Przejdź do treści

Matka Dentystka: czasami pacjentka na fotelu stomatologa dowiaduje się, że jest w ciąży

szeroko uśmiechnięta bruntetka
źródło: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdrada emocjonalna – definicja, jak sobie z nią poradzić?
Współzależność w związku. Jak ją rozpoznać u partnera?
Endomorfik – kto to, dieta, trening. Jak schudnąć, będąc endomorfikiem?
wakacje, pandemia
„W wakacje będziemy wracali do normalnego funkcjonowania” – twierdzi Adam Niedzielski
Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Zapominacie o myciu zębów? Na małe dziurki machacie ręką? Sprawdźcie, co warto wiedzieć o zębach i ich pielęgnacji w kolejnej części cyklu HelloNoShame. Tym razem rozmawiamy z dentystką Karolinę Janowską-Koner, w sieci znaną jako Matka Dentystka.

Jak możemy zadbać o higienę jamy ustnej, gdy nie mamy możliwości wyszczotkowania ich?

Karolina Janowska-Koner: Od jednorazowego nieumycia zębów nikomu jeszcze nic się nie stało. Owszem – rano może być pewien dyskomfort, ale na pewno żadna nowa „dziurka” z tego powodu się nie rozwinie. Ale podkreślam – mówimy o sytuacji, gdy faktycznie jest to jednorazowy epizod. Gdy wiemy, że już zapomnieliśmy szczoteczki i nie mamy szansy jej w żaden sposób zdobyć, zadbałabym o to, żeby ostatni posiłek był zakończony kawałkiem twardego sera – to stymuluje wydzielanie śliny i wspomaga remineralizację. Przed spaniem dodatkowo przepłukałabym obficie zęby wodą.

Jeżeli ktoś się upiera i myje zęby tylko raz dziennie, to kiedy najlepiej to robić? Rano, wieczorem?

Najlepiej to robić rano… i wieczorem! Ale jeżeli faktycznie już ktoś MUSI wybrać, to wieczorne mycie to jest absolutna podstawa. Po pierwsze oczyszczamy zęby z płytki, którą gromadziliśmy przez cały dzień, po drugie w nocy spada wydzielanie śliny, która jest bardzo ważna w procesie remineralizacji, więc trzeba przygotować na to jamę ustną.

Jak ważny jest dobór szczoteczki w codziennej pielęgnacji zębów?

Szczerze mówiąc, ważniejsze od szczoteczki jest to, aby prawidłowo jej używać i pilnować, czy faktycznie wszystkie powierzchnie są dokładnie oczyszczone. Porównywalne efekty w oczyszczaniu zębów można osiągnąć stosując zarówno szczoteczki manualne, jak i elektryczne. Tylko w przypadku tych drugich przyjdzie nam to dużo łatwiej. Nie zapominajmy, że codzienna higiena to nie tylko szczotka i pasta. Do powierzchni pomiędzy zębami potrzebujemy nitki, irygatora lub specjalnego czyścika. Niewiele osób pamięta o myciu języka!

Co warto płukać jamę ustną olejem kokosowym?

Udowodniono pozytywne działanie oleju kokosowego na mikroflorę jamy ustnej, ale trzeba pamiętać o tym, że samo płukanie zdecydowanie nie wystarczy na to, by ochronić zęby przed próchnicą. Płukanie olejem kokosowym może być dobrym uzupełnieniem tradycyjnych metod higienicznych.

Czy można wspierać stan zębów jakąś suplementacją?

Jest dużo preparatów wspierających zęby, ale niestety, nie ma się co łudzić, że łykana codziennie tabletka cudownie je wzmocni i odbuduje. Aby cieszyć się zdrowym uśmiechem należy przede wszystkim zapewnić zębom zdrową dietę, dokładną higienę i regularne kontrole u dentysty.

Czy usuwanie kamienia nazębnego powinno być zabiegiem wykonywanym regularnie?

Dokładnie tak, co najmniej raz do roku! Mimo tego, że wydaje nam się, że nie ma kamienia, to najczęściej jego złogi magazynowane są pod dziąsłami i nie ma opcji żebyśmy domowymi sposobami je stamtąd wyciągnęli. Tak na prawdę częstotliwość wykonywania tego zabiegu podyktowana jest naszymi potrzebami – są osoby, które muszą się zgłaszać na czyszczenie nawet co 3 miesiące. A zależność jest bardzo prosta: im słabsza higiena, tym więcej płytki z której następnie tworzy się kamień nazębny. Dlatego gdy często słyszymy od dentysty, że musimy ściągnąć kamień, trzeba się zastanowić, co robimy źle podczas mycia zębów i koniecznie to poprawić! Warto poprosić lekarza lub higienistkę o instruktaż higieny jamy ustnej.

 

Czy ze stanu zębów możemy „wyczytać” choroby naszego organizmu?

Na naszych zębach odbija się głównie stres i szkodliwe nawyki. Istnieją też wady wrodzone, w których nietypowy wygląd zębów jest jednym z objawów, ale nigdy niejedynym. Dużo dokładniejszym wskaźnikiem ogólnego stanu naszego zdrowia jest błona śluzowa jamy ustnej i przyzębie. Ciekawy przykład to guz ciążowy, który pojawia się na dziąsłach u niektórych pań pod wpływem działania ciążowych hormonów. Słyszałam o przypadkach, że pacjentka właśnie na fotelu u stomatologa dowiadywała się, że najprawdopodobniej jest w ciąży. Pogorszenie stanu przyzębia obserwujemy w wielu chorobach hematologicznych czy systemowych, takich jak na przykład niekontrolowana cukrzyca. W jamie ustnej doszukamy się także objawów wielu chorób wirusowych i bakteryjnych.

Na co mogą mieć wpływ stany zapalne zębów?

Zaniedbane stany zapalne zębów mogą objawiać się chorobą nawet odlegle położonych narządów: serca, nerek, kości, oka i innych. To tak zwane zakażenia odogniskowe, które są stanem poważnie zagrażającym zdrowiu, a nawet i życiu chorych. Pacjenci wymagają w takich wypadkach leczenia szpitalnego, ale konieczne jest też odnalezienia w jamie ustnej ogniska pierwotnego i jego usunięcie. Swoimi zębami powinny szczególnie zainteresować się kobiety planujące dzieci. Udowodniono, że stany zapalne w obrębie jamy ustnej mogą opóźniać zajście w ciąże. Wykazano także, że istnieje związek pomiędzy zaniedbanymi zębami i dziąsłami a porodem przedwczesnym i niską masą urodzeniową dziecka.

Czy jakieś stany lub choroby wymagają innej metody niż standardowa higiena jamy ustnej?

Osoby, u których z różnych powodów doszło do zaburzeń wydzielania śliny i cierpią z powodu tzw. kserostomii muszą zadbać osobiście o to, by nawilżać odpowiednio jamę ustną. Jej brak sprawia, że nasze zęby łatwiej mogą zostać zaatakowane przez próchnicę, a błona śluzowa jest bardziej podatna na wszelkie uszkodzenia. Służą do tego preparaty tzw. sztucznej śliny. Wyjątkowo dobrze o higienę jamy ustnej powinny także dbać przyszłe mamy. Hormony ciążowe, dolegliwości żołądkowe związane z pierwszym trymestrem, częste podjadanie – te 9 miesięcy to nie jest łatwy czas dla kobiecych zębów. Wtedy szczególnie warto wybrać się na wizytę do stomatologa i wdrożyć do codziennej toalety dodatkowe środki higieny.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Phonebleaching. Czy można wybielić zęby, podłączając się… do telefonu?

Szczoteczka do zębów

Mycie zębów – jakich błędów powinnyśmy unikać? Wymienia stomatolożka

Jest ofiarą księdza pedofila. Dziś marzy, aby normalnie funkcjonować, a pierwszym krokiem do tego jest poprawienie stanu uzębienia. Pomóżmy spełnić jej to marzenie

kobieta pijąca napój podczas treningu

Trenujesz? Uważaj na zęby!

Zdrowa Buzia

„O próchnicy mówię, że zaatakowały robaczki, a o wierceniu zęba – odkurzanie szczelin z nich, aby nie atakowały. Gdy pojawia się krew, wyjaśniam, że to ketchup”. Rozmawiamy ze Zdrową Buzią

zawstydzona młoda kobieta w sklepie

„W wieku 26 lat już miałam z tym problem, więc nie dotyczy to tylko osób starszych”. Urolog wyjaśnia, jak poradzić sobie z nietrzymaniem moczu

Dentystka Karolina Janowska-Kroner: zbuntowane nastolatki to trudna grupa pacjentów

Dr Ewa Kuchowicz: W starym budownictwie paprocie o wiele lepiej rosną niż w nowych blokach. Coś im niespecjalnie służy, a rośliny potrafią być wrażliwe, dużo bardziej wrażliwe niż my

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Ewa Jarczewska-Gerc

Dr Ewa Jarczewska-Gerc: Kobietom wmawia się, że równowagę osiągną dopiero wtedy, kiedy będą miały swoją drugą połówkę

Trening dla seniora

Trening dla seniora. 5 sprawdzonych ćwiczeń

Kobieta

Dziewczyno – rozbierz się i pochwal się sobie. Dzisiaj wieczorem koniecznie zrób to ćwiczenie

Żywność ekologiczna – warta swojej ceny?

Ektomorfik – kto to, dieta i trening. Jak może przytyć?

Heroizm – definicja, psychologia. Co to jest?

Nie biegaj bez rozgrzewki! Praktyczna ściągawka z listą ćwiczeń na rozgrzewkę

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

Julian Sobiech

Julian Sobiech: gdy ekran laptopa jest zbyt nisko, mięśnie dosłownie ciągną za mózg

Olga Kamińska

Fenomen Tindera wyjaśnia neuropsycholożka dr Olga Kamińska [WIDEO]

„Mama na cały etat”. Nowa funkcjonalność na LinkedIn ma pomóc w walce z dyskryminacją na rynku pracy

Mezomorfik – kto to jest, cechy, dieta i trening dla mezomorfika

Polscy uczniowie znaleźli się w europejskim „top 5” dzieci, które najdłużej uczą się w domach

6 rzeczy, których lepiej nie mówić osobom z zaburzeniami odżywiania

Julia Kamińska

Julia Kamińska: Gdy byłam młodsza, doświadczyłam molestowania. Wtedy nie zdawałam sobie z tego sprawy

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Joga hormonalna – sposób na równowagę