Przejdź do treści

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

Kobieta siedzi przy biurku
Trening mózgu - ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kane Tanaka / gerontology.wikia.org
118-letnia Kane Tanaka jest nastarszą mieszkanką globu. Chce wziąć udział w sztafecie z ogniem olimpijskim
Anita Włodarczyk - polska "Barbie Shero 2021"
Anita Włodarczyk ma własną Barbie. Pierwsza na świecie lalka młociarka
Kobieta z aparatem
Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje
Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa
Minimalizm a dzieci. Czy da się kupować mniej?

Trening dla mózgu to ćwiczenia, które poprawiają jego pracę i pomagają zachować sprawność umysłu na dłużej. Trenowanie mózgu jest ważne bez względu na wiek i nigdy nie jest za późno, by polepszyć swoje zdolności poznawcze. Tylko jak to zrobić? Z pomocą przychodzą aplikacje na telefon i książki, ale trening mózgu równie dobrze może być całkiem darmowy. Nieodłącznym elementem jest także aktywność fizyczna – czyli połączenie treningu umysłu i ciała.

Trening mózgu – dlaczego jest ważny?

Systematyczny trening mózgu jest niezwykle ważny, ponieważ pobudza mózg do aktywności, dzięki której tworzą się nowe komórki nerwowe i połączenia miedzy neuronami. Temu procesowi zawdzięczamy kształtowanie pamięci, czyli zdolności do gromadzenia informacji o rzeczach, wydarzeniach i doświadczeniach. Ćwicząc umysł poprawiamy koncentrację, spostrzegawczość, podzielność uwagi i logiczne myślenie. W treningu mózgu, tak jak i w treningu fizycznym, konieczna jest systematyczność.

Kobieta za szybą zasłania sobie oczy

Trening dla mózgu – ćwiczenia

Aby trenować mózg nie potrzebujesz żadnych specjalnych narzędzi, wystarczą jedynie chęci i regularność. Sprawdź nasze patenty na efektywny trening mózgu.

  1. Aktywność mózgu pobudza wykonywanie nowych rzeczy – może to być nauka języka obcego, kurs tańca, gra na instrumencie, rysowanie albo czytanie książki. Jeśli chcesz sprawdzić, jak szybko uczy się twój umysł, spróbuj wykonać czynność, której dotąd nie podejmowałaś. Możesz np. zacząć myć zęby albo czesać włosy trzymając szczotkę w lewej ręce (jeśli jesteś praworęczna) i śledzić swoje postępy po kilku takich próbach. Inną ciekawą opcją jest pisanie mniej sprawną ręką. Początkowo może wydac się to bardzo trudne, ale trening czyni mistrza. Przy okazji warto wiedzieć, że pisanie ręczne, od którego niestety już prawie całkiem odeszliśmy, istotnie poprawia pamięć i skupienie. Jeśli czeka cię ważny egzamin lub wystąpienie, z ręcznych notatek łatwiej będzie przyswoić wiedzę, niż z wydrukowanego tekstu.
  2. Mózg lubi wyzwania, warto więc zacząć rozwiązywać krzyżówki i łamigłówki takie jak sudoku czy wykreślanki.
  3. Kolejny element ćwiczenia mózgu wymaga nieco więcej zaangażowania, ale też pozytywnie wpływa na cały organizm. Mowa tu o poznawaniu nowych osób. Dzięki nowym znajomościom redukujemy poziom stresu i zmniejszamy wydzielanie kortyzolu, co skutecznie spowalnia proces starzenia się mózgu.
  4. Z pomocą przychodzą nam także aplikacje na telefon, które zachęcają do trenowania mózgu, a jest ich naprawdę mnóstwo. Trening  wykonujemy grając w gry, których poziom wzrasta wraz z dokonywaniem postępów i osiąganiem lepszych wyników. Dzięki aplikacjom jesteśmy motywowani do systematyczności – powiadomienia przypominają nam o codziennym treningu, możemy porównywać nasze wyniki z innymi i odbierać trofea za najlepsze wyniki.

Jak trenować mózg? Ważny jest też sport

Aktywność fizyczna i sprawne działanie mózgu idą ze sobą w parze i są od siebie zależne. Wielu z was ćwiczy po to, aby schudnąć, poprawić stan zdrowia, wystartować w zawodach czy popracować nad kondycją. Prawda jest jednak taka, że jest jeszcze jeden ważny powód, dla którego powinniście trenować. Systematyczna aktywność ma ogromne znaczenie dla pracy mózgu, co w efekcie wpływa  na poprawę pamięci i nie tylko.

Nie wyssaliśmy tych informacji z palca. Według badań przeprowadzonych za pomocą rezonansu magnetycznego osoby systematycznie trenujące wykazują wzrost objętości hipokampa (część mózgu odpowiedzialna za procesy związane z pamięcią). Jednym z mechanizmów odpowiedzialnych za ten efekt jest zwiększenie utlenienia krwi poprzez aktywność fizyczną oraz poprawa ukrwienia mózgu poprzez rozbudowę sieci naczyń krwionośnych. Podobne badania opublikowano w „Brain Research” i „Medicine and Science in Sports and Exercise„. Według nich aktywne fizycznie dzieci mają lepsze wyniki w testach pamięciowych, są bardziej skoncentrowane oraz szybciej wyłapują błędy.

Nie sprecyzowano dokładnie, która aktywność fizyczna wpływa najkorzystniej na pracę mózgu. Stwierdzono jednak, że wzrost intensywności nie ma na to wpływu. Większość badaczy poleca ćwiczenia aerobowe o umiarkowanej intensywności, które dodatkowo wpływają na koordynację oraz równowagę, np. jogging, pływanie, jazda na rowerze. Podobne efekty przynosi także zwiększona aktywność dnia codziennego, na przykład zwykłe spacery. Wiadomo także, że aktywność u osób starszych z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi poprawia ich pamięć wizualną.

Bibliografia:

[1] A. Grabowska, “Plastyczny mózg -„używaj albo trać””, Tydzień mózgu, vol. 117, no. 1–3, pp. 20–28, 2016.

[2] L. Zając-Lamparska, “Możliwości wspomagania pamięci osób starszych poprzez trening”, Wydawnictwo Uczelniane WSG w Bydgoszczy, 2010.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Martyna Wojciechowska: zamknięcie placówek ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci nie chodzą do szkoły, a hasło „online” jest dla nich abstrakcją

Martyna Wojciechowska: zamknięcie placówek ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci nie chodzą do szkoły

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Jacek Bastian: Świadomość, że oddaję krew, daje mi poczucie bezpieczeństwa. Ja też mogę liczyć na innych

Domowy trening biegacza. Sprawdź, co ćwiczyć zimą

Silne nogi to silny mózg? Sprawdź, co mówią badania

Jak zmotywować się do biegania, gdy zawodzi pogoda? Poznaj 5 skutecznych sposobów

Anna Golan, psycholog i seksuolog kliniczny

„Słowa uwodzą i to bardzo skutecznie. Zwracajcie uwagę, jak mówicie do swoich partnerów seksualnych” – Anna Golan o sapioseksualizmie

Zakochana para na tle morza

Zakochanie a miłość. Na czym polega różnica?

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Ból piersi podczas biegania. Co pomoże na bolące brodawki?

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

„Nie ma jednej definicji kobiecości”. Czego jeszcze nauczyłyśmy się od naszych nauczycielek?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Upalni biegacze. Jak biegać bezpiecznie w upał?

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Trening dla biegaczy - ćwiczenia siłowe i obwodowe

Trening dla biegaczy – ćwiczenia siłowe i obwodowe

Ciągły stres niszczy ci życie. Sprawdź, jak go okiełznać!

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

6 skutecznych sposobów na sprawny umysł i poprawę pamięci

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność