Przejdź do treści

Być może do tej pory źle robiłaś kupę. Sprawdź, gdzie popełniasz błąd

Kobieta w toalecie
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nudesy to nie wstyd
„Sama sobie winna”, bo wysyłała nagie zdjęcia? Sara Tylka: Wciąż żyjemy w kulturze gwałtu. Odpowiedzialność składa się na barki poszkodowanej
Restauracja ONA
Pierwszy raz w historii wegańska restauracja otrzymała gwiazdkę Michelin!
Kobiety z deskami surfingowymi na plaży
Pierwsze biuro turystyczne, które podjęło taką decyzję. Obsłuży tylko zaszczepionych na COVID-19
Dominika Cibulkova
Tenisistka zaszczepiła się poza kolejnością. By „odpracować” swój błąd, zgłosiła się do pomocy jako wolontariuszka
Dlaczego lepiej używać szklanej butelki dla dzieci zamiast plastikowej? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Panek
Dlaczego lepiej używać szklanej butelki dla dzieci zamiast plastikowej? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Panek

Masz problemy z wypróżnianiem? Wizyty w toalecie liczysz w godzinach a nie minutach? Zastanawiasz się, co może ułatwić ci oddanie stolca? Rozwiązanie może być prostsze, niż myślisz. Problem może tkwić w niewłaściwej pozycji, w jakiej próbujesz zrobić kupę.

Częstotliwość korzystania z toalety zależy od wielu czynników – od tego, co jemy i pijemy, od naszej aktywności fizycznej, metabolizmu i stanu zdrowia. Nie rzadziej niż co 72 godziny – tak powinien wyglądać prawidłowy rytm wypróżnień. Dietetyczka, Edyta Kościesza, w rozmowie z Hello Zdrowie wyjaśnia, że „najlepiej byłoby gdybyśmy wypróżniali się codziennie, jednak jeśli stolce są prawidłowe, ale pojawiają się nieco rzadziej niż raz na dobę, można uznać to za normę”.

kupa

Zaparcia – możesz sobie ulżyć

Kiedy częstotliwość naszych wypróżnień jest zbyt mała, czyli oddajemy stolec dwa razy lub mniej tygodniowo, spędzając w toalecie więcej niż pół godziny, możemy mówić o zaparciach. Jest to zaleganie treści pokarmowej w jelitach, spowodowane trudnościami z jej wydaleniem. To problem spowodowany w dużej mierze naszym stylem życia (stres, pośpiech), niewłaściwą dietą, ale równie dobrze może być oznaką choroby. Częściej dotyczy kobiet niż mężczyzn. Częste tłumienie odruchu defekacyjnego z powodu pośpiechu, skrępowania lub złych warunków sanitarnych może powodować osłabienie wrażliwości odbytnicy. To z kolei może doprowadzić do tego, że nawet zwiększona ilość stolca nie wywoła odruchu defekacyjnego.

zaparcia

Jeżeli dolegliwości ze strony układu pokarmowego są ci dobrze znane, przypomnij sobie, w jakiej pozycji się wypróżniasz. Czy oddajesz stolec w pozycji siedzącej podobnej do tej, którą przyjmujesz siedząc na krześle? W trakcie wypróżniania masz nogi zgięte w kolanach pod kątem 90 stopni? To nie jest pozycja ułatwiająca wypróżnianie.

Powrót do natury

Jak się okazuje, ceramiczne toalety, które mamy w domu, choć są estetyczne, to korzystanie z nich w tradycyjny sposób nie sprzyja jakości wypróżnień. Z ewolucyjnego punktu widzenia to pozycja kuczna jest najodpowiedniejsza dla prawidłowego wypróżniania się. Kąt odbytowo-odbytniczy w momencie defekacji powinien wynosić ok. 150 stopni. Osiągnięcie takiego kąta jest możliwe przy postawieniu stóp na podnóżku podczas korzystania z toalety.

Materiały prasowe

Materiały prasowe

O tym, że podnóżki toaletowe warto podstawiać sobie pod nogi podczas wypróżniania mówiła położna Katarzyna Płaza-Piekarzewska w rozmowie z nami.

– Jesteśmy wówczas w pierwotnej pozycji – na kucki i to jest najlepsza pozycja, bo nie obciążamy mięśni dna miednicy – podkreśliła.

Kucanie zapobiega zaparciom nie tylko poprzez znaczne zwiększenie kąta pozycji defekacyjnej, ale również dzięki rozluźnieniu mięśni, co dodatkowo zapobiega występowaniu hemoroidów. Choć ten sposób wypróżniania może wywołać grymas na wielu twarzach, warto spróbować, aby przekonać się, że załatwianie codziennych potrzeb może być dużo łatwiejsze i przyjemniejsze. Powrót do natury, czyli wypróżnienie w pozycji kucznej wymaga trzykrotnie mniej wysiłku niż na siedząco, co też znacznie skraca czas, jaki spędzamy w toalecie.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kupa

Kupa – zostaw wstyd i przyjrzyj się jej. Powie ci sporo o twoim zdrowiu!

aborcja w Polsce, wyrok TK

Natalia Broniarczyk: Najczęstsze pytanie, jakie się pojawia, to: ‚czy jesteś pewna, że nie będziesz później żałować?’. Nie zadawajmy go

Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz

Kim Cattrall: Bezsenność? To jakby trzytonowy goryl siedział mi na piersi

Julia Kramek

Minął 13. miesiąc, od kiedy Julia nie opuściła domu. „Nie chcę ryzykować życiem”

Matka z córką rzucają confetti

Nie namawiaj córki do bycia bardziej śmiałą. „Próba zmieniania temperamentu na siłę może być szkodliwa”

męska grypa

„Męska grypa” to nie wymysł. Winny jest prawdopodobnie testosteron

szczepienie przeciw koronawirusowi

Coraz więcej Polaków chce się zaszczepić przeciwko COVID-19 – wskazuje najnowszy sondaż

Mikołaj Foks

Jak wychować pewne siebie dziewczynki? Radzi Mikołaj Foks [WIDEO]

8 mitów na temat medytacji według Kasi Bem. Sprawdź, czy któryś z nich cię zaskoczy

8 mitów na temat medytacji według Kasi Bem. Sprawdź, czy któryś z nich cię zaskoczy

„Nie ma czegoś takiego jak orientacja (seksualna)”. Wypowiedź Kai Godek Biologiczną Bzdurą 2020 roku

kobieta w świecie ortodoksyjnych Żydów

Hanka Grupińska: wydaje się, że świat ultraortodoksji żydowskiej jest bardziej otwarty i respektujący prawa kobiet niż polski kościół katolicki

pranie, spodnie

„Daj to swojej kobiecie”. Napis na metce męskich spodni wywołał oburzenie we Włoszech

Kobieta i mężczyzna leżą w łózku. Widać jedynie ich stopy

Konstruktywna awantura to nie oksymoron, czyli dlaczego czasem warto się porządnie pokłócić z partnerem

Dziewczynka ogląda pająka

Eksperci przyznają: ilu ludzi, tyle fobii. Skąd się biorą i jak się ich pozbyć?

Dzieci się bawią

„On jest młodszy, musisz mu ustąpić”. Czy na pewno? Wyjaśnia psycholożka Ewa Sękowska-Molga

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Helena Pyz: Oni wiedzą, że ja wiem, co to jest ból i strach. Mam za sobą te wszystkie przeżycia, a to bardzo pomaga

Posłanka Marcelina Zawisza karmiła piersią podczas posiedzenia Komisji Zdrowia w Sejmie. „Te czasy, gdy kobiety ukrywały, że karmią piersią, już minęły” – mówi

Deficyt przyrody – choroba cywilizacyjna naszych dzieci

szczęśliwa para na łące

Uwolnij pozytywne emocje. Autentyczność to odważny krok, który może odmienić życie

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

„Bezsenność nie bierze się znikąd. Jest objawem czegoś, co dzieje się głębiej w nas. Chcąc dotrzeć do przyczyny, trzeba spojrzeć na siebie wielopoziomowo” – mówi Karolina Szaciłło

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona