Przejdź do treści

Kobiety ciągle gadają, myślą głównie o pieniądzach, a ich miejsce jest tylko w kuchni? Zobacz świetną kampanię łamiącą te stereotypy

Źródło: Facebook PPSforProfessionals
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Ruszyła kampania „Women acknowledged” walcząca ze stereotypami, z którymi spotykają się kobiety w środowisku zawodowym. Bohaterkami są kobiety gadatliwe, infantylne, przebywające głównie w kuchni i jadalni. Tylko pozornie. 

PPS, firma świadcząca usługi finansowe, rozpoczęła nową kampanię, której celem jest rozpoczęcie dialogu na temat stereotypów, z którymi borykają się kobiety w miejscu pracy. Bohaterkami kampanii „Women acknowledged” są – z pozoru – infantylne i gadatliwe kobiety.

 

Kobiety zostały sfotografowane w pomieszczeniach, które stereotypowo uznawane są za ich „naturalne otoczenie”. Kuchnia, jadalnia, pokój dziecięcy, salon. Miny kobiet nie pasują jednak do typowej, uśmiechniętej pani domu oglądanej w telewizji. Wyrażają powagę i zniecierpliwienie. Plakaty kontrastowo zestawiają ze sobą stereotypowe myślenie o kobiecie z ich ścieżką zawodową.

Tytuł plakatu głosi, że kobiety mówią dużo, rozważają każdy szczegół lub pytają o finanse. Podtytuł wyjaśnia: to prawniczki, księgowe, inżynierki, profesorki.

Źródło: Facebook PPSforProfessionals

Źródło: Facebook PPSforProfessionals

Źródło: Facebook PPSforProfessionals

Źródło: Facebook PPSforProfessionals

Źródło: Facebook PPSforProfessionals

Źródło: Facebook PPSforProfessionals

Źródło: Facebook PPSforProfessionals

„PPS pasjonuje się kobietami i ich sukcesem we wszystkich branżach. Mamy nadzieję, że dzięki tej kampanii zachęcimy kobiety do przełamania szklanego sufitu i stworzenia społeczności profesjonalistów, w której można odnosić sukcesy bez względu na płeć” – mówi Ayanda Seboni, dyrektor wykonawczy w PPS.

Istnieje wiele sposobów na osiągnięcie sukcesu, z których żaden nie jest zdefiniowany przez płeć. Staranność, przenikliwość, wizja, determinacja, rzeczy, które determinują sukces, są naprawdę uniwersalne. Kampania ma na celu walkę z etykietami i krzywdzącymi kobiety odwiecznymi uprzedzeniami.

Przy jednoczesnym podważaniu ich kwalifikacji, kobiety na stanowiskach nie są traktowane na równi z ich odpowiednikami płci męskiej, ponieważ najpierw postrzegane są jako kobiety, a dopiero w drugiej kolejności jako specjalistki w danej dziedzinie

Ayanda Seboni, dyrektor wykonawczy w PPS

Zestawienie hasła deprecjonującego z pozytywnym wydaje się być dobrym posunięciem, mocno zapadającym w pamięć. Infantylny ton, opisujący kobiety jako gadatliwe i emocjonalne to częsty element żartów i etykiet, które wciąż są przypisywane kobietom.

Czy Polacy nadal dzielą zawody na kobiece i męskie?

Badania DELab UW pokazują jak wyglądają w świadomości Polaków zawody uważane za męskie i kobiecie. Badania zostały przeprowadzone na grupie 1000 ochotników.

Źródło: Badania DELab UW

Badania DELab UW

Autorki raportu „Kobiety w męskich zawodach”, powołując się także na badania „Potencjał kobiet dla branży technologicznej” z 2015 roku, wykazują, że przyszłe studentki są zniechęcane do podejmowania studiów na kierunkach ścisłych. Co czwarta badana nastolatka przyznała, że najbliżsi odwodzili ją od wyboru kierunku z obszaru technologii, matematyki lub inżynierii, a 17 proc. było utwierdzanych w przekonaniu, że nie dadzą sobie rady. Raport „Kobiety na politechnikach” z 2017 roku pokazał, że mimo tendencji rosnącej, dziewcząt wśród studentów uczelni technicznych jest tylko 37 proc., na kierunkach informatycznych około 14 proc.

Najnowsze w naszym serwisie

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: