Przejdź do treści

Od serca i dla serca: 6 pomysłów na walentynkowy prezent

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Raven Saunders
Raven Saunders w niezwykłym geście na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio wsparła wszystkie mniejszości
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”

Może te prezenty nie powalą na kolana, może nie spowodują łez szczęścia… Ale na pewno będą dobre dla serca. Dlatego jeśli zdrowie drugiej połówki nie jest wam obojętne, pomyślcie o czymś, co otoczy jej/jego serce realną troską.

1. Ptasie radio w kompakcie

Wszystko, co działa na nas relaksacyjnie, będzie również dobre dla serca. Mnóstwo badań dowodzi, że stres może wpędzić nas w spore zdrowotne tarapaty. A że muzyka łagodzi nie tylko obyczaje, ale i skołatane nerwy, uspokaja rozbiegane myśli, to warto sobie o tym przypomnieć w dzień zakochanych. Na rynku jest mnóstwo propozycji tego typu: począwszy od dźwięków przenoszących nas do Puszczy Białowieskiej, przez nadmorskie klimaty, po odległe orientalne zakątki świata. Dla tęskniących za wiosną – śpiewy ptaków, a dla miłośników leśnych mokradeł – żabie arie zamknięte na srebrnym krążku. Doraźnie można bliską osobę zabrać na wyciszający koncert…

2. Poradnik o zdrowej mikroflorze

Tak, tak, choć od jelit do serca kręta droga, to jednak zależność między nimi jest większa, niż mogłoby się wydawać. Coraz więcej dowodów naukowych wskazuje, że dbając o skład mikroflory organizmu, poprawiamy także pracę układu krążenia (i nie tylko). Według dr. J. Loscalzo z Brigham and Women’s Hospital mikroflora jelit może mieć wpływ na poziom cholesterolu oraz innych tłuszczów krążących we krwi, a także na ciśnienie tętnicze. Wiele wskazuje na to, że zdrowa mikroflora jelit to zdrowsze serce. Więc oprócz ustawienia  hellozdrowie.pl jako strony startowej w przeglądarce ukochanego (tu znajdziecie wiele artykułów na ten temat), rozejrzyjcie się za łatwym w obsłudze poradnikiem, jak zadbać o to, co niewidzialne gołym okiem.

3. Biuro na stojąco

Naukowcy przestrzegają: bezruch szkodzi! I zalecają, aby stać co najmniej 2 godziny dziennie, a jeśli siedzimy przy biurku, możliwie często od niego wstawać. Australijczycy opublikowali w European Heart Journal badanie, w którym dowodzą, że już dwie godziny stania zamiast gnieżdżenia się na krześle wnoszą wiele korzystnych zmian do naszego organizmu. Po pierwsze obniżają poziom cukru, po drugie poprawiają wyniki cholesterolu, po trzecie redukują brzuszek i wagę. W rezultacie mamy mniejsze prawdopodobieństwo zachorowania na raka, zawał czy udar. Nasze serce pokocha stanie, dlatego jeśli chcemy zrobić komuś praktyczny i nietuzinkowy prezent walentynkowy, to rozważmy regulowane biurko przystosowane do pracy zarówno na siedząco, jak i na stojąco. To może ochronić serce bliskie naszemu sercu przed problemami.

4. Receptury znad Morza Śródziemnego

Od lat specjaliści uznają dietę śródziemnomorską za najlepszą dla naszego układu krążenia (więcej o najzdrowszych dietach przeczytacie tutaj) . Cóż więc kulinarnie lepszego możemy zrobić dla serca bliskiej osoby, jeśli nie uraczyć jej kolacją w tym klimacie? Oliwa, ryby, pełnoziarniste produkty, owoce i warzywa, orzechy, pestki, odrobina wina – to esencja zdrowej kuchni. Szukajmy pomysłów na prezent na księgarnianych półkach!

5. Krokomierz

Naukowcy wyliczyli, że dziennie wykonujemy średnio od 3 tys. do 4 tys. kroków (ok. 30-40 minut), jednak wielu z nas robi ich mniej niż 900. Człowiek nie jest stworzony do takiego bezruchu. Aby sprawdzić swój dzienny krokowy pułap, najłatwiej zrobić to z krokomierzem. Po co? Bo chodzenie to miód na serce! Podobnie jak stanie, obniża zły cholesterol, pomaga utrzymać ciśnienie i glukozę w granicach normy. To dobra i niedroga inwestycja. Dzięki niej możemy kontrolować nie tylko, ile kroków dziennie pokonujemy, ale też zmierzymy przebyty dystans, liczbę spalonych kalorii, prędkość, temperaturę powietrza…  Grupa badaczy z Arizona State University opracowała klasyfikację poziomu aktywności na podstawie średniej dziennej kroków. Mniej niż 5000 oznacza, że ruszamy się za mało, 5000 -7499 określono jako „aktywność na niskim poziomie”, 7 500 – 9 999 to „umiarkowana aktywność”, zaś osoby robiące 10 000 lub więcej kroków dziennie to osoby aktywne fizycznie. Dodatkowo przeczytamy, że jeśli przekraczamy dzienny limit 12 500 kroków, jesteśmy „bardzo aktywni”. Zatem wszystko, co zachęci do ruchu ukochaną osobę, będzie na plus dla serducha.

6. Dwa ważne badania

Do chorób serca często przyczyniają się nieleczone nadciśnienie i cukrzyca. Dlatego każdy z nas raz do roku powinien sprawdzać, czy glikemia oraz ciśnienie tętnicze mieszczą się w granicach normy (Przeczytajcie też: Badania profilaktyczne – po prostu je zrób!). By sprawić swojej Walentynce zdrowy prezent, warto zapisać ją na te podstawowe badania… Tym bardziej, że zarówno nadciśnienie, jak i cukrzyca, często nie dają żadnych objawów lub objawy ich są mylące. Dzięki wczesnemu wykryciu problemów możemy uniknąć groźnych sercowych komplikacji i dodać bliskiej osobie wiele lat życia! Ze zdrowym sercem. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Hello My Hero. Jesika Misztal – bije w niej męskie serce, a ciało pokryte jest bliznami

Silne nogi to silny mózg? Sprawdź, co mówią badania

nadciśnienie białego fartucha

Nadciśnienie białego fartucha to sygnał ostrzegawczy. Na czym polega i jak je rozpoznać?

Kinaza kreatynowa — definicja, działanie, wskazania do badania i dolegliwości

Kinaza kreatynowa – czym jest, działanie, wskazania do badania i dolegliwości

Siedzisz w bezruchu? Zacznij się wiercić!

Praca siedząca? Zacznij się wiercić! Wyjdzie ci to na zdrowie

6 nawyków, które szkodzą twojemu sercu

„Złamane serce” to nie tylko przenośnia! O schorzeniu, które przez lata nie było rozpoznawane, mówi kardiolog Robert Gil

Łańcuch przeżycia. Co to jest i jak go wykonać?

Zdrowie trzeba sobie wychodzić

Idealny Dzień Matki – jak go spędzić?

Urodzeni po to, by się ruszać

Wino dla palacza

Jak dożyć stu lat?

Jak dożyć stu lat?

Po co rapować o migotaniu przedsionków?

Po co rapować o migotaniu przedsionków?

Kłopoty sercowe

Kłopoty sercowe

Romansidło – najzdrowszy wybór dla dwojga

Romansidło – najzdrowszy wybór dla dwojga

Agata Loewe

Agata Loewe: warto zadbać o poczucie bezpieczeństwa i nie mówić: 'no co ty, jesteś lesbijką?' [WIDEO]

Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Ukraińskie stewardessy zmieniają uniformy. Obcisłe spódnice i szpilki odchodzą do lamusa!

Dwie kobiety w oknie

Akademiki UJ i UW będą dostępne także dla niezaszczepionych studentów

wykluczenie menstruacyjne

„Czym różni się papier toaletowy od podpaski?”. Wykluczenie menstruacyjne po raz pierwszy w polskim Sejmie

Kobieta z folią

Mama Chemik: czy tak samo jak szczepionek boicie się metali ciężkich, które mogą być nawet w kubku, z którego codziennie pijecie kawę?

Norweskie piłkarki ręczne powiedziały "dość" graniu w bikini i założyły krótkie spodenki. Federacja ukarała je grzywną

Pink zapłaci karę grzywny za norweskie szczypiornistki. „Jestem bardzo dumna, że norweska drużyna zaprotestowała przeciwko seksistowskim zasadom”

Obowiązkowe szczepienia dla medyków w Polsce

Obowiązkowe szczepienia dla polskich medyków. Morawiecki: rozważamy taki wariant

„Mądra feministka wie, że seks nie uprzedmiatawia”. Maja Staśko wspólnie z psychiatrką komentują wywiad Dody o seksworkingu

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?