Przejdź do treści

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy Rowan Chestnut/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
"Wyglądasz, jakbyś była w ciąży". Maja Bohosiewicz wyjaśnia, dlaczego nikt nigdy nie powinien tak mówić
„Wyglądasz, jakbyś była w ciąży”. Maja Bohosiewicz wyjaśnia, dlaczego nikt nigdy nie powinien tak mówić
Kobieta
„To nie jest twój obowiązek, by składać życzenia ojcu z okazji Dnia Ojca, który jest nieobecny, przemocowy, toksyczyny” – tłumaczy psycholożka Sara Tylka
Ewa Chodakowska po latach przyznała, że nie chce mieć dzieci. „Bałam się linczu, wykluczenia, hejtu”
Czkawka - powstało urządzenie, które ją wyleczy
Koniec z czkawką! Opracowano skuteczne urządzenie do jej leczenia
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić

Czy pamiętasz, że zdrowie psychiczne to także zdrowie? Brzmi to banalnie, ale wielu ludzi zapomina o tym, rzucając się w wir pracy i po prostu o nie nie dbając. Podczas każdego dnia przyswajamy tysiące informacji, a oprócz tego, co chwilę musimy być nastawieni na kolejne zdania i osiąganie celu. Aby być efektywnym w pracy, powinnaś co jakiś czas brać totalne wolne, ponieważ natłok zadań i obowiązków, może doprowadzić cię do wypalenia zawodowego.

Po co ci odpoczynek od pracy?

Jak ze spostrzeżeń doktor Michael Sorensen, australijskiej lekarki specjalizującej się w zdrowiu psychicznym, wiele ludzi nie chce brać dnia wolnego od pracy, nawet jeśli czuje silne zmęczenie, ponieważ obawia się opinii otoczenia, a najbardziej – zdania szefa. Słabe zdrowie psychiczne nadal uważane jest za coś niedobrego, co nie powinno mieć miejsca w pracy. Nie jest stawiane na równi z chorobą fizyczną, a tak właśnie powinno być. Wiele chorób fizycznych wynika zresztą z chorób psychicznych i na odwrót. Należy więc pamiętać, że są one ze sobą ściśle powiązane. Wzięcie dnia wolnego od pracy może przynieść same korzyści! Nie tylko dla ciebie, ale również dla twojego szefa. Wiele badań udowodniło, że poświęcenie większej ilości czasu na odpoczynek, pomaga w większej koncentracji i efektywności podczas wykonywanej pracy.

zmęczenie w pracy

Jak twój organizm pokazuje, że potrzeba mu odpoczynku?

Każdy organizm jest bardzo inteligentny i złożony, więc jest w stanie pokazać ci, kiedy powinnaś przestać go przemęczać. Poniżej kilka wskazówek:

  • nie możesz za nic się skoncentrować, a twoje myśli krążą wszędzie, oprócz zadań związanych z pracą;
  • budzisz się wciąż niewyspana, mimo że przespałaś 8 bitych godzin;
  • twoje poranki nie są radosne, a pełne uczucia przytłoczenia;
  • nawet najmniejsza błahostka potrafi wywołać u ciebie łzy;
  • często boli cię głowa i żołądek, a w niektórych sytuacjach odczuwasz mdłości;
  • czujesz napięcie i ból pleców oraz ucisk w klatce piersiowej.
kobieta w pracy

Jeśli któreś z tych objawów towarzyszą ci na co dzień lub spotykają cię coraz częściej, to poważna oznaka tego, że twój organizm potrzebuje, nie jednego, ale kilku dni odpoczynku od nawału obowiązków. W przypadku lekkiego wypalenia, kilka dni wolnego może bardzo pomóc. Jednak w niektórych przypadkach nawroty wypalenia wraz z innymi symptomami braku zdrowia psychicznego, powinny skierować twoje kroki do lekarza rodzinnego, który z pewnością ustali z tobą ścieżkę pracy nad odzyskaniem zdrowia psychicznego. Czasem może być to związane z przyjmowaniem leków, jednak pamiętaj, że nie jest to nic złego ani wstydliwego. Jeśli coś ma wspomóc cię, abyś poczuła się lepiej i miała siłę do walki o swoje zdrowie, nie zastanawiaj się. W końcu czując się źle fizycznie, również przyjmujesz różne specyfiki, prawda? Dobrym pomysłem jest również rozmowa z osobą bliską lub totalnie niezaangażowanym emocjonalnie specjalistą od zdrowia psychicznego. Odpowiednie wsparcie może przynieść naprawdę satysfakcjonujące efekty walki o lepsze jutro.

 

Źródło: mamamia

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

prokrastynacja

Prokrastynacja – czym jest, objawy, leczenie, jak zwalczać

Kobieta siedzi do góry nogami w fotelu

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

10 niezdrowych wieczornych nawyków

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak być „tu i teraz”? Mówi nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

Kobieta stoi z psem na molo

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak medytować w domu? Sprawdź, jakie wskazówki ma nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

wypalenie zawodowe

Natalia Sarata: Sformułowanie „znajdź to, co kochasz, a nie przepracujesz ani jednego dnia” uważam za jedno z większych oszukaństw naszych czasów

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

kobieta ćwiczy z mini bandem

Ćwiczenia z gumą na uda – jak ćwiczyć z mini bandem?

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta siedzi po turecku na biurku i medytuje. Przed nią stoi na biurku laptop, za nią regał z książkami, fotel i okno

5 biurowych trików, które ratują kręgosłup