Przejdź do treści

„Teraz mnie widzisz? Jest nas ponad 5 milionów, a wciąż czujemy się niewidzialni”. Poruszająca kampania Fundacji Avalon

Na zdjęciu osoby z niepełnosprawnościami, bohaterowie kampanii- HelloZdrowie
Osoby z niepełnosprawnościąmi często muszą bardzo mocno, wyraźnie i głośno akcentować oraz podkreślać swoją osobowość, umiejętności, podmiotowość by zostać zauważonymi źródło: mat. fundacji
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Ruszyła ogólnopolska kampania społeczna Fundacji Avalon „Teraz mnie widzisz?”. Już po raz szósty jej twórcy zwracają uwagę na problem niezauważalności osób z niepełnosprawnościami. Najnowsza kampania zaskakuje oryginalną formą i nieoczywistym stylem.

„Często większym problemem osób z niepełnosprawnościami nie jest ich niepełnosprawność, a ich niewidzialność!”

Celem tegorocznej kampanii jest zwrócenie uwagi na niewidoczność osób z niepełnosprawnościami. Nie mając na co dzień kontaktu z nimi, nie wiemy, jak się przy nich zachować. Co więcej, patrzymy na nich przez pryzmat ich niepełnosprawności. To prowadzi do dyskryminacji i niezauważania ich potrzeb.

Często większym problemem osób z niepełnosprawnościami nie jest ich niepełnosprawność, a ich niewidzialność!” – mówi Sebastian Luty, prezes Fundacji Avalon.

Ta akcja społeczna może to zmienić. Kampania zaskakuje formą i przekazem, różni się od innych swoją stylistyką. Pokazuje osoby z niepełnosprawnościami w wysmakowanych, eleganckich, stylowych kadrach i kreacjach. Świetnie oddaje obecne trendy modowe, co nadaje jej niezwykle dopracowanej w szczegółach i kompozycji siły wyrazu. Przerysowanie, ekstrawagancja, zabawa formą i kolorem zdaje się odwracać uwagę od oznak niepełnosprawności – wózka, niskorosłości, protezy ręki, braku słuchu czy białej laski. Dopiero w takim kamuflażu udaje się zauważyć inne cechy poza niepełnosprawnością. Aby zostać zauważonymi, osoby z niepełnosprawnościami muszą bardzo mocno akcentować inne swoje cechy niż niepełnosprawność.

W takim wydaniu bohaterowie kampanii zadziornie zwracają uwagę widza, mówiąc „Teraz mnie widzisz? Jest nas ponad 5 milionów, a wciąż czujemy się niewidzialni. Niepełnosprawność to nie wszystko!”.

Wsłuchaj się w historie naszych bohaterów i dowiedz się, dlaczego tak ważne są równość dostępu, inkluzywność społeczna, edukacja i świadomość” – zachęcają twórcy kampanii. „To podstawy, które zwiększają widoczność osób z niepełnosprawnościami i które zwracają im podmiotowość”

Kogo zobaczymy w kampanii? Oprócz bohaterów spotu głównego, Fundacja Avalon zaprosiła kolejne dziewięć osób, by podzieliły się własną refleksją na temat niepełnosprawności i niezauważalności. Proste w formie, surowe wręcz, minimalistyczne i silnie kontrastujące ze spotem głównym nagrania uświadamiają skalę problemu, konfrontując odbiorcę z nieświadomymi barierami, które jako społeczeństwo budujemy. Fundacja Avalon oddaje w ten sposób głos samorzecznikom i uzmysławia brak ich reprezentacji w przestrzeni publicznej i medialnej. W spotach widzimy między innymi aktorkę Annę Dzieduszycka, aktywistę Sebastiana Grzywacza, znanego pod pseudonimem Odlotowy Niewidomy, czy mówcę motywacyjnego Mariusza Kędzierskiego.

Fundacja Avalon

Fundacja Avalon jest jedną z największych organizacji w Polsce wspierających osoby z niepełnosprawnościami oraz przewlekle chore. Oferuje pomoc potrzebującym w obszarze finansowym, a także prowadzi szereg programów, mających na celu zmianę postrzegania osób z niepełnosprawnościami w polskim społeczeństwie oraz ich aktywizacje.

Kampania „Teraz mnie widzisz?” Fundacji Avalon współfinansowana jest ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

źródło: Fundacja Avalon

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: