Przejdź do treści

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

Kobieta siedzi przy biurku
Trening mózgu - ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Trening dla mózgu to ćwiczenia, które poprawiają jego pracę i pomagają zachować sprawność umysłu na dłużej. Trenowanie mózgu jest ważne bez względu na wiek i nigdy nie jest za późno, by polepszyć swoje zdolności poznawcze. Tylko jak to zrobić? Z pomocą przychodzą aplikacje na telefon i książki, ale trening mózgu równie dobrze może być całkiem darmowy. Nieodłącznym elementem jest także aktywność fizyczna – czyli połączenie treningu umysłu i ciała.

Trening mózgu – dlaczego jest ważny?

Systematyczny trening mózgu jest niezwykle ważny, ponieważ pobudza mózg do aktywności, dzięki której tworzą się nowe komórki nerwowe i połączenia miedzy neuronami. Temu procesowi zawdzięczamy kształtowanie pamięci, czyli zdolności do gromadzenia informacji o rzeczach, wydarzeniach i doświadczeniach. Ćwicząc umysł poprawiamy koncentrację, spostrzegawczość, podzielność uwagi i logiczne myślenie. W treningu mózgu, tak jak i w treningu fizycznym, konieczna jest systematyczność.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z Twoim mikrobiomem, 30 saszetek
139,00 zł
Zdrowie intymne i seks, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z SOS PMS, 30 saszetek
139,00 zł
Energia
Vigor UP! Fast o smaku pomarańczowym
23,07 zł
Energia
Vigor UP! Fast o smaku owoców leśnych
23,07 zł
Energia
Oryal After Party, 18 tabletek
35,97 zł
Kobieta za szybą zasłania sobie oczy

Trening dla mózgu – ćwiczenia

Aby trenować mózg nie potrzebujesz żadnych specjalnych narzędzi, wystarczą jedynie chęci i regularność. Sprawdź nasze patenty na efektywny trening mózgu.

  1. Aktywność mózgu pobudza wykonywanie nowych rzeczy – może to być nauka języka obcego, kurs tańca, gra na instrumencie, rysowanie albo czytanie książki. Jeśli chcesz sprawdzić, jak szybko uczy się twój umysł, spróbuj wykonać czynność, której dotąd nie podejmowałaś. Możesz np. zacząć myć zęby albo czesać włosy trzymając szczotkę w lewej ręce (jeśli jesteś praworęczna) i śledzić swoje postępy po kilku takich próbach. Inną ciekawą opcją jest pisanie mniej sprawną ręką. Początkowo może wydac się to bardzo trudne, ale trening czyni mistrza. Przy okazji warto wiedzieć, że pisanie ręczne, od którego niestety już prawie całkiem odeszliśmy, istotnie poprawia pamięć i skupienie. Jeśli czeka cię ważny egzamin lub wystąpienie, z ręcznych notatek łatwiej będzie przyswoić wiedzę, niż z wydrukowanego tekstu.
  2. Mózg lubi wyzwania, warto więc zacząć rozwiązywać krzyżówki i łamigłówki takie jak sudoku czy wykreślanki.
  3. Kolejny element ćwiczenia mózgu wymaga nieco więcej zaangażowania, ale też pozytywnie wpływa na cały organizm. Mowa tu o poznawaniu nowych osób. Dzięki nowym znajomościom redukujemy poziom stresu i zmniejszamy wydzielanie kortyzolu, co skutecznie spowalnia proces starzenia się mózgu.
  4. Z pomocą przychodzą nam także aplikacje na telefon, które zachęcają do trenowania mózgu, a jest ich naprawdę mnóstwo. Trening  wykonujemy grając w gry, których poziom wzrasta wraz z dokonywaniem postępów i osiąganiem lepszych wyników. Dzięki aplikacjom jesteśmy motywowani do systematyczności – powiadomienia przypominają nam o codziennym treningu, możemy porównywać nasze wyniki z innymi i odbierać trofea za najlepsze wyniki.

Jak trenować mózg? Ważny jest też sport

Aktywność fizyczna i sprawne działanie mózgu idą ze sobą w parze i są od siebie zależne. Wielu z was ćwiczy po to, aby schudnąć, poprawić stan zdrowia, wystartować w zawodach czy popracować nad kondycją. Prawda jest jednak taka, że jest jeszcze jeden ważny powód, dla którego powinniście trenować. Systematyczna aktywność ma ogromne znaczenie dla pracy mózgu, co w efekcie wpływa  na poprawę pamięci i nie tylko.

Nie wyssaliśmy tych informacji z palca. Według badań przeprowadzonych za pomocą rezonansu magnetycznego osoby systematycznie trenujące wykazują wzrost objętości hipokampa (część mózgu odpowiedzialna za procesy związane z pamięcią). Jednym z mechanizmów odpowiedzialnych za ten efekt jest zwiększenie utlenienia krwi poprzez aktywność fizyczną oraz poprawa ukrwienia mózgu poprzez rozbudowę sieci naczyń krwionośnych. Podobne badania opublikowano w „Brain Research” i „Medicine and Science in Sports and Exercise„. Według nich aktywne fizycznie dzieci mają lepsze wyniki w testach pamięciowych, są bardziej skoncentrowane oraz szybciej wyłapują błędy.

Nie sprecyzowano dokładnie, która aktywność fizyczna wpływa najkorzystniej na pracę mózgu. Stwierdzono jednak, że wzrost intensywności nie ma na to wpływu. Większość badaczy poleca ćwiczenia aerobowe o umiarkowanej intensywności, które dodatkowo wpływają na koordynację oraz równowagę, np. jogging, pływanie, jazda na rowerze. Podobne efekty przynosi także zwiększona aktywność dnia codziennego, na przykład zwykłe spacery. Wiadomo także, że aktywność u osób starszych z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi poprawia ich pamięć wizualną.

Bibliografia:

[1] A. Grabowska, “Plastyczny mózg -„używaj albo trać””, Tydzień mózgu, vol. 117, no. 1–3, pp. 20–28, 2016.

[2] L. Zając-Lamparska, “Możliwości wspomagania pamięci osób starszych poprzez trening”, Wydawnictwo Uczelniane WSG w Bydgoszczy, 2010.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Bieg po zdrowie. Rodzaje biegów i dlaczego warto je wypróbować /fot. Adobe Stock

Bieg po zdrowie. Rodzaje biegów, dlaczego warto znaleźć najlepszy dla siebie

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzję o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Kobieta

Czujesz że twój mózg potrzebuje pozytywnego doładowania? Ale jak to zrobić? Podpowiadamy

Największe naukowe odkrycia 2022 roku. Subiektywne zestawienie biotechnologa Dawida Polaka / AdobeStock

Największe naukowe odkrycia 2022 roku. Subiektywne zestawienie biotechnologa Dawida Polaka

Jak szybciej biegać? 7 prostych sposobów, dzięki którym zwiększysz tempo

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Powstał projekt pierwszej na świecie sztucznej macicy. Dzięki niej na świat może przychodzić rocznie 30 tys. dzieci

Powstał projekt pierwszej na świecie sztucznej macicy. Dzięki niej na świat może przychodzić rocznie 30 tys. dzieci

Ma 23 lata i pokaźny dorobek naukowy. Poznajcie Wojciecha Nazara, najmłodszego doktora w Polsce!

Ma 23 lata i pokaźny dorobek naukowy. Poznajcie Wojciecha Nazara, najmłodszego doktora w Polsce!

Jak działać i pracować efektywnie, by nie przesadzić i nie stać się więźniem własnych celów, radzi psycholog Monika Romanowska: „Do tego trzeba uruchomić swój wewnętrzny barometr”

Jak dobrać strój sportowy damski do aktywności fizycznej? 

„Wspomnienia wywołane obrazem albo dźwiękiem są emocjonalnie znacznie mniej nasycone niż te wywołane przez zapachy” – mówi prof. Ewa Czerniawska

Wkurza cię, jak ktoś ciągle rusza nogą albo bez przerwy poprawia włosy? To może być mizokinezja

Drażni cię, gdy ktoś ciągle rusza nogą albo bez przerwy poprawia włosy? To może być mizokinezja

„Poczuć cudzą obecność na odległość i bez zaglądania w telefon”. Wynalazek Brygidy Dzidek sprawia, że możemy poczuć dotyk w wirtualnej rzeczywistości

Jak zmotywować się do biegania, gdy zawodzi pogoda? Poznaj 5 skutecznych sposobów

Podpowiadamy, jak rozruszać "lenia" w sobie /fot.iStock

Jesienią motywacja siada. Niestety. Podpowiadamy, jak rozruszać „lenia” w sobie

Dwunastolatek z dyplomem magistra fizyki kwantowej. Chce sprawić, aby ludzie byli nieśmiertelni

Canicross – biegaj, ale z psem! Dlaczego warto?

Jakie zmiany zachodzą w mózgu podczas ćwiczeń? Na to pytanie odpowiada lek. Joanna Adamiak, psychiatra / istock

Jakie zmiany zachodzą w mózgu podczas ćwiczeń? Na to pytanie odpowiada lek. Joanna Adamiak, psychiatra

Dr Agata Szade / fot. archiwum prywatne

Dr Agata Szade: „Jeśli chodzi o bycie kobietą-naukowcem, to myślę, że w Polsce naprawdę nie jest najgorzej”

Agnieszka Jankowiak-Maik: „Kompletnie nie przemawia do mnie budowanie autorytetu opartego na strachu. Wolę zbudować relację, w której szacunek będzie czymś naturalnym”

Barbie trafiła na orbitę. Astronautka zachęca w ten sposób dziewczynki do kariery w naukach ścisłych

Barbie trafiła na orbitę. Astronautka zachęca w ten sposób dziewczynki do kariery w naukach ścisłych

Julie Chin

Dostała udaru podczas programu na żywo. „Przepraszam, coś się ze mną dziś dzieje”

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać?

Co daje bieganie? Efekty biegania mogą cię zaskoczyć

×