Przejdź do treści

Być może do tej pory źle robiłaś kupę. Sprawdź, gdzie popełniasz błąd

Kobieta w toalecie
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!
Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!
Motywacja – nie wzbudzisz jej żadnym trickiem ani sztuczką. Sprawdź, jak się skutecznie zmotywować

Masz problemy z wypróżnianiem? Wizyty w toalecie liczysz w godzinach a nie minutach? Zastanawiasz się, co może ułatwić ci oddanie stolca? Rozwiązanie może być prostsze, niż myślisz. Problem może tkwić w niewłaściwej pozycji, w jakiej próbujesz zrobić kupę.

Częstotliwość korzystania z toalety zależy od wielu czynników – od tego, co jemy i pijemy, od naszej aktywności fizycznej, metabolizmu i stanu zdrowia. Nie rzadziej niż co 72 godziny – tak powinien wyglądać prawidłowy rytm wypróżnień. Dietetyczka, Edyta Kościesza, w rozmowie z Hello Zdrowie wyjaśnia, że „najlepiej byłoby gdybyśmy wypróżniali się codziennie, jednak jeśli stolce są prawidłowe, ale pojawiają się nieco rzadziej niż raz na dobę, można uznać to za normę”.

kupa

Zaparcia – możesz sobie ulżyć

Kiedy częstotliwość naszych wypróżnień jest zbyt mała, czyli oddajemy stolec dwa razy lub mniej tygodniowo, spędzając w toalecie więcej niż pół godziny, możemy mówić o zaparciach. Jest to zaleganie treści pokarmowej w jelitach, spowodowane trudnościami z jej wydaleniem. To problem spowodowany w dużej mierze naszym stylem życia (stres, pośpiech), niewłaściwą dietą, ale równie dobrze może być oznaką choroby. Częściej dotyczy kobiet niż mężczyzn. Częste tłumienie odruchu defekacyjnego z powodu pośpiechu, skrępowania lub złych warunków sanitarnych może powodować osłabienie wrażliwości odbytnicy. To z kolei może doprowadzić do tego, że nawet zwiększona ilość stolca nie wywoła odruchu defekacyjnego.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

BESTSELLER
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł
zaparcia

Jeżeli dolegliwości ze strony układu pokarmowego są ci dobrze znane, przypomnij sobie, w jakiej pozycji się wypróżniasz. Czy oddajesz stolec w pozycji siedzącej podobnej do tej, którą przyjmujesz siedząc na krześle? W trakcie wypróżniania masz nogi zgięte w kolanach pod kątem 90 stopni? To nie jest pozycja ułatwiająca wypróżnianie.

Powrót do natury

Jak się okazuje, ceramiczne toalety, które mamy w domu, choć są estetyczne, to korzystanie z nich w tradycyjny sposób nie sprzyja jakości wypróżnień. Z ewolucyjnego punktu widzenia to pozycja kuczna jest najodpowiedniejsza dla prawidłowego wypróżniania się. Kąt odbytowo-odbytniczy w momencie defekacji powinien wynosić ok. 150 stopni. Osiągnięcie takiego kąta jest możliwe przy postawieniu stóp na podnóżku podczas korzystania z toalety.

Materiały prasowe

Materiały prasowe

O tym, że podnóżki toaletowe warto podstawiać sobie pod nogi podczas wypróżniania mówiła położna Katarzyna Płaza-Piekarzewska w rozmowie z nami.

– Jesteśmy wówczas w pierwotnej pozycji – na kucki i to jest najlepsza pozycja, bo nie obciążamy mięśni dna miednicy – podkreśliła.

Kucanie zapobiega zaparciom nie tylko poprzez znaczne zwiększenie kąta pozycji defekacyjnej, ale również dzięki rozluźnieniu mięśni, co dodatkowo zapobiega występowaniu hemoroidów. Choć ten sposób wypróżniania może wywołać grymas na wielu twarzach, warto spróbować, aby przekonać się, że załatwianie codziennych potrzeb może być dużo łatwiejsze i przyjemniejsze. Powrót do natury, czyli wypróżnienie w pozycji kucznej wymaga trzykrotnie mniej wysiłku niż na siedząco, co też znacznie skraca czas, jaki spędzamy w toalecie.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kupa

Kupa – zostaw wstyd i przyjrzyj się jej. Powie ci sporo o twoim zdrowiu!

Kobieta

Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

zmartwiona kobieta

Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?

Czy niebieskie paragony możemy wyrzucać do pojemników na papier? Wyjaśnia Kasia Wągrowska

Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę

„Każda chwila życia może być początkiem czegoś wspaniałego”. O dojrzałych związkach mówi prof. Katarzyna Popiołek, psycholog społeczny

„Zimą ziemia odpoczywa. Tak samo jest z naszym organizmem i jego energią” – mówi Maria Nowak-Szabat, nauczycielka ajurwedy

Oczyszczanie szałwią białą – właściwości lecznicze kadzidła

Wilhelmina Iwanowska

HELLO PIONIERKI: Jak Wilhelmina Iwanowska patrzyła w górę, by udowodnić, że wszechświat jest dwa razy większy, niż sądzono

„To nie jest prawda, że wszystkie drzwi zostały już otwarte i że nie warto otwierać nowych. Każdy człowiek, który się rodzi, ma szansę zrobić coś po swojemu” – mówi dziennikarka Katarzyna Stoparczyk

Kobieta siedzi na parapecie przy oknie

Centrum Praw Kobiet: „Wielu mężczyzn stosujących przemoc robi to na trzeźwo, inni piją po to, aby bić. Alkohol jest dla nich tylko usprawiedliwieniem”

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Marta Daraszkiewicz-Kalupa, psychoedukatorka /fot. archiwum prywatne

„Trauma pokoleniowa to dług, który zaciągnęli nasi przodkowie. Jeśli go nie spłacimy, przekażemy go kolejnym pokoleniom” – mówi Marta Daraszkiewicz-Kalupa

Kobieta rozmawia przez telefon

Ratownik medyczny o niepotrzebnym wzywaniu pogotowia: „Przerażają mnie sytuacje, kiedy ktoś ma zawał, udar i nie ma wolnej karetki”

Czy GMO to faktycznie samo zło? Odpowiada biotechnolog Dawid Polak

Czy GMO to faktycznie samo zło? Odpowiada biotechnolog Dawid Polak

Hello My Hero. Dorota Kaczmarek: „Depresja to nie jest przeziębienie, które możemy zbagatelizować i napić się soku z cebuli. To choroba, która odbiera ludziom życie”

Wyrzucając słoiki, odkręcasz nakrętki? Kasia Wagrowska wyjaśnia, dlaczego to duży błąd

Wyrzucając słoiki, odkręcasz nakrętki? Kasia Wągrowska wyjaśnia, dlaczego to duży błąd

„Jeszcze przed operacją 3 razy udało mi się schudnąć po 40 kg. Ale dopiero po zmniejszeniu żołądka moje życie stało się normalne” – mówi Agnieszka Jeske-Kaczanowska

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

Aleksandra Pięta: Mamy ogromny problem. Kobiety w ciąży mają ograniczony dostęp do świadczeń i najlepszych procedur medycznych

Aleksandra Pięta: Mamy ogromny problem. Kobiety w ciąży mają ograniczony dostęp do świadczeń i najlepszych procedur medycznych

„Dziewczyńskość to stan ducha, a nie metryka” – mówi Agata Teutsch, prezeska fundacji Autonomia

zmęczenie w pracy

Wypalenie zawodowe? Podpowiadamy, jak znów zapalić się do pracy

Ołowiany pocałunek, czyli szminka z dodatkami

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Starsze kobiety ćwiczą

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Kobieta ćwiczy

Klatka piersiowa – ćwiczenia rozciągające i wzmacniające

×