Przejdź do treści

Zatroszcz się o siebie zimą. Podpowiadamy, jak to zrobić

zima
Zatroszcz się o siebie zimą Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ginekologowi warto mówić o tym, że podczas seksu cię boli, że nie masz ochoty na czułości albo, że w ostatnim czasie spałaś z kilkoma facetami
Dziewczyna stojąca na ulicy
„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym
„Polski ład” ogłoszony. Co nowego w ramach działań w zakresie ochrony zdrowia?
joga yoga
Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!
Nie wypada? A właśnie że wypada!

Zima może nie być dla ciała i organizmu uciążliwością. Pod warunkiem że wiemy, jak dbać o skórę, w co się ubierać, co jeść i pić, a wreszcie czego unikać o tej porze roku. Jak więc przetrwać zimę bez uszczerbku na zdrowiu? Oto proste wskazówki.

Siarczysty mróz w duecie z wiatrem potrafią nieźle zaszkodzić organizmowi. Wysuszają i podrażniają skórę, sprzyjają wychłodzeniu ciała, spadkowi odporności, odmrożeniom, a na dodatek tyciu. Z pomocą kilku wskazówek może nam być wszystkim o wiele łatwiej i zdrowiej przetrwać ten czas.

Jak dbać o skórę?

Zimą wcale nie musimy straszyć czerwonymi policzkami czy pękającymi dłońmi. Wystarczy smarowanie się kremami. Jakimi? To proste: tłustymi. Mróz podrażnia i wysusza skórę przez to, że powoduje zmniejszenie jej ukrwienia i dotlenienia. Nie pomoże jednak siedzenie w domu. W zamkniętych (i zazwyczaj przegrzanych) pomieszczeniach powietrze jest tak suche, że też odwadnia skórę. Bo gdy na zewnątrz -10 stopni, a w pokoju +25 stopni, to efektem jest odparowanie wody, nawet z tych głębszych warstw.

Wszystko przez różnicę ciśnień między powierzchnią skóry a rozgrzanym, przesuszonym powietrzem. Na takie trudy ratunkiem może być tylko tłusty krem. Tworzy na powierzchni skóry filtr ochronny, który stanowi barierę przed mrozem i wiatrem. Zabezpiecza też przed utratą z niej wilgoci. Żeby tłusty krem spełniał jednak swoje zadanie, trzeba przy jego używaniu i wyborze trzymać się kilku zasad.

Ula i Ania z Ministerstwa Dobrego Mydła

Pamiętaj o tych zasadach

Przede wszystkim krem należy nakładać co najmniej kilkanaście minut przed wyjściem. W przeciwnym razie jego składniki pod wpływem mrozu mogą tylko podrażnić skórę. Wtedy łatwiej o przemrożenie.

W przypadku kremów do twarzy warto też przyjrzeć się składowi takiego specyfiku. Mile widziane są enzymy, flawonoidy, garbniki, kwas hialuronowy, kwasy owocowe, witamina C, aloes, arnika czy mukopolisacharydy. Składniki te skutecznie pomagają w ochronie narażonej na podrażnienia i obrzęki skóry.

Lepiej natomiast zrezygnować z kremu, który zawiera alkohol. Przez zawartość alkoholu kremy uzyskują co prawda płynniejszą konsystencję, ale z drugiej strony składnik ten wysusza skórę – ostrzega na łamach „The Fairbanks Daily News-Miner” Kathie Anderson-Stirling, dermatolog z mroźnej Alaski. To jednak nie wszystko. Naukowcy udowodnili, że zawartość etanolu może też podrażniać skórę. Na szczęście w sklepach jest ogromny wybór kremów, więc mając wiedzę na temat skutecznie chroniącego zimą tłustego kremu, na pewno można wybrać taki, który się sprawdzi. W razie czego pozostaje nam jeszcze możliwość przygotowania domowego balsamu ochronnego. Do twarzy sprawdzi się np. mieszanka maści cynkowej, lanoliny, oleju sezamowego, czerwonej glinki z wodą destylowaną. Dłoniom pomóc może natomiast krem składający się z gliceryny, soku z cytryny i olejku eterycznego.

Dla tych, których nie zniechęciła jeszcze wizja zimowej pielęgnacji skóry, ostatnia wskazówka. Oprócz tłustych kremów przydadzą się też odżywcze. Z prostej przyczyny. Pomagają w regeneracji i odbudowie naturalnego płaszcza lipidowego skóry. Skuteczny krem odżywczy może się pochwalić witaminami A i E w składzie, ale mile widziane są też witaminy D i K, które wspomagają procesy regeneracji.

Agnieszka Zielińska

Jak się ubierać?

Patent na tzw. cebulkę to strzał w dziesiątkę. Jak się okazuje, zakładanie kilku warstw ubrań jest nawet bardziej wskazane niż jednej grubszej bluzy. Według naukowców znajdujące się pomiędzy poszczególnymi warstwami powietrze działa jak izolator chroniący przed zimnem. Pod warunkiem oczywiście, że ubrania nie są zbyt obcisłe. Nie dość, że taki strój tylko zaburza krążenie, to gdy jeszcze przejdzie zimnem, może doprowadzić do zapalenia tkanki podskórnej.

Co jeszcze ochroni nas przed mrozem? Według krążącej opinii to dobrze zabezpieczona głowa, bo przecież ciepło podobno „ucieka” właśnie przez nią. Wprawdzie zaprzeczają temu np. uczeni z Uniwersytetu w Rochester, a także Uniwersytetu w Indianie, ale na wszelki wypadek warto jednak mieć pod ręką grubą czapkę, a szczególnie taką, która chroni zatoki i uszy, po to żeby uniknąć przeziębienia.

Jeśli już mowa o konkretnych częściach ciała, dobrze też zabezpieczyć ręce i stopy, które są wrażliwe na zimno. Delikatnym rękom nie wystarczy ich schowanie do kieszeni. Choć to dla większości z nas naturalny odruch – bezpieczniej założyć najgrubsze rękawiczki i wyjąć ręce z kurtki. Wtedy fundujemy rękom minigimnastykę. Poprzez poruszanie ramionami i rękoma mięśnie będą miały trening, poprawiając przepływ krwi, a tym samym wytwarzanie ciepła w okolicy dłoni – twierdzi Tim Hutchful z Brytyjskiego Stowarzyszenia Chiropraktycznego. Z kolei stopom ulgę przynieść może nie tylko solidne obuwie czy dodatkowo ocieplane wkładki, ale też ciepła kąpiel z dodatkiem ulubionych olejków.

Czego unikać?

Zbyt częstych kąpieli. Rzecz jasna nie trzeba całkowicie z nich rezygnować, ale na pewno je ograniczać. Zimą obniża się grubość naturalnej bariery lipidowej naskórka. Tymczasem kąpiele, szczególnie długie i bardzo ciepłe, powodują wymywanie lipidów i ceramidów z warstwy rogowej skóry. Po kąpieli nie wolno też zostawiać mokrej skóry bez wycierania, bo przez to dodatkowo się wysusza. Pamiętać też warto, żeby nie używać soli i płynów do kąpieli. Zawarte w nich substancje mogą podrażniać skórę. Lepiej zamienić je na natłuszczające olejki.

W okresie zimy korzyści nie przyniesie długie przebywanie w przesuszonych ogrzewaniem pomieszczeniach, bo fatalnie wpływa to na kondycję skóry. Badania japońskich naukowców zachęcają, aby korzystać z nawilżaczy powietrza. Przeprowadzony przez nich w okresie zimy eksperyment z użyciem mgły dowiódł, że pod jej wpływem poprawił się poziom nawilżenia twarzy.

Myślicie, że zimą słońce nie jest dla skóry tak groźne jak latem? Nic bardziej mylnego. Unikajmy ekspozycji na słońce, bo zimą promienie UV, które odbijają się od śniegu i lodu, przedostają się do skóry w jeszcze większej dawce. Warto w związku z tym zaopatrzyć się także w krem zawierający wysokie filtry oraz w okulary przeciwsłoneczne, by chronić oczy.

Zimą raczej powinno się też ograniczyć spożywanie tych produktów, które powodują nadmierną produkcję wilgoci i mają właściwości chłodzące, np. cytrusów. Więcej na ten temat znajdziecie tu.

Co jeść i pić?

Kiedy za oknem trzaska mróz, a dni są bardzo krótkie, to w posiłkach poszukujemy energii i ciepła. Dopada nas w związku z tym apetyt na, delikatnie rzecz ujmując, niezbyt wartościowe produkty. Wiadomo – dobrze przysmażony sznycel daje więcej siły do spaceru w -10 stopniach niż duszony na parze kurczak, a kawa z bitą śmietaną to idealna wymówka przy spadku energii o tej porze roku. Spójrzmy jednak prawdzie w oczy. Tłuste i słodkie dania nie wyrównają braków ciepła i energii. Mogą co najwyżej pozostawić po sobie dodatkowy ślad w talii. Brak słońca, a także świeżych warzyw i owoców w diecie powoduje przy tym, że rośnie zapotrzebowanie organizmu na witaminy. Bez nich osłabiony organizm może częściej ulegać infekcjom. Co więc jeść? Zimą trzeba wybierać takie posiłki, które mają jak najwięcej składników odżywczych.

Na pewno wskazane jest uwzględnienie w diecie kasz, pełnoziarnistego pieczywa, warzyw i owoców. Stanowią dla organizmu znakomite źródło energii. Dla wzmocnienia układu odpornościowego poleca się produkty mleczne, chude mięsa, ryby, fasolę, ziarna czy orzechy. Do posiłków warto dodawać cebulę, czosnek i pora, które mają działanie rozgrzewające i podnoszące odporność. Tak samo ostre przyprawy, takie jak pieprz, papryka, imbir czy goździki, powodują, że po ich zjedzeniu od razu robi się cieplej. Można dodawać je też do gorących napojów. Herbata z imbirem, kawa z cynamonem albo herbata z goździkami to najlepszy wybór, jeśli przemarzliśmy, a potrzebujemy do picia czegoś rozgrzewającego, nie tylko zapychającego.

Dbanie o siebie w okresie zimowym wcale nie jest tak skomplikowane i pracochłonne, jak mogłoby się wydawać. A już na pewno pomoże nam skorzystać z uroków tej pory roku dla zdrowia.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

Kobieta biegnie

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Seks zimą – jak go uprawiać, by było nam miło

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

dziecko w pieluszce wielorazowej

„Pieluchy wielorazowe są postrzegane dziś jako coś obrzydliwego”. O tym, czym różni się nowoczesne wielopielo od tego, które znały nasze babcie, mówi Helena Łysik, czyli Wielomatka

ocet jabłkowy

Ocet jabłkowy – zastosowania od pielęgnacji przez sprzątanie do jedzenia

zima

Zima pachnie inaczej niż lato. Czym się różni?

kobiety na nartach

Planujesz wyjazd na narty? Trener Marcjan Piotrowski radzi, jak się przygotować do zimowych sportów

„Osoba, która nie ma sezonowych zaburzeń nastroju, zimą ma prawo mieć obniżony nastrój i chandrę”. O tym, czym jest fototerapia, mówi psychiatra Anna Antosik-Wójcińska

talerz zdrowego jedzenia

Masz zimową chandrę? Jej przyczyną może być dieta. Ekspertka radzi, co jeść, aby poprawić sobie nastrój

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

szklanki z wodą

Dlaczego zimą szybciej się odwadniamy?

zima

5 powodów, by wyjść z domu zimą

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Bezpieczne bieganie zimą

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać

Kontuzje na feriach: krótki poradnik szybkiego reagowania

Pokonać zimę – pozostać FIT!

Jest zima, jest zabawa

Jest zima, jest zabawa

Snowboard – szus na jednej desce

Snowboard – szus na jednej desce

Przygotujcie się na stok!

Przygotujcie się na stok!

Czas na narty!

Czas na narty!

Biegaczu, zabiegaj lenia!

Biegaczu, zabiegaj lenia!

Gdzie jest zima?

Gdzie jest zima?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

kobieta ćwiczy z mini bandem

Ćwiczenia z gumą na uda – jak ćwiczyć z mini bandem?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?