Przejdź do treści

Odpalamy nawilżacze powietrza – poznaj ich korzyści i zagrożenia

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ginekologowi warto mówić o tym, że podczas seksu cię boli, że nie masz ochoty na czułości albo, że w ostatnim czasie spałaś z kilkoma facetami
Dziewczyna stojąca na ulicy
„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym
„Polski ład” ogłoszony. Co nowego w ramach działań w zakresie ochrony zdrowia?
joga yoga
Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!
Nie wypada? A właśnie że wypada!

Nawilżacz powietrza przydaje się tylko zimą? Nic z tych rzeczy. Lato to idealny moment, by wyjąć go z szafy i używać! W pierwszej kolejności docenisz jego pracę, jeśli masz przesuszoną skórę. Wpłynie też dobrze na twój komfort oddychania. Przede wszystkim redukuje niekorzystny efekt działania klimatyzacji.

Do komfortowego i zdrowego życia niezbędne jest powietrze, ale nie byle jakie. Ważny jest jego poziom wilgotności, a najbardziej optymalny to 30-50 proc. Oddychanie tym suchym sprawia, że skóra i błony śluzowe się wysuszają. Gdy taka sytuacja ma miejsce non stop, skóra zacznie się szybciej starzeć, a suchość w gardle spowoduje trudności w oddychaniu. Za bardziej przesuszone powietrze w pomieszczeniach odpowiedzialne są w chłodne dni włączone w mieszkaniach grzejniki, a w upał – klimatyzacja w biurowcach, której cyrkulacja działa w ten sposób, że pobiera ona wilgotne powietrze, a zwraca przesuszone. Latem na problemy z oddychaniem narzekają też alergicy. Zwłaszcza w dni, kiedy jest mało deszczu. Wtedy kontakt z uczulającymi pyłkami robi się nie do zniesienia. A na to, jak będziesz sobie radzić z objawami alergii, również ma wpływ stopień nawilżenia powietrza. Dlatego nawilżacz przyda ci się i w domu, i przy służbowym komputerze.

Urządzenie to może pomóc osobom z takimi problemami jak:

Wysuszona skóra
– Podrażnione oczy
– Suchość w gardle i drogach oddechowych
– Alergie
– Nieustający kaszel
– Krwawienie z nosa
– Zatokowe bóle głowy
– Spierzchnięte usta

6 zadań dla nawilżacza powietrza

Zapobiega przeziębieniom

Badania pokazały, że korzystanie z nawilżacza powietrza może zmniejszyć ryzyko zachorowania na grypę. By to sprawdzić, pomieszczenie zainfekowane zostało przez kaszlącą osobę. Okazało się, że jeśli poziom wilgotności powietrza jest powyżej 40 proc., zmniejsza się ilość wirusów grypy utrzymujących się w nim, a także na powierzchniach używanych przez wiele osób, np. klamkach. Dlatego nawilżacz powietrza okaże się przydatny, na przykład wtedy, gdy nie możemy sobie pozwolić na przeziębienie, a musimy zaopiekować się chorą osobą.

"Mam wrażenie, że nowocześni ludzie widzą w olejkach coś czarodziejskiego

Leczy kaszel

W suchym powietrzu łatwiej o suchy kaszel. Zastosowanie w tym przypadku nawilżacza powietrza może nawilżyć drogi oddechowe, co ułatwi odkrztuszanie zalegającej wydzieliny. By sobie ulżyć, powinieneś zadbać przede wszystkim o jakość powietrza w pomieszczeniu, w którym śpisz.

Redukuje chrapanie

Większy poziom nawilżenia powietrza może też być rozwiązaniem dla osób nieradzących sobie z chrapaniem, a także dla ich bliskich, którzy przez nie cierpią na bezsenność. Jeśli wilgotność w pomieszczeniu jest mała, drogi oddechowe są po prostu wysuszone, co sprawia, że chrapanie staje się coraz głośniejsze.

Poprawia kondycję skóry i włosów

Odczuwasz, że od klimatyzacji skóra, wargi i włosy mają gorszą kondycję? Wiąże się to przede wszystkim z przebywaniem w pomieszczeniach (i samochodach), w których poziom wilgotności powietrza jest za niski. Do tego w upalne dni tracimy sporo wody, nie zawsze pamiętając o odpowiednim jej nadrobieniu. O tej porze roku efekty systematycznego nawilżania powietrza odczujesz bardzo szybko.

Pomaga alergikom

Prawidłowe używanie nawilżacza powietrza może redukować objawy alergii, a także astmy. Jeśli drogi oddechowe albo zatoki są wysuszone, dyskomfort związany z tymi chorobami się zwiększa. Oczywiście nie jest to lek na problemy zdrowotne, ale z pewnością ułatwi radzenie sobie z przykrymi objawami.

Polubi go dom

Stan powietrza w pomieszczeniu wpłynie też pozytywnie na rośliny. Te, które lubią być podlewane, będą lepiej rosły. Dłużej też posłużą ci drewniane meble czy podłogi.

Poznaj też zagrożenia!

Niedoczyszczony nawilżacz

Jego praca polega na rozprzestrzenianiu w powietrzu mgiełki. Więc jeśli jest nieodpowiednio umyty, prawdopodobnie będziesz oddychać brudem, który w nim się znajduje. Niewyczyszczony zbiornik na wodę jest też miejscem sprzyjającym rozwojowi drobnoustrojów. Dlatego ważna jest odpowiednia konserwacja urządzenia, którego używasz. Pamiętaj też, by regularnie zmieniać filtr i oczywiście nie przetrzymywać za długo wody w zbiorniku.

Przesada z wilgotnością

Podaliśmy zalety nawilżania powietrza, ale musimy też wspomnieć, że i w tej sytuacji trzeba znać umiar. Wilgotność powietrza na poziomie większym niż 50 proc. nie jest już dobra dla zdrowia. Może również utrudnić oddychanie czy zwiększyć objawy alergii. Przesadzając z nawilżaniem, poprawisz tylko warunki alergenom takim jak roztocza oraz pleśni. Dlatego, jeśli używasz nawilżacza, zaopatrz się także w higrometr, który zmierzy poziom wilgotności w pomieszczeniu. Lub zakup nawilżacz z funkcją mierzenia wilgotności.

Twarda albo miękka woda

Producenci urządzeń do nawilżania powietrza zazwyczaj zalecają używanie przefiltrowanej wody, ponieważ zawiera ona wtedy mniej związków mineralnych. Jest to ważne, ponieważ po rozpyleniu pary wodnej w powietrzu mniejsze jest ryzyko, że będziesz nimi oddychać. Dodatkowo dzięki takim staraniom twój nawilżacz posłuży ci dłużej.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

O AZS krąży wiele mitów. Piszemy, które informacje są prawdziwe, a co jest wyssane z palca

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Joanna Jaworska

3 najważniejsze zasady treningu dla osób z insulinoopornością. Wyjaśnia Joanna Jaworska [WIDEO]

Kobieta z deską jedzenia

Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie

kobieta w maseczce w czasie pandemii

„Gdy mamy społeczeństwo o tak wyraźnie zaznaczających się nierównościach, naturalne jest to, że ludzie zaczynają się wkurzać” – twierdzi dr Mikołaj Ratajczak

Małgorzata Olasińska-Chart w Tanzanii

„W Tanzanii część dzieci zbyt wcześnie urodzonych nie ma szans na przeżycie. Statystycznie co najmniej jedno z tych szczęśliwie urodzonych nie dożyje piątego roku życia” – mówi Małgorzata Olasińska-Chart

Ania Grochowska

„Planuję posiłki na cały miesiąc. Oszczędzam mnóstwo pieniędzy i 20 godzin miesięcznie” – mówi Ania Grochowska, która zajmuje się edukacją finansową kobiet

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”

Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Olympia Dukakis: Jestem bardzo szczęśliwa, że mam przyjaciół o różnych seksualnościach. Niektóre z nich są dla mnie zagadką

Ktoś wymyślił idiotyczne określenie menopauzy jako „przekwitania”. Okropne! Nie dziwię się, że młodsze kobiety się tego boją – mówi Ela Hübner

Kobieta w maseczce ochronnej

Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?

Podpaska

Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki

Mobbing nie zawsze musi być przejawem złych intencji ze strony sprawcy – mówi Joanna Cur, prawniczka, specjalistka prawa pracy

Billie Eilish

Billie Eilish: Nagle jesteś hipokrytką, gdy chcesz pokazać swoje ciało i swoją skórę. Jesteś łatwa i jesteś dziwką

Marta Wroniszewska, autorka książki „Tu jest teraz twój dom”/ fot. archiwum prywatne

Marta Wroniszewska: To największy dramat dziecka, kiedy musi opuścić dom rodzinny. Nie wszyscy są w stanie się z tym zmierzyć i mu pomóc

„Być córką i nie zwariować” Katarzyny Miller i Anny Bimer już w sprzedaży. Hello Zdrowie jednym z patronów medialnych

Koncentracja w pracy – 10 rzeczy, które nas skutecznie rozpraszają

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Książę Harry na koncercie Vax Live/ fot. GettyImages

„Szczepionkę należy rozdać każdemu i wszędzie” – apelował książę Harry na wielkim koncercie promującym szczepienia na COVID-19

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Magdalena Koleśnik / Sweat/ Gutek Film

Magdalena Koleśnik: Chodzi o to, aby budować swoje plemię, rodzinę z wyboru

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

kobieta ćwiczy z mini bandem

Ćwiczenia z gumą na uda – jak ćwiczyć z mini bandem?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona