Kobiety ciągle gadają, myślą głównie o pieniądzach, a ich miejsce jest tylko w kuchni? Zobacz świetną kampanię łamiącą te stereotypy
Ruszyła kampania „Women acknowledged” walcząca ze stereotypami, z którymi spotykają się kobiety w środowisku zawodowym. Bohaterkami są kobiety gadatliwe, infantylne, przebywające głównie w kuchni i jadalni. Tylko pozornie.
PPS, firma świadcząca usługi finansowe, rozpoczęła nową kampanię, której celem jest rozpoczęcie dialogu na temat stereotypów, z którymi borykają się kobiety w miejscu pracy. Bohaterkami kampanii „Women acknowledged” są – z pozoru – infantylne i gadatliwe kobiety.
Kobiety zostały sfotografowane w pomieszczeniach, które stereotypowo uznawane są za ich „naturalne otoczenie”. Kuchnia, jadalnia, pokój dziecięcy, salon. Miny kobiet nie pasują jednak do typowej, uśmiechniętej pani domu oglądanej w telewizji. Wyrażają powagę i zniecierpliwienie. Plakaty kontrastowo zestawiają ze sobą stereotypowe myślenie o kobiecie z ich ścieżką zawodową.
Tytuł plakatu głosi, że kobiety mówią dużo, rozważają każdy szczegół lub pytają o finanse. Podtytuł wyjaśnia: to prawniczki, księgowe, inżynierki, profesorki.
„PPS pasjonuje się kobietami i ich sukcesem we wszystkich branżach. Mamy nadzieję, że dzięki tej kampanii zachęcimy kobiety do przełamania szklanego sufitu i stworzenia społeczności profesjonalistów, w której można odnosić sukcesy bez względu na płeć” – mówi Ayanda Seboni, dyrektor wykonawczy w PPS.
Istnieje wiele sposobów na osiągnięcie sukcesu, z których żaden nie jest zdefiniowany przez płeć. Staranność, przenikliwość, wizja, determinacja, rzeczy, które determinują sukces, są naprawdę uniwersalne. Kampania ma na celu walkę z etykietami i krzywdzącymi kobiety odwiecznymi uprzedzeniami.
”Przy jednoczesnym podważaniu ich kwalifikacji, kobiety na stanowiskach nie są traktowane na równi z ich odpowiednikami płci męskiej, ponieważ najpierw postrzegane są jako kobiety, a dopiero w drugiej kolejności jako specjalistki w danej dziedzinie”
Zestawienie hasła deprecjonującego z pozytywnym wydaje się być dobrym posunięciem, mocno zapadającym w pamięć. Infantylny ton, opisujący kobiety jako gadatliwe i emocjonalne to częsty element żartów i etykiet, które wciąż są przypisywane kobietom.
Czy Polacy nadal dzielą zawody na kobiece i męskie?
Badania DELab UW pokazują jak wyglądają w świadomości Polaków zawody uważane za męskie i kobiecie. Badania zostały przeprowadzone na grupie 1000 ochotników.
Badania DELab UW
Autorki raportu „Kobiety w męskich zawodach”, powołując się także na badania „Potencjał kobiet dla branży technologicznej” z 2015 roku, wykazują, że przyszłe studentki są zniechęcane do podejmowania studiów na kierunkach ścisłych. Co czwarta badana nastolatka przyznała, że najbliżsi odwodzili ją od wyboru kierunku z obszaru technologii, matematyki lub inżynierii, a 17 proc. było utwierdzanych w przekonaniu, że nie dadzą sobie rady. Raport „Kobiety na politechnikach” z 2017 roku pokazał, że mimo tendencji rosnącej, dziewcząt wśród studentów uczelni technicznych jest tylko 37 proc., na kierunkach informatycznych około 14 proc.
Najnowsze w naszym serwisie
Późne macierzyństwo to stosunkowo nowe zjawisko w Polsce
Nadchodzi All Inclusive Film Festival – najpiękniejszy i najbardziej różnorodny festiwal w Polsce!
HELLO PONIEDZIAŁEK: Ta plaża uchodzi za najczystszą i najbardziej ekologiczną nad Bałtykiem
„Opieranie się na założeniach medycyny alternatywnej to granie w hazard ze swoim zdrowiem” – mówi mgr Laura Krumpholz, edukatorka medycyny opartej na dowodach
Polecamy
Michał Szpak w nowej kampanii biżuterii Pandory. „Cieszy oko, miło popatrzeć” – piszą internauci
Miss Francji 2024: „Chcę pokazać, że kobiety mogą być różnorodne, że nie trzeba nas szufladkować”
Mężczyzna bez prawa jazdy jest dziwny? „Nie po to sama robiłam prawo jazdy, żeby sobie szukać szofera” – grzmi Magdalena Kostyszyn
„Barbie przez dekady kształtuje wyidealizowany wzorzec wyglądu” – podkreśla Adam Chowański
się ten artykuł?