Przejdź do treści

„Jakbyś nie była leniwa, to nie byłabyś taką tłusta świnią”. Czy wyzwiska mogą motywować?

„Jakbyś nie była leniwa, to nie byłabyś taką tłusta świnią"? Wyzwiska nie są dobrym sposobem motywacji!/ Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Czy nazywanie siebie (lub kogoś innego) świnią, wielorybem, leniem może nas (lub kogoś innego) motywować do działania? Czy negatywne emocje mogą na dłuższą metę pomóc utrzymać motywację? Tę kwestię na instagramowym profilu „Okiem fizjoterapeuty” porusza fizjoterapeutka Maja.

Negatywna motywacja – czy może zadziałać?

Kiedy myślimy o motywacji, myślimy głównie jej braku. O tym, czego nie chce nam się robić. O pracy, o codziennych domowych obowiązkach, o zmianie diety. Motywacja kojarzy nam się z jakąś sztuczką, magicznym trikiem, który ma nas w sekundę zmusić wreszcie do roboty. Więc próbujemy się „motywować” – pieniędzmi, prośbami, groźbami. A także wyzwiskami, o czym na instagramowym profilu „Okiem fizjoterapeuty” pisze fizjoterapeutka Maja, przytaczając kilka sugestywnych przykładów.

„Jakbyś nie była leniwa, to nie byłabyś taką tłusta świnią”
„Patrz, jak wyglądasz przy koleżankach – jak wieloryb”
„Nie zasługujesz na wakacje, dopóki nie schudniesz”.

Jak pisze specjalistka, takie teksty to chleb powszedni na rozmaitych forach dla osób, które chcą schudnąć. Bywa, że podobne opinie formułujemy także we własnej głowie. Czy jednak negatywna motywacja może działać? Czy nazywanie siebie (lub kogoś) świnią, wielorybem, leniem może nam pomóc?

Nie! I są na to badania – pisze fizjoterapeutka. I dodaje: „Wiele osób w internecie jest święcie przekonanych, że wyzywając siebie (bądź innych), utrzyma silniejszą motywację, będzie miało kopa do działania i osiągnie cel (bądź da tego kopa innym). To jest bardzo powszechny mit – niestety jesteśmy uczeni takiego podejścia od najmłodszych lat…”.

Na dłuższą metę żadna negatywna emocja nie jest w stanie wzbudzić w nas chęci do pracy. Maja zauważa:

„Jak się atakujemy, to tak naprawdę motywacja zaczyna… spadać. Wzrasta za to prawdopodobieństwo, że się poddamy i zaczniemy unikać nowych prób zadbania o zdrowie (czy zmniejszenia masy ciała). Pogarsza się samopoczucie, więc istnieje możliwość szukania komfortu – w tym stosowania 'comfort food’. Gorzej reagujemy na to czego doświadczamy, oceniamy zdarzenia jako bardziej negatywne – szukamy każdego błędu, żeby się karać i dzięki temu być bardziej 'skutecznym'”.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Way of Blonde

Motywacja – co skuteczniej zachęci do działania?

Przeprowadź ze sobą szczerą i poważną rozmowę – jeśli sama siebie nie przekonasz, że chcesz coś zrobić, nikt ani nic nie zrobi tego za ciebie. Nie bądź dla siebie zbyt wymagająca. Fizjoterapeutka pisze:

„Jakie jest rozwiązanie? Być dla siebie życzliwym. Akceptować błędy. Traktować dbanie o zdrowie w kategoriach prób, cykli, a nie jak coś, co można jednorazowo 'osiągnąć’. Tak jak dziecko uczące się chodzić – nie jesteśmy w stanie nauczyć się dbać o siebie w tydzień.”

Pamiętajmy też, że motywacja nie lubi ani nagród ani kar. Lubi za to mieć pewną dozę wolności i wyrozumiałości dla swoich potknięć.

„Czy jest sens myśleć, że jesteś beznadziejny i nic ci nie wychodzi, więc teraz już nie staniesz na nogi i będziesz się czołgał do końca życia, żeby uniknąć upadku? Zasługujesz na coś więcej. Zasługujesz na cierpliwość, wyrozumiałość i życzliwość. Możesz popełnić tyle błędów i podjąć tyle prób, ile tylko potrzebujesz” – podsumowuje autorka posta.

Biały talerz, osoba trzyma w dłoniach widelec i nóż

„Okiem fizjoterapeuty”

Instagramowy profil „Okiem fizjoterapeuty” prowadzi Maja, która zapowiada:

„Nie będzie tutaj przepisywania podręczników do anatomii, nie będzie kopiowania memów i powielania informacji dostępnych na innych portalach”.

Fizjoterapeutka zamieszcza tu treści poświęcone  – jak łatwo się domyślić – dziedzinie, w której się specjalizuje. Na profilu, który obecnie obserwuje ponad 5 tys. osób, znajdziemy również treści o ciele i ciałopozytywności.

View this post on Instagram

Teksty z obrazka każdy z Was może spotkać na forach dla osób odchudzających się. Zazwyczaj ludzie mówią tak sami do siebie. Część z Was zna je także z… Własnej głowy. Tak jak ja ? Czy motywowanie siebie (i innych) mocną krytyką działa? Czy nazywanie świniami, wielorybami, sugerując, że są leniwi i beznadziejni pomaga w utrzymaniu motywacji? Nie. I są na to badania (dodam w komentarzach). Wiele osób w internecie jest święcie przekonana, że wyzywając siebie (bądź innych) utrzyma silniejszą motywację, będzie miało kopa do działania i osiągnie cel (bądź da tego kopa innym). To jest bardzo powszechny mit – niestety jesteśmy uczeni takiego podejścia od najmłodszych lat… Fakty jednak są takie, że jak się atakujemy to tak naprawdę motywacja zaczyna… Spadać. Wzrasta za to prawdopodobieństwo, że się poddamy (1) i zaczniemy unikać nowych prób zadbania o zdrowie (czy zmniejszenia masy ciała). Pogarsza się samopoczucie (2), więc istnieje możliwość szukania komfortu – w tym stosowania ,,comfort food". Gorzej reagujemy na to czego doświadczamy(3), oceniamy zdarzenia jako bardziej negatywne – szukamy każdego błędu, żeby się karać i dzięki temu być bardziej ,,skutecznym". Jakie jest rozwiązanie? Być dla siebie życzliwym. Akceptować błędy. Traktować dbanie o zdrowie w kategoriach prób, cykli a nie jak coś co można jednorazowo ,,osiągnąć". Tak jak dziecko uczące się chodzić – nie jesteśmy w stanie nauczyć się dbać o siebie w tydzień. I nawet kiedy się nauczymy to i tak będziemy upadać przez całe życie – czasem w zimie się poślizgniemy na lodzie, w nocy nie zobaczymy czegoś co leży na drodze a nawet potkniemy się o własne sznurówki. Czy ma sens myśleć, że jesteś beznadziejny i nic Ci nie wychodzi, więc teraz już nie staniesz na nogi i będziesz się czołgał do końca życia, żeby uniknąć upadku? Zasługujesz na coś więcej. Zasługujesz na cierpliwość, wyrozumiałość i życzliwość. Możesz popełnić tyle błędów i podjąć tyle prób ile tylko potrzebujesz.

A post shared by Maja (@okiemfizjoterapeuty) on

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak działać i pracować efektywnie, by nie przesadzić i nie stać się więźniem własnych celów, radzi psycholog Monika Romanowska: „Do tego trzeba uruchomić swój wewnętrzny barometr”

Jak zmotywować się do biegania, gdy zawodzi pogoda? Poznaj 5 skutecznych sposobów

5 porad, dzięki którym będziesz zarządzać swoim czasem jak mistrz

Andrzej Tucholski: Życia nie da się sensownie przeżyć, ciągle robiąc coś wbrew swojej naturze

Łukasz Krasoń: „Każdy z nas ma jakąś niepełnosprawność, tylko po niektórych bardziej to widać. Bo czy nierealizowanie swoich marzeń to nie jest dysfunkcja?”

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

dr Ewa Jarcewska-Gerc /fot. archiwum prywatne

„Poczucie winy, które towarzyszy prokrastynacji, może albo nas pogrążyć w dalszym odkładaniu, albo w końcu zmotywować do zmiany” – mówi Ewa Jarczewska-Gerc

zmartwiona kobieta

Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?

Izabela Kula

Izabela Kula: Wiele osób uważa, że marzenia są po to, żeby marzyć. To błędne myślenie [WIDEO]

Dopiero poniedziałek, a Ty już w niedoczasie? Znów się spóźniłaś? Poznaj receptę na „wow” wrażenie

Motywacjo, gdzie jesteś!? Co zrobić, by odnaleźć w sobie chęci do działania?

Kobieta na siłowni

Czego nie chce słyszeć osoba, która zaczyna ćwiczyć? Marta Stoberska o krzywdzących zdaniach

Barbara Pasek: Nie jestem odbiorcą dnia, tylko jego twórcą

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

„Z potrzeby akceptacji i miłości niektóre kobiety umniejszają siebie, żeby ich 'misio’ czuł się lepiej” – mówi Magdalena Ostrowska-Dołęgowska

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: nie powinniśmy zmuszać się do aktywności fizycznej. To rodzaj autoagresji [WIDEO]

prokrastynacja

Prokrastynacja, czyli „zajmę się tym później, jutro, nigdy”. Jak oduczyć się odwlekania i pozbyć poczucia winy?

Joanna Jaworska

Jak nie stracić motywacji chwilę po Nowym Roku? Podpowiada Joanna Jaworska [WIDEO]

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: czasem lepiej zjeść ciastko, na które mamy ochotę, i spuścić napięcie [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Nie bodźcuj się ideałami”. Trenerka Personalna Joanna Jaworska tłumaczy, dlaczego to zawsze zły pomysł [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Jesteś zwycięzcą”, „Bądź lepszą wersją siebie”? Trenerka Personalna Joanna Jaworska mówi, dlaczego teksty motywacyjne nie działają [WIDEO]

Nie oceniaj, wspieraj” – apeluje psycholożka Karla Orban. Tłumaczy, dlaczego krytyka nie motywuje do zmiany

„Nie oceniaj, wspieraj” – apeluje psycholożka Karla Orban. Tłumaczy, dlaczego krytyka nie motywuje do zmiany

×