Przejdź do treści

Kiedy najlepiej pić kawę? Rano, przed treningiem? Sprawdzamy

Kawę warto pić przed treningiem
Kiedy najlepiej pić kawę? Fot. Unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
"Serio poprosiłaś go o chodzenie? Nie wiesz, że kobieta powinna czekać?". Seksuolożka wyjaśnia, dlaczego takie przekonanie powinno odejść do lamusa
„Serio poprosiłaś go o chodzenie? Nie wiesz, że kobieta powinna czekać?”. Seksuolożka wyjaśnia, dlaczego takie przekonanie powinno odejść do lamusa
Katarzyna Glinka: Jestem WWO
Katarzyna Glinka: Jestem WWO. Z tym po prostu trzeba nauczyć się żyć
Dopiero poniedziałek, a Ty już w niedoczasie? Znów się spóźniłaś? Poznaj receptę na „wow” wrażenie
„Powiedział, że postawi mi szóstkę na koniec roku, jeśli dam mu buziaka”. Molestowanie w szkołach i na uczelniach to realny problem – podkreśla Martyna Kaczmarek
„Powiedział, że postawi mi szóstkę na koniec roku, jeśli dam mu buziaka”. Molestowanie w szkołach i na uczelniach to realny problem – podkreśla Martyna Kaczmarek
Skóra mężczyzn starzeje się wolniej niż u kobiet. Jak jeszcze będziesz się różnić od swojego faceta za 30 lat?

Otwierasz rano oczy i swoje pierwsze kroki kierujesz w stronę kuchni i ekspresu do kawy? Ten tekst jest dla ciebie. Kawa to jeden z najpopularniejszych napojów na świecie. Wielu z nas nie wyobraża sobie poranka bez filiżanki kawy, z potężną dawką kofeiny. Utarło się przekonanie, że to właśnie kawa dodaje nam rano energii i witalności. Czy jest tak w rzeczywistości?

Poranna kawa a hormon stresu

Badania potwierdzają, że po przebudzeniu poziom kortyzolu – hormonu stresu – jest podwyższony.  Poranny pośpiech, szykowanie się w biegu do pracy, niepewność dnia. A to tego kortyzol. Czy potrzebujemy jeszcze filiżanki kawy, z pobudzającą kofeiną? Okazuje się, że nie. Sięgnijmy po nią jakiś czas po wstaniu, gdy poziom hormonu stresu się zmniejszy. Przykładowo, jeśli budzisz się o 6.30, po pierwszą dawkę kofeiny możesz sięgnąć między 9.30 a 11.30. Wtedy dostarczysz organizmowi niezbędnej energii, która pozostanie z tobą na resztę dnia. Jeśli wypijesz ją wcześniej, możesz dodatkowo podnieść poziom kortyzolu. Po jaki napój sięgać po wstaniu z łóżka? Dobrym wyborem jest np. woda z cytryną.

Kawa a wydajność codziennych treningów

Czy wiesz, że kawa może być alternatywą dla suplementów zawierających kofeinę, m.in. środków, po które sięgamy przed treningiem? Kofeina może opóźniać zmęczenie wysiłkiem oraz poprawiać siłę mięśni. Wypij kawę 30-60 minut przed treningiem, wtedy zoptymalizujesz jej wpływ na wydajność ćwiczeń. Poziom kofeiny w twoim organizmie skoczy do maksimum, a ty osiągniesz dzięki temu najlepsze treningowe efekty.

Tego NIE pij przed treningiem

Filiżanka kawy każdego dnia – drogocenne właściwości

Kawa w umiarkowanych ilościach może wpłynąć bardzo dobrze na nasze codzienne funkcjonowanie. Oprócz wspomnianej dawki energii i wsparcia treningów – kawa oddziałuje na nasze zdrowie:

  • chroni przed cukrzycą,
  • zmniejsza ryzyko choroby Parkinsona,
  • ma działanie antydepresyjne,
  • zawiera cenne antyoksydanty,
  • wspiera spalanie tłuszczu,
  • poprawia potencję.

Nie możemy też zapomnieć o walorach społecznych – filiżanka kawy łączy z ludźmi. Nie ma nic lepszego niż wypad na kawę z koleżanką czy przerwa na małą czarną w pracy.

Kawa w filiżance

Wpływ kawy na organizm – o czym jeszcze należy pamiętać?

Powyżej opisaliśmy walory, jakie może nieść picie kawy. Należy jednak pamiętać, że kawa to używka. Dlatego też warto kontrolować dzienną dawkę kofeiny, jaką dostarczamy naszemu organizmowi. O czym nie możemy zapomnieć?

  • nie pij więcej niż trzy filiżanki dziennie. Kawa wypłukuje magnez i cenne minerały. Ich niedobór wpływa niekorzystnie na nasze samopoczucie. Jeśli pijemy jedną, dwie filiżanki kawy dziennie nie musimy się specjalnie martwić. Jeśli jednak kawa towarzyszy nam cały dzień, musimy liczyć się z konsekwencjami zdrowotnymi. Najlepiej ograniczyć kawę lub suplementować wspomniany magnez,
  • pij kawę maksymalnie do pięciu godzin przed snem – kofeina pobudza. Picie jej wieczorem lub przed snem może skutkować bezsennością. Co więcej, problemy ze snem mogą potęgować uczucie lęku, niepokoju, stresu. Dlatego też, jeśli chcesz się cieszyć zdrowym, spokojnym snem – zrezygnuj z kawy w godzinach wieczornych. To już czas na wyciszenie.

 

Źródło: Healthline

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Ig Noble przyznane

Ig Noble przyznane! W dziedzinie medycyny zwyciężyło odkrycie, że orgazm może… udrażniać nos

Jak sikać, by nie szkodzić mięśniom dna miednicy? Kluczowe jest ułożenie… łokci

Kobieta

Lubisz skakać na skakance? Ulepsz swój trening. Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne

Korzystanie z lodówki też odbywa się według pewnych zasad.

Jak dobrze korzystać z lodówki? Niewiele osób zna odpowiedź na to z pozoru banalne pytanie

Sprawdź, czy otaczają cię toksyczni ludzie. 9 zachowań, na które musisz zwrócić uwagę

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol / istock

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Bulletproof coffee – kawa idealna przed treningiem i dla osób z nadwagą

Kobieta z psem na spacerze

Oblodzone chodniki posypane fusami z kawy zamiast solą. Ekologiczny pomysł na śliskie drogi

Czy kawa w kapsułkach jest dobra dla nas i dla środowiska? Tłumaczy dietetyk kliniczny

Wpływ kofeiny na organizm człowieka. Kofeina w sporcie

Kawa się skończyła, a potrzebujesz energetycznego kopa o poranku? Są inne sposoby!

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Jak pozbyć się much z domu? 5 sprawdzonych sposobów

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Pijesz dużo herbaty? Sprawdź, co możesz zrobić z fusami

Ugotowałaś ziemniaki? Nie wylewaj wody! Sprawdź, jak ją wykorzystać

Wyjeżdżasz na urlop? Włóż do zamrażalnika monetę

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki