Przejdź do treści

Od dłuższego czasu czujesz się zmęczona? Nie pomagają sen i regeneracja? Sprawdź, co może być przyczyną

Kobieta ziewa
Od dłuższego czasu czujesz się zmęczona? Rano nie masz siły wstać z łóżka? Nie pomaga sen i regeneracja? Sprawdź, co może być przyczyną/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Kładziesz się spać i już marzysz o końcu następnego dnia? Nie masz na nic siły i wszystko odkładasz w czasie? Sprawdź, co może być przyczyną takie samopoczucia. Wyjaśnia dietetyczka kliniczna Paulina Ihnatowicz.

Wracasz do domu po pracy i najchętniej położyłabyś się na kanapie i nic nie robiła. Mija jeden dzień, drugi, potem tydzień, miesiąc a ty ciągle jesteś zmęczona. Bierzesz urlop, żeby odpocząć. To pomaga, ale tylko chwilowo. Wracasz po wolnych dniach do pracy i znów ogarnia cię zmęczenie. Taki stan powinien cię zaalarmować, że w twoim organizmie dzieje się coś złego. Problem przewlekłego zmęczenia poruszyła na swoim profilu na Instagramie dietetyczka kliniczna Paulina Ihnatowicz. Specjalistka wymieniła szereg rzeczy, na które warto zwrócić uwagę, by znów wrócić do pełni sił.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł

Niedobory witamin a zmęczenie

Ekspertka tłumaczy, że winowajcą zmęczenia mogą być niedobory w naszej diecie. Te warto sprawdzić w pierwszej kolejności.

Bardzo często za zmęczeniem mogą stać niedobory przede wszystkim:

– wymienia Ihnatowicz.

Zmęczenie objawem choroby

Specjalistka zaznacza także, że nie zawsze niedobór niektórych pierwiastków stoi za przewlekłym zmęczeniem. Brak sił może być także objawem choroby.

Oprócz niedoborów często inne jednostki chorobowe mogą mieć na to wpływ m.in.:

  • zaburzenia gospodarki węglowodanowej – insulinooporność, hiperinsulinizm lub hipoglikemia reaktywna powodują senność, zmęczenie i niedostateczną regenerację,
  • zaburzona praca nadnerczy – zbyt niskie lub zbyt wysokie stężenie kortyzolu,
  • zakażenia bakteryjno-wirusowe lub pasożytnicze, np. borelioza, wirus EBV

– dodaje dietetyczka.

Tryb życia a zmęczenie

Co jeszcze może mieć wpływ na to, że codziennie marzymy tylko o odpoczynku? Warto przyjrzeć się naszemu trybowi życia. Czasem kilka zmian może dać spore efekty.

Co jeszcze może mieć zasadnicze znaczenie?

  • słaby lub zbyt krótki sen i niedostateczna regeneracja,
  • nieprawidłowa dieta – to, co jemy, ma ogromne znaczenie dla naszego mózgu,
  • zbyt długie przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach, bez kontaktu ze słońcem, świeżym powietrzem i zielenią!
  • zbyt niska/wysoka aktywność fizyczna

– wymienia Ihnatowicz.

Jakie badania wykonać przy przewlekłym zmęczeniu?

Przewlekłe i regularne zmęczenie nie jest normalne. Warto więc skonsultować się z lekarzem w celu wykluczeniu nieprzyjemnych objawów. Dietetyczka kliniczna poleca też wykonanie badań, które mogą wskazać na przyczynę naszego stanu zdrowia.

Warto wykonać badania i sprawdzić poziomy m.in.:

  • ferrytyny,
  • hormonów tarczycy – zbyt niskie FT3 często powoduje uczucie zmęczenia,
  • hormonów płciowych – zbyt niskie lub zbyt wysokie stężenia, np. hiperprolaktynemia

– wylicza Ihnatowicz

Zmęczona kobieta w łóżku przykrywa się poduszką

Paulina Ihnatowciz

Kim jest Paulina Ihnatowicz? To dietetyczka kliniczna, autorka książek i mówczyni. Ekspertka jest bardzo aktywna w mediach społecznościowych. Jej profil na Instagramie obserwuje obecnie prawie 75 tys. osób.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Paulina Ihnatowicz ?? DIETETYK (@paulina.ihnat)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Żeby pojawiło się wypalenie, wcześniej musiał wybuchnąć pożar. Wypalenie, depresja i zmęczenie to nie synonimy” – mówi Paulina Koszut

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

„Bezsenność nie bierze się znikąd. Jest objawem czegoś, co dzieje się głębiej w nas. Chcąc dotrzeć do przyczyny, trzeba spojrzeć na siebie wielopoziomowo” – mówi Karolina Szaciłło

wypalenie zawodowe

Natalia Sarata: Sformułowanie „znajdź to, co kochasz, a nie przepracujesz ani jednego dnia” uważam za jedno z większych oszukaństw naszych czasów

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Sport - dlaczego go unikamy. Wpływ ćwiczeń na nasze zdrowie.

Ćwiczenia – 5 wymówek, dlaczego unikamy sportu

istockphoto.com

Wszystkim się przejmujesz, wiecznie jesteś zmęczona, ciągle czujesz stres? To nie muszą być hormony, a wypalenie zawodowe

zmęczona kobieta w pracy

6 zaskakujących skutków wpływu stresu na nasz organizm

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Kobieta siedzi w fotelu

Wsłuchaj się w potrzeby swojego ciała. Kasia Bem podpowiada, jak się za to zabrać

„Rodzice są przerażeni tym, że ich dzieci oglądają ‘Wednesday’, ale nie pytają, dlaczego to je tak interesuje” – zauważa psychoterapeuta Marcin Łazarski

Jak Polacy oceniają szpitale?

Pacjenci i pacjentki ocenili polskie szpitale. Najczęściej narzekali na brak poszanowania prawa do intymności i kiepskie jedzenie

Bieg po zdrowie. Rodzaje biegów i dlaczego warto je wypróbować /fot. Adobe Stock

Bieg po zdrowie. Rodzaje biegów, dlaczego warto znaleźć najlepszy dla siebie

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzję o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Nie generalizuj!

„Zawsze się spóźniasz” i „Nigdy po sobie nie sprzątasz”! O tym, dlaczego nie warto generalizować

Czym jest trening push pull legs i dlaczego powinnaś go wykonać? 

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Polub zasadę „to również minie”. Przyda się nie tylko, kiedy masz zły humor i wszystko idzie nie tak

10 pytań, które warto zadać lekarzowi, zanim od niego wyjdziesz. Zanotuj i wykorzystaj!

×