Przejdź do treści

Kiedy najlepiej pić kawę? Rano, przed treningiem? Sprawdzamy

Kawę warto pić przed treningiem
Kiedy najlepiej pić kawę? Fot. Unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nudesy to nie wstyd
„Sama sobie winna”, bo wysyłała nagie zdjęcia? Sara Tylka: Wciąż żyjemy w kulturze gwałtu. Odpowiedzialność składa się na barki poszkodowanej
Restauracja ONA
Pierwszy raz w historii wegańska restauracja otrzymała gwiazdkę Michelin!
Kobiety z deskami surfingowymi na plaży
Pierwsze biuro turystyczne, które podjęło taką decyzję. Obsłuży tylko zaszczepionych na COVID-19
Dominika Cibulkova
Tenisistka zaszczepiła się poza kolejnością. By „odpracować” swój błąd, zgłosiła się do pomocy jako wolontariuszka
Dlaczego lepiej używać szklanej butelki dla dzieci zamiast plastikowej? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Panek
Dlaczego lepiej używać szklanej butelki dla dzieci zamiast plastikowej? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Panek

Otwierasz rano oczy i swoje pierwsze kroki kierujesz w stronę kuchni i ekspresu do kawy? Ten tekst jest dla ciebie. Kawa to jeden z najpopularniejszych napojów na świecie. Wielu z nas nie wyobraża sobie poranka bez filiżanki kawy, z potężną dawką kofeiny. Utarło się przekonanie, że to właśnie kawa dodaje nam rano energii i witalności. Czy jest tak w rzeczywistości?

Poranna kawa a hormon stresu

Badania potwierdzają, że po przebudzeniu poziom kortyzolu – hormonu stresu – jest podwyższony.  Poranny pośpiech, szykowanie się w biegu do pracy, niepewność dnia. A to tego kortyzol. Czy potrzebujemy jeszcze filiżanki kawy, z pobudzającą kofeiną? Okazuje się, że nie. Sięgnijmy po nią jakiś czas po wstaniu, gdy poziom hormonu stresu się zmniejszy. Przykładowo, jeśli budzisz się o 6.30, po pierwszą dawkę kofeiny możesz sięgnąć między 9.30 a 11.30. Wtedy dostarczysz organizmowi niezbędnej energii, która pozostanie z tobą na resztę dnia. Jeśli wypijesz ją wcześniej, możesz dodatkowo podnieść poziom kortyzolu. Po jaki napój sięgać po wstaniu z łóżka? Dobrym wyborem jest np. woda z cytryną.

Kawa a wydajność codziennych treningów

Czy wiesz, że kawa może być alternatywą dla suplementów zawierających kofeinę, m.in. środków, po które sięgamy przed treningiem? Kofeina może opóźniać zmęczenie wysiłkiem oraz poprawiać siłę mięśni. Wypij kawę 30-60 minut przed treningiem, wtedy zoptymalizujesz jej wpływ na wydajność ćwiczeń. Poziom kofeiny w twoim organizmie skoczy do maksimum, a ty osiągniesz dzięki temu najlepsze treningowe efekty.

Tego NIE pij przed treningiem

Filiżanka kawy każdego dnia – drogocenne właściwości

Kawa w umiarkowanych ilościach może wpłynąć bardzo dobrze na nasze codzienne funkcjonowanie. Oprócz wspomnianej dawki energii i wsparcia treningów – kawa oddziałuje na nasze zdrowie:

  • chroni przed cukrzycą,
  • zmniejsza ryzyko choroby Parkinsona,
  • ma działanie antydepresyjne,
  • zawiera cenne antyoksydanty,
  • wspiera spalanie tłuszczu,
  • poprawia potencję.

Nie możemy też zapomnieć o walorach społecznych – filiżanka kawy łączy z ludźmi. Nie ma nic lepszego niż wypad na kawę z koleżanką czy przerwa na małą czarną w pracy.

Kawa w filiżance

Wpływ kawy na organizm – o czym jeszcze należy pamiętać?

Powyżej opisaliśmy walory, jakie może nieść picie kawy. Należy jednak pamiętać, że kawa to używka. Dlatego też warto kontrolować dzienną dawkę kofeiny, jaką dostarczamy naszemu organizmowi. O czym nie możemy zapomnieć?

  • nie pij więcej niż trzy filiżanki dziennie. Kawa wypłukuje magnez i cenne minerały. Ich niedobór wpływa niekorzystnie na nasze samopoczucie. Jeśli pijemy jedną, dwie filiżanki kawy dziennie nie musimy się specjalnie martwić. Jeśli jednak kawa towarzyszy nam cały dzień, musimy liczyć się z konsekwencjami zdrowotnymi. Najlepiej ograniczyć kawę lub suplementować wspomniany magnez,
  • pij kawę maksymalnie do pięciu godzin przed snem – kofeina pobudza. Picie jej wieczorem lub przed snem może skutkować bezsennością. Co więcej, problemy ze snem mogą potęgować uczucie lęku, niepokoju, stresu. Dlatego też, jeśli chcesz się cieszyć zdrowym, spokojnym snem – zrezygnuj z kawy w godzinach wieczornych. To już czas na wyciszenie.

 

Źródło: Healthline

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wpływ kofeiny na organizm człowieka. Kofeina w sporcie

Kawa się skończyła, a potrzebujesz energetycznego kopa o poranku? Są inne sposoby!

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Jak pozbyć się much z domu? 5 sprawdzonych sposobów

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Pijesz dużo herbaty? Sprawdź, co możesz zrobić z fusami

Ugotowałaś ziemniaki? Nie wylewaj wody! Sprawdź, jak ją wykorzystać

Wyjeżdżasz na urlop? Włóż do zamrażalnika monetę

Komary atakują? 6 naturalnych sposobów, które pomogą ci się pozbyć ich z domu

Relaksująca kąpiel? Co zrobić, aby zmaksymalizować korzyści

Sprawdź, czy otaczają cię toksyczni ludzie. 9 zachowań, na które musisz zwrócić uwagę

Nie wyrzucaj skórki od banana. 8 sposobów na jej wykorzystanie

Jak często prać stanik? Robimy to zbyt rzadko

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Komary lubią cię bardziej od innych? Sprawdź, co może być przyczyną

Soda sprawdzi się nie tylko podczas gotowania. Poznaj jej 8 zastosowań

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą