Szefowie kuchni kontra rak piersi. Pink Pudding Challenge promuje zdrowe jedzenie i zapobiega nowotworom
Szefowie kuchni z całego świata przyjmują wyzwanie do Pink Pudding Challenge. W mediach społecznościowych publikują różowe dania w szczytnym celu – by promować profilaktykę raka piersi.
Pink Pudding Challenge to inicjatywa zrzeszająca kucharzy na całym świecie, propagująca zdrowe jedzenie i szerząca wiedzę na temat raka piersi. W obecnej edycji, która kończy się 7 kwietnia, szefowie kuchni muszą wykonać zdrowy pudding w różowym kolorze i opublikować filmik, na którym opowiadają, kim są, tłumaczą, co zrobili i dlaczego jest to zdrowe. Nominują też 5 kolejnych osób do wyzwania. Dodatkowo przesyłają swój przepis na pink pudding, który będzie oceniany przez dietetyków w kontekście zdrowotnym, a następnie przeznaczony do użytku publicznego, by zebrać fundusze w szczytnym celu. Kupujący przepis przekażą darowiznę dla – wybranego wcześniej przez autora przepisu – beneficjenta w danym kraju, który zbiera środki na walkę z rakiem piersi.
RozwińW księdze przepisów Pink Pudding Challenge docelowo ma znaleźć się 100 przepisów. Ich sprzedaż internetowa rozpocznie się 7 kwietnia z okazji Światowego Dnia Zdrowia, a szefowie kuchni, którzy wzięli udział w wyzwaniu będą serwować różowe dania w swoich restauracjach.
Rozwiń RozwińPink Pudding Challenge – kto za tym stoi?
Za Pink Pudding Challenge odpowiedzialny jest projekt The Pink Table Project, który zachęca restauracje do zaznaczania, które dania w ich menu są zdrowe. Pink Table chce stworzyć masowy ruch, promujący zdrowe jedzenie.
Rozwiń„Chcemy pokazać, jak naprawdę ekscytujące jest zdrowe odżywianie i udowodnić, że zdrowe nie oznacza nudy! Bo spójrzmy prawdzie w oczy, wszyscy myślimy, że zdrowy jest nudny, prawda?!” – piszą na stronie na Facebooku organizatorzy. „Wierzymy, że zdrowsze opcje żywieniowe mogą być równie ekscytujące, dekadenckie i smaczne, co inne opcje menu, jeśli nie lepsze. I naszym zadaniem jest, aby to udowodnić” – dodają. Organizatorzy Pink Pudding Challenge zastanawiali się, w jaki sposób mogliby sprawić, by świat był bardziej świadomy zdrowia. I znaleźli go. „Musimy zmienić psychologię jedzenia, a przede wszystkim skupić się na zmysłowym doświadczeniu. Musimy stworzyć pożądanie, a nie strach, uwodzić zmysły i nie straszyć, dając wszystkie ostrzeżenia o złym jedzeniu. Dlatego powstał ruch nazwany „Pink Menu”, który jednocześnie promuje wiedzę na temat raka piersi” – wyjaśniają
Rozwiń RozwińRak piersi – jakie są najczęstsze przyczyny choroby?
Na zachorowalność na raka piersi duży wpływ mają geny. Palenie papierosów, otyłość, toksyny środowiskowe także przyczyniają się do rozwoju nowotworu. Na geny nie mamy wpływu, jednak na inne czynniki już tak. Zdrowy tryb życia, utrzymywanie odpowiedniej diety, unikanie przetworzonej żywności oraz niektórych kosmetyków to też antyrakowe działania profilaktyczne.
Rak piersi – profilaktyka to podstawa
Ginekolog dr Elżbieta Narojczyk-Świeściak alarmuje, że Polki nie chcą się badać. – Aby walka z rakiem piersi była skuteczna, musi się opierać na profilaktyce – podkreśla. Kampanie społeczne wprawdzie wpływają na większą świadomość tej choroby, ale Polki wciąż niechętnie zgłaszają się na badania profilaktyczne, choć są one bezpłatne i mogą uratować życie. Potrzebna jest zatem rzetelna edukacja na temat tych badań, które są kluczowe z medycznego punktu widzenia – dodaje dr Narojczyk-Świeściak.
W mediach społecznościowych często lekarze nawołują do profilaktycznych badań, które nie bolą, a mogą uratować życie. Pamiętajcie, profilaktyka to podstawa.
Zobacz także
Polecamy
Księżna Kate żegna nastoletnią fotografkę Liz Hatton. Miesiąc temu spełniła jedno z jej marzeń
Książę William o chorobie księżnej Kate: „To najtrudniejszy rok mojego życia”
Umierający ojciec szuka domu dla swojego ośmioletniego syna. „Wierzę w dobro ludzi”
Sportowcy, którzy zachorowali na raka jąder. „Badaj się co miesiąc, by poczuć zmiany” – apelują
się ten artykuł?