i opierać się na faktach i informacjach specjalistów w danej dziedzinie

Mindfulness a dokładniej umiejętności zdobywane podczas kursu – dostrzeganie sytuacji, myśli, emocji, a nie utożsamianie się z nimi i poddawanie się im, jeśli tego nie chcemy – mogą nam znacząco pomóc. Np. możemy zapanować nad tym, co „zjada” przynajmniej część naszej energii. Warto sobie darować tworzenie setek wariantów reakcji drugiej osoby na nasze słowa, bycie dalekim od ideału w obecnej sytuacji i robienie sobie wyrzutów z tego powodu. Mindfulness uczy nas bycia w danej chwili w sobie i przy sobie. Przenosi punkt ciężkości naszej uwagi ze świata zewnętrznego na nasz odbiór poprzez sygnały z ciała. Pozwala nam zauważać, co i w jaki sposób dzieje się z nami w konkretnym momencie. Daje nam tę mikrosekundę zrozumienia obecnej chwili/sytuacji i wybór działania: czy pójdziemy z automatu w znany nam schemat i automatyzm,  czy w działanie ze swojej pełnej świadomości. Nauka tej umiejętności bywa wymagająca i czasochłonna. Nasz umysł przez lata uczył się swojego sposobu funkcjonowania w sposób najlepszy dla dotychczasowych doświadczeń. Zmęczenie układu nerwowego, spowodowane zmniejszoną aktywnością i barkiem kontaktu z przestrzeniami zielonymi sprawia, że chętniej wchodzimy w automatyzm. „Przeprogramowanie” zależy również od naszej wewnętrznej gotowości oraz szczerej chęci do zmiany. Obecne czasy są niczym lupa powiększająca naszego życia i relacji- zarówno tego, co wymaga uwagi i naprawy, jak i to co sprawia, że czujemy się szczęśliwi. Odporność psychiczna, zarządzanie systemem motywacyjnym i umiejętność ukojenia organizmu są niezwykle cennymi umiejętnościami. Czas koronowirusa uczy nas również, że nie ilość a jakość się liczy, co jest całkiem dużym zwrotem w naszym konsumpcyjnym społeczeństwie, a zwłaszcza jakość czasu spędzanego wspólnie. Najcenniejsze rzeczy często są za darmo.

Joanna Zawadzka. Fot. Jacek Korczak

Mindfulness to uważna obecność, z takim tłumaczeniem się spotkałam.

Najczęstszym polskim zamiennikiem słowa mindfulness jest uważność. Dla mnie osobiście sekret tej techniki tkwi w części mindful tego słowa, czyli świadomy. Uważność jest niepełna bez świadomości siebie. Mindfulness to świadomość tego, co i w jaki sposób się dzieje w konkretnym momencie. W programie nurtu MBLC powoli wchodzimy w naukę medytacji. W ciągu czterech tygodni znamy jej cały schemat: potrafisz wejść w uspokojenie umysłu za pomocą oddechu, osadzić się w tu i teraz wspierając się ciałem, i doświadczać otaczającą cię przestrzeń przez bodźce dobiegające do ciebie – wzrok słuch, smak zapach, wrażenia z wnętrza ciała, emocje, myśli, które są nieustannie wytwarzane przez nasz umysł, poznajesz wsparcie w nie angażowaniu się w to wszystko a jedynie w obserwowanie tego, co jest gotowe się ujawnić – podporę uważności, która pomaga nie odlatywać w świat myśli, uczuć i emocji a obserwować to, co przychodzi jak informację o nas w obecnej sytuacji. I tu zaczyna się zabawa (śmiech). Każdy z nas jest przesiąknięty tysiącem myśli i przekonań. Od dziecka kształtowały je w nas: rodzice, nauczyciele, koledzy, rodzeństwo, ciocie, wujkowie, gazety i Bóg jeden wie co. Potem studia i pierwsza praca, szefowie, kultura korporacyjna/organizacyjna wnikało w nas niczym w papierek lakmusowy. Echo często wybrzmiewa w nas nieustannie. Czasem przez zabieranie nas w meandry myśli i marzeń na jawie, budowania alternatywnych scenariuszy zdarzeń, martwienia się na zapas lub rozpamiętywanie przeszłości; czasem emocjami pojawiającymi się teoretycznie w nieadekwatny sposób do sytuacji, objawami somatycznymi takimi jak ból głowy, mięśni czy duszności.

Zatem – co jest ważne w uważności?

W uważności nie chodzi o ucieczkę lecz o świadome nastawienie do tego, co się zdarza. Obecnie w radiu, telewizji, gazetach słyszymy bez przerwy nawoływanie o ostrożność ale niestety w sposób wywołujący u wielu osób lęk a wręcz panikę nie tylko o to co teraz ale i o to co za chwilę. Wg mindfulness mamy tylko to, co tu i teraz – siebie, ciało, bliskich i wyzwanie dzisiejszego dnia „we własnym ogródku”. W pracy masz harmonogram zadań do realizacji na dziś, na ten tydzień, miesiąc. Możemy je na spokojnie realizować lub poddawać się panice wokół. Martwić się o potencjalne zwolnienie z pracy i prowokować swój organizm to wytwarzania coraz większej ilości hormonów stresu, co wpływa negatywnie na sen, samopoczucie, brak apetytu lub apetyt na tłuste i niezdrowe rzeczy. Doprowadzać się do mniejszej cierpliwości, większej reaktywności, irytować bliskimi, nakręcać kłótnie.

Jakie proponujesz rozwiązanie?

Skupić się na tym, co widzę i decydować czy chcę karmić swoje anioły czy demony. Czy chcę dawać sobie chwilę na oddech, delektować się smakiem pysznej kawy, soku, świeżego pieczywa czy karmić swój lęk i szukać dowodów na to, jak jest źle? Dla wielu osób koncentrowanie się na tym, co złe oraz potencjalnych zagrożeniach „czarnowidztwo” jest chlebem powszechnym – wpojonym nawykiem. Uważność pozwala podjąć decyzję czy wchodzimy w nasze przyzwyczajenie lub nałóg cierpienia czy chcemy zmienić sposób funkcjonowania. Uważność/obecność w sobie daje nam mikrosekundę na decyzję, chcesz zrobić to co zawsze czy się opamiętać? Wraz z  regularnością praktyki własnej i rosnącej zgody na siebie potrafimy zatrzymać się i postawić samym sobie granice przed wejściem w dawną grę np. bycia ofiarą i bezsilności.

Masz dość życia w cieniu pandemii? Naucz się ją akceptować! Psycholożka radzi, jak to zrobić

Natłok myśli, strach i lękiem są dodatkowo podsycane przez media informacyjne.

Wyłączyć telewizor i radio (śmiech), a na serio zachować zdrowy rozsądek. Zawsze podkreślam, że mindfulness nie zastąpi psychoterapii. Może okazać się, że pandemia wzmocniła nasze emocje, z którymi nie umieliśmy sobie poradzić już przed tą sytuacją. Warto się zastanowić, przed czym konkretnie czujemy strach. Z dużą intensywnością szczególnie na początku zaostrzenia zasad bezpieczeństwa prowadziłam rozmowy z moimi klientami o ich przeżyciach, a wśród znajomych i bliskich opanowywałam ataki paniki. Zadawałam zazwyczaj jedno proste pytanie, ile znasz osób ze swojego grona, które są zarażone i zazwyczaj otrzymywałam odpowiedź: „nikogo”, i to był ten moment powrotu do logicznego myślenia z paniki. Wbrew pozorom znam też rodziny, dla których to wspaniały czas odradzania się więzi.

Joanna Zawadzka
Poleciłabym koncentrowanie się na tym, co wspiera organizm i samopoczucie. Szybko wyliczam: przebywanie w naturze, wylegiwanie się na ziemi/trawie w parku, pooddychanie zapachem kwiatów, zjedzenie zdrowej sałatki, głębokie oddychanie

A Tobie czytelniczko poleciłabym koncentrowanie się na tym, co wspiera organizm i samopoczucie. Szybko wyliczam: przebywanie w naturze, wylegiwanie się na ziemi/trawie w parku, pooddychanie zapachem kwiatów, zjedzenie zdrowej sałatki, głębokie oddychanie. W każdej praktyce zwracamy uwagę na wydłużanie i wyrównywanie wdechu z wydechem, co niesie spokój ciału, a ono przecież może być cudownym nauczycielem dla umysłu. Z każdym wydechem wypuszczamy z siebie to, co nie jest nam potrzebne. Oddech to jedna z naszych podstawowych funkcji życiowych a zarazem okazuje się, że jedna z najtrudniejszych. Podczas tej praktyki często można odkryć wiele ciekawych wzorców lękowych kryjących się w podświadomości.

W jaki sposób budować poczucie bezpieczeństwa na co dzień w tej chwili?

Dobre pytanie i ile osób, tyle odpowiedzi.

8 sposobów, jak wytrzymać z partnerem w czasie kwarantanny

Czego się boisz i jaki sposób możesz zadbać o siebie?

Jeśli braku pieniędzy, to mogę sprawdzić ile mam oszczędności i na jak długo mi wystarczą, gdzie i co mogę przyciąć w wydatkach, od kogo mogę pożyczyć, w jaki sposób mogę zarobić dodatkowe pieniądze, jak mogę wykorzystać ten czas, by poszerzyć swoje kompetencje twarde i miękkie. Żeby zabezpieczyć się przed chorobą, szukam, co potrzebuję zrobić, by wzmocnić moje ciało, umysł i ducha. Lubię mieć wokół siebie również wartościowych ludzi. Od początku całej historii rozmawiam i piszę więcej z rodziną i znajomymi niż do tej pory. Stworzył się czas i przestrzeń na to, by zacieśniać więzi. Staram się omijać osoby szerzące strach i lęk i opierać się na faktach i informacjach specjalistów w danej dziedzinie. Oglądam pozytywne filmy, zdaję sobie sprawę, że przejście choroby/epidemii, kryzysy finansowe to naturalne cykle na ziemi. Skupiam się na sobie oraz tym, na co mogę przeznaczyć ten czas.

Teoria mówi, że mindfulness to stan, kiedy nasz umysł jest całkowicie pochłonięty jedną sprawą, rzecz, a nie tysiącem myśli naraz. Mind jest wtedy full. Ale czy jest to możliwe, kiedy wokół panuje taki szum informacyjny, żeby nie powiedzieć dezinformacyjny? Jak nie oszaleć od newsów, którymi nasz umysł jest teraz pochłonięty, karmiony?

Skupienie się na realizacji jednej rzeczy nie znaczy, że odcinamy się od wszelkich innych informacji i bodźców. Jestem świadoma wszystkiego, co dzieje się wokół mnie. W naszym umyśle jest zawsze tysiące myśli, a ich obecność w MBLC nazywamy nurtem podświadomości-rzeką płynącą ze swoim naturalnym tempem, do której nie musimy przecież co chwilę wchodzić. W skrócie – liczy się bycie blisko: siebie, wrażeń z ciała i emocji i reagowanie na to, czego reakcji wymaga. Martwienie się sytuacją, która wydarzy się lub nie za dwa lata odbiera nam część mocy sprawczej. Postawmy na swój zdrowy rozsądek. Jeśli słuchanie, oglądanie wiadomości szkodzi, to proszę zaglądaj tam raz dziennie, kilka razy w tygodniu lub rzadziej. Jeśli sąsiedzi są pesymistami i źle się czujesz po rozmowie z nimi, to unikaj ich, aż się nie wzmocnisz.

8 sposobów na poprawienie odporności w czasie epidemii

W kwestii przywołanego pesymizmu – co będzie za tydzień, co będzie po wirusie?

Jak moja przyjaciółka zawsze mawia „co będzie, co będzie, no życie będzie”.

Mam nadzieję, że poprzez to doświadczenie będziemy bardziej doceniać parki, lasy, łąki, znajomych, rodzinę, przyjaciół, smak piwa w ogródku ulubionej knajpki, swoje ciało i stan zdrowia. To my decydujemy, na czym się skupiamy i co w sobie karminy. Życie jest niezwykłą przygodą. Warto kierować się własną wolą. Możemy funkcjonować niczym trybiki w maszynie reagując na informacje lękiem i dając się sterować lub być częścią niezwykłej przygody doświadczania, poznawania siebie i innych. Warto biec, być tu i teraz, żyć każdą chwilą doceniać przyjaciół, siebie, smak, zapach, swojego partnera, chłopaka, dzieci. I chyba jeszcze mocniej ten czas nam pokazuje, by otworzyć się na swój potencjał i cieszenie się życiem. Żadna chwila nie zdarza się dwa razy – to stwierdzenie jest może trochę „wyświechtane”, ale pewnie powtórzy to wiele razy każda osoba, która straciła zdrowie, a potem je odzyskała.

Joanna Zawadzka – trenerka rozwoju osobistego, nauczycielka Mindfulness w nurcie MBLC, masażystka Lomi Lomi Akamana, Bodyworkerka. Holistyczne podejście do człowieka i praca zarówno z jego ciałem, jak i umysłem jest dla niej jedyną słuszną drogą. Uczestniczka warsztatów i szkoleń metody Lowena, Movment Medicin, warsztatów w nurcie terapeutycznym Gestalt, Tantry, szkoleń i odosobnień Mindfulness, warsztatów oddechowych oraz coachingowych. Absolwentka AWF w Warszawie oraz Uniwersytetu Humanistycznospołecznego (SWPS) w Warszawie.

Https://m.facebook.com/Touch4You-1815976751798991/ https://www.facebook.com/JZ-Coaching-171238850239047/

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Anglia rezygnuje z certyfikatów covidowych

Anglia rezygnuje z certyfikatów covidowych. „Nie będziemy kontynuować planu wprowadzenia paszportów szczepionkowych”

Joe Biden ogłasza obowiązek szczepień dla pracowników

Joe Biden ogłasza obowiązek szczepień dla pracowników. „To nie jest sprawa wolności czy osobistego wyboru”

Szczepionka

Jest plan na jesień. Rząd podał, od jakiej liczby chorych wróci podział na strefy

Molo

Jedno z polskich miast nie zatrudni niezaszczepionych. „Od miesięcy zachęcamy mieszkańców, aby się szczepili”

Dziewczynka z tornistrem

Floryda: pierwsze kary nałożone na szkoły za wprowadzenie obowiązku noszenia maseczek

Nowa Zelandia

Lockdown w całym kraju. Wystarczyło jedno zakażenie koronawirusem

Kobieta jedzie na rowerze

Pierwsze państwo UE znosi wszystkie restrykcje spowodowane COVID-19

Włoski lekarz przekonuje do szczepień na targu

Lekarz rozkłada stolik na targu i zachęca mieszkańców do szczepień. Przekonał już 500 osób

Niemcy. Pielęgniarka szczepiła solą fizjologiczną

Zamiast szczepionki Pfizer otrzymali sól fizjologiczną. Pacjenci zgłaszają się na ponowne szczepienia

CNN zwalnia niezaszczepionych pracowników. „Mamy politykę zerowej tolerancji w tej kwestii”

Jennifer Aniston odcina się od niezaszczepionych znajomych

„Nie mam czasu dla antyszczepionkowców”. Jennifer Aniston odcina się od niezaszczepionych znajomych

Jak będzie wyglądał powrót do szkół od września?

Jak będzie wyglądał powrót do szkół od września? Oto nowe rządowe wytyczne

MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków

Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje

Dwie kobiety w oknie

Akademiki UJ i UW będą dostępne także dla niezaszczepionych studentów

Obowiązkowe szczepienia dla medyków w Polsce

Obowiązkowe szczepienia dla polskich medyków. Morawiecki: rozważamy taki wariant

Znieczulica i zobojętnienie ludzi na informacje o COVID-19

Znieczulica i zobojętnienie ludzi na informacje o COVID-19. „Co poszło nie tak?” – pytają eksperci

Tekturowe łóżka w wiosce olimpijskiej. Mają zapobiegać współżyciu?

Kartonowe łóżka w Tokio. Zdaniem olimpijczyków mają na celu „zabicie intymności wśród sportowców”. Jak jest naprawdę?

Handel fałszywymi zaświadczeniami o szczepieniu kwitnie. Wiele osób nie wie, że posługiwanie się nimi jest przestępstwem

Magdalena Koleśnik / Sweat/ Gutek Film

Magdalena Koleśnik: Chodzi o to, aby budować swoje plemię, rodzinę z wyboru

Para młoda

Od 6 czerwca kolejne luzowanie obostrzeń. Minister zdrowia przedstawił plany na najbliższy miesiąc

Biuro

Pierwsze zwolnienia z pracy osób niezaszczepionych na COVID-19. Czy pracodawca ma takie prawo?

dziewczyny na wakacjach w pandemii

Prof. Włodzimierz Gut: osoby niezaszczepione zaczynają pasożytować na zaszczepionych

Kobieta

Koniec hygge, czas na wabi-sabi. Niedoskonałe jest piękne!

Kobieta się szczepi

Przedstawicielka WHO o działaniach Polski wobec pandemii: proces szczepień przebiega bardzo sprawnie

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?