Przejdź do treści

„Teraz mnie widzisz? Jest nas ponad 5 milionów, a wciąż czujemy się niewidzialni”. Poruszająca kampania Fundacji Avalon

Na zdjęciu osoby z niepełnosprawnościami, bohaterowie kampanii- HelloZdrowie
Osoby z niepełnosprawnościąmi często muszą bardzo mocno, wyraźnie i głośno akcentować oraz podkreślać swoją osobowość, umiejętności, podmiotowość by zostać zauważonymi źródło: mat. fundacji
Podoba Ci
się ten artykuł?

Ruszyła ogólnopolska kampania społeczna Fundacji Avalon „Teraz mnie widzisz?”. Już po raz szósty jej twórcy zwracają uwagę na problem niezauważalności osób z niepełnosprawnościami. Najnowsza kampania zaskakuje oryginalną formą i nieoczywistym stylem.

„Często większym problemem osób z niepełnosprawnościami nie jest ich niepełnosprawność, a ich niewidzialność!”

Celem tegorocznej kampanii jest zwrócenie uwagi na niewidoczność osób z niepełnosprawnościami. Nie mając na co dzień kontaktu z nimi, nie wiemy, jak się przy nich zachować. Co więcej, patrzymy na nich przez pryzmat ich niepełnosprawności. To prowadzi do dyskryminacji i niezauważania ich potrzeb.

Często większym problemem osób z niepełnosprawnościami nie jest ich niepełnosprawność, a ich niewidzialność!” – mówi Sebastian Luty, prezes Fundacji Avalon.

Ta akcja społeczna może to zmienić. Kampania zaskakuje formą i przekazem, różni się od innych swoją stylistyką. Pokazuje osoby z niepełnosprawnościami w wysmakowanych, eleganckich, stylowych kadrach i kreacjach. Świetnie oddaje obecne trendy modowe, co nadaje jej niezwykle dopracowanej w szczegółach i kompozycji siły wyrazu. Przerysowanie, ekstrawagancja, zabawa formą i kolorem zdaje się odwracać uwagę od oznak niepełnosprawności – wózka, niskorosłości, protezy ręki, braku słuchu czy białej laski. Dopiero w takim kamuflażu udaje się zauważyć inne cechy poza niepełnosprawnością. Aby zostać zauważonymi, osoby z niepełnosprawnościami muszą bardzo mocno akcentować inne swoje cechy niż niepełnosprawność.

W takim wydaniu bohaterowie kampanii zadziornie zwracają uwagę widza, mówiąc „Teraz mnie widzisz? Jest nas ponad 5 milionów, a wciąż czujemy się niewidzialni. Niepełnosprawność to nie wszystko!”.

Wsłuchaj się w historie naszych bohaterów i dowiedz się, dlaczego tak ważne są równość dostępu, inkluzywność społeczna, edukacja i świadomość” – zachęcają twórcy kampanii. „To podstawy, które zwiększają widoczność osób z niepełnosprawnościami i które zwracają im podmiotowość”

Kogo zobaczymy w kampanii? Oprócz bohaterów spotu głównego, Fundacja Avalon zaprosiła kolejne dziewięć osób, by podzieliły się własną refleksją na temat niepełnosprawności i niezauważalności. Proste w formie, surowe wręcz, minimalistyczne i silnie kontrastujące ze spotem głównym nagrania uświadamiają skalę problemu, konfrontując odbiorcę z nieświadomymi barierami, które jako społeczeństwo budujemy. Fundacja Avalon oddaje w ten sposób głos samorzecznikom i uzmysławia brak ich reprezentacji w przestrzeni publicznej i medialnej. W spotach widzimy między innymi aktorkę Annę Dzieduszycka, aktywistę Sebastiana Grzywacza, znanego pod pseudonimem Odlotowy Niewidomy, czy mówcę motywacyjnego Mariusza Kędzierskiego.

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawienia

Fundacja Avalon

Fundacja Avalon jest jedną z największych organizacji w Polsce wspierających osoby z niepełnosprawnościami oraz przewlekle chore. Oferuje pomoc potrzebującym w obszarze finansowym, a także prowadzi szereg programów, mających na celu zmianę postrzegania osób z niepełnosprawnościami w polskim społeczeństwie oraz ich aktywizacje.

Kampania „Teraz mnie widzisz?” Fundacji Avalon współfinansowana jest ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

źródło: Fundacja Avalon

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

Podoba Ci
się ten artykuł?