Przejdź do treści

Ćwicz w myślach!

Ćwicz w myślach!
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta
Marianna Gierszewska o zakończeniu relacji: Urwać można metkę, nie relację
Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane
Dziecko
Wirtualna rzeczywistość pomaga chorym spełniać marzenia. Film Piotra Łoja podbija internet
Ericka Hart pokazała na wybiegu blizny po mastektomii. Prawdziwa rewolucja na tygodniu mody w Nowym Jorku

Wiesz o tym, że można ćwiczyć, nie ruszając się z wygodnego fotela? Wystarczy… myśleć o ćwiczeniu! Taką metodę stosują piloci, chirurdzy i sportowcy. A może spróbować jej każdy. Tym bardziej że jest bardzo skuteczna i ma tylko jedną wadę…

Vinoth Ranganathan to neurobiolog z Cleveland. Jakiś czas temu przeprowadził eksperyment, który pokazał, że ćwiczenie w myślach to… ćwiczenie doskonałe. W jego badaniu 30 młodych i zdrowych mężczyzn zostało podzielonych na cztery grupy. Jedna miała ćwiczyć mały palec u dłoni. Druga miała nie ćwiczyć w ogóle. A trzecia i czwarta miały trenować, ale jedynie w myślach. Jedna mały palec, a druga łokieć. Wszystko przez cztery tygodnie, pięć dni w tygodniu, 15 minut dziennie.

Wyniki? Ćwiczenia fizyczne poprawiły siłę mięśni o 53 proc. Jednak niewiele gorzej było z treningiem mentalnym, ponieważ tutaj było lepiej o… 35 proc. (przy małym palcu) i 13,5 proc. w wypadku łokcia.

Myślenie o ćwiczeniu zadziałało co prawda gorzej niż ćwiczenie, ale… naprawdę niewiele.

To mogłoby zaskakiwać, gdyby nie fakt, że od dawna wiemy, jak bardzo skuteczną metodą treningu jest trening mentalny – choć wcześniej sądzono, że jego efektywność dotyczy przede wszystkim sprawności umysłu. Ale Ranganathan i inni, którzy robili podobne badania, dowiedli, że jest inaczej. Myślenie poprawia nie tylko działanie mózgu, ale też procesy jego komunikacji z ciałem oraz sprawność samego ciała. Czyli pozwala nam lepiej robić wszystko to, co wymaga zdolności manualnych.

Top Gun ćwiczy w myślach!?

Wie o tym amerykańskie wojsko, które trening mentalny stosuje od kilkudziesięciu lat. Amerykanie mieli poważne problemy w starciach powietrznych toczonych w Wietnamie. Początkowo zestrzeliwali dwa migi na każdy stracony samolot, ale z czasem proporcje się wyrównały. Wtedy dowództwo postanowiło poszukać rozwiązania i wdrożyło nowy program szkolenia pilotów.

Różnica pomiędzy programem starym i nowym polegała przede wszystkim na tym, że zamiast jedynie uczyć latania, kazano też o lataniu bardzo dużo myśleć. Szybko okazało się, że przynosi to doskonałe efekty. Amerykanie zaczęli bowiem migi masakrować w stosunku 12,5 do 1.

Dziś jest to chętnie stosowany element szkolenia na każdym poziomie i nie tylko wśród pilotów, ponieważ jest nie tylko skuteczny, ale też tani. Myślenie kosztuje wszak mniej niż manewry.

Chirurdzy i forehand

Ćwicz w myślach!

To, co działa w wojsku, działa także gdzie indziej. Choćby w medycynie, gdzie dowiedziono, że chirurdzy, którzy wyobrażają sobie operację przed operacją, znacznie lepiej radzą sobie w jej trakcie. Dotyczy to zresztą także studentów tej dziedziny wiedzy. Okazuje się bowiem, że ci, którzy czytają trochę mniej podręczników, a więcej marzą o tym, co będą robić, radzą sobie lepiej od „zakutych” kolegów. Podobnie jest też u radiologów.

Trening mentalny jest wykorzystywany także przez wyczynowych sportowców, którzy – przynajmniej tam, gdzie nadąża się za szkoleniowymi nowinkami – stosują go powszechnie. W ten sposób swoje wyniki poprawiają tenisiści i kierowcy rajdowi, ale też wszyscy inni. Nie wyłączając piłkarzy. Trening oparty na wyobraźni staje się czymś normalnym w treningu młodzików i juniorów w najlepszych europejskich klubach, bo – niestety – nie w naszych. Co zresztą widać na boisku.

Badania pokazują, że mentalny trening – zależnie od dyscypliny – poprawia wyniki nawet o kilkadziesiąt procent. Dlatego warto spróbować i w ten właśnie sposób popracować na przykład nad forehandem albo nartami, albo… po prostu nad tym, co chcielibyśmy robić lepiej. Takie ćwiczenia rzeczywiście pomagają. Pod warunkiem oczywiście, że ćwiczymy nie tylko w myślach, ponieważ wszystko to ma jedną – za to ogromną – wadę, która powoduje, że siłowni nie można całkowicie zamienić na wygodny fotel. Jest nią oczywiście liczba spalanych kalorii. Tu myślenie – choć bez wątpienia niezwykle energochłonne – niestety nie zastąpi ruchu. Niestety!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

HELLO PIONIERKI: Jak Józefa Kodisowa otwierała drzwi polskim filozofkom i psycholożkom, znosząc „ćmiakanie” kolegów-studentów

Dwie kobiety

Wampiry energetyczne – objawy, cechy. Jak się bronić?

Acro joga – czym jest i dlaczego warto ją uprawiać

„Dałyśmy się zrobić w bambuko. Ale właściwie to nie miałyśmy wyjścia”. Małgorzata Akkus o kulturze diety

Daria Abramowicz, psycholożka sportu

„Niepowodzenie w sporcie czy w pracy to nie jest informacja o nas – że jesteśmy słabi, gorsi, mniej wartościowi” – tłumaczy Daria Abramowicz, psycholożka sportu

6 związkowych pułapek

6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

Wykreśl ze swojego słownika wyrażenie "Uśmiechnij się". "Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji"

Wykreśl ze swojego słownika zdanie „Uśmiechnij się”. „Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji”

Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Granica między żartem a bierną agresją jest bardzo cienka” – ostrzega Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

„Największy lęk pandemii? To, że się skończy”. Jak introwertycy wracają do życia po izolacji?

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

„Chłopaki nie płaczą”? Wyjaśniamy, dlaczego już nikt nigdy nie powinien tak mówić

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Nie wypada? A właśnie że wypada!

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Dorota Proba: Często tworzymy sobie nieprawdziwy obraz tego, kim jesteśmy, kim jest nasz partner i jaką parą jesteśmy. Te pytania potrafią nas wybić z ugruntowanego przekonania

Racjonalna ignorancja – czym jest? Kto to jest ignorant?

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

Heroizm – definicja, psychologia. Co to jest?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?