Przejdź do treści

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz! Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nie planuj wszystkiego. „Patrzymy często tam, gdzie chcemy się znaleźć, i przez to zdarza nam się przeoczyć to, co dzieje się tu i teraz”
16-latkowie z Polski jako pierwsi na świecie znaleźli sposób na utylizacje plastiku
Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc
Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność
„Bogami nie jesteśmy. Tak samo jak nasi pacjenci miewamy lepsze i gorsze dni”. Powstał film o życiu lekarzy

Czereśnie są zdrowe. Jednak żywienie się samymi czereśniami zdrowe nie jest. Podobnie jest z aktywnością fizyczną. Dobrze jest regularnie ćwiczyć, ale zbyt częsty i za bardzo intensywny trening szkodzi, nie tylko ciału.

Większość ludzi ma problem z utrzymaniem regularności ćwiczeń. Są i tacy, którzy mają kłopot z przeciwnego bieguna motywacji: nie potrafią sobie odpuścić i po prostu zamęczają się aktywnością fizyczną. I choć jest ich niewielu, to problemu „przedawkowania” treningów nie wolno bagatelizować. Dlaczego? Bo jest to niebezpieczne dla zdrowia.

Jak odróżnić zdrowe przyzwyczajenie do ćwiczeń od uzależnienia od nich? Wystarczy przeczytać poniższe stwierdzenia. Jeśli większość pasuje jak ulał do twojego sposobu myślenia i postępowania, masz problem.

Zdrowe przyzwyczajenie do ćwiczeń

  1. Dobry dzień to ten, w którym solidnie poćwiczyłeś, a zły dzień to taki, gdy nie udało ci się potrenować albo nie dałeś z siebie wystarczająco dużo podczas ćwiczeń.
  2. Czujesz się fatalnie, jeśli musisz zrezygnować z treningu.
  3. Ćwiczysz nawet wtedy, gdy jesteś chory lub źle się czujesz.
  4. Twoja samoocena i pewność siebie zależą od tego, ile ćwiczysz.
  5. Wściekasz się, gdy cokolwiek koliduje z zaplanowanym treningiem.
  6. Umawiasz się na spotkania służbowe i prywatne zawsze tak, by nie wpływały na twój plan ćwiczeń.
  7. Zdarza ci się odwoływać spotkania, by pójść na trening.
  8. Trenujesz w samotności, bo towarzystwo cię spowalnia lub utrudnia wykonanie solidnego treningu.
  9. Ćwiczysz, bo musisz spalić to, co zjadasz.
  10. Twoje samopoczucie po treningu pogarsza się, zamiast się poprawić.
  11. Często się irytujesz, jesteś rozdrażniony.
  12. Masz kłopoty z koncentracją.
Monika Prześlakowska

Wsłuchaj się w ciało

Jeśli nie potrafisz szczerze przyznać się do tego, że przesadzasz z ilością ćwiczeń, posłuchaj swojego ciała. Ono nie kłamie. Jeśli stwierdzisz, że masz kilka z poniższych objawów, nie pozostaje ci nic innego, jak przyznać się do uzależnienia od ćwiczeń.

  1. Twoje tętno spoczynkowe jest wyraźnie wyższe, niż było dawniej.
  2. Ciągle chce ci się pić i masz wrażenie, że żaden napój nie gasi pragnienia.
  3. Osłabienie twoich mięśni trwa po treningu dłużej niż 72 godziny.
  4. Masz kłopoty z zasypianiem, a jak szczęśliwie gładko zaśniesz, budzisz się niewyspany.
  5. Masz obniżone samopoczucie psychiczne – jakoś nic cię nie cieszy, nie bawi, nic ci się nie chce poza pójściem na trening.
  6. Często chorujesz, a wygrzebanie się z zaziębienia zajmuje ci wiele dni.
  7. Od jakiegoś czasu nękają cię kontuzje.
  8. Trenujesz, ale twoja forma nie rośnie.

Mamy nadzieję, że jesteś w pełni sił i nie stwierdzasz u siebie niepokojących objawów przedawkowania aktywności fizycznej. Mylimy się? Nie panikuj. Wszystko jest do naprawienia! Oto kilka rad, jak zacząć wychodzić z fitnessowego nałogu.

  1. Zrób sobie dwa tygodnie urlopu od treningów. Poważnie! Odpocznij, pochodź na długie spacery, poczytaj książki. Niech twoje ciało ma szansę się zregenerować.
  2. Zamień terror ćwiczeń w przyjemność. Zamiast się zastanawiać, co zrobić, by spalić dopiero co zjedzony obiad, wybierz aktywność, która sprawi ci autentyczną przyjemność.
  3. Kompletnie zmień swój program ćwiczeń. Zacznij uprawiać sporty, których do tej pory nie było w twoim planie treningowym.
  4. Zmień powód, dla którego ćwiczysz. Trenujesz, by osiągnąć idealną sylwetkę? A pomyślałeś o tym, że możesz nigdy z niej nie być zadowolony, nawet jeśli schudniesz, zbudujesz mięśnie itp.? Trenuj dla zdrowia, dobrego samopoczucia i większej ilości energii.

Walka z nałogiem jest trudna – tym fitnessowym także. Ale im szybciej zdasz sobie sprawę, że pora tę walkę rozpocząć, tym szybciej znowu zaczniesz czerpać prawdziwą satysfakcję z aktywności – takiej w sam raz dla ciebie i twojego zdrowia.

 

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trening interwałowy – fitnessowy must have! Na czym polega i dlaczego warto się w niego wkręcić?

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

Trening outdoorowy – na ostatnie ciepłe dni!

Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Dance aerobik – jak ćwiczyć? Efekty u początkujących

Pole dance – trening siłowy. Co to jest? Jaki strój wybrać?

Slow jogging – w domu i na zewnątrz, efekty, buty, tempo

Aqua fitness – zalety zajęć w wodzie. Efekty aqua aerobiku

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Fat burning – sposób na spalenie tkanki tłuszczowej

Body pump – co to jest, ćwiczenia, efekty treningu

Mata do tańczenia – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Niby nuda a działa cuda. Pokochaj planki!

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Synthol – co to za substancja, efekty, skutki uboczne

Ćwicząc więcej, możemy zyskać mniej – to udowodnione naukowo

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Inteligencja jako źródło cierpień

Inteligencja jako źródło cierpień. Wysokie IQ nie ułatwia życia

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem