Przejdź do treści

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

Kobieta siedzi przy biurku
Trening mózgu - ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czkawka - powstało urządzenie, które ją wyleczy
Koniec z czkawką! Opracowano skuteczne urządzenie do jej leczenia
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić
Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić
Pandemia a alkohol. Jak i ile piliśmy w czasie pandemii COVID-19?
„Jedno piwo, kieliszek wina, 50 mg wódki”. Najnowszy sondaż pokazuje, jak i ile alkoholu piliśmy w czasie pandemii
Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?
Są dwie rzeczy, których potrzebujesz, by wyjść na plażę. Pierwszą jest ciało, drugą bikini. I już, gotowe!
„Załóż to cholerne bikini. I jedyne, o czym myśl to to, że właśnie przezwyciężyłaś wstyd”. Przekonuje trenerka Marta Stoberska

Trening dla mózgu to ćwiczenia, które poprawiają jego pracę i pomagają zachować sprawność umysłu na dłużej. Trenowanie mózgu jest ważne bez względu na wiek i nigdy nie jest za późno, by polepszyć swoje zdolności poznawcze. Tylko jak to zrobić? Z pomocą przychodzą aplikacje na telefon i książki, ale trening mózgu równie dobrze może być całkiem darmowy. Nieodłącznym elementem jest także aktywność fizyczna – czyli połączenie treningu umysłu i ciała.

Trening mózgu – dlaczego jest ważny?

Systematyczny trening mózgu jest niezwykle ważny, ponieważ pobudza mózg do aktywności, dzięki której tworzą się nowe komórki nerwowe i połączenia miedzy neuronami. Temu procesowi zawdzięczamy kształtowanie pamięci, czyli zdolności do gromadzenia informacji o rzeczach, wydarzeniach i doświadczeniach. Ćwicząc umysł poprawiamy koncentrację, spostrzegawczość, podzielność uwagi i logiczne myślenie. W treningu mózgu, tak jak i w treningu fizycznym, konieczna jest systematyczność.

Kobieta za szybą zasłania sobie oczy

Trening dla mózgu – ćwiczenia

Aby trenować mózg nie potrzebujesz żadnych specjalnych narzędzi, wystarczą jedynie chęci i regularność. Sprawdź nasze patenty na efektywny trening mózgu.

  1. Aktywność mózgu pobudza wykonywanie nowych rzeczy – może to być nauka języka obcego, kurs tańca, gra na instrumencie, rysowanie albo czytanie książki. Jeśli chcesz sprawdzić, jak szybko uczy się twój umysł, spróbuj wykonać czynność, której dotąd nie podejmowałaś. Możesz np. zacząć myć zęby albo czesać włosy trzymając szczotkę w lewej ręce (jeśli jesteś praworęczna) i śledzić swoje postępy po kilku takich próbach. Inną ciekawą opcją jest pisanie mniej sprawną ręką. Początkowo może wydac się to bardzo trudne, ale trening czyni mistrza. Przy okazji warto wiedzieć, że pisanie ręczne, od którego niestety już prawie całkiem odeszliśmy, istotnie poprawia pamięć i skupienie. Jeśli czeka cię ważny egzamin lub wystąpienie, z ręcznych notatek łatwiej będzie przyswoić wiedzę, niż z wydrukowanego tekstu.
  2. Mózg lubi wyzwania, warto więc zacząć rozwiązywać krzyżówki i łamigłówki takie jak sudoku czy wykreślanki.
  3. Kolejny element ćwiczenia mózgu wymaga nieco więcej zaangażowania, ale też pozytywnie wpływa na cały organizm. Mowa tu o poznawaniu nowych osób. Dzięki nowym znajomościom redukujemy poziom stresu i zmniejszamy wydzielanie kortyzolu, co skutecznie spowalnia proces starzenia się mózgu.
  4. Z pomocą przychodzą nam także aplikacje na telefon, które zachęcają do trenowania mózgu, a jest ich naprawdę mnóstwo. Trening  wykonujemy grając w gry, których poziom wzrasta wraz z dokonywaniem postępów i osiąganiem lepszych wyników. Dzięki aplikacjom jesteśmy motywowani do systematyczności – powiadomienia przypominają nam o codziennym treningu, możemy porównywać nasze wyniki z innymi i odbierać trofea za najlepsze wyniki.

Jak trenować mózg? Ważny jest też sport

Aktywność fizyczna i sprawne działanie mózgu idą ze sobą w parze i są od siebie zależne. Wielu z was ćwiczy po to, aby schudnąć, poprawić stan zdrowia, wystartować w zawodach czy popracować nad kondycją. Prawda jest jednak taka, że jest jeszcze jeden ważny powód, dla którego powinniście trenować. Systematyczna aktywność ma ogromne znaczenie dla pracy mózgu, co w efekcie wpływa  na poprawę pamięci i nie tylko.

Nie wyssaliśmy tych informacji z palca. Według badań przeprowadzonych za pomocą rezonansu magnetycznego osoby systematycznie trenujące wykazują wzrost objętości hipokampa (część mózgu odpowiedzialna za procesy związane z pamięcią). Jednym z mechanizmów odpowiedzialnych za ten efekt jest zwiększenie utlenienia krwi poprzez aktywność fizyczną oraz poprawa ukrwienia mózgu poprzez rozbudowę sieci naczyń krwionośnych. Podobne badania opublikowano w „Brain Research” i „Medicine and Science in Sports and Exercise„. Według nich aktywne fizycznie dzieci mają lepsze wyniki w testach pamięciowych, są bardziej skoncentrowane oraz szybciej wyłapują błędy.

Nie sprecyzowano dokładnie, która aktywność fizyczna wpływa najkorzystniej na pracę mózgu. Stwierdzono jednak, że wzrost intensywności nie ma na to wpływu. Większość badaczy poleca ćwiczenia aerobowe o umiarkowanej intensywności, które dodatkowo wpływają na koordynację oraz równowagę, np. jogging, pływanie, jazda na rowerze. Podobne efekty przynosi także zwiększona aktywność dnia codziennego, na przykład zwykłe spacery. Wiadomo także, że aktywność u osób starszych z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi poprawia ich pamięć wizualną.

Bibliografia:

[1] A. Grabowska, “Plastyczny mózg -„używaj albo trać””, Tydzień mózgu, vol. 117, no. 1–3, pp. 20–28, 2016.

[2] L. Zając-Lamparska, “Możliwości wspomagania pamięci osób starszych poprzez trening”, Wydawnictwo Uczelniane WSG w Bydgoszczy, 2010.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

„Kultura fizyczna jest równie istotnym elementem życia co nauka i rozwój w każdej innej dziedzinie” – mówi Marcin Kuriata

„Chłopaki nie płaczą”? Wyjaśniamy, dlaczego już nikt nigdy nie powinien tak mówić

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Nie biegaj bez rozgrzewki! Praktyczna ściągawka z listą ćwiczeń na rozgrzewkę

Ciemna strona żarówki Edisona

Kobieta

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

Monika Tarnowska

Monika Tarnowska: Ekran jest dla dzieci oczywistym wyborem – bywa tam kolorowo, ciekawie, dynamicznie i nie ma pandemii

Martyna Wojciechowska: zamknięcie placówek ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci nie chodzą do szkoły, a hasło „online” jest dla nich abstrakcją

Martyna Wojciechowska: zamknięcie placówek ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci nie chodzą do szkoły

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Jacek Bastian: Świadomość, że oddaję krew, daje mi poczucie bezpieczeństwa. Ja też mogę liczyć na innych

Domowy trening biegacza. Sprawdź, co ćwiczyć zimą

Silne nogi to silny mózg? Sprawdź, co mówią badania

Jak zmotywować się do biegania, gdy zawodzi pogoda? Poznaj 5 skutecznych sposobów

Anna Golan, psycholog i seksuolog kliniczny

„Słowa uwodzą i to bardzo skutecznie. Zwracajcie uwagę, jak mówicie do swoich partnerów seksualnych” – Anna Golan o sapioseksualizmie

Zakochana para na tle morza

Zakochanie a miłość. Na czym polega różnica?

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Zapominasz? To znak, że z twoim mózgiem wszystko jest w porządku

Ból piersi podczas biegania. Co pomoże na bolące brodawki?

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku