Przejdź do treści

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Fitspiracje, które nie inspirują Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Zdjęcia muskularnych, opalonych, wyrzeźbionych, „idealnych” ciał plus motywacyjne hasła typu: bądź wojownikiem; zero wymówek; pracuj ciężko, nagroda gwarantowana! – to właśnie fitspiracje. Zdjęcia, które mają motywować i zachęcać do ćwiczeń. Czy spełniają swoje zadanie? Psychologowie ostrzegają, że mogą działać odwrotnie.

Motywatory czy demotywatory?

Jeśli korzystacie z Instagrama albo Pinteresta, doskonale wiecie, o czym mowa. Zdjęcia z umięśnionymi ciałami pojawiają się tu codziennie. Mają motywować do zdrowego stylu życia. A jednak okazuje się, że przesadnie bierzemy sobie tego typu obrazki do serca, co może przekładać się na niezadowolenie z własnego ciała, poczucie niespełnienia, pogłębienie kompleksów – alarmują psychologowie.

Mało tego, fitspiracje mogą wręcz demotywować do ćwiczeń, ponieważ część oglądających je osób uważa, że jeśli ma w ogóle ćwiczyć, to tylko tak, by mieć tę „idealną”, nadludzką wręcz sylwetkę – zwykle nieosiągalną dla przeciętnego zjadacza chleba. Jeśli nie widzi rezultatów jak z obrazka, rezygnuje.

Dlaczego uważam, że nieosiągalną?

  1.  Na codzienny trening trzeba mieć czas i minimum zobowiązań – większość z nas nie dysponuje tymi zasobami.
  2. Umięśniona sylwetka nie jest efektem paru miesięcy regularnych ćwiczeń – to wielogodzinne treningi nad zdobywaniem tzw. masy mięśniowej, a jogging, a nawet siłownia nie wystarczą.
  3. Makijaż, opalenizna, odpowiednie światło na zdjęciach robią swoje.
  4. Efekt widoczny na fotkach jest często uchwyceniem momentu, gdy model/modelka – bo tak trzeba nazwać pozujące osoby – jest w najwyższej formie. Ta nie trwa wiecznie.
Jessica Meinhard, autorka książki "Jak jeść słodycze i nie tyć"

Przeidealizowana sprawność i aktywność fizyczna

Przytoczę ciekawą analizę naukowców z Minnesota State University, którzy badali zdjęcia-fitspiracje z wyszukiwarki Google. Zdaniem autorów prawie wszystkie prezentowały przeidealizowaną sprawność i atrakcyjność fizyczną. Modelki miały zazwyczaj makijaż, buty na obcasach, odzież uwydatniającą części ciała, jak pośladki lub biust, kojarzone powszechnie z seksualnością (np. biustonosze typu push-up, obcisłe spodenki, bikini). Poza tym przyjmowały pozy akcentujące swoją zmysłowość – ocenili badacze.

Efekt nadawały też nakładane na zdjęcia filtry (odpowiedni kontrast, jasność, nasycenie barw itp.). W swoich przemyśleniach autorzy tej analizy zmierzają w każdym razie do jednego – fitspiracje prezentują przekłamany obraz rzeczywistości i pogłębiają stereotypy.

A chodzić powinno nam o zdrowie przede wszystkim, również zdrowie umysłu. Trzeźwe spojrzenie jest tu pożądane. Oczywiście nie na każdego fitspiracje działają w ten negatywny sposób, jeśli jednak budzą w was przygnębienie czy rozczarowanie swoim wyglądem, to pierwszy sygnał, by poszukać innej inspiracji. Na przykład tutaj: Jak nie stracić motywacji do ćwiczeń?

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Stanik sportowy, czyli biust pod kontrolą. Jak wybrać najlepszy?

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

„Nigdy nie jesteś za stara, aby uczyć się nowych rzeczy”. Poznajcie biegającą zakonnicę

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta trenuje jogę

Ból po treningu? Fizjoterapeutka podpowiada, co warto zrobić

Dziewczyna jedzie na rowerze

Ból kolan a jazda na rowerze – czy to dobry pomysł? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Kobieta na siłowni

Czego nie chce słyszeć osoba, która zaczyna ćwiczyć? Marta Stoberska o krzywdzących zdaniach

Barbara Pasek: Nie jestem odbiorcą dnia, tylko jego twórcą

Rodzinny Weekend Sportowych Atrakcji na Stadionie „Podskarbińska” już niedługo! Hello Zdrowie patronem medialnym

„Kultura fizyczna jest równie istotnym elementem życia co nauka i rozwój w każdej innej dziedzinie” – mówi Marcin Kuriata

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Nie biegaj bez rozgrzewki! Praktyczna ściągawka z listą ćwiczeń na rozgrzewkę

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

„Z potrzeby akceptacji i miłości niektóre kobiety umniejszają siebie, żeby ich 'misio' czuł się lepiej” – mówi Magdalena Ostrowska-Dołęgowska

Rozciąganie odprężone, czyli co zrobić, by szpagat nie bolał

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać