Przejdź do treści

Moc szafranu, czyli jak poprawić swój nastrój

Moc szafranu, czyli jak poprawić swój nastrój / iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Jeśli doskwiera ci gorsze samopoczucie, postaw na naturalne sposoby, by poprawić sobie nastrój. Korzystaj z nich najlepiej codziennie. Oto 8 naturalnych antydepresantów.

Moc szafranu

W przyrodzie istnieje wiele naturalnych „poprawiaczy” humoru. Jednym z nich jest szafran. Crocus sativus jest źródłem cenionej przyprawy, którą w celach leczniczych stosuje się od czasów starożytnych. Ekstrakt ze znamion szafranu pomaga utrzymać równowagę emocjonalną, poprawia samopoczucie, rozluźnia mięśnie i pomaga w relaksacji. Badania naukowe wykazały pozytywne działanie szafranu w przypadku łagodnych epizodów depresji. Preparaty zawierające wyciąg z tej rośliny są dobrze tolerowane przez organizm, dlatego szczególnie zaleca się je kobietom w okresie menopauzy zmagającym się z pogorszeniem samopoczucia.

Witaminowy boost

Witaminy z grupy B mają istotny udział w funkcjonowaniu układu nerwowego. Wśród nich na uwagę zasługują witaminy B6 oraz B12. Ta pierwsza (pirydoksyna) uczestniczy w wytwarzaniu serotoniny z tryptofanu. Serotonina to tzw. hormon szczęścia. Witamina B6 redukuje uczucie zmęczenia i znużenia, nastraja pozytywnie, a przy tym wzmacnia odporność. Badania wykazały niskie stężenie witaminy B6 we krwi osób z depresją. Równie istotna dla prawidłowego działania układu nerwowego jest witamina B12 (kobalamina), która korzystnie wpływa na psychikę, podobnie jak witamina B6 zmniejsza uczucie zmęczenia i wspiera odporność.

Terapia ciepłem

Do witamin będących naturalnymi antydepresantami zalicza się również D3, która wydziela się podczas kontaktu skóry ze słońcem. Przebywanie na słońcu powoduje wzrost endorfin, czyli hormonów szczęścia. Jednakże w okresie jesienno-zimowym, gdy dni bywają szare i deszczowe, dawkę ciepła warto zapewnić sobie… we własnym domu. Niezawodnym sposobem na lepszy nastrój jest ciepła kąpiel, która rozluźni napięte mięśnie i pomoże się zrelaksować. Żeby wzmocnić ten efekt, zapal świece, najlepiej wydzielające naturalne olejki eteryczne. Domowa, w pełni bezpieczna terapia ciepłem to także kubek gorącej herbaty czy relaks pod kocem.

Aktywność fizyczna

Ruch to zdrowie – wie o tym każdy. Również zdrowie psychiczne. Aktywność fizyczna sprawia, że organizm wydziela endorfiny, które poprawiają nastrój, działają przeciwdepresyjnie i przeciwbólowo, łagodzą stres i „resetują” głowę. Wystarczy nawet 10-minutowa dawka ruchu, żeby zauważyć poprawę samopoczucia. Z badań wiemy także, że regularna aktywność fizyczna łagodzi psychiczne objawy klimakterium. Nie musi być to intensywny wysiłek – dobre efekty dadzą chociażby regularne spacery.

Kwadrans o poranku

Współczesnej kobiecie, gdy zaczyna się dzień, bardzo trudno wygospodarować czas dla siebie. Porannych obowiązków jest mnóstwo – szczególnie w domach, w których są dzieci. Żeby jednak dobrze zacząć dzień i wejść w niego pozytywnie, warto nastawić budzik 15 minut wcześniej i ten czas poświęcić sobie. Na co? To już zależy wyłącznie od ciebie. Poranna kąpiel, pielęgnacja ciała, joga, medytacja, szybki trening, czytanie książki, słuchanie podcastów, muzyki, w spokoju wypita ulubiona herbata albo kawa – co wybierasz?

Samopoczucie na talerzu

Nie jest tajemnicą, że jedzenie poprawia nastrój. Ale tutaj uwaga – najczęściej sięgamy wtedy po produkty zawierające cukry proste (słodycze). Sęk w tym, że według badań poprawa samopoczucia po ich spożyciu jest krótkotrwała. Mało tego – w dłuższej perspektywie spożywanie cukrów prostych nasila problemy z nastrojem i sprzyja depresji. Co więc jeść? Świeże owoce i warzywa (każde, a zwłaszcza warzywa zielone), węglowodany złożone (płatki owsiane, ciemne makarony, pieczywo, kasze), orzechy, tłuste ryby, jajka, gorzką czekoladę (zawierającą min. 70 proc. kakao).

Poprzytulaj się

Z badań naukowych wiemy również, że warto tulić się do ukochanych osób. Okazuje się, że wystarczy tulić się do kogoś przez ok. 20 sekund, żeby doszło do wzrostu poziomu oksytocyny potocznie nazywanej hormonem szczęścia, miłości i przywiązania. Za sprawą przytulania spada poziom kortyzolu, hormonu stresu, a wzmacnia się system odpornościowy. Przytulanie wpisuje się także we wspomnianą wcześniej antystresową moc ciepła. Nie wspominając o tym, że buduje relacje i korzystnie wpływa na jakość snu.

Do łóżka

Jeśli zmagasz się ze spadkiem nastroju, np. w okresie menopauzy czy z jakiegokolwiek innego powodu, dobrym pomysłem może być… seks! Podczas zbliżenia wydzielają się hormony o działaniu antystresowym. Wiesz już, jak pozytywnie na układ nerwowy działa przytulanie: seks pod tym względem daje jeszcze więcej, bo jest znacznie intensywniejszym doznaniem. A z ciekawostek – wspomniana wcześniej witamina B6 podnosi libido, podobnie jak szafran, który od wieków uchodzi za naturalny afrodyzjak.

 

Materiał powstał we współpracy z partnerem Jasnum

Źródła:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25384672/,

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15479988/,

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/womens-health/in-depth/fitness-tips-for-menopause/art-20044602,

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30281606/

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Naomi Watts przeszła perimenopauzę w wieku 36 lat. "Wpadłam w całkowitą panikę, czułam się bardzo samotnie" / gettyimages

Naomi Watts weszła w perimenopauzę w wieku 36 lat. „Wpadłam w całkowitą panikę, czułam się bardzo samotnie”

„Jestem za tym, by tego, co fizjologiczne, nie traktować jako gorszego”. O tym, jak szukać zalet menopauzy, mówi psycholożka Anna Górska

„Menopauzę trzeba „odczarować” i po prostu o niej mówić”. Mówi dr Julita Czernecka, socjolog, współtwórczyni raportu „Menopauza to nie pauza”

Joanna Keszka, instruktorka seksualna, pisarka /fot. archiwum prywatne

Joanna Keszka: „Dojrzałość polega na tym, że jesteśmy bardziej otwarci – na siebie i na drugą osobę. Także w seksie”

Alicja Długołęcka, psychoterapeutka, edukatorka seksualna/fot. Tamara Pieńko

„O uderzeniach gorąca wolę mówić i myśleć jak o uderzeniach mocy”. Alicja Długołęcka o akceptacji zmian w życiu kobiety

„Pomyślałam: jak teraz się nie zaakceptuję, to kiedy? Poczułam się jak bogini kobiecości”. O tym, jak zaprzyjaźnić się z sobą po menopauzie, opowiada Elżbieta Kosińska-Wappa

Katarzyna Figura: Kobiety zostały zniewolone i wsadzone w klatkę emocjonalną. Tkwią w więzieniu swojego ciała, umysłu i uczuć /fot. kadr z filmu "Victoria"

Katarzyna Figura: Kobiety zostały zniewolone i wsadzone w klatkę emocjonalną. Tkwią w więzieniu swojego ciała, umysłu i uczuć

„Menopauza jest elementem życia kobiety. I koniec”. O tym, jak się starzeć bez godności, mówią Ewa Winnicka i Magdalena Grzebałkowska

Dziesięć lat – tyle czekała pacjentka z Wielkiej Brytanii na diagnozę. Zaczęło się od nocnych potów

Naomi Watts / gettyimages

Naomi Watts o tabu związanym z menopauzą: „To jak niepisany kodeks milczenia: kobiety powinny się poddać i poradzić sobie, bo tak robiły poprzednie pokolenia”

Menopauza to nie powód do wstydu! Ale nawet połowa kobiet nie mówi o niej partnerom

Agnieszka Maciąg

Agnieszka Maciąg: Nie zagłuszajmy mądrości menopauzy

Oswajamy zmarszczki i siwe włosy, bywamy z nich dumne. Ile czasu musi minąć, byśmy bez wstydu przyznały się do menopauzy?

„Ja nie przekwitam, ja rozkwitam. Definiuję swoją kobiecość na nowo”. Znane kobiety rewolucjonizują myślenie o menopauzie

Urszula Dudziak o menopauzie: To jest dla kobiety najpiękniejszy okres

Urszula Dudziak o menopauzie: To jest dla kobiety najpiękniejszy okres, bo nie kojarzy się ze stresem

Menopauza. Kobiety, które zmieniły swoje życie po 50-tce

„Menopauza to nie pauza od życia, to wreszcie czas dla samej siebie”. Po 50-tce zmieniły swoje życie, by zawalczyć o siebie na nowo

Prof. Eleonora Bielawska-Batorowicz

Prof. Eleonora Bielawska-Batorowicz: Natura wymyśliła menopauzę w sensownym celu

„Ktoś wymyślił idiotyczne określenie menopauzy jako 'przekwitania’. Okropne! Nie dziwię się, że młodsze kobiety się tego boją” – mówi Ela Hübner

Szczęście rodzi się w… jelitach! Naukowcy wyjaśnili, dlaczego tak jest

Seks? W każdym wieku!

Seks? W każdym wieku!

Izabela Pajor

„My, dojrzałe kobiety, zaczynamy budzić się do życia. Nasza siwa rewolucja dopiero nadchodzi!” – mówi Izabela Pajor

Sam Baker

Sam Baker o menopauzie: Powinniśmy sprawić, by menopauza była czymś do świętowania. Osiągnięciem, a nie porażką, mostem do przejścia, a nie przepaścią do upadku

Poznaj swój wiek biologiczny

Masz kiepski nastrój? Podpowiadamy, co możesz zrobić, aby szybko polepszyć samopoczucie