Przejdź do treści

Majówka w pełni, czas pomyśleć więcej o… seksie. Ta prosta metoda pozwoli ci skupić zmysły na tym, czego naprawdę doświadczasz

Majówka w pełni. Czas pomyśleć więcej o ...seksie Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Wszystko może być robione z uważnością. I wszystko może być jej pozbawione. Uważność to medytacja naszych czasów. Prosta i łatwa metoda skupienia umysłu i zmysłów na tym, czego naprawdę doświadczamy.

Uważność a seks – jaki mają związek?

No dobrze, ale jaki jest związek między uważnością i obecnością, a moimi osiągnięciami w seksie? Przede wszystkim trening uważności przestawia z osiągania czegokolwiek w seksie, na doświadczanie go. Można przepłynąć kanał La Manche i nie zauważyć, że się było w wodzie, dzięki koncentracji na zadaniu i osiągnięciu tytułu. Zadaniowość zabija przyjemność i wpędza nas w rutynę, dlatego odpoczynek od niej i praktykowanie odmiennego podejścia jest takie potrzebne, gdy chcemy poprawić nasze życie intymne.

Uważność stosowana w dawkach leczniczych polepsza nastrój, wspomaga koncentrację, kreatywność i – co ciekawe – zmniejsza nasze uprzedzenia i wpływ przekonań, które wnosimy do własnego życia. Pogłębia też nasz kontakt z ciałem, który jest zupełnie podstawowy do udanego seksu.

Maj jest cudownym momentem, aby zacząć ćwiczyć uważność. Jak? Oto wskazówki:

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Twoje ciało na spacerze

Wybierz się na samotny spacer do miejsca, gdzie jest zielono. Spaceruj, skanując uważnie swoje ciało – od stóp do głów. Zwróć uwagę na oddech. Na emocje i wspomnienia z dnia, które się pojawiają. Obserwuj, ale się nie angażuj. Sprawdź, co z otoczenia przeszkadza ci, absorbuje albo przyciąga uwagę. Jeśli jest na to szansa, zdejmij buty i pochodź boso po ziemi, trawie, ściółce leśnej. Kluczem tego ćwiczenia jest rozwijanie zrelaksowanej, a jednak skupionej uwagi. Gdy twoja głowa postanowi zabrać cię do pracy, do planowania zadań, sprowadź ją łagodnie z powrotem.

Jaki to ma związek z seksem?

Stan swobody i otwartości jest najlepszym (bo najbardziej otwartym i pozbawionym napięć) stanem, w którym możesz się zbliżyć do drugiej osoby. Po chwili treningu przeniesienie siebie z parku do sypialni, w takim samym skupieniu na zmysłach, tak samo z umysłem na wodzy, będzie bardzo proste i przyniesie rozkoszne efekty.

strefy erogenne

Majowy zachwyt

Często tęsknimy za motylami w brzuchu, cierpiąc nieco, że stan zakochania trwa tak krótko. A przecież możemy przywrócić sobie majowy zawrót głowy świadomie i intencjonalnie. Za każdym razem, gdy gdzieś czekamy, gdy mamy kilka minut czasu, zostawmy telefony, tablety i laptopy na boku i skupmy się na chwili fantazji o osobie, z którą jesteśmy w relacji. Temat fantazji jest dowolny, chodzi o to, aby pomyśleć o bliskiej osobie, skupić uwagę na emocji, ekscytacji wywołanej wiosną, może na jakimś pragnieniu, zmysłowym pobudzeniu. Kluczem w tym ćwiczeniu jest skupienie uwagi na drugiej osobie bez szczególnego celu w trakcie zapracowanego dnia.

Jaki to ma związek z seksem?

Nie wszystkie nasze działania muszą być celowe i rozsądne. Pozwolenie sobie na chwilę przerwy w działaniach  i zachwyt nad człowiekiem, z którym jesteśmy, powtarzany systematycznie, wprawi nasz mózg w stan zbliżony do stanu zakochania. Być może zechcemy potem wysłać swojemu partnerowi/erce uroczego esemesa. Być może tylko wrócimy do domu, pamiętając o tym, że o niej/nim myśleliśmy i będziemy chcieli to powiedzieć. Jednak najważniejszy jest stan, który sami przy tym osiągamy.

Kobieta i mężczyzna śpią w łóżku

Łyżeczki na pikniku

Może macie szansę na piknik albo przynajmniej pół godziny czasu poza miastem? Może macie własny ogród, w którym nikt wam nie przeszkadza. Połóżcie na ziemi koc i ułóżcie się na nim w pozycji „na łyżeczki”.  Wybierzcie intuicyjnie, kto leży z tyłu, a kto z przodu. Wyciszcie umysł, oddychając. Starajcie się oddychać w jednym rytmie, jednak jeżeli nie przychodzi to wam z łatwością, nie wysilajcie się.

Kluczem jest poczucie siebie i drugiej osoby w stanie relaksu, bez ciśnienia na dotyk, seks, interakcje. Spędźcie tak co najmniej 10 minut, słuchając własnego oddychania, odgłosów wokół was i czując własne ciało. Potem zmieńcie strony – ten, kto leżał z przodu, kładzie się z tyłu. Zwróćcie uwagę, czy zmieniło się coś w waszym doświadczeniu ćwiczenia, ale nie rozmawiajcie o tym teraz. Kolejne 10 minut spędźcie dokładnie w taki sam sposób, jak poprzednio – w uważności, oddychając, słuchając świata dookoła. Nie odpływajcie w marzenia i fantazje, to ćwiczenie na zostawanie w kontakcie tu i teraz.

Jaki to ma związek z seksem?

Nie potrzeba wielogodzinnych medytacji, aby poczuć swoje ciało i obecność drugiego człowieka. Potrzeba natomiast wyciszyć umysł i skupić się na tym, gdzie jesteśmy i co robimy. To podstawowa umiejętność w seksie, dająca więcej niż wszystkie wymyślne techniki razem wzięte. Tu nie chodzi o robienie czegoś, tylko o bycie razem i w kontakcie. Tę jakość przenieście do sypialni, nie etykietując jej jako „gry wstępnej” i nie oceniając. Sprawdźcie, jak to na was działa i jakie efekty wam przyniosło. Może warto o tym doświadczeniu po prostu porozmawiać?

Sami często nie pamiętamy, kiedy i jak straciliśmy zdolność zachwytu nad otaczającym nas światem, ludźmi, wydarzeniami. Niedostrzegalnie staliśmy się serio i nieczęsto napada nas euforia z powodu niepoważnych rzeczy. Popróbujcie trochę uważnościowych ćwiczeń, żeby znowu czuć radość i otwierać się na nowe przestrzenie w relacjach z kochaną osobą. Gotowi na majowy trening?

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Cara Delevingne przekazała swój orgazm nauce. Robi to dla kobiet / gettyimages

Cara Delevingne przekazała swój orgazm nauce. Robi to dla kobiet

„Wyniki badań są bezlitosne: trudności seksualne są w cukrzycę wpisane”. O seksualności w cukrzycy mówi Paulina Trojanowska-Malinowska

„Warto czasem przełączyć się na autopilota”. Jak medytacja, uważność i techniki oddechowe mogą poprawić nasze życie seksualne, mówi seks coach Justyna Płonka

„Jeśli przyjdzie mężczyzna i powie: 'proszę mi wydłużyć prącie’, a ja widzę, że jego prącie jest ok, to tego nie zrobię”. O ciałopozytywności męskich narządów płciowych mówi Piotr Świniarski, urolog

„Szeroko pojmowanemu społeczeństwu pewnie łatwiej byłoby, gdyby seksualność osób z niepełnosprawnościami też była niepełnosprawna. A nie jest” – mówi specjalistka seksuologii Barbara Płaczek

Kadr z serilau chirurdzy /fot. abc.com

„To są takie kobiety, których nie lubimy”. Jak być albo nie być „Chirurgów” zawisło na włosku przez lożę starszych mężczyzn

„Różnice pomiędzy męskimi i kobiecymi fantazjami są dosyć szerokie. Jednak w tym myśleniu jest pułapka”. Skąd się biorą fantazje seksualne i jak je rozumieć, mówi prof. Zbigniew Izdebski

Mariola Bojarska-Ferenc o seksie w dojrzałym wieku. "Kobieta pożądana czuje się bardzo młodo" / PHOTO: ANDRAS SZILAGYI/MWMEDIA WARSZAWA

Mariola Bojarska-Ferenc o seksie w dojrzałym wieku. „Kobieta pożądana czuje się bardzo młodo”

Joanna Keszka: „Zacznijmy się w końcu puszczać w seksie!”. Co Polki blokuje w łóżku i jak to zmienić? [WIDEO]

Shay Mitchell zrobiła coming out na TikToku

Joanna Keszka, instruktorka seksualna, pisarka /fot. archiwum prywatne

Joanna Keszka: „Dojrzałość polega na tym, że jesteśmy bardziej otwarci – na siebie i na drugą osobę. Także w seksie”

„Trzeba stać się wodą, połączyć się z nią, scalić, żeby poczuć balans na SUP-ie”. O praktyce jogi na tafli wody mówi instruktorka SUP jogi, Olga Paprocka

Wystartowały zapisy na IV Konferencję Sekson – o seksualności i rodzicielstwie osób z niepełnosprawnością ruchową /fot. Unsplash

Wystartowały zapisy na IV Konferencję Sekson – o seksualności i rodzicielstwie osób z niepełnosprawnością ruchową

Dlaczego depresja powraca i jak temu zapobiegać? Wyjaśnia psycholożka Milena Wojnarowska

Dlaczego depresja powraca i jak temu zapobiegać? Wyjaśnia psycholożka Milena Wojnarowska

„Naszą misją od początku było wyjście z wulgarnej i przemocowej narracji wokół gadżetów erotycznych” – mówią założycielki queerowego butiku erotycznego

Co zrobić, jeśli dziecko przyłapie nas na seksie? Podpowiada edukatorka seksualna

Co zrobić, jeśli dziecko przyłapie nas na seksie? Podpowiada edukatorka seksualna

Seksualny mindfulness. Zapanuj nad gonitwą myśli w sypialni

Słyszałaś o prezerwatywach dla kobiet?

Słyszałaś o prezerwatywach dla kobiet? Dominik Haak wyjaśnia, co powinnaś o nich wiedzieć

„Można jednocześnie kochać i pożądać partnera, a po zbliżeniu z nim doświadczać smutku”. Skąd się bierze poseksualny blues w sypialni i jak sobie z nim radzić, mówi Marta Tabor

„Jeśli kobieta opowiada koleżankom, że jej partner dochodzi wyłącznie, kiedy się masturbuje, zwykle nie kojarzy tego z przemocą. A powinna” – mówi Anna Jastrzębska

„Mężczyzna to nie jest ktoś, kto z definicji chce i umie inicjować seks. To może rodzić nieporozumienia w związku” – psycholożka o stereotypach związanych z męskością

W naszej pamięci genetycznej mieszanie wody z ziarnami jest mocno utrwalone. O niezwykłej mocy „bake therapy” /fot. iStock

W naszej pamięci genetycznej mieszanie wody z ziarnami jest mocno utrwalone. O niezwykłej mocy „bake therapy”

Katarzyna Figura: Kobiety zostały zniewolone i wsadzone w klatkę emocjonalną. Tkwią w więzieniu swojego ciała, umysłu i uczuć /fot. kadr z filmu "Victoria"

Katarzyna Figura: Kobiety zostały zniewolone i wsadzone w klatkę emocjonalną. Tkwią w więzieniu swojego ciała, umysłu i uczuć

„Prowadzenie dziennika może zmienić nasze życie. Dla wielu bywa skuteczną autoterapią” – uważa psycholog Anna Frączkowska. Czym jest journaling i jaką ma moc?

×