Przejdź do treści

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

Dziewczyna hamak
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc
Propozycje ćwiczeń na lepszą mobilność
„Bogami nie jesteśmy. Tak samo jak nasi pacjenci miewamy lepsze i gorsze dni”. Powstał film o życiu lekarzy
3 grudnia dniem covidowej żałoby narodowej. Projekt obywatelski upamiętnia ofiary pandemii
Allegro znowu nam to robi. Ich reklama świąteczna „Zobaczmy w sobie to, co najważniejsze” podbija serca i wyciska łzy!

Kac po zimie – tak żartobliwie nazywa się uczucie wiosennego przemęczenia. Jest w tym określeniu sporo prawdy. To, jak czujemy się u progu wiosny, często zależy od tego, jak bardzo pofolgowaliśmy sobie zimą. Czy wiosennego kaca da się wyleczyć?

Jeżeli całą zimę niczym niedźwiedź spędziłeś zabarykadowany w biurze lub szczelnie przykryty kocem – teraz jesteś szczególnie narażony na ból głowy, spadek samopoczucia, niedobór energii, osłabienie, kłopoty z koncentracją… Twój organizm przeżywa właśnie niemały szok. To przesilenie. Pewnie byłoby inaczej, gdybyś ruszał się na świeżym powietrzu, ćwiczył i unikał ciężkich, kalorycznych posiłków. Nie wszyscy jednak zimą bierzemy to sobie do serca… Radzimy, jak wygonić z ciała i umysłu tego wiosennego nieprzyjaciela. Oto 5 sposobów na to, by początek wiosny nie kojarzył się tylko z przemęczeniem.

Sięgnij po mrożonki

Jednym z najbardziej popularnych i skutecznych sposobów na wiosenne przemęczenie jest dostarczenie organizmowi bomby witaminowej w postaci warzyw i owoców. W wielu przypadkach to właśnie niedobór minerałów i złe odżywianie zimą są powodem wiosennego przemęczenia. Już na początku kwietnia warzywniaki kuszą pierwszymi nowalijkami, do których warto jednak podchodzić ostrożnie. Nie mamy pewności, że te zielone piękności nie były wzmacniane preparatami przyspieszającymi wzrost. Kiedy masz wątpliwości, lepiej sięgnij po mrożonki. Często zapominamy o tym sposobie, a przecież mrożone warzywa, odpowiednio potraktowane, nie tracą swoich właściwości.

Przesilenie wiosenne zmęczenie

Przestań się użalać

Autosugestia to potężne narzędzie. Naukowcy udowodnili, że ludzki umysł potrafi równie skutecznie zintensyfikować ból i złe samopoczucie, jak i przynieść ulgę. Bardzo dużo zależy od nastawienia! Kiedy rozmyślasz o tym, jak fatalnie się czujesz, roztrząsasz te rzeczy, które zawaliłeś przez roztargnienie i ból głowy, masz wyrzuty sumienia, że za dużo śpisz – po prostu przestań. Optymistyczne spojrzenie to świetne lekarstwo na wiosenne dolegliwości. Miej świadomość, że przemęczenie nie potrwa wiecznie, a gdy już przejdzie – zaczniesz tryskać energią i korzystać z pięknej pogody.

Zwolnij tempo

Początek wiosny może być bardzo stresujący – nagle cały świat daje znaki, że należy działać. Na zewnątrz ktoś grabi trawnik, myje samochód, dzieci szaleją na rowerach, psy machają ogonem z prędkością światła. Czujesz, że powinieneś wreszcie COŚ zrobić. Ale gdy brak energii, wielogodzinne latanie z odkurzaczem w ręku czy generalne porządki w piwnicy naprawdę nie są dobrym pomysłem. To samo tyczy się sportu. Po zimowym zastoju i gdy wiosenne przemęczenie daje o sobie znaki, warto odpuścić sobie intensywne treningi, którymi katujemy się w akcie desperacji (zbliżające się zawody, kuracja odchudzająca).

Jeżeli czujesz się źle, najlepsze, co możesz sobie podarować, to długi spacer czy lekka przebieżka. A dodatkowo nie szczędź sobie snu, rób częste przerwy w pracy, znajdź czas na małe przyjemności. Właśnie te niepozorne czynności sprawią, że szybko wrócisz do formy, a wiosenne zmęczenie nie będzie tak dokuczliwe.

Jak zminimalizować ilość kurzu w domu

Wyjdź z cienia

Wiosną dnia przybywa bardzo gwałtownie. Jeszcze miesiąc temu słońce było towarem deficytowym. Należy dać szansę organizmowi, by przyzwyczaił się do tego nowego porządku. Warto więc zaraz po przebudzeniu odsłonić okna, a w ciągu dnia odpoczywać z twarzą zwróconą ku słońcu. To sprawdzony patent, gdy poziom energii niebezpiecznie maleje.

Po prostu przeczekaj

Nie ma cudów – wiosenne przemęczenie nie zniknie jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, nawet jeśli zastosujesz wszystkie możliwe sposoby. I choć sprawią one, że wiosenne dolegliwości będą mniej dokuczliwe, a problemu pozbędziesz się szybciej – nie usuną go. To sprawka hormonów, a dokładnie serotoniny, której poziom wzrasta wiosną, gdy wydłuża się dzień. Zanim więc jej poziom się unormuje, minie chwila, podczas której musisz uzbroić się w cierpliwość i wyrozumiałość dla samego siebie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

"Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej". Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

„Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej”. Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

Ćwiczenia dla zestresowanych. Fizjoterapeutka wyjaśnia, jak je wykonać

Masz stresującą pracę? Czujesz, że chodzisz ciągle spięta? Fizjoterapeutka ma dla ciebie kilka rozluźniających ćwiczeń

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Czy wiosna szkodzi zdrowiu? Sprawdź, jakie dolegliwości mogą się wraz z nią pojawić, i jak sobie z nimi poradzić

Czy naprawdę wiosna to pora na zakochiwanie się? Działa aura, natura, przypadek?

Wiosna jest cudowna i męcząca

Wiosna jest cudowna i męcząca. Sprawdź, co zrobić, by wiosenny paradoks nie stał się powodem frustracji

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

prokrastynacja

Prokrastynacja – czym jest, objawy, leczenie, jak zwalczać

Kobieta siedzi do góry nogami w fotelu

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Inteligencja jako źródło cierpień

Inteligencja jako źródło cierpień. Wysokie IQ nie ułatwia życia

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!