Cyfrowy asystent z większą empatią niż lekarz? Zaskakujące badanie naukowców
ChatGPT jest nowoczesnym narzędziem, które sprawdza się w wielu dyscyplinach. Sztuczna inteligencja generowała odpowiedzi na pytania zadane przez pacjentów. Jak dowodzą naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego (USA), charakteryzowały się one większą empatią oraz wyższą jakością niż te, udzielane przez lekarzy. „Możliwości poprawy opieki zdrowotnej za pomocą sztucznej inteligencji są ogromne”- stwierdził jeden z badaczy.
Sztuczna inteligencja wesprze system opieki zdrowotnej?
ChatGPT służy do generowania odpowiedzi na dane wprowadzane przez użytkownika. Model ten udziela odpowiedzi w czasie rzeczywistym, informuje na dany temat oraz rozwiązuje problemy. Jak dowiedli badacze z interdyscyplinarnego centrum badawczego działającego przy Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego w USA, odpowiedzi ChatGPT były bardziej empatyczne i wyższej jakości niż odpowiedzi przygotowane przez lekarzy. Wnioski z tego badania zostały opublikowane w „JAMA Internal Medicine”. Prawdopodobne jest, że cyfrowy asystent medyczny oparty na sztucznej inteligencji stanie się przyszłością medycyny.
„Możliwości poprawy opieki zdrowotnej za pomocą sztucznej inteligencji są ogromne” – stwierdził dr John W. Ayers z Qualcomm Institute, prowadzący badanie
Rozwiązanie to mogłoby stać się pomocniczym narzędziem diagnostycznym, które zintegrowane z systemem opieki zdrowotnej może odciążyć lekarzy.
„ChatGPT może zdać egzamin medyczny, ale bezpośrednie odpowiadanie na pytania pacjentów to coś zupełnie innego – podkreślił współautor badania dr Davey Smith, specjalista chorób zakaźnych z Altman Clinical and Translational Research Institute (ACTRI), interdyscyplinarnej jednostki badawczej Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego.
Telemedycyna była często wykorzystywana podczas pandemii COVID-19.
„Z jednej strony ułatwiło to pacjentom dostęp do opieki, ale z drugiej lekarze są obciążeni 'zalewem’ elektronicznych wiadomości od pacjentów szukających porady medycznej, co z kolei przyczynia się do rekordowego poziomu wypalenia zawodowego tej grupy zawodowej” – stwierdził dr Eric Leas, naukowiec z Qualcomm Institute i Herbert Wertheim School of Public Health and Human Longevity Science przy UC San Diego
Jak wyglądało badanie?
Naukowcy wykorzystali forum AskDocs na platformie Reddit, na której zarejestrowanych jest ok. 452 tys. użytkowników. Badacze wybrali losowo 195 wątków z AskDocs, w których zweryfikowany lekarz odpowiedział na zadane publicznie pytanie. Na to samo pytanie odpowiedział ChatGPT.
Następnie zespół trzech licencjonowanych pracowników opieki medycznej oceniał odpowiedzi, nie wiedząc, które pochodzą od sztucznej inteligencji, a które od lekarza. Porównywano natomiast jakość informacji oraz poziom empatii.
Wnioski z badania zaskoczyły naukowców. ChatGPT otrzymał ocenę jakości na poziomie 78,5 proc., a lekarze – na poziomie 22,1 proc. Poziom empatii w przypadku sztucznej inteligencji wyniósł 45,1 proc, a w przypadku lekarzy 4,6 proc.
Badacze podkreślili, że informacje pochodzące od ChatGPT charakteryzowały się większą szczegółowością i zawierały dokładniejsze informacje.
ChatGPT ma udzielać porad medycznych
Jak powiedział dr Christopher Longhurst, pediatra pełniący funkcję dyrektora ds. informacji medycznej w UC San Diego Health badanie to jest jednym z pierwszych obrazującym, jak sztuczna inteligencja może pomóc rozwiązywać rzeczywiste problemy związane ze świadczeniem usług opieki zdrowotnej.
„Uzyskane wyniki sugerują, że narzędzia takie jak ChatGPT mogą skutecznie tworzyć wysokiej jakości spersonalizowane porady medyczne, które następnie powinni zatwierdzać lekarze. Obecnie rozpoczynamy wdrażanie tego rodzaju praktyki w naszym ośrodku” – dodał.
Natomiast prof. Mike Hogarth,lekarz radiolog z Altman Clinical and Translational Research Institute podkreślił ważność i rolę randomizowanego badania. Losowe przydzielanie uczestników do odpowiedniej podgrupy pozwoli fachowo ocenić narzędzie.
źródło: Medical Press
Zobacz także
„Cała medycyna nieziemsko się rozwija, nie warto opierać się na doświadczeniach sprzed lat”. Aga Szuścik o tym, że nasze myślenie o leczeniu jest często nieaktualne
„Dzięki współpracy z pacjentami czuję spokój i nie boję się chorób” – mówi Robert Statkiewicz, osoba współtworząca aplikację „Pacjenci Pacjentom”, członkum zarządu Fundacji Ludzie i Medycyna
„Bogami nie jesteśmy. Tak samo jak nasi pacjenci miewamy lepsze i gorsze dni”. Powstał film o życiu lekarzy
Polecamy
Noblista: „Zbliżamy się do granic możliwości organizmu. Wkrótce ludzie będą żyli ponad 115 lat”. Ma to jednak swoje ciemne strony
Uraz głowy wymazał blisko 40 lat jego życia. Myślał, że to rok 1980, nie słyszał o telefonach komórkowych
Znamy laureatów medycznego Nobla. Victor Ambros i Gary Ruvkun docenieni za odkrycie mikroRNA
Kamery w niewłaściwych miejscach, zdewastowane sprzęty, brak informacji. Druzgocący raport NIK o polskich szpitalach
się ten artykuł?