Przejdź do treści

Aktywność fizyczna a chora tarczyca – na co zwrócić uwagę, by trening przyniósł efekty?

Kobieta ćwiczy z ciężarkami
Aktywność fizyczna a chora tarczyca - na co zwrócić uwagę, by trening przyniósł efekty?/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ginekologowi warto mówić o tym, że podczas seksu cię boli, że nie masz ochoty na czułości albo, że w ostatnim czasie spałaś z kilkoma facetami
Dziewczyna stojąca na ulicy
„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym
„Polski ład” ogłoszony. Co nowego w ramach działań w zakresie ochrony zdrowia?
joga yoga
Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!
Nie wypada? A właśnie że wypada!

Hormony tarczycy wpływają na całe ciało, w tym na metabolizm. Z tego powodu trening przy chorobach tego gruczołu nie jest prosty. Na co należy zwrócić uwagę, by aktywność fizyczna przyniosła zamierzone efekty? Wyjaśniają eksperci z profilu na Instagramie „Zdrowatarczyca.info”.

Tarczyca a aktywność fizyczna

Prawidłowo funkcjonująca tarczyca to klucz do szeroko pojętego zdrowia i witalności organizmu” – piszą eksperci na profilu na Instagramie „Zdrowatarczyca.info”. Istnieje jednak wiele chorób i nieprawidłowości związanych z tarczycą. Jednym z nich jest nieprawidłowe tempo przemiany materii i metabolizmu komórek. Z tego powodu osoba chorująca powinna zwracać uwagę na swój jadłospis. Nie należy też zapominać o aktywności fizycznej, która również poprawia kondycję organizmu przy chorobach tarczycy.

Hormony tarczycy są odpowiedzialne za regulację szeroko pojętego metabolizmu człowieka. Zaburzenie ich wydzielania i funkcjonowania skutkuje negatywnymi konsekwencjami dla całego organizmu, często także w kontekście wysiłku fizycznego, jego poziomu czy regeneracji po nim. Jednakże dobrze dopasowany trening oraz dieta – w zależności od wieku, płci, rodzaju choroby tarczycy i chorób współistniejących oraz dotychczasowej aktywności może wpływać na poprawę stanu zdrowia – piszą specjaliści.

Trening przy chorobie tarczycy – co zrobić, by przyniósł efekty?

Na co zwrócić uwagę, jeśli uprawiamy aktywność fizyczną i nie widzimy postępów?

  • Nie obniżaj drastycznie kalorii w diecie i nie stosuj zbyt restrykcyjnych redukcji.
  • Zrezygnuj z ciągłego treningu „do upadku” – stosuj trening na poziomie około 70% tętna maksymalnego.
  • Stawiaj na jakość treningu, a nie na ilość, bądź regularna.
  • Zadbaj o odpowiednią ilość i jakość snu

– wymieniają eksperci.

Jak zaznaczają autorzy postu, wszystkie te informacje i zależności w prawie tym samym znaczeniu tyczą się osób z niedoczynnością i nadczynnością tarczycy, choć mogą towarzyszyć im różne dolegliwości.

Podsumowując – kluczem jest znalezienie złotego środka. Odpowiednio dobrany trening, bogato-odżywcza, nieprzetworzona dieta i słuchanie własnego ciała, kontrole lekarskie, powinny pozwolić Ci osiągnąć upragnione rezultaty, przy jednoczesnym zachowaniu pełni zdrowia – dodają.

Tarczyca – co to za gruczoł?

Tarczyca jest gruczołem dokrewnym odpowiedzialnym za pracę większości układów w organizmie człowieka. Położona poniżej krtani, kształtem przypomina motyla lub kokardę. Zawiaduje nią przysadka mózgowa, która za pomocą hormonu tyreotropowego przekazuje tarczycy sygnały do wytwarzania hormonów: trójjodotyroniny, wolnej tyroksyny i kalcytoniny. Odpowiadają one za szereg funkcji, takich jak metabolizm tłuszczów, białek, węglowodanów, praca mięśni, budowa kości oraz praca układu nerwowego, sercowo-naczyniowego, a nawet pokarmowego.

Przy chorej tarczycy sygnał dostarczany przez przysadkę mózgową jest zakłócony, czego skutkami są nadmiar lub niedobór hormonów i szereg dolegliwości ze strony organizmu. Na kłopoty z tarczycą szczególnie narażone są kobiety w średnim wieku. U dzieci i mężczyzn choroby gruczołu tarczowego są rzadkie.

Zdrowatarczyca.info

Za profilem „Zdrowatarczyca.info” stoją autorzy ogólnopolskiej kampanii „Wspieramy tarczycę świadomą dietą” organizowaną przez Stowarzyszenie Edukacji Medycznej „Asklepios”. Specjalistka Chorób Wewnętrznych Agnieszka Haczek-Kluczewska, dietetyczka Magdalena Kornacka i dietetyk kliniczny Justyna Lenda to specjaliści, którzy w ramach akcji publikują mediach społecznościowych edukacyjne posty odnośnie chorej tarczycy.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez @zdrowatarczyca.info

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Katarzyna Wolińska

Hello My Hero. Katarzyna Wolińska: Chciałabym, żeby ktoś kiedyś powiedział: „pamiętacie tę Kaśkę? Ona była taka fajna, wygłupiała się, tańczyła na wózku”

Lidia Wójcik i Kamila Bogucka z „Ogarnij Hashimoto”: nie daj się zbywać, jeśli nadal źle się czujesz, to znaczy, że jest dużo do zrobienia

Małgorzata Kożuchowska / Instagram.com

Małgorzata Kożuchowska od lat poważnie choruje. „Byłam wyczerpana, napuchnięta, czułam, że we wszystkim wyglądam słabo” – mówi aktorka

gettyimages

Denise Richards ma problemy z tarczycą. To fani zauważyli specyficzny objaw choroby

O AZS krąży wiele mitów. Piszemy, które informacje są prawdziwe, a co jest wyssane z palca

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Joanna Jaworska

3 najważniejsze zasady treningu dla osób z insulinoopornością. Wyjaśnia Joanna Jaworska [WIDEO]

Kobieta z deską jedzenia

Lek. Magdalena Jutrzenka: Trudno myśleć o zdrowym odżywianiu, kiedy czyjś budżet wynosi 200, 300 czy nawet 1000 złotych miesięcznie

kobieta w maseczce w czasie pandemii

„Gdy mamy społeczeństwo o tak wyraźnie zaznaczających się nierównościach, naturalne jest to, że ludzie zaczynają się wkurzać” – twierdzi dr Mikołaj Ratajczak

Małgorzata Olasińska-Chart w Tanzanii

„W Tanzanii część dzieci zbyt wcześnie urodzonych nie ma szans na przeżycie. Statystycznie co najmniej jedno z tych szczęśliwie urodzonych nie dożyje piątego roku życia” – mówi Małgorzata Olasińska-Chart

Ania Grochowska

„Planuję posiłki na cały miesiąc. Oszczędzam mnóstwo pieniędzy i 20 godzin miesięcznie” – mówi Ania Grochowska, która zajmuje się edukacją finansową kobiet

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”

Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Olympia Dukakis: Jestem bardzo szczęśliwa, że mam przyjaciół o różnych seksualnościach. Niektóre z nich są dla mnie zagadką

Ktoś wymyślił idiotyczne określenie menopauzy jako „przekwitania”. Okropne! Nie dziwię się, że młodsze kobiety się tego boją – mówi Ela Hübner

Kobieta w maseczce ochronnej

Jest rozporządzenie wobec maseczek na otwartym powietrzu. Kiedy się z nimi pożegnamy?

Podpaska

Ile pieniędzy wydajesz w swoim życiu na środki higieniczne w czasie menstruacji? Sprawdź Kalkulator Kosztów Miesiączki

Mobbing nie zawsze musi być przejawem złych intencji ze strony sprawcy – mówi Joanna Cur, prawniczka, specjalistka prawa pracy

Billie Eilish

Billie Eilish: Nagle jesteś hipokrytką, gdy chcesz pokazać swoje ciało i swoją skórę. Jesteś łatwa i jesteś dziwką

Marta Wroniszewska, autorka książki „Tu jest teraz twój dom”/ fot. archiwum prywatne

Marta Wroniszewska: To największy dramat dziecka, kiedy musi opuścić dom rodzinny. Nie wszyscy są w stanie się z tym zmierzyć i mu pomóc

„Być córką i nie zwariować” Katarzyny Miller i Anny Bimer już w sprzedaży. Hello Zdrowie jednym z patronów medialnych

Koncentracja w pracy – 10 rzeczy, które nas skutecznie rozpraszają

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

kobieta ćwiczy z mini bandem

Ćwiczenia z gumą na uda – jak ćwiczyć z mini bandem?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona