Przejdź do treści

Kampania „Tak dla podpasek” ocenzurowana. Część mediów pokazuje spot bez krwi menstruacyjnej

Kadr ze spotu\ źródło: YouTube
Podoba Ci
się ten artykuł?

Miesiączkujące nastolatki opuszczają lekcje, nie ćwiczą na WF-ie. Dorosłe kobiety mają dylemat: kupić sobie podpaski czy jedzenie? Wciąż wiele kobiet zamiast komfortowych środków higienicznych używa papieru toaletowego czy waty. Nawet w XXI wieku podpaski czy tampony dla wielu są nadal luksusem. Tę dramatyczną sytuację chce zmienić Okresowa Koalicja, która połączyła siły z Kulczyk Foundation i ruszyła z kampanią społeczną o miesiączce. Lecz choć ta miała temat okresu oswajać, niestety w wielu mediach ich spot został ocenzurowany.

Podpaski w każdej szkolnej toalecie

TakDlaPodpasek.pl to apel do rządzących, aby przyjęli ustawę o darmowym dostępie do podpasek w każdej szkole. Tak jak znajdziemy w szkołach papier toaletowy, mydło czy ręcznik papierowy, tak samo powinnyśmy móc znaleźć artykuły higieniczne, które zapewnią uczennicom komfort w czasie miesiączki.

 Wyniki badań Kulczyk Foundation z 2020 oraz 2022 roku budzą niepokój:

  • 54 proc. nastolatek w Polsce przynajmniej raz nie poszło do szkoły z powodu okresu
  • 21 proc. dziewczynek musiało zwolnić się z lekcji z powodu braku środków higieny menstruacyjnej
  • 67 proc. Polek przyznaje, że zdarzyło im się nie mieć w szkole dostępu do podpasek.

Za tym, żeby podpaski w szkołach były darmowe, optuje 64 proc. Polek i Polaków. Badanie fundacji pokazuje też, że co trzecia nastolatka nie jest przygotowana na nadejście okresu. Jednej na pięć kobiet w Polsce zdarzyło się nie mieć pieniędzy na zakup odpowiednich środków menstruacyjnych. Z powodu okresu kobiety często nie pojawiają się w pracy czy szkole. To może odmienić się dzięki inicjatywie, którą podjęły Okresowa Koalicja wraz Kulczyk Foundation.

„To pierwsza tak duża kampania społeczna, która opowiada o menstruacji. Liczymy na trwałą zmianę świadomości na temat okresu, ale naszym najważniejszym zadaniem jest wprowadzenie darmowych podpasek do wszystkich polskich szkół. Mamy ogromną determinację i jeden cel – zadbać o zdrowie i prawa kobiet wszystkich nastolatek w Polsce” – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation, cytowana przez wirtualnemedia.pl

Jak mówią inicjatorki akcji, celem jest wparcie dziewczynek w godnym przeżywaniu okresu, a także uchronienie ich przed opuszczaniem zajęć lekcyjnych z powodu miesiączki. Akcja ma także obalić mity i stereotypy, które narosły wokół miesiączki, i normalizować ten stan. Kiedy dziewczynki otrzymają dostęp do środków higieny osobistej, poprawi to ich komfort życia i wzmocni pewność siebie. Tak samo jest potrzebna edukacja w tym zakresie.

Spot ocenzurowany

Najważniejszym elementem kampanii jest spot społecznościowy, który został przygotowany w kilku wersjach. Wszystkie wersje dotykają problemu wykluczenia menstruacyjnego. Film trafi na anteny kanałów telewizyjnych oraz pojawi się w mediach społecznościowych. Jedną z ról w spocie zagrała Marianna Zydek, w roli narratorki usłyszymy Magdalenę Cielecką. To pierwsza w kraju telewizyjna kampania społeczna o menstruacji.

Nie wszędzie jednak spot zostanie pokazany w całości. Problemem okazała się… krew menstruacyjna. Jak ustalił portal Wirtualnemedia.pl, na pełną emisję wersji spotu, w której zobaczymy plamę krwi menstruacyjnej, nie zgodziły się TVN i TVP (wersję ocenzurowaną możecie zobaczyć TU), pełną wersję można jednak obejrzeć na Polsacie oraz na stronie TakDlaPodpasek.pl.

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawienia

Sytuację tę skomentowała w Wirtualnych Mediach Anna Żurek, account director Havas Warsaw, agencji odpowiedzialnej za przygotowanie akcji.

„Podczas tworzenia kampanii zaskoczyło nas wiele. Nie tylko statystyki, które w przerażający sposób pokazują wymiar problemu, jakim jest ubóstwo menstruacyjne, ale również brak możliwości nagłośnienia tematu w przestrzeni publicznej. Sytuacja zmusiła nas do przygotowania spotów w różnych wariantach, ponieważ pokazanie na bieliźnie krwi menstruacyjnej okazało się zbyt odważnym obrazem. Mamy nadzieję, że tą akcją uda nam się wywołać pozytywną zmianę w tych dwóch obszarach”

Jeśli chcesz, żeby darmowe podpaski były w każdej szkole w Polsce, podpisz petycję.

Okresowa Koalicja: co to za inicjatywa?

Okresowa Koalicja została oficjalnie powołana w Dzień Kobiet, 8 marca 2021 roku. Jej członkinie odczytały i podpisały „Manifest na rzecz przeciwdziałania problemowi ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego”. To oddolna inicjatywa, w skład której działań wchodzą m.in.:

  • umożliwienie dostępu do środków higieny menstruacyjnej osobom menstruującym przebywającym w miejscach takich jak: szkoły, domy dziecka, domy samotnej matki, ośrodki dla osób w kryzysie bezdomności, więzienia;
  • szerzenie wiedzy nt. miesiączki poprzez dystrybuowanie materiałów edukacyjnych dla rodziców i opiekunów mających na celu wsparcie ich w rozmowach z dziećmi na tematy związane z miesiączką;
  • przełamywanie tabu menstruacyjnego w ramach akcji uświadamiających, spotkań, debat;
  • szerzenie wiedzy o ekologicznym aspekcie środków higienicznych poprzez publikacje oraz rozmowy z producentami na rzecz wprowadzania na rynek przyjaznych zdrowiu kobiet, jak również bezpiecznych dla środowiska artykułów higieny menstruacyjnej;
  • nagłośnienie problemu ograniczonego dostępu do opieki ginekologicznej nastolatek i nastolatków oraz lobbing na rzecz zmian w tym zakresie.

W skład Okresowej Koalicji wchodzą: m.in. Aga Szuścik, Akcja Menstruacja, European Fem Institute, Dolnośląska Fundacja Onkologiczna, Fundacja Pokonać Endometriozę, Grupa Ponton, Instytut Równości, Jak Wychowywać Dziewczynki, Kulczyk Foundation, Polski Czerwony Krzyż, Projekt Masterki, Różowa Skrzyneczka.

źródło: takdlapodpasek.pl, Wirtualne Media

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

Podoba Ci
się ten artykuł?