Przejdź do treści

5 rzeczy, za które polubią cię inni. Sprawdź, co radzi psycholog Tomasz Wojtoń

Uśmiechnięte dziewczyny
zdjęcie: unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!
Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Patrzysz na kolegę i masz wrażenie, że wszyscy go lubią. Wzbudza pozytywne emocje, a wspólni znajomi nie mogą doczekać się spotkania z nim. Trochę mu zazdrościsz? O sposobach, które sprawią, że twoje relacje z innymi będą lepsze, porozmawialiśmy z psychologiem Tomaszem Wojtoniem. 

Bądź osobą, z którą sam chciałbyś pójść na kawę

Chcesz, żeby inni lubili cię i ci ufali? Zatem sam polub siebie i sobie zaufaj – tak mógłby brzmieć najprostszy przepis.

Żeby sprawdzić, jak podobamy się sami sobie, możemy zrobić „test lustra”. Stań przed lustrem. I zamiast tradycyjnie analizować, czy twarz ci się zaokrągliła i czy już czas na wizytę u fryzjera, spróbuj spojrzeć na siebie jak na kogoś nieznajomego. Spotkanego przypadkowo na ulicy. Zwróć uwagę na spojrzenie, postawę ciała i uśmiech. I odpowiedz na jedno pytanie: czy „kupujesz” tę osobę, którą widzisz? Ufasz jej? Porozmawiałbyś z nią szczerze o życiu, pracy i aktualnym samopoczuciu? Umówiłbyś się z nią na randkę?

radzi psycholog Tomasz Wojtoń

Oczywiście to, co widzimy w lustrze, to dopiero początek. – Wyobraź sobie, że masz dziś wolny wieczór. Z kim najbardziej chciałbyś go spędzić? Wybierz konkretną osobę z twojego otoczenia. I zastanów się, jaki ten ktoś jest. Opowiada dobre dowcipy? Ma wiedzę o astronomii i bankowości i potrafi naprawdę ciekawie się nią dzielić? Jest empatyczny i potrafi słuchać? Zabaw się w taką osobę, spróbuj nią być i upodobnić się do własnego „ideału” – mówi psycholog i psychoterapeuta Edyta Jakubasz. Krótko mówiąc: zastanów się, co lubisz w kontaktach z innymi, i spróbuj dać to swoim znajomym. – Są bardzo duże szanse, że to, co podoba się tobie, spodoba się też twoim bliższym i dalszym znajomym – przekonuje.

Smitna dziewczyna opierająca się o barierkę

Bądź „na tak”

Zauważyłeś, że asertywność jest wciąż modna? Jesteśmy często dumni z tego, że udało nam się komuś odmówić. Powiedzieć „nie”. Zaprezentować swoje odmienne zdanie. I bardzo dobrze. To niewątpliwie jest powód do dumy. Ale czasami tego „nie” w naszym życiu robi się za dużo. „Nie masz racji”, „Nie jest tak, jak myślisz. Wytłumaczę ci, jak jest w rzeczywistości”, „Nie kontynuujmy tej rozmowy. Już po tym, co powiedziałeś, widzę, że nie jestem zainteresowany dalszym ciągiem”.

Asertywność jest świetna. Pozwala zaoszczędzić czas, bo nie angażujemy się w coś, co nie ma sensu. Warto akcentować swój punkt widzenia. Ale zwłaszcza w kontaktach towarzyskich szybkie negowanie tego, co druga osoba do nas mówi, odbiera nam dużo uroku.

przekonuje Tomasz Wojtoń

Bądź uczciwy

Nie chodzi tu tylko o to, żeby mówić prawdę. Choć to bardzo ważne. I nie o to, żeby oddawać to, co pożyczamy. Chociaż to również istotne. Chodzi o uczciwość wobec samego siebie: swoich planów, celów i prawdziwych pragnień. – I o uczciwe komunikowanie tego innym – tłumaczy Edyta Jakubasz. Twoja koleżanka przygotowała świetną prezentację, mając mnóstwo obowiązków domowych i przeziębione dziecko. „Wow. Jest naprawdę niezła” – myślisz sobie. I przez moment masz ochotę jej to powiedzieć, ale rezygnujesz z tego zamiaru. Boisz się, że to głupio zabrzmi. – W tym momencie może zapalić się czerwona lampka z hasłem: „Uwaga, pojawia się nieuczciwość”. Przecież byłeś pod autentycznym wrażeniem tego, co zrobiła – podkreśla psycholog. Chcesz dostać podwyżkę. Zebrałeś kilka poważnych argumentów i przykładów tego, co zrobiłeś w ostatnich miesiącach. Ale nie możesz zebrać się w sobie i poprosić szefa o zwiększenie wynagrodzenia. Znów coś jest nie tak: z jednej strony pragnienia, z drugiej strony twoje zachowanie. Nie zmierzają w tym samym kierunku. Pojawia się coś niezdrowego.

Ludzie mówiący wprost, że ktoś lub coś im się podoba i że na czymś im zależy, obojętnie, czy chodzi o inną osobę, podwyżkę, czy dodatkowy tydzień wakacji, są wiarygodni. Są ciekawi. Nasze pragnienia zwykle są typowe, bo wielu z nas marzy o miłości, dodatkowych pieniądzach czy wypoczynku. Mówienie o tym wprost zwiększa naszą autentyczność, upodabnia nas do innych i sprawia, że wzbudzamy więcej sympatii. Podobnie jest z mówieniem o własnych słabościach i gorszych chwilach, zwłaszcza gdy wydarzyły się jakiś czas temu. I zwłaszcza z dystansem i uśmiechem, bo w ten sposób udowadniamy, że z każdej sytuacji jest jakieś wyjście. Ludzie lubią ludzi, którzy sobie radzą. Zauważ, co dzieje się w czasie poważnej rozmowy, gdy czujesz, że komunikacja układa się, płynie, jest "flow". Zaczynasz głębiej oddychać i przestajesz kogokolwiek udawać. Robi się lżej, czujesz się pewniej. Zdejmujesz kostium aktora. Gdy pozbywasz się go, udowadniasz, że sam w sobie jesteś fajną osobą. I zauważają to też inni.

tłumaczy psycholog Tomasz Wojtoń

Nie zmieniaj innych na siłę

Masz ochotę wyciągnąć czasami czarodziejską różdżkę i za jej dotknięciem sprawić, że koleżanka będzie mniej mówić o sobie, wspólnik będzie zawsze pamiętał o załatwieniu ważnych spraw, a twoi rodzice przestaną wszystko krytykować? – Chęć zmiany innych bierze się często z dobrych intencji. Nie chcemy łatwiej tylko dla siebie, ale też dla drugiej osoby – przekonuje Edyta Jakubasz. – Tylko zamiast dać konkretną radę typu: „Byłoby fajniej, gdybyś w czasie naszych rozmów czasem zapytał też, co dzieje się u mnie”, my otwieramy słoik, z którego wypływa wszystko, co nam się nie podoba. Gruba księga mniej i bardziej konkretnych uwag i zażaleń. Robimy przy tym coś, co nazywam „koncertem wspomnień”, bo zdarza nam się przypominać wydarzenia sprzed wielu miesięcy – opisuje psychoterapeutka. – Lepiej krótko, konkretnie, bez oczekiwania, że ktoś zmieni się z minuty na minutę. Dajmy drugiej osobie do myślenia naszą uwagą. Pokażmy, że ma czas na zmiany. Że niewiele trzeba, aby kolejny dzień był pod jakimś względem lepszy niż poprzedni. Obrazowo można to porównać do otwierania drzwi z nowymi szansami. Każdy z nas to lubi, bo za tymi drzwiami może czekać coś naprawdę fajnego – dodaje.

Dobrze jest zadbać przy tym o coś, co Japończycy nazywają „zachowaniem twarzy”. Tego typu uwagi przekazujemy nie w gronie znajomych, nie w czasie niedzielnego obiadu, na którym jest kilkanaście osób i nie w środku dnia pracy w zatłoczonym pomieszczeniu typu open space. Bo wtedy druga osoba straci w najlepszym razie straci grunt pod nogami i zamiast skupić się na tym, co może zmienić, skoncentruje się tylko na tym, co pomyślała o niej gromadka osób dookoła. Uwagi przekazujmy w odosobnieniu, twarzą w twarz.

sugeruje psycholog Tomasz Wojtoń

Bądź tu i teraz

Co to ma wspólnego z byciem lubianym? Całkiem sporo. – Idziemy na rozmowę o pracę. Podajemy sobie dłonie. I zamiast skupić się na tym, co mówi do nas druga osoba, w myślach kalkulujemy, kiedy padnie pytanie o pieniądze, i analizujemy, jakie zrobiliśmy pierwsze wrażenie. Tymczasem właśnie robimy wrażenie numer trzy, cztery, pięć i… nie koncentrujemy się na tym, co dzieje się w tej ważnej chwili – opisuje Edyta Jakubasz. – Podobnie bywa na pierwszej randce. Od pierwszych chwil zastanawiamy się, czy jeszcze dziś dojdzie do pocałunku i kiedy będzie kolejne spotkanie. Tymczasem to pierwsze jeszcze nie zdążyło się na dobre rozkręcić – dodaje psychoterapeutka. Cały czas wybiegamy w myślach do przodu, zapominając o tym, że ważniejsze od tego, co wydarzy się za chwilę, jest to, co dzieje się tu i teraz. Bo może ktoś opowiada fascynującą historię. Bo może nadarza się okazja do nauczenia się czegoś nowego, o czym nie mieliśmy pojęcia.

– Warto przypomnieć sobie, jak czuliśmy się ostatnio po tym, jak ktoś ocenił naszą pracę. Bez względu na to, czy ocena była pozytywna, czy ktoś miał masę uwag, jest jedna rzecz, która powtarza się w takich sytuacjach. Delikatna przyjemność, jaką odczuwa oceniany, związana z tym, że ktoś poświęcił mu swoją uwagę. Skupił się na nas – przekonuje Edyta Jakubasz. Sposób jest prosty: daj swoją uwagę innym. Wtedy oni odwdzięczą się swoją. I do tego sympatią

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Sprawdź, czy otaczają cię toksyczni ludzie. 9 zachowań, na które musisz zwrócić uwagę

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

Wykreśl ze swojego słownika wyrażenie "Uśmiechnij się". "Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji"

Wykreśl ze swojego słownika zdanie „Uśmiechnij się”. „Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji”

Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Granica między żartem a bierną agresją jest bardzo cienka” – ostrzega Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

„Największy lęk pandemii? To, że się skończy”. Jak introwertycy wracają do życia po izolacji?

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

„Chłopaki nie płaczą”? Wyjaśniamy, dlaczego już nikt nigdy nie powinien tak mówić

Nie wypada? A właśnie że wypada!

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Dorota Proba: Często tworzymy sobie nieprawdziwy obraz tego, kim jesteśmy, kim jest nasz partner i jaką parą jesteśmy. Te pytania potrafią nas wybić z ugruntowanego przekonania

Racjonalna ignorancja – czym jest? Kto to jest ignorant?

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

Heroizm – definicja, psychologia. Co to jest?

Krytyk w tobie. Pozornie chce dla ciebie jak najlepiej, ale wcale nie jest twoim sprzymierzeńcem

Kobieta

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

Kobieta patrzy w górę

Zwalcz negatywne przekonania! Wyjdzie ci to na zdrowie!

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

Wiosna jest cudowna i męcząca

Wiosna jest cudowna i męcząca. Sprawdź, co zrobić, by wiosenny paradoks nie stał się powodem frustracji

Kobieta z aparatem

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?