Przejdź do treści

Jakie ćwiczenia szkodzą przy rozejściu mięśnia prostego brzucha? Tłumaczy fizjoterapeutka

Kobieta całuje córkę w policzko, ćwicząc na podłodze
Jakie ćwiczenia szkodzą przy rozejściu mięśnia prostego brzucha? Tłumaczy fizjoterapeutka/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta
Marianna Gierszewska o zakończeniu relacji: Urwać można metkę, nie relację
Czujesz ból w okolicach kręgosłupa lędźwiowego? Spróbuj ćwiczeń na kanapie przy ulubionym serialu
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane
„Jak łączy pan karierę z wychowywaniem dzieci?”. Ania Kęska bierze pod lupę pytania, których mężczyźni nigdy nie usłyszą, a kobiety są nimi bombardowane
Dziecko
Wirtualna rzeczywistość pomaga chorym spełniać marzenia. Film Piotra Łoja podbija internet
Ericka Hart pokazała na wybiegu blizny po mastektomii. Prawdziwa rewolucja na tygodniu mody w Nowym Jorku

Po ciąży zauważyłaś u siebie rozejście mięśnia prostego brzucha? Ćwiczysz, ćwiczysz, ale postępów nie widać? Prawdopodobnie winne są źle dobrane ćwiczenia, które skupiają się jedynie na mięśniu poprzecznym brzucha. W jaki sposób nie należy ćwiczyć? Czego unikać? Wyjaśnia fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk.

Pani Fizjotrener

Gosia Włodarczyk, czyli Pani Fizjotrener, jest fizjoterapeutką i trenerką personalną kobiet. Ekspertka w szczególności zajmuje się terapią rozejścia mięśnia prostego brzucha, blizn i mięśni dna miednicy. To jedna z najbardziej rozpoznawalnych fizjoterapeutek w sieci. Obecnie jej profil na Instagramie obserwuje ponad 33 tys. osób.

Fizjoterapeutka nie boi się mówić o tematach tabu. Często też uświadamia kobiety, które niejednokrotnie nie zdają sobie sprawy z tego, że jakaś dolegliwość może ich dotyczyć. Tym razem zamieściła na swoim profilu na Instagramie wpis, w którym tłumaczy podstawowy błąd, jaki kobiety popełniają w trakcie pracy nad rozejściem mięśnia prostego brzucha.

Rozejście mięśnia prostego brzucha

Rozejście mięśnia prostego brzucha jest nienaturalnym dystansem między prawą i lewą stroną mięśnia prostego w stosunku do środka przedniej ściany brzucha. Z problemem tym najczęściej borykają się kobiety po ciąży, ponieważ mięśnie te często nie wracają same na swoje miejsce po porodzie.

Jak sprawdzić, czy masz RMPB? Jeśli napinasz brzuch i pojawia się wybrzuszenie w kształcie stożka, które następnie zapada się po rozluźnieniu mięśni, znaczy, że RMPB dotyczy także ciebie. Jeśli nie jesteś pewna, możesz to sprawdzić także w inny sposób. Na leżąco ze zgiętymi nogami unieś tułów tak, jakbyś robiła brzuszki. Jeśli na linii od wyrostka mieczykowatego (najmniejsza część mostka) do spojenia łonowego zauważysz „dziurę”, w którą możesz wsunąć więcej niż jeden palec, to niestety masz RMPB.

Monika Grzegorzewicz / Instagram.com

Błąd w rehabilitacji RMPB

Jak zaznacza Włodarczyk, kobiety popełniają błąd w trakcie pracy nad rozejściem mięśnia prostego, ćwicząc jedynie mięsień poprzeczny brzucha.

Jak słyszę, że ktoś pracuje rok nad rozejściem mięśnia prostego brzucha bez efektów to prawie zawsze okazuje, się że ćwiczy tylko mięsień poprzeczny brzucha. BŁĄD!!

Badanie z 2016 roku przeprowadzone na 26 kobietach z rozejściem wykazało, że aktywacja mięśnia poprzecznego brzucha nie wpływa na zbliżenie brzuśców mięśnia prostego brzucha – pisze fizjoterapeutka.

(Źródło: Behavior of the Linea Alba During a Curl-up Task in Diastasis Rectus Abdominis: An Observational Study. Lee D, et al. J Orthop Sports Phys Ther. 2016.)

Których ćwiczeń więc unikać?

Wnioski:

  • ćwiczenia oparte na aktywacji mięśni poprzecznego brzucha i trenujące ten mięsień nie powodują, że zmniejsza się rozejście mięśni prostych brzucha.
  • Po drugie: deska (plank) sama w sobie jest ćwiczeniem, które kobietom z rozejściem bardzo szkodzi i wręcz pogłębia rozejście oraz wpływa na osłabienie mięśni dna miednicy i obniżenie narządów, ponieważ zwiększa się bardzo ciśnienie w jamie brzucha!!

– wyjaśnia Włodarczyk.

Kobieta mierzy obwód w talii

Ekspertka dodaje także, że mięsień poprzeczny brzucha po ciąży także należy ćwiczyć, jednak ważne, by robić to odpowiednio.

Ćwiczcie mięsień poprzeczny, ale nie tylko, nie jako jedyny, terapię zaczyna się od przywrócenia balansu w pracy mięśni głębokich i mięsień poprzeczny jest jednym z nich. Ale nie od tego zaczyna się pracę. Zachęcam do współpracy z fizjoterapeutą uroginekologicznym – wyjaśnia fizjoterapeutka.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Gosia Włodarczyk (@pani_fizjotrener)

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ćwiczenia dla zestresowanych. Fizjoterapeutka wyjaśnia, jak je wykonać

Masz stresującą pracę? Czujesz, że chodzisz ciągle spięta? Fizjoterapeutka ma dla ciebie kilka rozluźniających ćwiczeń

kobieta trenuje jogę

Ból po treningu? Fizjoterapeutka podpowiada, co warto zrobić

Masaż medyczny to nie masaż erotyczny!

„Masaż medyczny to nie masaż erotyczny!”. Przedstawicielki zawodów medycznych mówią STOP

Obolały kark, głowa i szyja. Jak sobie poradzić ze skutkami pracy siedzącej i stresu? Podpowiada Magdalena Mikołajczyk

Obolały kark, głowa i szyja. Jak sobie poradzić ze skutkami pracy siedzącej i stresu? Podpowiada Magdalena Mikołajczyk

„Chcesz mieć zgrabną sylwetkę? Zdradzę ci sekret”. Fizjoterapeutka pisze, jakie ćwiczenie warto dodać do treningów

„Chcesz mieć zgrabną sylwetkę? Zdradzę ci sekret”. Fizjoterapeutka pisze, jakie ćwiczenie warto dodać do treningów

Brzuszki szkodzą / unsplash

Robienie brzuszków szkodzi! Gosia Włodarczyk tłumaczy, dlaczego to najgorsza opcja na wzmocnienie mięśni brzucha

Odkryte kostki zimą - jak szkodzą zdrowiu?

Odsłaniasz kostki zimą? Fizjoterapeuta ostrzega: ten błąd możesz przypłacić zdrowiem

Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka

Co się dzieje z twoim ciałem, gdy ćwiczysz bez przygotowania? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

„Fizjoterapeuci wykonują wspaniałą pracę. Ale zarabiają 1800 zł na rękę i żeby zarobić godnie, pracują po 12 godzin przez 7 dni w tygodniu” – mówi fizjoterapeutka Sandra Osipiuk

Gosia Włodarczyk

Czy twój brzuch przypomina balon? To nie musi być „ciąża spożywcza”. Sprawdź, co może ci dolegać

Kobieta

Po raz pierwszy w historii łódzkiej Filmówki na reżyserię dostały się same kobiety

Kobieta siedzi przy biurku

L4 z powodu wypalenia zawodowego? Od stycznia 2022 r. będzie to możliwe

Simone Biles

Simone Biles: Nie chcę, aby kolejna młoda gimnastyczka ani jakakolwiek inna osoba doświadczyła horroru, który przeżyłam

Fitball – przykładowe ćwiczenia, wybór odpowiedniej piłki

Dwie kobiety

Związki partnerskie i małżeństwa jednopłciowe powinny być uznawane w całej UE. Rezolucja Parlamentu Europejskiego

Niepłodność – przyczyny, sposoby diagnostyki, leczenie

Olga Kamińska

Dr Olga Kamińska: Przez zazdrość wzrasta poziom testosteronu, a to wpływa na życie seksualne [WIDEO]

Alanis Morissette wyznała, że jako nastolatka była wielokrotnie gwałcona

Joanna Jaworska o trudnych powrotach do treningów

„Przerwa nie jest twoją porażką”. Joanna Jaworska podpowiada, jak bez spiny wrócić do regularnych treningów

Anglia rezygnuje z certyfikatów covidowych

Anglia rezygnuje z certyfikatów covidowych. „Nie będziemy kontynuować planu wprowadzenia paszportów szczepionkowych”

Francja: będą bezpłatne środki antykoncepcyjne dla kobiet do 25. roku życia

Francja wprowadza bezpłatne środki antykoncepcyjne dla kobiet do 25. roku życia

Audrey Diwan

Wielki triumf kobiet na Festiwalu Filmowym w Wenecji! Najważniejsze statuetki w kobiecych rękach

Protest pracowników ochrony zdrowia

Protest pracowników ochrony zdrowia. Ane Piżl:  Nie dotrę. Wygnała nas z tego kraju nienawiść do osób LGBT+

Ig Noble przyznane

Ig Noble przyznane! W dziedzinie medycyny zwyciężyło odkrycie, że orgazm może… udrażniać nos

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Ćwiczenia na odstresowanie. Zobacz 5 ćwiczeń od trenerki fitness

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?