Przejdź do treści

Jakie ćwiczenia szkodzą przy rozejściu mięśnia prostego brzucha? Tłumaczy fizjoterapeutka

Kobieta całuje córkę w policzko, ćwicząc na podłodze
Jakie ćwiczenia szkodzą przy rozejściu mięśnia prostego brzucha? Tłumaczy fizjoterapeutka/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Po ciąży zauważyłaś u siebie rozejście mięśnia prostego brzucha? Ćwiczysz, ćwiczysz, ale postępów nie widać? Prawdopodobnie winne są źle dobrane ćwiczenia, które skupiają się jedynie na mięśniu poprzecznym brzucha. W jaki sposób nie należy ćwiczyć? Czego unikać? Wyjaśnia fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk.

Pani Fizjotrener

Gosia Włodarczyk, czyli Pani Fizjotrener, jest fizjoterapeutką i trenerką personalną kobiet. Ekspertka w szczególności zajmuje się terapią rozejścia mięśnia prostego brzucha, blizn i mięśni dna miednicy. To jedna z najbardziej rozpoznawalnych fizjoterapeutek w sieci. Obecnie jej profil na Instagramie obserwuje ponad 33 tys. osób.

Fizjoterapeutka nie boi się mówić o tematach tabu. Często też uświadamia kobiety, które niejednokrotnie nie zdają sobie sprawy z tego, że jakaś dolegliwość może ich dotyczyć. Tym razem zamieściła na swoim profilu na Instagramie wpis, w którym tłumaczy podstawowy błąd, jaki kobiety popełniają w trakcie pracy nad rozejściem mięśnia prostego brzucha.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł

Rozejście mięśnia prostego brzucha

Rozejście mięśnia prostego brzucha jest nienaturalnym dystansem między prawą i lewą stroną mięśnia prostego w stosunku do środka przedniej ściany brzucha. Z problemem tym najczęściej borykają się kobiety po ciąży, ponieważ mięśnie te często nie wracają same na swoje miejsce po porodzie.

Jak sprawdzić, czy masz RMPB? Jeśli napinasz brzuch i pojawia się wybrzuszenie w kształcie stożka, które następnie zapada się po rozluźnieniu mięśni, znaczy, że RMPB dotyczy także ciebie. Jeśli nie jesteś pewna, możesz to sprawdzić także w inny sposób. Na leżąco ze zgiętymi nogami unieś tułów tak, jakbyś robiła brzuszki. Jeśli na linii od wyrostka mieczykowatego (najmniejsza część mostka) do spojenia łonowego zauważysz „dziurę”, w którą możesz wsunąć więcej niż jeden palec, to niestety masz RMPB.

Monika Grzegorzewicz / Instagram.com

Błąd w rehabilitacji RMPB

Jak zaznacza Włodarczyk, kobiety popełniają błąd w trakcie pracy nad rozejściem mięśnia prostego, ćwicząc jedynie mięsień poprzeczny brzucha.

Jak słyszę, że ktoś pracuje rok nad rozejściem mięśnia prostego brzucha bez efektów to prawie zawsze okazuje, się że ćwiczy tylko mięsień poprzeczny brzucha. BŁĄD!!

Badanie z 2016 roku przeprowadzone na 26 kobietach z rozejściem wykazało, że aktywacja mięśnia poprzecznego brzucha nie wpływa na zbliżenie brzuśców mięśnia prostego brzucha – pisze fizjoterapeutka.

(Źródło: Behavior of the Linea Alba During a Curl-up Task in Diastasis Rectus Abdominis: An Observational Study. Lee D, et al. J Orthop Sports Phys Ther. 2016.)

Których ćwiczeń więc unikać?

Wnioski:

  • ćwiczenia oparte na aktywacji mięśni poprzecznego brzucha i trenujące ten mięsień nie powodują, że zmniejsza się rozejście mięśni prostych brzucha.
  • Po drugie: deska (plank) sama w sobie jest ćwiczeniem, które kobietom z rozejściem bardzo szkodzi i wręcz pogłębia rozejście oraz wpływa na osłabienie mięśni dna miednicy i obniżenie narządów, ponieważ zwiększa się bardzo ciśnienie w jamie brzucha!!

– wyjaśnia Włodarczyk.

Kobieta mierzy obwód w talii

Ekspertka dodaje także, że mięsień poprzeczny brzucha po ciąży także należy ćwiczyć, jednak ważne, by robić to odpowiednio.

Ćwiczcie mięsień poprzeczny, ale nie tylko, nie jako jedyny, terapię zaczyna się od przywrócenia balansu w pracy mięśni głębokich i mięsień poprzeczny jest jednym z nich. Ale nie od tego zaczyna się pracę. Zachęcam do współpracy z fizjoterapeutą uroginekologicznym – wyjaśnia fizjoterapeutka.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Gosia Włodarczyk (@pani_fizjotrener)

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ewelina Tyszko-Bury: Ciało jest niesamowite, ono zawsze pamięta / archiwum prywatne

Ewelina Tyszko-Bury: Ciało jest niesamowite, ono zawsze pamięta

„Podstawową różnicą pomiędzy mną a stomatologiem jest to, że stomatolodzy wsadzają wiertarki do buzi, a ja tylko palce” – o fizjoterapii stomatologicznej mówi Karolina Mrozińska

Siedź spokojnie! Proste ćwiczenia na ból pośladków, dzięki którym zapomnisz o bólu 

Odstające łopatki – jak pozbyć się tego problemu u dorosłych i dzieci? 

Pistolet do masażu – czy zastąpi masażer do mięśni i roller? Jaki masażer gun wybrać?

Ćwiczenia McKenziego – przykłady rehabilitacji, wskazania i przeciwwskazania

Ćwiczenia na łokieć tenisisty – domowe sposoby profilaktyki

Ćwiczenia dla zestresowanych. Fizjoterapeutka wyjaśnia, jak je wykonać

Masz stresującą pracę? Czujesz, że chodzisz ciągle spięta? Fizjoterapeutka ma dla ciebie kilka rozluźniających ćwiczeń

kobieta trenuje jogę

Ból po treningu? Fizjoterapeutka podpowiada, co warto zrobić

Masaż medyczny to nie masaż erotyczny!

„Masaż medyczny to nie masaż erotyczny!”. Przedstawicielki zawodów medycznych mówią STOP

Obolały kark, głowa i szyja. Jak sobie poradzić ze skutkami pracy siedzącej i stresu? Podpowiada Magdalena Mikołajczyk

Obolały kark, głowa i szyja. Jak sobie poradzić ze skutkami pracy siedzącej i stresu? Podpowiada Magdalena Mikołajczyk

„Chcesz mieć zgrabną sylwetkę? Zdradzę ci sekret”. Fizjoterapeutka pisze, jakie ćwiczenie warto dodać do treningów

„Chcesz mieć zgrabną sylwetkę? Zdradzę ci sekret”. Fizjoterapeutka pisze, jakie ćwiczenie warto dodać do treningów

Brzuszki szkodzą / unsplash

Robienie brzuszków szkodzi! Gosia Włodarczyk tłumaczy, dlaczego to najgorsza opcja na wzmocnienie mięśni brzucha

Odkryte kostki zimą - jak szkodzą zdrowiu?

Odsłaniasz kostki zimą? Fizjoterapeuta ostrzega: ten błąd możesz przypłacić zdrowiem

Acroyoga – samodzielna nauka od podstaw

Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka

Co się dzieje z twoim ciałem, gdy ćwiczysz bez przygotowania? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

„Fizjoterapeuci wykonują wspaniałą pracę. Ale zarabiają 1800 zł na rękę i żeby zarobić godnie, pracują po 12 godzin przez 7 dni w tygodniu” – mówi fizjoterapeutka Sandra Osipiuk

Gosia Włodarczyk

Czy twój brzuch przypomina balon? To nie musi być „ciąża spożywcza”. Sprawdź, co może ci dolegać

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzję o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Nie generalizuj!

„Zawsze się spóźniasz” i „Nigdy po sobie nie sprzątasz”! O tym, dlaczego nie warto generalizować

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Polub zasadę „to również minie”. Przyda się nie tylko, kiedy masz zły humor i wszystko idzie nie tak

×