Przejdź do treści

Pomaganie jest zdrowe!

pomaganie
Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
wykluczenie menstruacyjne
„Czym różni się papier toaletowy od podpaski?”. Wykluczenie menstruacyjne po raz pierwszy w polskim Sejmie
Kobieta z folią
Mama Chemik: czy tak samo jak szczepionek boicie się metali ciężkich, które mogą być nawet w kubku, z którego codziennie pijecie kawę?
Norweskie piłkarki ręczne powiedziały "dość" graniu w bikini i założyły krótkie spodenki. Federacja ukarała je grzywną
Pink zapłaci karę grzywny za norweskie szczypiornistki. „Jestem bardzo dumna, że norweska drużyna zaprotestowała przeciwko seksistowskim zasadom”
Obowiązkowe szczepienia dla medyków w Polsce
Obowiązkowe szczepienia dla polskich medyków. Morawiecki: rozważamy taki wariant
„Mądra feministka wie, że seks nie uprzedmiatawia”. Maja Staśko wspólnie z psychiatrką komentują wywiad Dody o seksworkingu

Pomyślałabyś, że pomagając innym, zwiększasz swoje szanse na długie życie? Można to nazywać karmą. Naukowcy jednak mają dowody na to, że niesienie pomocy potrzebującym realnie wpływa na naszą kondycję zdrowotną.

Negatywny wpływ stresu

Najgroźniejszym wrogiem zdrowia jest stres. Hormony, które wydziela organizm, kiedy czujemy niepokój i podenerwowanie, zaburzają pracę wielu organów. Najdotkliwiej odczuwa to układ sercowo-naczyniowy (wzrost ciśnienia, przyspieszone bicie serca) oraz układ immunologiczny.

Pod wpływem stresu w komórkach zachodzą nieprawidłowe zmiany powodujące przedwczesne starzenie się organizmu. Jak tego uniknąć? Naukowcy odkryli, że najlepszym sposobem, by sobie pomóc, jest… pomaganie innym!

Pomagaj innym!

Według badań, altruistyczna postawa potrafi zdziałać wiele – zarówno dla naszego zdrowia psychicznego, jak i fizycznego. Okazało się, że już cztery godziny pracy charytatywnej tygodniowo jest w stanie zmniejszyć ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego o 40 proc.

Osoby, które regularnie robią coś dobrego dla innych, mają szanse dłużej cieszyć się życiem. Zauważono, że ryzyko przedwczesnej śmierci u osób wykazujących altruistyczną postawę spada o 44 proc.! To oznacza, że pomaganie może mieć silniejszy wpływ na nasz organizm niż regularne uprawianie sportu.

Niesienie pomocy innym oddziałuje także na naszą kondycję psychiczną. Naukowcy z York University poprosili uczestników badania, by przynajmniej kilka minut dziennie poświęcili na zrobienie czegoś dobrego dla drugiej osoby. Po sześciu miesiącach okazało się, że osoby te miały dużo wyższe poczucie własnej wartości i czuły się szczęśliwsze niż uczestnicy z grupy kontrolnej, którzy nie mieli takiego zadania.

Wszystko znowu sprowadza się do hormonów ‒ kiedy wyciągasz pomocną dłoń do drugiej osoby, wzrasta poziom oksytocyny. To substancja, która działa odwrotnie do hormonów stresu, obniżając ich negatywne oddziaływanie.

Przyjęcie altruistycznej postawy pobudza w mózgu układ nagrody, co z kolei powoduje produkcję hormonów szczęścia ‒ dopaminy oraz endorfin.

Jest jednak kilka warunków, które trzeba spełnić, by pomaganie innym rzeczywiście silnie oddziaływało na nasz organizm.

Po pierwsze, trzeba to robić regularnie, a po drugie ‒ chęć pomocy musi płynąć prosto z naszego serca. Tylko wtedy organizm jest w stanie uruchomić odpowiednie procesy chemicznie. Pamiętaj, że nie musisz od razu rzucać wszystkiego i wyjeżdżać na Filipiny, by pomóc budować sierociniec.

Rozejrzyj się dookoła ‒ na pewno możesz dostrzec ludzi, którzy potrzebują pomocy. Może zaproponuj sąsiadce w podeszłym wieku, że zrobisz dla niej zakupy? Albo powiedz koledze, że zostaniesz po godzinach i pomożesz mu z projektem, z którym nie może się uporać? Pomocy potrzebują także zwierzęta w schroniskach, więc może zamiast spędzać niedzielę przed telewizorem, zabierz schroniskowego zwierzaka na spacer. Pomysłów może być wiele.

Czasem nawet drobny gest może zdziałać wiele dobrego, a wręcz uratować komuś życie! Czy wiesz, że udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanej osobie może nawet trzykrotnie zwiększyć jej szanse na przeżycie?

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

"Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej". Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

„Chowałam się. Wstydziłam się. Nigdy więcej”. Martyna Kaczmarek o tym, jak ważne jest normalizowanie nadmiernej potliwości

Ćwiczenia dla zestresowanych. Fizjoterapeutka wyjaśnia, jak je wykonać

Masz stresującą pracę? Czujesz, że chodzisz ciągle spięta? Fizjoterapeutka ma dla ciebie kilka rozluźniających ćwiczeń

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Kobieta

Dominik Haak: promocja pozytywnego stylu życia zamieniła się w dyktaturę szczęścia, w której nie ma miejsca na trudne emocje

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Kobieta

Strach jest wrogiem szczęśliwego życia. Dlaczego się boimy?

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Kobieta

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

Kobieta

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

Szczęścia nie da się łatwo zdefiniować. Ale można znaleźć kilka cech, którymi wyróżniają się szczęśliwi ludzie

Kobieta patrzy w górę

Zwalcz negatywne przekonania! Wyjdzie ci to na zdrowie!

Kobieta z aparatem

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Kobieta

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

dwie kobiety na plaży

Emocje – czym są, funkcje emocji, jak sobie z nimi radzić

prokrastynacja

Prokrastynacja – czym jest, objawy, leczenie, jak zwalczać

Kobieta siedzi do góry nogami w fotelu

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona