„Teraz mnie widzisz? Jest nas ponad 5 milionów, a wciąż czujemy się niewidzialni”. Poruszająca kampania Fundacji Avalon
Ruszyła ogólnopolska kampania społeczna Fundacji Avalon „Teraz mnie widzisz?”. Już po raz szósty jej twórcy zwracają uwagę na problem niezauważalności osób z niepełnosprawnościami. Najnowsza kampania zaskakuje oryginalną formą i nieoczywistym stylem.
„Często większym problemem osób z niepełnosprawnościami nie jest ich niepełnosprawność, a ich niewidzialność!”
Celem tegorocznej kampanii jest zwrócenie uwagi na niewidoczność osób z niepełnosprawnościami. Nie mając na co dzień kontaktu z nimi, nie wiemy, jak się przy nich zachować. Co więcej, patrzymy na nich przez pryzmat ich niepełnosprawności. To prowadzi do dyskryminacji i niezauważania ich potrzeb.
„Często większym problemem osób z niepełnosprawnościami nie jest ich niepełnosprawność, a ich niewidzialność!” – mówi Sebastian Luty, prezes Fundacji Avalon.
Ta akcja społeczna może to zmienić. Kampania zaskakuje formą i przekazem, różni się od innych swoją stylistyką. Pokazuje osoby z niepełnosprawnościami w wysmakowanych, eleganckich, stylowych kadrach i kreacjach. Świetnie oddaje obecne trendy modowe, co nadaje jej niezwykle dopracowanej w szczegółach i kompozycji siły wyrazu. Przerysowanie, ekstrawagancja, zabawa formą i kolorem zdaje się odwracać uwagę od oznak niepełnosprawności – wózka, niskorosłości, protezy ręki, braku słuchu czy białej laski. Dopiero w takim kamuflażu udaje się zauważyć inne cechy poza niepełnosprawnością. Aby zostać zauważonymi, osoby z niepełnosprawnościami muszą bardzo mocno akcentować inne swoje cechy niż niepełnosprawność.
W takim wydaniu bohaterowie kampanii zadziornie zwracają uwagę widza, mówiąc „Teraz mnie widzisz? Jest nas ponad 5 milionów, a wciąż czujemy się niewidzialni. Niepełnosprawność to nie wszystko!”.
„Wsłuchaj się w historie naszych bohaterów i dowiedz się, dlaczego tak ważne są równość dostępu, inkluzywność społeczna, edukacja i świadomość” – zachęcają twórcy kampanii. „To podstawy, które zwiększają widoczność osób z niepełnosprawnościami i które zwracają im podmiotowość”
Kogo zobaczymy w kampanii? Oprócz bohaterów spotu głównego, Fundacja Avalon zaprosiła kolejne dziewięć osób, by podzieliły się własną refleksją na temat niepełnosprawności i niezauważalności. Proste w formie, surowe wręcz, minimalistyczne i silnie kontrastujące ze spotem głównym nagrania uświadamiają skalę problemu, konfrontując odbiorcę z nieświadomymi barierami, które jako społeczeństwo budujemy. Fundacja Avalon oddaje w ten sposób głos samorzecznikom i uzmysławia brak ich reprezentacji w przestrzeni publicznej i medialnej. W spotach widzimy między innymi aktorkę Annę Dzieduszycka, aktywistę Sebastiana Grzywacza, znanego pod pseudonimem Odlotowy Niewidomy, czy mówcę motywacyjnego Mariusza Kędzierskiego.
Fundacja Avalon
Fundacja Avalon jest jedną z największych organizacji w Polsce wspierających osoby z niepełnosprawnościami oraz przewlekle chore. Oferuje pomoc potrzebującym w obszarze finansowym, a także prowadzi szereg programów, mających na celu zmianę postrzegania osób z niepełnosprawnościami w polskim społeczeństwie oraz ich aktywizacje.
Kampania „Teraz mnie widzisz?” Fundacji Avalon współfinansowana jest ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
źródło: Fundacja Avalon
Zobacz także
„Dla niepełnosprawnych seks jest dokładnie tak samo ważny jak dla pełnosprawnych” – mówi Monika Rozmysłowicz, trener psycho-fizjo-seksualny
„Dla osoby głuchej język polski jest językiem obcym. We własnym kraju czujemy się jak obcokrajowcy” – mówi Zuzanna Szymańska z Akademii Młodych Głuchych
„Pomyślałam sobie: nie chcę być na stare lata smutną, sfrustrowaną, wiecznie narzekającą osobą”. Joanna Sidorowicz o życiu z zespołem Klippla-Feila
Polecamy
Monika Olejnik przeprasza za pytanie o żonę Radosława Sikorskiego. „Od lat walczę z antysemityzmem”
Kino, mecz, pójście na ryby pomagają wychodzić z bezdomności. „Droga do normalności to długotrwały proces, bywa bardzo bolesny, ale często też jest uwieńczony sukcesem”
„Dzieciom wstęp wzbroniony”. Łódzka pływalnia w ogniu krytyki za kontrowersyjny plakat
Piotr Jacoń: „Świat jest pełen tak zwanych wspaniałych rodziców tak zwanych nieudanych dzieci”
się ten artykuł?